Ne muutamat kerrat kun olen ravintolassa käynyt, olen yleensä mennyt suoraan pöytään eikä ongelmia ole ollut, mutta olen huomannut että monet tiedustelevat vapaita pöytiä tarjoilijalta.
Onko väärin mennä suoraan pöytään vai pitäisikö kysyä ensin, jos ei ole pöytää varannut etukäteen? Onko muita ravintolaan saapumiseen liittyviä etikettisääntöjä?
Tarviiko pöytää tiedustella?
16
2994
Vastaukset
- Eri käytäntöjä
Joillakin ravintoloilla on jo ovensuussa kyltti, jossa pyydetään odottamaan, että hovi tms. saapuu paikalle ja vie sitten pöytään. Noissa paikoissa siis odotetaan aina.
Jos kylttiä ei ole, ja ravintolasali näyttää todella tyhjältä, niin silloin voi ehkä mennäkin suoraan pöytään.
Mutta jos tarjoilija on siinä lähettyvillä, niin minusta parempi on aina kysyä häneltä, löytyykö pöytää kahdelle. Näin vältetään ne tilanteet, jossa sali näyttää tyhjältä, mutta jokaisella pöydällä onkin "Varattu" lappu, ja asiakas sitten palloilee turhaan siellä salissa pöydän luota toiselle.
Nyt kun asiaa itse mietin, niin aina kun olemme käyneet ravintolassa, olemme sisään tultua ottaneet kontaktin henkilökunnan jäseneen (yleensä tarjoilijaan), joka sitten on sanonut että saa vapaasti valita pöydän. Useimmissa ravintoloissa tämä on hoitunut ikään kuin automaattisesti, sillä kun asiakkaat tulevat sisään, henkilökunta lähestyy heitä ja tervehtii.- ohjattu
Aika monessa pienessäkin ruokapaikassa on talon puolesta ohjattu pöytään. Vaikka siinäkin tapauksessa varmasti olisi voinut valita toisenkin pöydän, jos tilaa on eikä varattulappuja.
- tämä kun
menen seuraavan kerran MC donaldsiin perheen kanssa syömään, kiitos vinkistä.
- pikaruokapaikat
tämä kun kirjoitti:
menen seuraavan kerran MC donaldsiin perheen kanssa syömään, kiitos vinkistä.
toimivat kioskiperiaatteella.
Ravintolassa palvellaan pöytään.
Mäkissä ostat evääsi ja menet vaikka puistoon syömään, jos huvittaa.
Ravintolassa saat myös käyttöösi ruokailuvälineet sekä lautaset ja lasit.
- vcznvccn
yleensä pöydässä on varattu"kyltti" jos se on varattu.. jos sellasta ei näy niin pöytä on vapaa.
- ex-tarjoilija
Jos ravintolassa saa valita itse vapaasti pöydän, ovella ei ole 'odottakaa pöytiinohjausta' -kylttiä. Tällöin saatetaan käyttää pöydissä lappuja, joilla merkitään varatut pöydät.
Jos käytössä on 'odottakaa pöytiinohjausta' - kyltti, sitä todellakin kuuluu noudattaa. Näissä ravintoloissa varauslappuja ei viedä pöytiin, vaan hovimestarilla on hallussaan lista pöytävarauksista. Vain hovimestari tietää tuolloin, mitkä pöydät ovat vapaita.
Summa summarum: käytä sisään astuttuasi hetki siihen, että etsit katseellasi sitä 'odottakaa pöytiinohjausta' - kylttiä joka on yleensä sijoitettu lähelle sisäänkäyntiä niin että tollompikin sen huomaa jos vaan haluaa. Jos kyltti löytyy, toimi sen antaman ohjeen mukaan eli ODOTA. Jos kylttiä ei ole, voit lähteä etsiskelemään itse itsellesi pöytää. - Tietämätön123
ex-tarjoilija kirjoitti:
Jos ravintolassa saa valita itse vapaasti pöydän, ovella ei ole 'odottakaa pöytiinohjausta' -kylttiä. Tällöin saatetaan käyttää pöydissä lappuja, joilla merkitään varatut pöydät.
Jos käytössä on 'odottakaa pöytiinohjausta' - kyltti, sitä todellakin kuuluu noudattaa. Näissä ravintoloissa varauslappuja ei viedä pöytiin, vaan hovimestarilla on hallussaan lista pöytävarauksista. Vain hovimestari tietää tuolloin, mitkä pöydät ovat vapaita.
Summa summarum: käytä sisään astuttuasi hetki siihen, että etsit katseellasi sitä 'odottakaa pöytiinohjausta' - kylttiä joka on yleensä sijoitettu lähelle sisäänkäyntiä niin että tollompikin sen huomaa jos vaan haluaa. Jos kyltti löytyy, toimi sen antaman ohjeen mukaan eli ODOTA. Jos kylttiä ei ole, voit lähteä etsiskelemään itse itsellesi pöytää."Jos ravintolassa saa valita itse vapaasti pöydän, ovella ei ole 'odottakaa pöytiinohjausta' -kylttiä."
Tätä asiaa juuri tarkoitin, läheskään kaikissa ravintoloissa ei tälläistä kylttiä ole, ja monesti tarjoilijoita ei näy mailla halmeilla. Tuntuu aivan dorkalta seistä oven pielessä sitten odottelemassa palvelua!
Ainakin itellä tällöin tuntuu paljon luontevammalta mennä suoraan pöytään.
Eli onko asia todella näin, että jos ei näy tarjoilijoita, eikä kylttiä, oma-aloitteisuutta voi käyttää?
- ravintoloitsija*
kuvittelepa tilanne, että joku on varannut pöydän ja sitten istut siihen. Tällöin tarjoilija voi kuvitella, että hovimestari on johdatellut siihen varattuun pöytään juuri varaajan ja voipi käydä, että sitten kun alkuperäinen varaaja saapuu, kaikki pöydät ovatkin "itsepalveluna" loppu. Vain hovimestarilla on kokonaistilanne hallinnassaan ja siksi on syytä odottaa hänen saapumistaan, jotta järjestys säilyisi.
- hovmästare
Hyviin tapoihin kuuluu ainakin tiedustella henkilökunnalta vapaita pöytiä. Kaikissa ravintoloissa ei ole 'varattu'-lappuja pöydissä, vaan esim. hovimestarilla on tiedossa päivän pöytävaraukset ja varatut pöydät.
Suosittelen aina varaamaan pöydän. Näin takaat itsellesi ja seurueellesi varmasti pöydän valitsemassanne ravintolassa. Ehdottomasti kannattaa varata pöytä, jos seurueeseen kuuluu yli neljä henkeä. Tämä siksi, että yleensä ravintoloiden pöydät ovat neljän hengen pöytiä ja kuudelle hengelle pöytiä joudutaan yhdistelemään jne. - hyvä pöytä
hovmästare kirjoitti:
Hyviin tapoihin kuuluu ainakin tiedustella henkilökunnalta vapaita pöytiä. Kaikissa ravintoloissa ei ole 'varattu'-lappuja pöydissä, vaan esim. hovimestarilla on tiedossa päivän pöytävaraukset ja varatut pöydät.
Suosittelen aina varaamaan pöydän. Näin takaat itsellesi ja seurueellesi varmasti pöydän valitsemassanne ravintolassa. Ehdottomasti kannattaa varata pöytä, jos seurueeseen kuuluu yli neljä henkeä. Tämä siksi, että yleensä ravintoloiden pöydät ovat neljän hengen pöytiä ja kuudelle hengelle pöytiä joudutaan yhdistelemään jne.Arvioineekohan henkilökunta, missä seurueella tai ruokailijalla olisi mukavinta istua. Järkevä neuvo varata aina pöytä, jos haluaa vaikka mahdollisimman rauhalliselta paikalta, vaikka 15 min ennen. En tosin itse ole koskaan kokeillut vip-pöydän varaamista.
Laitetaanko ihmisiä enemmän vierekkäisiin pöytiin vai kauemmaksi toisiaan, jos pöydissä on tilaa. Onko jotain yleistä periaatetta.
Luulisi ns. mahdollisimman mukavan pöydän olevan ainoa peruste sille, mihin pöytään ohjataan, eikä esimerkiksi sen, miten keittiöstä on helpoin kantaa ruokaa pöytään. - paikoissa
ja varmistaa, voiko mihin pöytään tahansa mennä.
Ei ole koskaan tullut mieleenikään arvostella, mihin pöytään on ohjattu muuta kuin... - reserveeraaja
hyvä pöytä kirjoitti:
Arvioineekohan henkilökunta, missä seurueella tai ruokailijalla olisi mukavinta istua. Järkevä neuvo varata aina pöytä, jos haluaa vaikka mahdollisimman rauhalliselta paikalta, vaikka 15 min ennen. En tosin itse ole koskaan kokeillut vip-pöydän varaamista.
Laitetaanko ihmisiä enemmän vierekkäisiin pöytiin vai kauemmaksi toisiaan, jos pöydissä on tilaa. Onko jotain yleistä periaatetta.
Luulisi ns. mahdollisimman mukavan pöydän olevan ainoa peruste sille, mihin pöytään ohjataan, eikä esimerkiksi sen, miten keittiöstä on helpoin kantaa ruokaa pöytään.kerran ravintolan ulkopuolella oli jono ja minä matkapuphelimella varasin pöydän ja siten pystyin marssimaan jonon ohi "mulla on pöytävaraus".
- onko hovimestaria,
kun norkoilee ovella.
- minni-manna
Jos ravintolassa on hovimestari hänen työpisteensä varauskoneineen on oven lähettyvillä joten huomaat kyllä jos ravintolassa hovi on. Monissa ravintoloissa hovimestaria ei tosiaan ole joten silloin mielestäni on käytöstapojen mukaista odotella tarjoilijaa tai käydä baaritiskillä kysymässä vapaata pöytää. Näin varmistat että sinut on huomattu ja palvelu sujuu jouhevasti. :)
- IAK
Oltuani ekaa kertaa elämässäni 4 v. suorassa asiakaspalveluhommassa suosittelen henkilökunnan kautta pöytäänohjausta, ellei kyseessä sitten ole suoranainen pikaruokala.
Palveluammatissa oleminen oli mahtava kokemus, vaikkakin rankka välillä. Moni yksinkertainen asia valkeni aivan uudessa valossa. - Vinkkinä
Ihan vihjeenä seuraavaa: Kenen työpaikalla saa ja on suotavaa vain tulla sisään ja pyöriä ja etsiä omaa "paikkaa", oli sitten rautakauppa tai parturi. Mites sun työpaikalla?
Eikös tapoihin kuulu sanoa päivää henkilökunnalle, oltiin sitten missä tahansa. Kyllä se sitten selviää mihin saa mennä ja mihin ei.
Ruokaa et kuitenkaan saa ennen kuin tarjoilija on tilauksen ottanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82022Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1101383Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201165Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861054Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661005Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8190902Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67775- 76740
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73622Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36612