Miksi annat lasten syödä kaupassa

ennen kuin tuotteet on maksettu kassalla? Tämä siis teille, jotka sallitte sen, että lapset voivat syödä vapaasti kaupan tuotteita ja kassalle viette vain syödyn tuotteen paperikäärön. Olen aina ihmetellyt sitä millainen vanhempi sallii ja opettaa lapselleen tällaisen tavan? Tuote on kaupan omistama siihen asti kunnes se on maksettu kassalla. Miksi siis jotkut opettavat lapsilleen suoranaista varastamista? Tätä ennenaikaista syömistä harrastavat kyllä muutkin kuin lapsiperheet, mutta useimmiten kyseessä on kuitenkin lapsi, jonka vanhemmat sallivat tällaisen käytöksen lapselleen.

Lapsen ei tarvitse nälkää kärsiä kaupassa, kauppareissu on ajoitettava niin, että lapsi pärjää sen ajan syömättä. Harva nyt kuitenkaan yhdessä kaupassa on tuntikausia, joten ei pitäisi olla mikään mahdottomuus olla syömättä kaupan tuotteita ennen niiden maksamista.

Taas tuli nähtyä kaupassa, kuinka eräs äiti antoi noin 5- ja 3-vuotiaiden lastensa syödä karkkia ennen maksamista. Kun kassatyöntekijä tästä huomautti asiallisesti, että kaupan tuotteita ei ole soveliasta syödä ennen maksua niin äiti vain ylimieliseen tyyliin tokaisi jotain eikä todellakaan näyttänyt paheksuvan tilannetta.

Ikävää, että jotkut lapset opetetaan tällaiseen käytökseen. Ei olekaan sitten enää ihme miksi vielä aikuisena syödään kaupan tuotteita ennen maksamista, viime viikollakin tuli nähtyä kuinka noin 40-vuotias mies herkutteli banaaneilla kaupassa kierrellessään ja kassalle ilmestyivät sitten syötyjen banaanien kuoret.

60

3343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa jo lapsena ja ihmettelen vieläkin!
      toivotaan että joku kauppasyöjä vastaa...
      ;D

      • kauppasyöjä

        Syön usein kaupassa vaikka olen 47-vuotias. Nälkähän siinä tulee kun kiertää jotain Prismaa ympäri. Äiti antoi minulle usein kaupassa esim pullaa pussista ennen maksamista. Maksan toki aina syömiseni enkä sotke. Ei tarvi varastaa, olen ihan hyvätuloinen.


    • Saara 30

      En normaalisti harrasta kauppasyömistä, mutta kerran oli pakko. Olin raskaana ja pahoinvoinnin takia aineenvaihdunta sekaisin. Rupesi ihan yht'äkkiä heikottamaan niin, että taju meinasi lähteä. Oli pakko syödä jotain samantein. Kysyin tosin luvan lähellä olleelta myyjältä, joka oli oikein ymmärtäväinen.

      Normaalitilanteessa tottakai tuotteet maksetaan ennen kassaa.

    • lai-ne

      tai itse asiassa minä en syö mutta lapseni syövät. mitä ja miksi? karjalanpiirakoita silloin, kun on tosi nälkä.

      valitettavasti minun perheelläni on tilanteita jolloin kello on viisi ja olen juuri saanut lapset toisen päiväkodista, toisen koulun iltapäiväkerhosta. koululainen syö päiväruoan klo 10.30 ja sen jälkeen saa pienen välipalan yhden-kahden aikaan. se ei riitä hänelle millään.

      kun näinä päivinä on pakko mennä kauppaan vielä ennen kuin päästään kotiin menemme ensimmäisenä karjalanpiirakkatiskille ja ostamme muutaman lämpimän piirakan. näin selviämme kotiin asti jossa saavat lämpimän ruoan. piirakat maksetaan tietysti vasta kassalla, syömisen jälkeen. olen toiminut näin monta vuotta tällaisissa samantapaisissa tilanteissa.

      koskaan ei yksikään kassaihminen ole sanonut tästä mitään, tai kukaan muukaan. sanovat ystävällisesti aina, että tämän tyhjän pussin voi varmaan heittää roskiin.

      koululaiseni tietää tasan tarkkaan, että jokainen tuote maksetaan aina. lapseni eivät pyydä koskaan mitään karkkeja tai makeita eikä tulisi mieleenkään sellaisia kaupassa syödä. kai olen sen jotenkin mieltänyt sen karjalanpiirakoiden antamisen lapsille heti syötäväksi paremmaksi vaihtoehdoksi kuin raahata ympäri kauppaa kahta ylinälkäistä lasta. en ole myöskään huomannut kenenkään katsovan paheksuen.

      • äiti myös

        enpä jaksa niitä tähän siis enää kopioida ;)
        Mitään karkkeja ei meilläkään nälkään syödä, mutta esim. leipäpussi voidaan etukäteen avata, tai antaa banaani, punituksen jälkeen. Olen ollut myös kaupassa (suuri marketti) jossa oli ämpäriin kerätty vähän kulahtaneita banaaneita, ja siinä luki "olkaa hyvä, tästä saa kaikki lapset ottaa syödäkseen". Loistava idea, ja osoitus siitä, että myösä muut joutuvat nälkäisten lasten kanssa joskus kauppaan menemään, ja on kaikkie edun mukaista ettei lapset kilju kärryissä ;)

        Kyllä nuo isot lapset jos todellakin tietävät, mikä on varastamista, ja että kaikki tuotteet MAKSETAAN. Ei lapset ihan oikeasti ihan tyhmiä ole.


      • lapsille..
        äiti myös kirjoitti:

        enpä jaksa niitä tähän siis enää kopioida ;)
        Mitään karkkeja ei meilläkään nälkään syödä, mutta esim. leipäpussi voidaan etukäteen avata, tai antaa banaani, punituksen jälkeen. Olen ollut myös kaupassa (suuri marketti) jossa oli ämpäriin kerätty vähän kulahtaneita banaaneita, ja siinä luki "olkaa hyvä, tästä saa kaikki lapset ottaa syödäkseen". Loistava idea, ja osoitus siitä, että myösä muut joutuvat nälkäisten lasten kanssa joskus kauppaan menemään, ja on kaikkie edun mukaista ettei lapset kilju kärryissä ;)

        Kyllä nuo isot lapset jos todellakin tietävät, mikä on varastamista, ja että kaikki tuotteet MAKSETAAN. Ei lapset ihan oikeasti ihan tyhmiä ole.

        voisi tälläisinä päivinä ottaa omat eväät mukaan, jotka söisivät tarhassa tai matkalla kauppaan??


      • äiti myös
        lapsille.. kirjoitti:

        voisi tälläisinä päivinä ottaa omat eväät mukaan, jotka söisivät tarhassa tai matkalla kauppaan??

        sekään aina onnistu, syystä, toisesta tai viidennestä. Eihän tuo mikään tapa ole ollut, pikemminkin poikkeustilanne. On venähtänyt esim ruuhkassa seistessä, tai töissä on mennyt tai, tai tai... Kaikkea kun EI voi ennustaa, ja kaupassa on pakko tosisinaan käydä, vaikka eväitä ei ole voinut mukaan ottaakaan.


      • ei ehkä..
        äiti myös kirjoitti:

        sekään aina onnistu, syystä, toisesta tai viidennestä. Eihän tuo mikään tapa ole ollut, pikemminkin poikkeustilanne. On venähtänyt esim ruuhkassa seistessä, tai töissä on mennyt tai, tai tai... Kaikkea kun EI voi ennustaa, ja kaupassa on pakko tosisinaan käydä, vaikka eväitä ei ole voinut mukaan ottaakaan.

        voi ennustaa, mutta kyllä autossa voi pitää pahan päivän varalta eväitä, jotka eivät pilaannu. Järjestelykysymys ehdottomasti. Miten muut muka pystyvät järjestelemään asiat, mutta kauppasyöjät eivät?


      • KilttiOpettaja

        Ehkä lapsen ylinälkäisyys olisi vältettävissä laittamalla hänelle evästä mukaan kouluun.


      • taiantamalla
        KilttiOpettaja kirjoitti:

        Ehkä lapsen ylinälkäisyys olisi vältettävissä laittamalla hänelle evästä mukaan kouluun.

        myös isän huolehtia yhteisestä lapsestaan; eikä valehdella tuomioistuimessa
        lapsen olosuhteita, toiveita ja lausuntoja RAISION KAUPUNGIN LASTENSUOJELUN
        perättömässä lausumassa tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, asumisestaan
        OMALLA ISÄLLÄÄN.


    • ...

      et olen antanut lasteni joskus syödä kaupassa. Juuri näitä karjalanpiirakoita tai banaania. En ole mielestäni tehnyt mitään väärää ja lapsilla on oikeasti ollut nälkä. Parempi hiljentää nälkäiset lapset kun antaa heidän vinkua koko kaupppareissun ajan, vai mitenkä?

      • miksi et hommaa

        autoon/rattaisiin vaikka leipäpussia ja anna ennen kauppaan menoa siitä.
        Helppohan se karjalanpiirakkapussi olisi "tipahtamaan" lattialle ja banaaninkuoret uups, putosi vahingossa hyllyjen väliin!
        Kaupassa voisi mennä yläkertaan ja popsia ne lihapullat siinä matkalla! Ja taas pussi roskiin.
        Ja sitten voi mennä vinkumaan tuonne toiselle palstalle että "mitä teen kun lapsi ei syö ilatruokaa"


      • kassaneitokainen
        miksi et hommaa kirjoitti:

        autoon/rattaisiin vaikka leipäpussia ja anna ennen kauppaan menoa siitä.
        Helppohan se karjalanpiirakkapussi olisi "tipahtamaan" lattialle ja banaaninkuoret uups, putosi vahingossa hyllyjen väliin!
        Kaupassa voisi mennä yläkertaan ja popsia ne lihapullat siinä matkalla! Ja taas pussi roskiin.
        Ja sitten voi mennä vinkumaan tuonne toiselle palstalle että "mitä teen kun lapsi ei syö ilatruokaa"

        Juu, tuo kaupassa syöminen on todella ärsyttävää joskus. Hihnalle isketaan jäätelön paperit, jotka ovat täysin kuolassa ja viivakoodista ei saa enää mitään selvää. Tai viimeksi kassalle tuli perhe ja pikkuisella oli irtokarkkipussi kädessä ja siitä hän vanhempiensa kanssa nappaili karkkeja toisensa perään. No kun he kassalle tulivat, huomattiin että pussi on punnitsematta tai siis tuo lapsonen oli sen hintalapun repinyt ja se on jäänyt jonnekinpäin kauppaa (heidän mukaansa). siinä sitten olikin miettimistä että paljon niitä karkkeja oli syöty.

        Ymmärrän tietyissä tapauksissa kaupassa syömisen. Esimerkiksi juuri jos lapset juuri haettu päiväkodista, eikä ruokaa ole vielä syöty, mutta siinä tapauksessa syödään sitten esimerkiksi niitä karjalanpiirakoita ja banaaneja ja vanhemman vastuulla on pitää huoli, että viivakoodi säilyy kuolattomana ja repimättömänä.Huomioikaa myös kassahenkilö, joka ei välttämättä halua kosketella lastenne räkimiä jätöksiä. Kiitos!


      • kassaneitokainen

        Moni vanhempi selittelee karkin antamista lapselle kaupassa sillä, kun lapsi vinkui ja se piti hiljentää. Eikö olisikin mukavaa jos sitä vinkumista ei tapahtuisi ollenkaan? Itse olen vinkumiset muutamaan otteeseen kuunnellut ja sitten ne loppuivat kuin seinään. Olen saanut kuunnella ärsyttävää kiljuntaa ja suoraa kurkkua huutoa, mutta kun olen ollut johdonmukainen ja opettanut lapselle, että en anna hänelle asioita vaikka kuinka kiljuisi niin sitten on elämä helpottunut todella paljon. Joten huudattakaa vaan, kyllä se lopulta kannattaa, lapset oppivat kyllä nopeasti hyväksikäyttämään vanhempiaan. Enkä nyt tarkoittanut niitä nälkäisiä lapsia!


      • ..........................
        miksi et hommaa kirjoitti:

        autoon/rattaisiin vaikka leipäpussia ja anna ennen kauppaan menoa siitä.
        Helppohan se karjalanpiirakkapussi olisi "tipahtamaan" lattialle ja banaaninkuoret uups, putosi vahingossa hyllyjen väliin!
        Kaupassa voisi mennä yläkertaan ja popsia ne lihapullat siinä matkalla! Ja taas pussi roskiin.
        Ja sitten voi mennä vinkumaan tuonne toiselle palstalle että "mitä teen kun lapsi ei syö ilatruokaa"

        Et ole kovin fiksu kun väität että kaupassa syönti on mukamas varastamista. Miten ihmeessä se on varastamista kun tuote kuitenkin MAKSETAAN! Varkaat eivät maksa. Revi siitä.


