Koulun vaihto

mietityttää

Olen 3 luokkalaisen äiti ja olen eroamassa lapsen isästä.Asutaan tällä hetkellä maalla ja lapsi on pienessä kylä koulussa.Nyt olisin muuttamassa kaupunkiin lapsen kanssa ja mietin minkälaisia vaikeuksia koulun vaihto aiheuttais lapselle.Lapsella on ollut vaikeuksia pysyä muiden matkassa koulu aineissa(johtuu huonosta kuulosta)ja kavereitakaan ei ole ollut kuin ajoittain.Asutaan sen verran sivussa että ei asu kavereita lähellä ja usein lapsi sanoo että ei kukaan ole hänen kanssa koulussa.Kaupungissa saattais olla kaveritkin lähellä.Lapsella on testit menossa,ehkä joutuu kertaamaan 3 luokan.Lapsi ei halua itse jäädä samaan kouluun jos joutuu kertaamaan,on ollut pientä kiusaamista silloin tällöin.Ajattelin että täällä olis joku joka on kokenut saman ongelman ja vois antaa mulle neuvoja miten pitäis toimia.Itse haluaisin mahdollisimman kauas mustasukkasesta avomiehestä.Lapsi on kuitenkin tärkein niin että auttakaa jos pystyttä.

6

3361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manxariini82

Itse olen jo aikuinen mutta lapsena muutimme paljon ja vaihdoin koulua ala-asteen aikana viisi kertaa ja asuimme kolmella eri paikkakunnalla. Kun minun vanhempani erosivat, tahtoi äitini mahdollisimman kauas isästä joten muutimme äidin perässä toiselle paikkakunnalle vaikka me lapset tappelimme muuttoa vastaan. Ei mennyt kuin pari kuukautta niin isä muutti perässä samaan kaupunkiin.

Itse koulunvaihdoista selvisin hyvin ja sain muutaman kaverin aina uudessa koulussa. En kuitenkaan tohtinut tutustua kovin moneen ihmiseen, sillä tiesin että muutamme taas. Minulla ei olekaan tuolta ajalta yhtään ystävää jäänyt.

Mutta jos poikasi itsekin on muuton kannalla niin kannattaa lähteä. Kaupungissa meno on aina erilaista ja kavereita saa varmasti. Itsekin olen asunut maalla lapsena ja kaupunkiin muuton jälkeen itsetuntokin vahvistui kun oli uusia virikkeitä harrastaa ja uusia kasvoja.

Mutta mikään ei estä isää muuttamassa perässä jos hän niin tahtoo. Meidän äiti muutti pariin otteeseen isäämme "pakoon" vaikka hän ei paha mies ole ollenkaan. Lopulta äiti luovutti ja asumme nyt kaikki perheenjäsenet samalla paikkakunnalla mikä on toki meille lapsille hyväksi, että näemme molempia vanhempia yhtä paljon.

en tiedä onko tästä minun turinasta mitään apua, mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin. :)

• se on ihan normaalia

eikä siitä sen kummempia traumoja voi jäädä, ainakaan sen kummempia kuin mistään muustakaan muutoksesta. Itsekin olen muuttanut ennen koulun alkua ja sitten vielä ala-asteella, ja kyllä välillä oli hieman haikea olo kieltämättä, mutta toisaalta haikeus johtuu myös luonteestani. Nyt lapseni on samassa tilanteessa, muutettiin uuteen ympäristöön juuri ennen koulun alkua ja taas on kohta muutto edessä. Joskus elämä menee vaan niin! Tarjoamalla suht vakaa kotiympäristö ja kannustava ote mm. koulunkäyntiä, harrastuksia ja kavereita kohtaan psyyke varmasti pysyy "normaalina", vaikka ympäristö muuttuisikin. Ja jos psyykkisesti tulee jotain häikkää, niin sitä tulisi muutosta riippumattakin.

Erityisopetusmahdollisuudet voivat uudessa, isommassa koulussa, olla paremmat, joten koulussa pärjäämisen kannalta kaupunkikoulu voi olla jopa parempikin vaihtoehto. Monet kertaavat jonkin luokan koulunsa aikana, eikä sekään maailmaa kaada, päinvastoin, se on joissakin tapauksissa lapselle vain parhaaksi.

Tsemppiä ratkaisuusi! Mutta muista, että yritä silti pitää lapsen isään jonkinlaiset suhteet yllä lapsenne takia. Lapsella on varmasti monta vuotta ikävä isäänsä, joten yhteyttä on "pakko" pitää, vaikka se ei sinun kannaltasi ehkä helppoa olekaan. Aurinkoa sinulle :)

• vastaa

Kiitti kauheasti vastauksista,"se on ihan"ja"manxariini82".Niin minäkin olen ajatellut että kaupungissa on enempi kavereita,tiedä vaikka tyttö löytäis semmosen"parhaan kaverin"mitä ei ole vielä täältä löytynyt.Ja onhan siellä harrastus mahdollisuuksia paljon enempi.Tuon ikäselle ja miksei minullekkin on kansalaisopistollakin vaikka mitä,nyt on välimatka pitkä että ei ole voinut harrastaa mitään.Ylä-asteellehan tyttö joutuu menemään kaupunkiin muutenkin,tottuu nyt vähän aikasemmin kaupunki elämään.Pääseehän se maalle kun tulee tapaamaan isäänsä,ei ole niin huonot välit etteivät voisi tavata.Saattaa vain käydä niin että isänsä ei piruuttaan otta lasta ettei vain äiti saa omaa aikaa.On niin vihanen kun minä jätän.Ja eihän tämä väli matka ole kuin 25km.Tämä on kyllä ollut minun henki reikä kun on saanut purkautua,kirjottamalla tänne.Aina on helpottanut kun on saanut hyviä neuvoja tai tietää että kyllä niitä on muitakin saman kokeneita.Olen työstänyt tätä eroa jo monta kuukautta ja täältä on saanut jotenkin varmistuksen että ero on ainoa mahdollisuus selvitä.Kylläpä tämä juttu taas venähti,SUURI KIITOS teille ja muutkin kirjotelkaa,yritän vastata.

• mapee

Pitäisin lapsen nyt kevään vanhassa koulussa jotta kesken olevat asiat saatte päätökseen. Sitten kesällä uuteen kouluun lapsen tarpeen mukaan.

Miksi lapsella ei ole kuulolaitetta jos ei kuule kunnolla? Sehän vaikeuttaa lapsen elämää ihan kohtuuttomasti ja nimenomaan sosiaalista kanssakäymistä toisten kanssa.

Uudessa koulussa lapsi voi olla ihan toisessa asemassa kuin vanhassa koulussa. Asiat on niin kovin monesta kiinni.

Niin ja kyllä varmasti vaikutta aitsetuntoonkin jos koko ajan on oltava vähän varuillaan että kuulee..

• vastaa

Tarkoitus oli pitää tyttö vanhassa koulussa kevät lukukauden loppuun.Kuulo vika on tullut korvien putkituksista,laitettiin isommat putket kun pienemmät eivät pysyneet ja niistä jäi reiät korviin.Tarkotus olis korjata reiät ehkä ensi syksynä.Siihen saakka tytöllä on kuulolaitteet jotka laitettiin ennen joulua,mutta vahinkoa oppimiseen oli jo tullut.Kuulo on ollut heikko jo pari vuotta.Paikkaus piti tehdä jo aikaisemmin mutta tyttö ei ollut valmis.Itse korjaus tehtäis nukutuksessa mutta jälki hoito ja puhdistus hereillä,siinä pitää pysyä aivan liikkumatta.Nyt tyttö kyllä kuulee,myöntää itsekkin että niistä on apua(varsinkin englannin oppimisessa),alussa oli kyllä vaikeuksia,pelkäsi että kiusataan niitten takia ja on kait vähän kiusattukkin.Kiitos vain vastauksesta,olen kyllä saanut omilta ystäviltänikin tukea tähän asiaan.Ne vähät ystävät mitä on jäljellä,paljon on mennyt hukkaan tänne jumalan selän taka muutettuani,isäntä ei ole hyväksynyt muitten kanssa seurustelua kuin omat sukulaiset.

• sellaista kuin

Pieni Kiusaaminen. Kiusaaminen on aina yhtä helvettiä. Tässä tapauksessa koulun vaihto on vaan hyvä asia. Kaupungissa on enemmän lapsia ja mahdollisuuksia harrastaa ja todennäköisempää saada kavereitakin. Joten tsemppiä vaan! Ei se siitä pahemmaksi mene vaan todennäköisesti paremmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6444
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3863
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3240
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      374
      1761
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1003
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe