pleissaus

Oswald

Hei

Tuli hankittua uusi vene.
Vanhasta ja hyvästä kun sai hyvän hinnan.
Siinä oli itse pleissaamani ( 3-lyöty ) kiinnitysköydet ja fenderin köydet, mutta nyt ajattelin ostaa kunnon multiiplait köydet ainakin kiinnitykseen.

Mitens pleissaus sujuu monisäikeisellä, vai vedänkö surutta möntit paalusolmut ?
Jos joku tekee, niin mitä maksaa ?
Syy miksi kypsyin 3-lyötyihin oli narina.
Paksuudeksi ajattelin 16-18 mm. ?
Vene painaa n.10 t.
Onko kokemuksia hyvistä ankkuripeleistä ja varsinkin niiden hyvistä( (hinta)/laatu) asentajista pk- seudulla ?
Ovat lienee kalliita, mutta käyttökokemuksia kaivataan.

Oswald

7

4815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -punottua-

Itse pleissasin sellaisen punotun köyden. Olikohan 8-lyötyä. Alku on hankalaa mutta periaate on sama kuin 3-lyödyssäkin. Malspiikki on välttämätön sillä köysi avautuu vain vähän. Laitoin pleissattavien säikeiden päihin hyvät teipit jotta sain ne teräviksi nutta silti homma on työläs. Virheitä tulee helposti jolloin jälki ei ole silmiähivelevää. Pleissi onnistui kuitenkin vaikka aikaa meni pleissi/ilta. Näin tehdyt köydet ovat kauniit ja asiantuntija anta niille arvoa.
      Muutama vuosi takaperin oli köysikauppa siinä Sarvaston venesatamaan mentäessä, nimeä en muista. Siellä oli kaveri joka pleissasi tilauksesta köysiä. Useampi kuin 3-lyödyistä teki kovalla tuntitaksalla mutta kovasti piti houkutella. Koska työ on hiton hidasta tuli pleisseille tietysti hintaa.
      Nykyistä tilannetta en tiedä ja epäilen viitsiikö kukaan alkaa moiseen hommaan muuta kuin omiin köysiinsä.

• vähemmän??

Onnea uudelle veneelle!

En ole edes tullut ajatelleeksi, että narina olisikin erityisesti 3-lyödyn kiinnitysköyden ongelma. Olen kuvitellut natinan syntyvän köyden ja koussin välisestä hankauksesta. Omassa veneessäni on erilaisia köysiä ja mielestäni ne kaikki natisevat kuivina, kun vene niitä kuormittaa.
      Jos illalla tiputan muutaman tipan tiskisaippualiuosta kiinnitysköysien hankauskohtiin, natina loppuu ja saa nukkua hiljaisuudessa. Toinen tapa on laittaa köyden päälle muoviletkun pätkät - ne, jotka tarvitaan hankaussuojiksi suojattomissa satamissa.

Oma veneeni on yli 11 tn purjehdusvarusteissa, kiinnitysköydet 20-millistä. Tuulisia satamia varten on varalla muutama pitempi 22-millinen tarzan-köysi, koska ne joustavat (olen luopunut kumisista joustimista).

Ankkurivinsseistä on itselläni kokemusta 3:sta eri merkistä:
      - Lofrans toimi monta vuotta hyvin, kunnes Atlantin merivesi löysi tiensä sen sähkömoottoriin. Sähkömoottori ehti syöpyä korjauskelvottomaksi. Harmitti, että en ollut kokeillut vintturia säännöllisesti enkä ollut älynnyt suojata sähkömoottoria vahasprayllä. Vaihdoin uuden moottorin (kallis varaosa!).
      - Lewmar Concept toimi seuraavassa veneessäni hyvin eikä sen sähkömoottorin kanssa ollut ongelmia, koska moottoriosa oli kannen alapuolella. Ketjurattaan pultit katkesivat Galapagoksella, kun vinssasin tiukassa ollutta ankkuria mainingeissa. Ketjuratas on koottu kahdesta puoliskosta, jotka on melko ohuilla pulteilla kiinnitetty toisiinsa. Pultit uusimalla vintturi tuli kuntoon (onneksi oli mukana sopivan kokoisia).

Olen lopulta päätynyt manuaaliseen ankkuripeliin. S-L Seatiger 555 on erittäin toimintavarma ja järeätekoinen. Ainoa "ongelma" on maalipinnoituksen irtautuminen, joka tosin on pelkkä kauneusvirhe ja helposti meikattavissa. Huomasin, että parissa luotsiveneessä oli sama Seatiger-ankkurivintturi ja niissä maalipinnoite oli kokonaan hävinnyt. Seatigerissa on kaksi välitystä ja pitkä vintturikampi. Sillä jaksaa nostaa, mutta koko ketjun vinssaaminen on aika hidasta (paatissani on 75 m 10-millistä ketjua). Luulen, että Seatigerin valmistus on lopetettu - valitettavasti.

• Oswald

Hankkineeni paljon köyttä halvalla Biltemasta.
        Siinä narinan(kamalan) syy ?

O.

• alubonito
        Oswald kirjoitti:

Hankkineeni paljon köyttä halvalla Biltemasta.
        Siinä narinan(kamalan) syy ?

O.

Kaikki köydet, mulla oli 14tn teräsveneessä ruskeat Robline Spunflex-köydet, ne eivät narisseet klyysseissä, vaikka olivat 3-lyötyä. Oli vielä sopivan jäykkää ja käsiystävällistä, solmunpitävät köydet. Ostin koko kelan tähän nykyiseenkin paattiin, kestävät vielä hyvin aurinkoakin. Ne narisevat köydet ovat näitä kauniin valkoisia, "nykyaikaisia" koysiä. Niitä, jotka kastuessaan ovat niin veteliä, että nostaessasi märän vyyhdin kannelta, se on heti sekainen läjä.

• NOVA 38

Asijantuntijat sanovat että ankkurissa on oltava
        ensiksi määrätty määrä kettinkiä ja sitten jokin
        määrä uppoavaa ankkuriköyttä.

Mitenkä tämä ankkurikettinki ja köysi liitetään
        toisiinsa niin että se menee vaivatta myös ankkuripelin läpi ja liitos on myös luotettava?

Olen yrittänyt rannoilla vakoilla, mutta huonolla
        menestyksellä.
        Kysyn tätä tässä ryhmässä siksi, koska täällä sattui olemaan paikalla vankan kokemuksen omaava henkilö. Kiitos vastauksesta.

• lofrans projekt 1000
        NOVA 38 kirjoitti:

Asijantuntijat sanovat että ankkurissa on oltava
        ensiksi määrätty määrä kettinkiä ja sitten jokin
        määrä uppoavaa ankkuriköyttä.

Mitenkä tämä ankkurikettinki ja köysi liitetään
        toisiinsa niin että se menee vaivatta myös ankkuripelin läpi ja liitos on myös luotettava?

Olen yrittänyt rannoilla vakoilla, mutta huonolla
        menestyksellä.
        Kysyn tätä tässä ryhmässä siksi, koska täällä sattui olemaan paikalla vankan kokemuksen omaava henkilö. Kiitos vastauksesta.

oletkos jo löytänyt vastauksen?maritimilla on holkki joka liittää 8mm ketjun 16 mm köyteen.olisi kiva tietää,meneekö se vinssistä läpi?köysi on kuitenkin kivempi ankkurivinssissä kuin ketju.jää se koukkujen kanssa pelaaminen pois,ei kai vinssin varaan voi venettä jättää ankkuriin.olisi kiva kuulla kokemuksen ääniä.ei finninaamaiset myyjäpojat esitä kuin kuulopuheita.

• Antsu*

Kahdeksansäikeisen Multiplaitin pleissaus ei ole mikään paha rasti, ohjeet saa Gleisteinin sivuilta. Aiemmin netistä on löytynyt pleissausoppaan täysikin versio, mutta nyt se maksaa muutaman euron. Näytteenä voi edelleen ladata oppaan alun, josta löytyy 3- ja 8-säikeisten ohjeet. Omat 18 mm Multiplaitit ovat kyllä hiljaisia, materiaali on pehmeäkuituista polypropeenia muistaakseni. Helppoa köysi se on pleissata.

En ole minäkään niin varma narinan ja köyden rakenteen yhteydestä, epäilenpä sen enemmän riippuvan materiaalista. Se paikka Sarvastossa on Marnela ja siellä kyllä edelleen pleissataan kaikenlaista köyttä, ken sitä palvelua kaipaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe