Arvot, olotila ja sopiva annostus

Nyt kysyisin teiltä viisaammilta neuvoa. Sairastan vajaatoimintaa (ikää 23v) ja aloitin lääkityksen maaliskuussa -06 (Thyroxin 0,1mg, 0,5tbl/pv). Ensimmäiset labra-arvot olivat: S-TSH 5,7 ja S-T4V 15,4. Oireina kaamea väsymys, palelu, ummetus, kuiva iho yms..

2kk siitä labra-arvot olivat S-TSH 2,55 ja S-T4V 17,4. Sama puolen tbl annostus jatkui. Olo parani pikkuhiljaa.. Loppuvuodesta -06 labra-arvot S-TSH 3,04 ja S-T4V 15,5 ja edelleen lääkäri oli sitä mieltä, että samalla annostukselal jatketan ja arvot ovat hyvät. Noh, en tajunnut sanoa, että olotila ei todellakaan ollut mikään paras..

Loppuvuodesta -07 labra-arvot olivat S-TSH 2,43 ja S-T4V 16,1. Nyt sanoin jo lääkärille, että väsymystä oli edelleen ja paljon ja haluan kokeilla isommalla annostuksella. Lääkärin luvalla nostin annostusta eli nyt otan kokonaisen tbl 2 x vkossa ja muina päivinä 0,5tbl. Tuntuu, että olo vaan pahenee koko ajan :( Voisin ruveta yöunille jo klo 20 jälkeen. Pyrin nukkumaan yli 8h yössä ja sekään ei riitä. Kokeilin muutaman vkon ajan alkuvuodesta ottaa 3 kokonaista tbl ja muina päivinä 0,5tbl ja olo oli mainio, ei väsyttänyt ja pystyin valvomaan jopa puolille öin, ihanaa. Vähensin kuitenkin annostusta, kun ajattelin, että saan rytmihäiriöitä tai jotain :)

En tiedä johtuuko väsymys siitä, että aloitin harjoittelun 3vkoa sitten (opiskelen terv.hoitajaksi) ja siellä pitää olla skarppina koko ajan, toisin kuin ehkä koulussa.. Vai onko tämä kilpparin syytä vai mitä..? Ärsyttää, kun ei pysty nauttimaan illoista virkeänä! Plääh..

Menen verikokeisiin tämän kuun lopulla, samalla otetaan myös PVK. Mitä mieltä te olette noista aikaisemmista arvoista? Voinko nostaa "huoletta" annosta verikokeiden jälkeen esim. 1 kokonainen joka pv, jos arvot ovat samaa luokkaa?
41321
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Sinuna pyytäisin pikkutabuja joilla on helppo säätää eli ottaisin sitten 75 mikroa 6 viikon ajan ja labraan --> tämän jälkeen nostoja jos vielä tarvitsee. Annosero päivien välillä saa olla korkeintaan 25 mikroa suurempi eli tuo "kaksi kertaa kokonainen" ei ole hyvä juttu sydämelle. Sehän on tupla-annos muihin päiviin verrattuna. Kokonainen päivässä voi vetää jo lievälle liikatoiminnalle jos sun arvot eivät ole tuota huonommat edelleenkään...

Äänestä

Voisi olla hyvä ottaa labroissa myös t3v mistä näkisi tapahtuuko muuntumista t4v-> t3v riittävästi.
TSH näyttää pysyttelevän aika korkeana, monilla se laskee tolla lääkityksellä reilusti alle yhden.

Tyroksiinin lisätarve tulee kilpirauhasen toiminnan hiipuessa, loputtomiin ei pärjää samalla annoksella.

Onhan sulla riittävä väli aamutabletinoton ja aamupalan välillä,että tyroksiini ehtii imeytyä?

Jos ei muu auta niin voisi miettiä Armouriin siirtymistä. Siitä lisätietoa saa mm. kilpirauhas.info foorumilta.

Äänestä
  • Pitää soitella tällä vkolla terveyskeskukseen, että voisko verikokeisiin lisätä myös tuon T3V.

    Otan tabletin heti aamusta kun herään ja sen jälkeen teen kaikki aamutoimet eli väliä aamupalaan tulee n.15-30 min, onko riittävä?

    Niin 75 mikrogrammaa ois varmaan ihan järkevä kokeiluannostus, mutta en taida pyytää niitä erikseen, kun saahan sen annostuksen noista 0,1mg tabuistakin kun ottaa 3/4 tabletin.

    Mutta voinko kuitenkin nostaa annosta verikokeiden jälkeen vai kittuuttelenko tällä annostuksella ja odottelen, että olo paranee..? Tuntuu, ettei lääkärit ota kovin tosissaan minun oireita, tosin puhelimessa ovat hoitaneet nuo tulokset yms.

    Minäkin oon ymmärtänyt, että TSH pitäisi laskee nollan tietämille lääkityksellä, ei vaan tapahdu mitään. Lueskelin vähän tuosta Armourista ja ymmärsin, että se ei kuulu Kelan korvausten piiriin ja ilmeisesti aika kallis lääke on. Sellainen lääke on myös kuin Thyrax Duo, pitää siitä ottaa vähän selvää..

    En sitten tiedä, auttaisko lääkkeen vaihto mutta ajatelin ensiksi kokeilla isommalla annostuksella ja sitten miettiä sitä vaihtoehtoa.

    Äänestä

  • _tytskä_ kirjoitti:

    Pitää soitella tällä vkolla terveyskeskukseen, että voisko verikokeisiin lisätä myös tuon T3V.

    Otan tabletin heti aamusta kun herään ja sen jälkeen teen kaikki aamutoimet eli väliä aamupalaan tulee n.15-30 min, onko riittävä?

    Niin 75 mikrogrammaa ois varmaan ihan järkevä kokeiluannostus, mutta en taida pyytää niitä erikseen, kun saahan sen annostuksen noista 0,1mg tabuistakin kun ottaa 3/4 tabletin.

    Mutta voinko kuitenkin nostaa annosta verikokeiden jälkeen vai kittuuttelenko tällä annostuksella ja odottelen, että olo paranee..? Tuntuu, ettei lääkärit ota kovin tosissaan minun oireita, tosin puhelimessa ovat hoitaneet nuo tulokset yms.

    Minäkin oon ymmärtänyt, että TSH pitäisi laskee nollan tietämille lääkityksellä, ei vaan tapahdu mitään. Lueskelin vähän tuosta Armourista ja ymmärsin, että se ei kuulu Kelan korvausten piiriin ja ilmeisesti aika kallis lääke on. Sellainen lääke on myös kuin Thyrax Duo, pitää siitä ottaa vähän selvää..

    En sitten tiedä, auttaisko lääkkeen vaihto mutta ajatelin ensiksi kokeilla isommalla annostuksella ja sitten miettiä sitä vaihtoehtoa.

    ... myös sellaista lääkettä kuin Liothyronin - sekin on erityisluvallinen, mutta ei lainkaan kallis (100 kpl:een purkki maksaa vajaa 20 euroa ja se riittää useiksi kuukausiksi). Sitä käytetään siis tyroksinin kanssa (T3-lisä) ja näiden kanssa voi etsiä sopivaa T4/T3 -suhdetta (yksilöllistä).

    Mutta kokeile sitä isompaa annosta - jos se 3/4 tabua joka päivä tuntuu liialliselta kokeile vaikka 5 päivänä 75 mikroa ja 2:na 50 mikroa.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


_tytskä_ kirjoitti:

Nyt kysyisin teiltä viisaammilta neuvoa. Sairastan vajaatoimintaa (ikää 23v) ja aloitin lääkityksen maaliskuussa -06 (Thyroxin 0,1mg, 0,5tbl/pv). Ensimmäiset labra-arvot olivat: S-TSH 5,7 ja S-T4V 15,4. Oireina kaamea väsymys, palelu, ummetus, kuiva iho yms..

2kk siitä labra-arvot olivat S-TSH 2,55 ja S-T4V 17,4. Sama puolen tbl annostus jatkui. Olo parani pikkuhiljaa.. Loppuvuodesta -06 labra-arvot S-TSH 3,04 ja S-T4V 15,5 ja edelleen lääkäri oli sitä mieltä, että samalla annostukselal jatketan ja arvot ovat hyvät. Noh, en tajunnut sanoa, että olotila ei todellakaan ollut mikään paras..

Loppuvuodesta -07 labra-arvot olivat S-TSH 2,43 ja S-T4V 16,1. Nyt sanoin jo lääkärille, että väsymystä oli edelleen ja paljon ja haluan kokeilla isommalla annostuksella. Lääkärin luvalla nostin annostusta eli nyt otan kokonaisen tbl 2 x vkossa ja muina päivinä 0,5tbl. Tuntuu, että olo vaan pahenee koko ajan :( Voisin ruveta yöunille jo klo 20 jälkeen. Pyrin nukkumaan yli 8h yössä ja sekään ei riitä. Kokeilin muutaman vkon ajan alkuvuodesta ottaa 3 kokonaista tbl ja muina päivinä 0,5tbl ja olo oli mainio, ei väsyttänyt ja pystyin valvomaan jopa puolille öin, ihanaa. Vähensin kuitenkin annostusta, kun ajattelin, että saan rytmihäiriöitä tai jotain :)

En tiedä johtuuko väsymys siitä, että aloitin harjoittelun 3vkoa sitten (opiskelen terv.hoitajaksi) ja siellä pitää olla skarppina koko ajan, toisin kuin ehkä koulussa.. Vai onko tämä kilpparin syytä vai mitä..? Ärsyttää, kun ei pysty nauttimaan illoista virkeänä! Plääh..

Menen verikokeisiin tämän kuun lopulla, samalla otetaan myös PVK. Mitä mieltä te olette noista aikaisemmista arvoista? Voinko nostaa "huoletta" annosta verikokeiden jälkeen esim. 1 kokonainen joka pv, jos arvot ovat samaa luokkaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu