refluksileikkaus

edessä

odottelen tässä lähiviikkoina taysin kirjettä postilaatikkooni. Jonossa nyt 4kk. Arveluttaa lähinnä vaan pari asiaa.

Miten ihmeessä uskallan aloittaa liikuntaharrastukset uudestaan? Mistä tietää, koska voi alkaa treenaan vatsalihaksia entiseen malliin ja koska on turvallista tehdä esim. pumpissa kunnollisilla painoilla ilman, että mansetti leviää? Voiko jo heti sairausloman jälkeen mennä esim bodyattackiin tai combatiin?

Tuntuuko se jotenkin ,jos mansetti aukeaa, vai palaako refluksioireet vaan?

Varsinainen leikkaus ja hetkellinen hankaluus ei huoleta. Ylipainoa ei ole ja kunto on loistava. Kovasti olen tyytyväinen, että sen jälkeen saa kengätkin jalkaan pulauttamatta ja pystyy nauttiin liikunnasta ilman, että koko ajan on mahan sisältö suussa.

Please, jos täällä on tyytyväisiä liikunnallisia leikattuja, niin kertokaa....

22

1781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menijä

      Olen myös leikkausjonossa ja samansuuntaiset asiat arveluttavat kuin sinuakin. Tiedätkö onko sinulla ennen leikkausta vielä käyntiä kirurgin puheilla, silloinhan noita voisi kysellä. Minä ajattelen kyllä, että vähän lisää tietoa on saatava ennen leikkaukseen menoa.

      Ihmetyttää myös se, että mitäs sitten, jos tulee jostain syystä pahoinvointia leikkauksen jälkeen, luulisi sen olevan haitallista mansetin kannalta. Olen ollut yhdessä leikauksessa aiemmin ja muistelisin että silloin oksentelin leikkauksen jälkeen, en tiedä johtuiko anestesia-aineista vai mistä.

      Minä en pysty tällä hetkellä refluksin takia harrastamaan liikuntaa juuri ollenkaan, pelkkää kävelyä ja toivon kyllä, että leikkauksen jälkeen voisin tehdä jotain muutakin!

      • edessä

        kyllä pitäis olla käynti viikko-pari viikkoa ennen leikkausta.Käydään läpi leikkauksen kulku. Mielestäni kuitenkin paras ja asiantuntevin tietolähde näissä asioissa on ne, joille leikkaus on tehty ja joilla on käytännön kokemus toipumisprosessista. Lääkäriltä saa sitten sen ohjeellisen suosituksen.

        Muistaakseni siinä yhteydessä kun lupasin suostua leikkaukseen, lääkäri mainitsi, että röyhtäily sujuu, mutta kaikki eivät pysty oksentaan. En kyllä tiedä, että miten esim. mahataudin kanssa sujuu. No, toisaalta ajattelen, että olen kyllä saanut oksentelusta pulauttelusta oman osuuteni yhdelle ihmiselämälle.

        Viimeiset kymmenen vuotta on kyllä ollut sellasta ykäämistä, että nukkuminen on ajoittain onnistunut pelkästää istualtaan. Jouduin tän refluksin takia kertaalleen keuhkoputkien tähystykseenkin, kun oli ilmeisesti happoja livahtanut väärälle puolelle ja räin verta. Suoraansanottuna olen lähestulkoon innoissani tulevasta operaatiosta, koska vaikka joku pieni ilmavaivaprobleema tai syömishitaus jäisi, niin ton oksennuksen kanssa vehtaaminen loppuu!! Taidan opetella sit käveleen käsillä :)
        toivotaan, että pian päästään eleleen parempilaatuista elämää!


      • oksentelu
        edessä kirjoitti:

        kyllä pitäis olla käynti viikko-pari viikkoa ennen leikkausta.Käydään läpi leikkauksen kulku. Mielestäni kuitenkin paras ja asiantuntevin tietolähde näissä asioissa on ne, joille leikkaus on tehty ja joilla on käytännön kokemus toipumisprosessista. Lääkäriltä saa sitten sen ohjeellisen suosituksen.

        Muistaakseni siinä yhteydessä kun lupasin suostua leikkaukseen, lääkäri mainitsi, että röyhtäily sujuu, mutta kaikki eivät pysty oksentaan. En kyllä tiedä, että miten esim. mahataudin kanssa sujuu. No, toisaalta ajattelen, että olen kyllä saanut oksentelusta pulauttelusta oman osuuteni yhdelle ihmiselämälle.

        Viimeiset kymmenen vuotta on kyllä ollut sellasta ykäämistä, että nukkuminen on ajoittain onnistunut pelkästää istualtaan. Jouduin tän refluksin takia kertaalleen keuhkoputkien tähystykseenkin, kun oli ilmeisesti happoja livahtanut väärälle puolelle ja räin verta. Suoraansanottuna olen lähestulkoon innoissani tulevasta operaatiosta, koska vaikka joku pieni ilmavaivaprobleema tai syömishitaus jäisi, niin ton oksennuksen kanssa vehtaaminen loppuu!! Taidan opetella sit käveleen käsillä :)
        toivotaan, että pian päästään eleleen parempilaatuista elämää!

        Minut on leikattu enkä pysty oksentamaan. Pari vatsaflunssaa on ollut leikkauksen jälkeen. Yököttää ja yököttää, vaan ei tule. Menee aika pian ohi. Minulla tuli sitten ripuli. Oksentaminen ei ole ihmisen tärkeimpiä toimintoja. Minulla ainakin leikkaus auttoi niin paljon, etten huolestu tästä asiasta. Eri juttu on, jos on tapana hankkia yököttäviä krapuloita joka viikonloppu......


      • menijä
        edessä kirjoitti:

        kyllä pitäis olla käynti viikko-pari viikkoa ennen leikkausta.Käydään läpi leikkauksen kulku. Mielestäni kuitenkin paras ja asiantuntevin tietolähde näissä asioissa on ne, joille leikkaus on tehty ja joilla on käytännön kokemus toipumisprosessista. Lääkäriltä saa sitten sen ohjeellisen suosituksen.

        Muistaakseni siinä yhteydessä kun lupasin suostua leikkaukseen, lääkäri mainitsi, että röyhtäily sujuu, mutta kaikki eivät pysty oksentaan. En kyllä tiedä, että miten esim. mahataudin kanssa sujuu. No, toisaalta ajattelen, että olen kyllä saanut oksentelusta pulauttelusta oman osuuteni yhdelle ihmiselämälle.

        Viimeiset kymmenen vuotta on kyllä ollut sellasta ykäämistä, että nukkuminen on ajoittain onnistunut pelkästää istualtaan. Jouduin tän refluksin takia kertaalleen keuhkoputkien tähystykseenkin, kun oli ilmeisesti happoja livahtanut väärälle puolelle ja räin verta. Suoraansanottuna olen lähestulkoon innoissani tulevasta operaatiosta, koska vaikka joku pieni ilmavaivaprobleema tai syömishitaus jäisi, niin ton oksennuksen kanssa vehtaaminen loppuu!! Taidan opetella sit käveleen käsillä :)
        toivotaan, että pian päästään eleleen parempilaatuista elämää!

        On ihan hyvä kuulla tosiaan leikkauksessa käyneiden kokemuksia, vaikka niitä huonoja kokemuksia lukiessa vähän tietysti rupeaa hirvittämään,että mitäs sitten jos itselläkin menee jotenkin pieleen.


      • edessä
        menijä kirjoitti:

        On ihan hyvä kuulla tosiaan leikkauksessa käyneiden kokemuksia, vaikka niitä huonoja kokemuksia lukiessa vähän tietysti rupeaa hirvittämään,että mitäs sitten jos itselläkin menee jotenkin pieleen.

        Kyllä muakin jossain vaiheessa hirvitti, mutta kun n elämä ollut täysin helvettiä jo vuosikausia, kuristaa ja ahdistaa, kauhea puristuksen tunne rintalastan alla eikä mikään pysy sisällä, vaan ruoka seilaa kaiken päivää mahan ja suun väliä.Kurkku on aina kipeenä, jatkuva palan tunne kurkussa, jota yrittää kakoa pois turhaan,on tehty turhaan astmakokeet ja keuhkoputkien tähystys ja nukkuun joutuu istualtaan aika usein. Eli olen kyllä tietoinen mahdollisista haitoista, mutta jos elämänlaatu edes vähän paranee, niin otan riskin. Paljonhan se ei tästä enää voi pahemmaksi mennä.


    • kesällä

      2007 minut espoossa mies 36v.
      leikkaus kesti 1h 45 min.leikkasivat vatsaportin ja palleatyrän.
      syöminen oli alussa hankalaa noin 3 vkoa.kipuja oli vain leikkausarvissa.
      liikunnan aloitin 2kk leikkauksesta kevyesti.joulukuussa sitten aloin jo harrastamaan kaikkea mahdollista eikä mansetit tunnu missään.
      leikkaava lääkäri kertoi että nykyajan tekniikalla tehdyt mansetit eivät aukea.
      olen ihan tyytyväinen nytten,ennen en voinnut tehdä mitään kauhean refluksin vuoksi.nyt ei mitään lääkkeitä tarvitse käyttää.

    • vuosi sitten

      Sauvakävelyä ja uintia heti sairasloman jälkeen.
      Kysyin asiaa lääkäriltä. Käsittääkseni voi liikuntaa harrastaa ihan hyvin pikku hiljaa.
      Pienet leikkausarvet ovat jonkin aikaa hellät ha muukin sisikunta tuntuu turvonneelta. Muistini mukaan se kesti pari kuukautta.
      Kyselin kaikkea leikkauksen jälkeen leikanneelta lääkäriltä - myöd kuntoilusta. Sain jokaiseen kysymykseeni asiantuntevan vastauksen. Leikkaus onnistui ja elämä on aivan toisenlaista nykyisin. Tsemppiä!

    • Huono kokemus täällä

      Miettisin ainakin 11. kertaa leikkaukseen menemistä.

      Vaivat pahemmat kuin ennen leikkaukseen menemistä.

      Minulla leikattiin pari vuotta sitten, leikkauksessa tapahtunutta töppäuystä ei voi enää korjata, vaan pitää elää tämän helvetin kanssa.

      • menijä

        On mietitty jo "sata kertaa" leikkaukseen menemistä, eikä tunnu mukavalta vaihtoehdolta, mutta
        ei ole oikein hyvä vaihtoehto jäädä nykyiseenkään tilaan. Ilmeisesti on vaan otettava riski...

        Olisi nyt vielä hyvä kuulla teiltä joilla on leikkaus epäonnistunut vähän lisätietoa:
        1.mitkä olivat oireesi ennen leikkausta
        2.missä leikattiin
        3.mitä on sanottu epäonnistumisen syystä, vai onko mitään


      • myös leikattu
        menijä kirjoitti:

        On mietitty jo "sata kertaa" leikkaukseen menemistä, eikä tunnu mukavalta vaihtoehdolta, mutta
        ei ole oikein hyvä vaihtoehto jäädä nykyiseenkään tilaan. Ilmeisesti on vaan otettava riski...

        Olisi nyt vielä hyvä kuulla teiltä joilla on leikkaus epäonnistunut vähän lisätietoa:
        1.mitkä olivat oireesi ennen leikkausta
        2.missä leikattiin
        3.mitä on sanottu epäonnistumisen syystä, vai onko mitään

        1.Äkillisesti alkanut hirveä kipu rinnassa
        yöllä ja illalla jopa päivisinkin.
        Pahimmillaan kesti 4 tuntiakin ,kylmäkallea
        piti pitää rinnassa.Lääkkeet eivät tehonneet
        vaikka söin niitä useamman vuoden.
        Tutkimuksissa sulkijalihas oli auki kolmelle
        skoopille ja happohyökkäyksiä yli 400 22 h aika-
        na.Olin aivan loppu yövalvomisista ja siitä hir-
        veästä kivusta,vaihtoehtoja ei ollut.
        2.Turussa,Pulssin sairaalassa.
        3.Epäonnistumisesta,kirurgini mukaan leikkaus
        on onnistunut ja nyt komplikaatiot johtuvat
        nielemismotoriikan heikentymisestä mukamas.
        Kaksi kertaa tehty Tyksissä venytys nukutukses-
        sa ja tämän kirurgin mukaan mansetti on tiukka
        ja tiivis josta oireet johtuvat.
        Hän myöskin kumosi nielemismotoriikan heikenty-
        misen koska sitä ei edes ole tutkittu.
        Hän sanoi että on näkemysero,todellakin koska
        leikannut kirurgi ei todellakaan myönnä virhet-
        tään.


      • menijä
        myös leikattu kirjoitti:

        1.Äkillisesti alkanut hirveä kipu rinnassa
        yöllä ja illalla jopa päivisinkin.
        Pahimmillaan kesti 4 tuntiakin ,kylmäkallea
        piti pitää rinnassa.Lääkkeet eivät tehonneet
        vaikka söin niitä useamman vuoden.
        Tutkimuksissa sulkijalihas oli auki kolmelle
        skoopille ja happohyökkäyksiä yli 400 22 h aika-
        na.Olin aivan loppu yövalvomisista ja siitä hir-
        veästä kivusta,vaihtoehtoja ei ollut.
        2.Turussa,Pulssin sairaalassa.
        3.Epäonnistumisesta,kirurgini mukaan leikkaus
        on onnistunut ja nyt komplikaatiot johtuvat
        nielemismotoriikan heikentymisestä mukamas.
        Kaksi kertaa tehty Tyksissä venytys nukutukses-
        sa ja tämän kirurgin mukaan mansetti on tiukka
        ja tiivis josta oireet johtuvat.
        Hän myöskin kumosi nielemismotoriikan heikenty-
        misen koska sitä ei edes ole tutkittu.
        Hän sanoi että on näkemysero,todellakin koska
        leikannut kirurgi ei todellakaan myönnä virhet-
        tään.

        kun ei tässä taudissa näytä välttämättä olevan hyviä vaihtoehtoja jos lääkkeet aivät auta. Ei tuo sinun alkuperäinen tilanteesikaan mukavalta kuullosta, joten en ihmettele että valitsit leikkauksen. Onko leikkauksestasi jo kauan aikaa? Venytyskään ei sitten auttanut?


      • myös leikattu
        menijä kirjoitti:

        kun ei tässä taudissa näytä välttämättä olevan hyviä vaihtoehtoja jos lääkkeet aivät auta. Ei tuo sinun alkuperäinen tilanteesikaan mukavalta kuullosta, joten en ihmettele että valitsit leikkauksen. Onko leikkauksestasi jo kauan aikaa? Venytyskään ei sitten auttanut?

        ei ollut vaihtoehtoja kun leikkaus.
        Venytys ei auttanut,tehtiin marraskuussa 2007 ja
        tammikuussa 2008 seuraavaksi on ehdotettu puolen
        mansetin purkua.


      • menijä
        myös leikattu kirjoitti:

        ei ollut vaihtoehtoja kun leikkaus.
        Venytys ei auttanut,tehtiin marraskuussa 2007 ja
        tammikuussa 2008 seuraavaksi on ehdotettu puolen
        mansetin purkua.

        Oletko ajatellut mennä siihen purkuleikkaukseen?


      • myös leikattu
        menijä kirjoitti:

        Oletko ajatellut mennä siihen purkuleikkaukseen?

        uskallanko mennä,pelkään niin paljon lisäkomp-
        likaatioiden määrää.Ilmeisesti pitää päässä
        posahtaa että luovutan ja menen.


    • myös leikattu

      sulla on suuret toiveet,lueppa tämä.
      -en voi syödä kunnolla
      -kipua tulee rintaan,tukkee ja ruoka lentää
      vauhdilla ylös.
      - en voi juoda normaalisti jos juon,oksennan
      kaaressa.
      - paino putoaa vaikka kuinka yritän syödä koska
      oksennan niin paljon.
      - en voi mennä minnekkään yleiseen paikkaan syömään
      koska pitää olla paikka johon mennä oksentamaan.
      -sosiaalinen elämä kärsii todella ja olo on heikohko.

      • töpeksinyt

        Tajuan kuinka kamalaa on, kun leikkaus epäonnistuu.
        Minulla leikkaus onnistui.En jaksanut enää pelätä mitään, kun oli niin kurja olo. Oksetusta, vatsakipua, kurkku käheä ja köhimistä, ääni loppui töissä (pidän luentoja ja vedän kokouksia ),sydän "muljahteli", henkeä ahdisti. Olen sitä mieltä, että ammattitaitoinen vatsakirurgi yleensä onnistuu. Näin sanoivatkin keskussairaalaassani.


      • edessä
        töpeksinyt kirjoitti:

        Tajuan kuinka kamalaa on, kun leikkaus epäonnistuu.
        Minulla leikkaus onnistui.En jaksanut enää pelätä mitään, kun oli niin kurja olo. Oksetusta, vatsakipua, kurkku käheä ja köhimistä, ääni loppui töissä (pidän luentoja ja vedän kokouksia ),sydän "muljahteli", henkeä ahdisti. Olen sitä mieltä, että ammattitaitoinen vatsakirurgi yleensä onnistuu. Näin sanoivatkin keskussairaalaassani.

        kyllä mäkin olen harkinta-aikani jo viettänyt. Oireita ei helpota mikään. Minä menen taysiin ja olen yksityisellä puolella ollut näitä leikkauksia taysissa tekevän kirurgin potilaana ja luotan hänen ammattitaitoonsa täysin. Kertoi mm. että leikkauksen ajan ruokatorvessa on joku putki, jonka takia mansetista ei voi tulla liian tiukka.Uskon siihen, että tilanne ei ainakaan nykyistä pahemmaksi voi enää mennä, vaikka jotain menisi pieleenkin.


      • menijä
        edessä kirjoitti:

        kyllä mäkin olen harkinta-aikani jo viettänyt. Oireita ei helpota mikään. Minä menen taysiin ja olen yksityisellä puolella ollut näitä leikkauksia taysissa tekevän kirurgin potilaana ja luotan hänen ammattitaitoonsa täysin. Kertoi mm. että leikkauksen ajan ruokatorvessa on joku putki, jonka takia mansetista ei voi tulla liian tiukka.Uskon siihen, että tilanne ei ainakaan nykyistä pahemmaksi voi enää mennä, vaikka jotain menisi pieleenkin.

        ja viitsit niin tule sitten kertomaan miten leikkaus meni ja millaista toipumisaikaa on odotettavissa. Kuten todettua on toisten kokemuksia hyvä kuulla.


      • omalta kohdaltani
        menijä kirjoitti:

        ja viitsit niin tule sitten kertomaan miten leikkaus meni ja millaista toipumisaikaa on odotettavissa. Kuten todettua on toisten kokemuksia hyvä kuulla.

        Sairaalassa 4 vrk, sairasloma 2 viikkoa, liemiruualla 4 viikkoa. Minulla ei ollut leikkauksn jälkeen nielemisvaikeuksia.Liikuntaakin jatkoin sairasloman jälkeen. Minä tapasin hyviä ja mukavia vatsakirurgeja. Puhuimme myös epäönnistumisista. Sanoivat, että osaava osaa. Minulla osasi.


      • edessä
        omalta kohdaltani kirjoitti:

        Sairaalassa 4 vrk, sairasloma 2 viikkoa, liemiruualla 4 viikkoa. Minulla ei ollut leikkauksn jälkeen nielemisvaikeuksia.Liikuntaakin jatkoin sairasloman jälkeen. Minä tapasin hyviä ja mukavia vatsakirurgeja. Puhuimme myös epäönnistumisista. Sanoivat, että osaava osaa. Minulla osasi.

        kiva lueskella näitä positiivisia kokemuksia. no, kuten todettu, luotan kirurgiin täysin. On tehnyt väitöksensäkin aikoinaan refluksitaudin kirurgisesta hoidosta.

        Sitä vielä tosta liikuntaharrastelusta kysyisin, että kuinka kauan himmailit sairasloman jälkeen? Ja kuinka pian uskalsit sitten revitellä täysillä vanhaan malliin? Tosin voihan olla, ettei sitä edes pysty täysillä treenaan, jos paino putoo reippaasti ja kalorit jää kovin vähiin liemimäisen ja niukan ravinnon vuoksi..Ottais vaan nimittäin melkoisesti päähän, jos heti täräyttäis meneen penkkipunnerruksessa kunnolla ja koko operaatio menis hukkaan..


      • lääkäriltä
        edessä kirjoitti:

        kiva lueskella näitä positiivisia kokemuksia. no, kuten todettu, luotan kirurgiin täysin. On tehnyt väitöksensäkin aikoinaan refluksitaudin kirurgisesta hoidosta.

        Sitä vielä tosta liikuntaharrastelusta kysyisin, että kuinka kauan himmailit sairasloman jälkeen? Ja kuinka pian uskalsit sitten revitellä täysillä vanhaan malliin? Tosin voihan olla, ettei sitä edes pysty täysillä treenaan, jos paino putoo reippaasti ja kalorit jää kovin vähiin liemimäisen ja niukan ravinnon vuoksi..Ottais vaan nimittäin melkoisesti päähän, jos heti täräyttäis meneen penkkipunnerruksessa kunnolla ja koko operaatio menis hukkaan..

        kuntosalista, ettet tee mitään vahingollista
        Minulla putosi paino leikkauksessa 3 - 4 kiloa eikä ole palannuyt ( 168 cm, nyt painan 63 kg, nainen)


    • Anonyymi

      PASKA LEIKKAUS, PILASI ELÄMÄNI JA NIIN MONEN MUUNKIN, PITÄÄ HARKITA TOSI TARKKAAN OTTAAKO RISKIN. Nyt vuosi leikkauksesta, olo pahentunut koko ajan, ilman kertymiseen meinaa räjähtää, kamalat rytmihäiriöt, röyhimistä aamusta iltaan, nyt masennus ja ahdistus, seuraavaksi mahaportin laajennus jo toinen kerta, jos ei auta niin eutanasia itse, kun ei ole vielä muuten luvallista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe