Yli viikko sitten sain toisen silmäni yläluomeen tulehduksen (?) tai ns. näärännäpyn. En tiennyt kuinka hoitaa sitä, joten annoin lähinnä olla. Kävin kuitenkin vajaan viikon päästä "paisuneen yläluomen" ilmestymisestä lääkärissä, sillä silmä alkoi nähdäkin sumuisesti. Sain jotain silmävoidetta. Näköongelmat vaan on kauheita, joita tuli! Turvotus on aika hyvin laskenut (ei ihan kokonaan).
Armeijassa näöntarkkuudeksi mitattiin nyt sairastavassa silmässä 1,7 ja nyt näen tosi huonosti (kaiken lisäksi tämä silmä on ollut paljon PAREMPI kahdesta silmästäni, toinen 1,1), sillä mulla on kaksoiskuvia ja teksti sotkeutuu. Silmät tosin ei (kai) kato eri suuntiin, vaan näen kahtena yhdellä silmällä (sumuisuuden lisäksi). Näen huonosti kaikille etäisyyksille. Olen saattanut hieman painaa silmää kun olen räplännyt luomea (tyhmä minä!!). Olen 20 eikä tietenkään laseja. Autolla ajo on vaikeaa ja olen alkanut laittamaan sumuista silmää kiinni tarvittaessa.
Meneekö tällaiset ohi? Silmälääkäriin?
Toinen silmä hajalla
12
9193
Vastaukset
- Marjutti-89
No voi ei! Varaa ihmeessä aika silmälääkärille mahdollisimman pian. Toivottavasti saat ajan nopeasti -voisit ehkä kysyäkin optikolta, voiko järjestää ajan mahd. pian, jos ajan saaminen menee vaikka ensi kuulle. Ei kannata odotella vain, että silmä huononee entisestään.
Kuulostaa ainakin tosi pahalta -miten voit ajaa turvallisesti autoakaan jos näet noin kehnosti?- aaapua
Ehkä ilmaisin kaksoiskuvat liian vahvasti. Esim kirjaimet näytöllä eivät selvästi kahdennu, mutta menevät silti päällekäin ja näkyvät suttuisina (yksittäinen piste kahdentuu). Pystyn lukemaan, vaikkakin tuskaista se on.
Autoillessa liikennemerkit ovat "levenneitä" ja toki hieman kahdentuneita. Valoristeysten nuolivalo ja pallovalo ovat saman näköisiä.. Kyllä sitä jotenkin vielä ajaa :)
Joo, silmälääkärikeikka kai se on. Maksaa vain mokoma vajaat 100 euroa.
Lisäkommentteja kaipaisin. - Vähän lisäapua
aaapua kirjoitti:
Ehkä ilmaisin kaksoiskuvat liian vahvasti. Esim kirjaimet näytöllä eivät selvästi kahdennu, mutta menevät silti päällekäin ja näkyvät suttuisina (yksittäinen piste kahdentuu). Pystyn lukemaan, vaikkakin tuskaista se on.
Autoillessa liikennemerkit ovat "levenneitä" ja toki hieman kahdentuneita. Valoristeysten nuolivalo ja pallovalo ovat saman näköisiä.. Kyllä sitä jotenkin vielä ajaa :)
Joo, silmälääkärikeikka kai se on. Maksaa vain mokoma vajaat 100 euroa.
Lisäkommentteja kaipaisin.Hei! Oliko näkösi miinusta. Todennäköisesti koska olet niin nuori. Saat apteekista, marketeista tai tiimarista halvat lasit ensiavuksi, joilla näet vähän paremmin ajaa ja koita tosiaan desifisoida sitä näppyä varovasti.
- lääkärinplanttu
Näärännääpykkä on vaiva joka tulee ja menee. Se ei ole vaarallinen, kunhan sen hoitaa. Sinä nyt vaan et ole sitä tehnyt. Silmää olisi pitänyt huuhtoa apteekista saatavalla steriilillä vedellä jossa on pieni prosentti keittosuolaa seassa muutaman kerran - eikä missään tapauksessa hangata tai koskea luomen alle.
Luulisi ihan maalaisjärjenkin sanovan, että menettelisi näin, ja jos on epävarma, voi käydä esim. terveyskeskuksessa hoitsulla.- aaapua
Huuhtelin silmää kyllä keitetyllä vedellä. Luomen alle en ole koskenutkaan.. luomeen kylläkin :/
Terveyskeskuksessa ei koko näärännäpykkä termiä tullut esille.
- tippa-iita nro1
joka osaa jakaa niitä kostuttavia tippoja ja laittaa koesankoihin ne optikoiden määrittämät lasit voisi neuvoa:
Näärännäpyssä luomen meibominrauhanen tulehtuu. Tämä rauhanen erittää rasvaa kyynelnesteeseen. Tila on vähän samanlainen kuin iholla talirauhasen tulehtuessa syntyy finni.Tosin rauhanen on isompi joten näärännäppykin on suurempi.
Näärännäppy eli hordeolum voi sijaita luomella joko luomiruston yläpuolella tai alapuolella. Jos se on yläpuolella niin se pullistuu ulospäin iholle. Jos se sijaitsee luomiruston alapuolella se näkyy usein parhaiten kääntämällä luomea. Tällöin se usein painaa silmämunaa saaden aikaan hajataittoa. Hajataidon aistii usein näön sumentumisena ja monokulaarisena diplopiana eli yhdellä silmällä näkyvinä kaksoiskuvina. Tuohon oireesi sopisivat hyvin. Näpyn pienennettyä näön pitäisi parantua takaisin normaaliksi.
Näärännäpyssä itse silmä ei ole kipeä,vaiva on vain silmäluomessa joka on aluksi kauttaaltaan turvonnut.Usein turvotuksen ja tulehduksen rauhoituttua voi jäljelle jäädä pieni,tai suurempi, kiinteä näppylä chalazion.
Hoito: Näärännäppy voi parantua itsekseen oikein hyvin. Tulehdukseen hoitona on antibioottitipat (ei siis kostuttavat jota yleensä tarjoilen) ja tarvittaessa tehostamaan antibiootti suun kautta. Jos chalazion ei häviä muutamassa kuukaudessa ja se aiheuttaa vaivoja (esim niitä kaksoiskuvia,hankala pitää piilolaseja,hankaa)voi siihen ruiskuttaa kortisonia.Tai jos se on koookas sen voi avata puudutuksessa.
Eli jos tulehdus tuntuu sinulla olevan vain luomessa ja itse silmä ei ole tulehtunut hakisin siihen jostain(tk,työterveys)antibioottia. Jos näkö tuntuu heikentyneen tai ei korjaannu näpyn pienentymisen myötä tai jos silmäkin alkaa tulehtumaan, menisin silmälääkäriin.Tai terveyskeskuksesta voi pyytää lähetteen silmäpolille, näön heikkeneminen on syy lähettää eteenpäin.Tai monilla työterveysasemilla on mahdollisuus tarvittaessa lähettää maksusitoumuksella silmäkonsultaatioon.- aaapua
Kiitos valaisevista kommenteista. Näppy on vaivannut ennenkin, mutta koskaan siitä ei ole näkökykyyn ollut vaikutusta. Oikeastaan tuntuu, että tällä kertaa näppy oli luomen alapuolella ja muulloin se on ollut yläpuolella (ehkä tämä myös painoi silmää enemmän).
Vaivaan lääkkeeksi sain Oftan Clora silmägeeliä, jonka tosin väitetään selosteen mukaan olevan silmätulehdukseen. Sellaisesta ei kai ole kyse.
Näkö on jo hieman parantunut eikä ilmiselvästi näkyviä ja häiritseviä kaksoiskuvia pahemmin ole. Toisaalta tämä myös riippuu silmän väsymystasosta. Huolestuttavalta kuitenkin tuntuu se, että tulehdus on jo laskenut, mutta näkö edelleen huono joka etäisyydelle (sumuinen). Hajataittoa on varmaan joka suuntaan, sillä kirkkaita kohteita (yöllä digitaalikello yms.) on varsinaisen kohteen ympärillä vähän joka suunnalla :/
Kai sarveiskalvolla on melko hyvä uusiutumis/palautumiskyky? Siinä uskoisin ongelman tällä hetkellä olevan. Taittovikoja silmässä ennen tapahtunutta ei ole ollut.
Armeijassa en enää ole. - Vähän lisäapua
aaapua kirjoitti:
Kiitos valaisevista kommenteista. Näppy on vaivannut ennenkin, mutta koskaan siitä ei ole näkökykyyn ollut vaikutusta. Oikeastaan tuntuu, että tällä kertaa näppy oli luomen alapuolella ja muulloin se on ollut yläpuolella (ehkä tämä myös painoi silmää enemmän).
Vaivaan lääkkeeksi sain Oftan Clora silmägeeliä, jonka tosin väitetään selosteen mukaan olevan silmätulehdukseen. Sellaisesta ei kai ole kyse.
Näkö on jo hieman parantunut eikä ilmiselvästi näkyviä ja häiritseviä kaksoiskuvia pahemmin ole. Toisaalta tämä myös riippuu silmän väsymystasosta. Huolestuttavalta kuitenkin tuntuu se, että tulehdus on jo laskenut, mutta näkö edelleen huono joka etäisyydelle (sumuinen). Hajataittoa on varmaan joka suuntaan, sillä kirkkaita kohteita (yöllä digitaalikello yms.) on varsinaisen kohteen ympärillä vähän joka suunnalla :/
Kai sarveiskalvolla on melko hyvä uusiutumis/palautumiskyky? Siinä uskoisin ongelman tällä hetkellä olevan. Taittovikoja silmässä ennen tapahtunutta ei ole ollut.
Armeijassa en enää ole.Saamasi silmävoide on paras mahdollinen eli se sisältää kloramfenikolia, joka on antibiootti.
Diagnoosikin on todennäköisesti oikea, näärännäpystä bakteerit voivat levitä muualle silmään. Monivitamiinitkaan eivät ole pahasta. Enempää et juuri voi tehdä kuin hoitaa silmää kärsivällisesti. Ne lasit ehkä kannattaisi hankkia. Jos et halua mennä vielä optikolle ja kannattaa odottaakkin tulehduksen paranemista, jotta arvot ovat oikeat. Osta halvat lasit joita voit kokeilla kaupassa.
Joudut valitseman jomman kumman silmän vahvuuden.
Hinta vaihtelee 7 eurosta 25 euroon marketeissa ja huoltoasemilla ym. Lasit ovat hyvät ja huolettomat varalasit senkin jälkeen kun hankit paremmat. Itselläni on kaiketi jo kuudet "maitokauppalasit" eri vahvuuksilla, neljänsien moniteholasien lisäksi.
- Vänrikki
Eikös puolustusvoimat hoida omansa ohjaa eteenpäin tarvittaessa.
- aaapua
Ei vieläkään juurikaan parannusta. Ilmiselvä hajataitto ja kaksoiskuvat ovat poistuneet, mutta näkökenttä on edelleen tosi suttuinen. Näppy on poistunut. Silmälääkäriaika on varattu - ja se on kolmen viikon kuluttua.
Onko tämä nyt reilua :'- jälleen kerran
Elikkäs itselle tuli TAAS kerran tuo näärännäppy. Olen niin monta kertaa jo sairastanut sitä että olen oppinut huomaamaan koska se on tulossa. Huomasin eilen illalla että silmäluomi oli hieman arka jos siihen koski. Kurkistin varovasti luomea nostamalla luomen alla ja siellähän näkyi jotai mitä sinne ei kuulu (liian vaikea kuvailla mitä siellä oli). No kuitenkin tiesin että taas se näärännäppy on tulossa niinpä aloin laittamaan tuota sinunkin käyttämääsi Oftan Cloraa. Kolme kertaa tätä ennen olen käyttänyt kyseistä geeliä ja ainakin itselläni se on auttanut. Eli näppy ei ole päässyt kasvamaan isoksi sinertäväksi/punertavaksi mätäpaiseeksi. Saas nähdä miten nyt käy.
Ensimmäisen näärännäppyni itse sain ala-asteella. Tällöin siihen en saanut mitään lääkettä vaan se turposi niin suureksi (ihan kuin marmorikuula olisi ollut silmäluomen alla) että lopulta "poksahti" itsellään ja mätää valui ulos. Toisella kerralla (myös ala-asteella) siskoni puhkaisi näärännäppyni vahingossa hammasharjansa päällä. Paise oli kasvanut niin isoksi että silmäluomen iho oli todennäköisesti todella ohut ja pieni kolaus hammasharjan päällä rikkoi sen. Tämän jälkeen minulle on ilmestynyt näärännäppyä joskus useammin joskus harvemmin. Pahimmissa tapauksissa jopa 3-4 kertaa vuodessa.
Yksi merkki myös josta huomaa että näärännäppy on tulossa ennen turvotuksen tuloa on katsoa tuohon luomen alareunaan. Eli siis ripsien alle kohtaan jossa on vähän paksumpi kohta, jos ymmärrät. Eli ei tarvitse nostaa silmäluomea vaan avata silmät ja katsoa yläluomen alareunaan, kohtaan joka koskettaa silmän alaluomea kun silmä on kiinni. Tässä näkyy pieni piste aina, vähän kuin mätäpiste jos ymmärsit.
Toivottavasti tällä kertaa myös oftan clora auttaisi itseäni (ja tietenkin myös sinua mutta sinulla on turvotus ymmärtääkseni jo laskenut).
Ainiin. Mainitsit että sinulla on ollut jotain muutosta näössä. Itselläni ei ole pahemmin koskaan ollut, tietenkin silloin kun paise kasvanut niin paljon että silmää ei saa enää auki niin silloin on ollut mutta muuten ei juurikaan. Tottakai kun silmävoidetta laittaa niin näkö sumenee mutta se on ihan normaalia. Itse olen voidetta laittanut alaluomen juureen ja siitä räpyttelemällä silmään. Yläluomen päälle sekä yläluomen alareunassa olevaan pieneen pisteeseen josta mainitsin että siitä yleensä näen jos näärännäppy on tulossa. - Näärännäppy
jälleen kerran kirjoitti:
Elikkäs itselle tuli TAAS kerran tuo näärännäppy. Olen niin monta kertaa jo sairastanut sitä että olen oppinut huomaamaan koska se on tulossa. Huomasin eilen illalla että silmäluomi oli hieman arka jos siihen koski. Kurkistin varovasti luomea nostamalla luomen alla ja siellähän näkyi jotai mitä sinne ei kuulu (liian vaikea kuvailla mitä siellä oli). No kuitenkin tiesin että taas se näärännäppy on tulossa niinpä aloin laittamaan tuota sinunkin käyttämääsi Oftan Cloraa. Kolme kertaa tätä ennen olen käyttänyt kyseistä geeliä ja ainakin itselläni se on auttanut. Eli näppy ei ole päässyt kasvamaan isoksi sinertäväksi/punertavaksi mätäpaiseeksi. Saas nähdä miten nyt käy.
Ensimmäisen näärännäppyni itse sain ala-asteella. Tällöin siihen en saanut mitään lääkettä vaan se turposi niin suureksi (ihan kuin marmorikuula olisi ollut silmäluomen alla) että lopulta "poksahti" itsellään ja mätää valui ulos. Toisella kerralla (myös ala-asteella) siskoni puhkaisi näärännäppyni vahingossa hammasharjansa päällä. Paise oli kasvanut niin isoksi että silmäluomen iho oli todennäköisesti todella ohut ja pieni kolaus hammasharjan päällä rikkoi sen. Tämän jälkeen minulle on ilmestynyt näärännäppyä joskus useammin joskus harvemmin. Pahimmissa tapauksissa jopa 3-4 kertaa vuodessa.
Yksi merkki myös josta huomaa että näärännäppy on tulossa ennen turvotuksen tuloa on katsoa tuohon luomen alareunaan. Eli siis ripsien alle kohtaan jossa on vähän paksumpi kohta, jos ymmärrät. Eli ei tarvitse nostaa silmäluomea vaan avata silmät ja katsoa yläluomen alareunaan, kohtaan joka koskettaa silmän alaluomea kun silmä on kiinni. Tässä näkyy pieni piste aina, vähän kuin mätäpiste jos ymmärsit.
Toivottavasti tällä kertaa myös oftan clora auttaisi itseäni (ja tietenkin myös sinua mutta sinulla on turvotus ymmärtääkseni jo laskenut).
Ainiin. Mainitsit että sinulla on ollut jotain muutosta näössä. Itselläni ei ole pahemmin koskaan ollut, tietenkin silloin kun paise kasvanut niin paljon että silmää ei saa enää auki niin silloin on ollut mutta muuten ei juurikaan. Tottakai kun silmävoidetta laittaa niin näkö sumenee mutta se on ihan normaalia. Itse olen voidetta laittanut alaluomen juureen ja siitä räpyttelemällä silmään. Yläluomen päälle sekä yläluomen alareunassa olevaan pieneen pisteeseen josta mainitsin että siitä yleensä näen jos näärännäppy on tulossa.noniin tänää kävin puhkaisemassa omani, mutta silmäluomi on kuitenkin vielä "laiska" eikä mene ylös samalailla kuin oikea. Onko tietoa että tuleeko se enää menemäänkään vai jääkö tuollaiseksi koko lopun ikää? kiitos avusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1822707- 1642529
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1182217Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee612073Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."31739"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591444Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu2051440Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2261173Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää931138Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.3701073