      • sitä
        .......................... kirjoitti:

        Et ole kovin fiksu kun väität että kaupassa syönti on mukamas varastamista. Miten ihmeessä se on varastamista kun tuote kuitenkin MAKSETAAN! Varkaat eivät maksa. Revi siitä.

        mieltä, että se on varastamista, jos tuote syödään ennen maksamista.

        Ensin ostetaan ja vasta sitten syödään. Minne ihmeeseen on käytöstavat unohtuneet?


      • kauppareissua!

        On todella ärsyttävä nähdä lasten mässäävän esim lakua ennen kuin se maksettu! Sitten viedään tyhjä paperi kassalle. Pitää nyt jumaliste opettaa lapsia odottamaan, että tuote on maksettu!


      • varastamme ravintolassa....
        sitä kirjoitti:

        mieltä, että se on varastamista, jos tuote syödään ennen maksamista.

        Ensin ostetaan ja vasta sitten syödään. Minne ihmeeseen on käytöstavat unohtuneet?

        Vai kuinka?


      • tyhmä?
        varastamme ravintolassa.... kirjoitti:

        Vai kuinka?

        Kyse oli KAUPASSA syömisestä, huomasitkos?

        Ravintolassa tietääkseni (!) maksetaan ruuat syömisen jälkeen ja jos asiakas haluaa, niin mikään ei estä maksamasta heti tilausta tehdessä.


      • ole ravintola
        varastamme ravintolassa.... kirjoitti:

        Vai kuinka?

        vaikka jotkut näyttävät niin luulevan ja opettavat lapsilleenkin samaa tolloutta.
        Ravintola on ruokailupaikka, kauppa ei.
        Kumma, jos se ei mahdu kalloon.


      • Zxgh

        Toimii varmaan kaljahyllyllä kans


    • itse anna

      lasteni syödä kaupassa, koska minulla ei ole siihen mitään syytä (ei tarvitse mennä kauppaan nälkäisten lasten kanssa tms. enkä viitsi alkaa kaupassa näkemään syöttämisen vaivaa). Mutta mikä siinä on sitten ongelma, jos lapsi syö vaikka sen banaanin tai karjalanpiirakan?

      Varastamista se ei ole, koska ne tuotteet maksetaan kuitenkin. Ja ostamista varten ne tuotteet siellä ovat. Joku sanoi, että helposti se pussi etiketteineen katoaa jonnekin matkan varrelle. Niin, ja yhtä helposti se syömätön tuote menee taskuun. Itsestähän se joka tapauksessa on kiinni, onko rehellinen ja maksaa ostoksensa. Lapsellehan se nimenomaan opettaa rehellisyyttä, että näkee, että äiti maksaa tuotteen, vaikka olisi helppo jättää maksamattakin.

      Sen tietysti ymmärrän, että ne viivakoodit pidetään ehjinä. Ymmärrän kyllä myös sen, että vahingossa ne joskus lapselta repeää niin, ettei äiti ehdi tai huomaa.

      Jos sattuu joskus joltain unohtumaan se etiketti karkkipussista ja niitä on tullut jo syötyä, niin tuskin tällaista niin paljoa tapahtuu, että siitä menee kukaan konkurssiin. Ei kauppa, eikä perhe. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma.

      Asiakaspalveluun kuuluu asiakkaiden huomioiminen.

    • tarja 2

      tämäkin...kesällä ostat jäätelöä ja kas,kun menet kassalle huomaat että "kilometrin" pituinen jono ja äkäisen ja kiireisen näköisiä vanhoja rouvia joilta ei uskalla kysyä josko pääsis ohi.Mitä teet?

      • näinn

        En missään nimessä anna lapsille mitään mitä ei ole jo maksettu.

        Kesä (talvellakin siellä kaupassa on ihan yhtä lämmin/kylmä kuin kesälläkin) ja jäätelöt... Olen tehnyt niin, etä sanon lapsilleni, että kassan JÄLKEEN täytyykin syödä nopsaan jäätelö ennen kuin se ehtii liian paljon sulaa tai sitten olen jo jäätelön valitsemisvaiheessa sanonut, että ottakaa sellaiset jäätelöt, jotka kestävät hetken sulamisen. Ja se jäätelö haetaan pakastealtaasta ihan viimeiseksi ennen sinne kassajonoon menemistä.

        Lapset eivät ole tyhmiä; heille voi opettaa asoita.


      • tarja 2
        näinn kirjoitti:

        En missään nimessä anna lapsille mitään mitä ei ole jo maksettu.

        Kesä (talvellakin siellä kaupassa on ihan yhtä lämmin/kylmä kuin kesälläkin) ja jäätelöt... Olen tehnyt niin, etä sanon lapsilleni, että kassan JÄLKEEN täytyykin syödä nopsaan jäätelö ennen kuin se ehtii liian paljon sulaa tai sitten olen jo jäätelön valitsemisvaiheessa sanonut, että ottakaa sellaiset jäätelöt, jotka kestävät hetken sulamisen. Ja se jäätelö haetaan pakastealtaasta ihan viimeiseksi ennen sinne kassajonoon menemistä.

        Lapset eivät ole tyhmiä; heille voi opettaa asoita.

        eikä omieni noita jätskejä lukuunottamatta ole tarvinnutkaan siellä syödä,mutta tavallaan ymmärrrän jos annetaan jotain sellaista mitä jää vielä jäljelle ja hinta pysyy samana vaikka siitä otetaankin eli ei punnittavia tuotteita.
        Mutta oletteko te henkeen ja vereen vastustajat sitten myös niitä että miksi tulette huutavien ja kiukkuavien lasten kanssa kauppaan ylipäätään?
        Eli luulen jos hoitopäivän jälkeen on pakko(ja monesti on)tulla väsyneiden ja nälkäisten lasten kanssa kauppaan niin tilanne pysyy huomattavasti rauhallisempana jos he mutustelevat esim. vesirinkeliä siinä kun kierretään ostokset.
        Näkeväthän lapset sitten sen maksutilanteen kuitenkin.


      • kysymykseesi
        tarja 2 kirjoitti:

        eikä omieni noita jätskejä lukuunottamatta ole tarvinnutkaan siellä syödä,mutta tavallaan ymmärrrän jos annetaan jotain sellaista mitä jää vielä jäljelle ja hinta pysyy samana vaikka siitä otetaankin eli ei punnittavia tuotteita.
        Mutta oletteko te henkeen ja vereen vastustajat sitten myös niitä että miksi tulette huutavien ja kiukkuavien lasten kanssa kauppaan ylipäätään?
        Eli luulen jos hoitopäivän jälkeen on pakko(ja monesti on)tulla väsyneiden ja nälkäisten lasten kanssa kauppaan niin tilanne pysyy huomattavasti rauhallisempana jos he mutustelevat esim. vesirinkeliä siinä kun kierretään ostokset.
        Näkeväthän lapset sitten sen maksutilanteen kuitenkin.

        "Mutta oletteko te henkeen ja vereen vastustajat sitten myös niitä että miksi tulette huutavien ja kiukkuavien lasten kanssa kauppaan ylipäätään? "

        En ole, päinvastoin. Kun näen kiukkuavan lapsen ja vanhemman siinä vieressä jämäkästi kieltävän syömisen, että ei maksamatonta tuotetta voi vielä syödä, niin ajattelen, että siinä on hyvä kasvatustilanne menossa.

        Voihan nitä rinkeleitä ostaa vaikka etukäteen ison pussillisen (vaikka maanantaina) ja syödä lasten kanssa niitä juuri ennen kauppaan menoa (kesiviikkona), niin eipä ole nälkäisiä lapsia kiljumassa kaupassa.

        Lasten on hyvä oppia, että kaikissa asioissa ei se maksaminen jälkikäteeen olekaan ihan niin yksinkertaista kuin etukäteen asiaan kuuluvasti.


    • lapsena

      ihmetelleeni asiaa. Minulle kun oli selvää, ettei kaupasta saa tavaraa varastaa.

      Nyt aikuisena joskus kun näen vanhempia joiden lapset syövät jätskiä tms. kaupassa niin mietin, että maksavatkohan lainkaan niitä ostoksia enkä usko että kaikki maksavatkaan.

    • katrian

      mä olen sitä mieltä, että ensin maksetaan ja sitten vasta syödään. Lapsillekin aina sanon niin kaupassa jos jotain haluavat ja ovat kyllä jaksaneet odottaa, että päästään kassalle ; )

    • hehee

      Ei se maksamatta jättäminen taida onnistua lasten kanssa, kiinnijäämisen riski on VALTAVA.
      Kiva siinä sitten punastella kassalla kun lapsonen suureen ääneen huutaa että äiti hei sä unohdit maksaa sen piirakan minkä mä söin!

      • Myyjätär R

        ..mutta kyllä niitä syömisiä jää kuitenkin myös maksamatta,valitettavasti.Usein kaupan hyllyltä löytyy mm.lakritsapatukan kuoret.Sitten pillimehuja.Mielestäni olisi asiallista mainita jollekkin kaupan työntekijälle jos joutuu antamaan jotain ennen maksamista.Joskus käy myös niin,että esim.vanhus tai diabeetikko tulee väsähtäneenä kauppan ja se on ok kun pyytävät saada syödä ennen tuotteen maksamista.


    • mies oli

      diabeetikko :-D

    • ..............................

      Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt moista toimintaa. Minusta se näyttää myös turhan sottaiselta, että pieni lapsi syö siellä elintarvikkeiden keskellä, jonka jälkeen koskee joka paikkaan niillä sottaisilla käsillä. Ei elintarvikekauppa sentään mikään ravintola ole.

      Jos niiden lasten on heti tarhasta tullessa saatava syötävää, niin sitten vain voileivät tai hedelmät hakureissulle autoon mukaan.

      Ne tilanteet ymmärrän, jos joku on vaikka raskaana ja yllättäen tulee huono olo, jolloin on pakko saada jotain että pysyisi tolpillaan.

      Välinpitämättömiä vanhempia kuitenkin ne, jotka opettavat että tuhoaminen ennen maksamista on ok.

      Välinpitämättömiä myös ne, jotka eivät kunnioita esim. myyjää. Olin eräänä kesänä torilla myymässä mansikoita ja siihen tuli kaksi naista pienen lapsen kanssa. Minulla oli maistiaiskippo, josta saa maistaa ennen ostospäätöstä. Terveysviranomaiset ovat säätäneet, että sieltä laatikosta, missä mansikat ovat irtomyynnissä, ei saa ottaa käsin mitään (ymmärrettävästä syystä). Sitten se lapsi vain otti myytävien seasta paljain kätösin mansikan ja yritin naiselle siitä huomauttaa, niin sain vastauksen "kyllä noin pieni voi ottaa" Siis mitä ihmettä, koostako näissä määräyksissä ja normeissa on kyse? Kyllä ne bakteerit leviävät ihan kaiken kokoisten ihmisten käsistä yhtä hyvin! Säälittävää, jos ei voi edes lasta pitää aisoissa sillä verukkeella, että se on pieni.

    • 4:n äiti

      Meillä on 4 lasta, ja monet kerrat on menty kauppaan suoraan päiväkodista klo 17 jälkeen. Jokainen on vuorollaan vinkunut kaupassa syötävää, mutta kun on aina selitetty, että ei saa ennen kuin kassan jälkeen vasta, niin ovat oppineet. Esikoinen selitti 4 vuotiaana pikkusiskolleen, että "ei saa kun ensin pitää kassata". Monet kerran on syöty kaupan eteisessä ja autossa kotimatkalla anaania, patonkia yms.

      Ymmärrän kyllä äärimmäiset poikkeustilanteet, kuten sairauskohtaukset tms.

      Joskus nuorena olin äitini kanssa kaupassa, ja ostettiin jäätelötuutit. Äitini alkoi syömään sitä jäätelöä jo kaupassa. Minä ihmettelin, että saako noin tehdä. Äitini vakuutti, että saa, kun maksaa kuitenkin kassalla. Kun tultiin kassalle, äitini länttäsi ne jäätelöpaperit hihnalle. Näin kassarouvan ilmeestä, että inhotti. Niin inhotti minuakin.

      Ja mistähän ne tyhjät pillimehupurkit ja karkkipaperit sinne vaateosastojen hyllyille ilmestyvät?

    • Mukava nähdä, että aiheeseen on tullut paljon vastauksia.

      Ymmärrän sen, että poikkeus- tai hätätilanteessa (sairaskohtaus, huono olo ym.) syödään ennen kassalla maksamista, mutta mielestäni tapa ei saisi olla arkipäiväinen. Jos täytyy mennä kauppaan lasten kanssa niin voihan heille antaa syötävää ennen kauppaan menoa esim. juuri jonkun sämpylän tai banaanin eli varautuu jo siihen tilanteeseen etukäteen niin ei tarvitse syödä kaupassa. Tai sitten heti ostosten jälkeen antaa lapsille ne syötävät. Tuskin tavallinen kauppareissu kovin kauaa kestää.

      Jäätelöistä ja pitkistä kassajonoista sen verran, että yleensä kassojen vieressä ainakin isommissa kaupoissa on pienet pakastealtaat, joihin voi laittaa jäätelön kassajonon ajaksi. Tai sitten käy hakemassa ne jäätelöt vasta siinä vaiheessa kun oma vuoro on kassalla lähellä. Valitsee siis ensin kauppakierroksella jäätelön ja se siis haetaan vasta oman kassavuoron lähestyessä sielä varsinaisesta pakastealtaasta. Näin ei varmastikaan ehdi jäätelöt sulaa.

      Minuakaan eivät kaupassa huutavat lapset häiritse, päinvastoin on mukavaa nähdä jos joku vanhempi pitää puolensa eikä osta lapselle karkkia tai leluja, vaikka lapsi huutaisi kuinka paljon. Moni nimittäin ei tätä jaksa tehdä vaan helpottaa omaa oloaan ostamalla lapselle lapsen haluaman asian vain siksi, että pääsisi tilanteesta helpommalla ja lapsen huuto loppuisi. Jos näin tapahtuu jatkuvasti niin se ikävä kyllä näkyy yleensä jossain vaiheessa lapsen kasvatuksessa ja myöhemmin voi olla vaikea opettaa lapselle enää kunnon käytöstapoja kun on aina annettu periksi lapsen huutaessa.

      Lapsi ei jaksa montaa kertaa huutaa ja raivota kaupassa jos huomaa, että huudosta ei palkita makupalalla tai muulla lelulla/herkulla.

    • heh=)

      No minua ei häiritse kaupassa syövät lapset. Aikuiset kylläkin.

      • keskustelua..

        ei pitäisi edes joutua käymään. Mielestäni asia on itsestäänselvä. Toisen omaan et saa ilmanlupaa kajota. Banaani tai karjalan piirakka, oli kyseessä mikä hyvänsä, se on kauppiaan /kaupan omaisuutta niin kauan, kunnes se on kassan ohi kulkenut, ja kun tuote on maksettu.

        Eipä ole ihme, että nykyään lapset ja aikuisetkin ovat kärsimättömiä arkipäivän asioissa, kun tällainenkin suvaitaan. Aivan kuten edellä kirjoitetaan, ottakaa lapsillenne eväät mukaan pitkinä päivinä, tai jättäkää "nälkään kuolevat" lapsenne autoon / ulos / kassan ulkopuolelle odottamaan siksi aikaa kun käytte ostamassa ja maksamassa heille ruokaa!

        Ei sitä vaatekaupassakaan vetäistä vaatteita takin alle ja irroteta hintalappuja ennen kuin vaate on maksettu! Toisen omaa pitää kunnioittaa.


      • heh=)
        keskustelua.. kirjoitti:

        ei pitäisi edes joutua käymään. Mielestäni asia on itsestäänselvä. Toisen omaan et saa ilmanlupaa kajota. Banaani tai karjalan piirakka, oli kyseessä mikä hyvänsä, se on kauppiaan /kaupan omaisuutta niin kauan, kunnes se on kassan ohi kulkenut, ja kun tuote on maksettu.

        Eipä ole ihme, että nykyään lapset ja aikuisetkin ovat kärsimättömiä arkipäivän asioissa, kun tällainenkin suvaitaan. Aivan kuten edellä kirjoitetaan, ottakaa lapsillenne eväät mukaan pitkinä päivinä, tai jättäkää "nälkään kuolevat" lapsenne autoon / ulos / kassan ulkopuolelle odottamaan siksi aikaa kun käytte ostamassa ja maksamassa heille ruokaa!

        Ei sitä vaatekaupassakaan vetäistä vaatteita takin alle ja irroteta hintalappuja ennen kuin vaate on maksettu! Toisen omaa pitää kunnioittaa.

        Minä en juurikaan kiinnitä huomiota siihen miten toiset lapsensa kasvattavat, paitsi jos kyseessä olisi vaikkapa väkivaltatapaus.
        Töissä olen joutunut kyllä lasten käytökseen puuttumaan, kun ei ole vanhemmat välittäneet lastensa toiminnasta.
        Täytyy kyllä myöntää minunkin sitten varastaneen kun kerran aukaisin nessupakan ennen kassaa.. Arvelin sen olevan kivempaa kassatädillekin, jos ei kauhea räkä valu asiakkaalta kokoajan..


    • kuin ihmetellä

      vanhempia, jotka kasvattavat aivan tietoisesti lapsistaan epämiellyttäviä moukkia, joilta puuttuvat alkeellisimmatkin käytöstavat.
      Miksi moinen karhunpalvelus tehdään omille lapsille?
      Aivan yhtä helppoa olisi neuvoa ja omalla esimerkillä opettaa lapsille, kuinka kaupassa ja muissa tilanteissa käyttäydytään sivistyneesti. Vai onko niin, etteivät vanhemmat itsekään hallitse käytöstapoja?

    • lapsien kanssa kaupassa käyvä

      Joo toi tollanen on aivan sietämätöntä.Itellä nuorin on 2.6v.Joten kyselee et kuka,miksi,missä..jatkuvasti..Kiva selittää et saat vasta sen jälkeen kun on maksettu kun viereisellä kassalla vetelee joku suklaapatukkaa kassa jonossa...Mihin ovat kadonneet käyttäytyis tavat???? Minut on opetettu ja lapseni olen opettanut "Kun tuote/tavara on maksettu miin se on oma.14-v kysyy kun mennään autolle että saako ottaa..Opetus mennyt perille.

      • pahimmillaan

        Eikö kaupassa syöjille mene jakeluun, että he syyllistyvät rikokseen. Kyseessä on varkaus, joka toteutuu sillä hetkellä kun pikkupiltti työntää banaanin pikkusuuhunsa. Tavarat ovat kaupan omaisuutta niin kauan kun ne on maksettu.
        Ei siinä ole mitään merkitystä sillä, että tavarat maksetaan myöhemmin. Lisäksi vanhemmat antavat lapsilleen todella huonon mallin, joka kostautuu varmasti tulevaisuudessa. "joo mut mä vain lainasin tätä autoa, kyllä mä aion sen sitten myöhemmion maksaa..."

        Onneksi tällainen touhu on vielä aika harvinaista.


    • ........

      Muistan, kun jo lapsena ihmettelin, ja koko meidän perhe ihmetteli, kun naapurin samanikäiset kakarat saivat varastaa, eli syödä kaupassa maksamattomia ruokia, yleensä jätskiä ja karkkia. ja sitten ne kuolaset kääreet vietiin kassaneidille ihan pokkana. yök, kun tekeekin pahaa!!!! oli liikaa väsyneelle yh-äidille opettaa alkeellisimpiakin käytöstapoja!?

      no kuitenkin, siinä kun oltiin 11-12 vuotiaita, olimme usein karkki-ostoksilla tämän naapurintytön kanssa viereisessä marketissa. Tämä availi kaupassa kaikennäköisiä pinni- koru- ja ponnaripakkauksia, joista sisällöt tunki päähänsä ja korut kaulaansa. lisäksi hän avasi aina yhden karkkipussin, tarjos mullekkin, ja sen tyhjennettyään heitti ennen kassoja pois hyllyjen väliin. saman teki niille tyhjille pinni- ym pakkauksille.

      Hän selitti jo silloin niin ovelana, että äidinkin kanssa hän saa avata jo kaupassa karkit sun muut, eikä henkilökunta "epäile" mitään kun uskovat että tavarat maksetaan kassalla kuiteski. niin hänkin tosiaan kantoi ne tyhjät paketit aina melkeen kassalle asti, ja kun "reitti oli selvä", heitti karkkihyllyn väliin ja VARASTI kaiken.

      KOITTAKAA NYT IDIOOTIT TAJUTA, ETTÄ JOS TAVARAA EI OLE MAKSETTU, NIIN SE EI SILLOIN OLE TEIDÄN!!! TAVARA VAIHTAA OMISTAJAA KASSALLA, JONKA JÄLKEEN SIIHEN VOI KAJOTA! JOS TÄLLÄISET ÖYKKÄRI-PERHEET TULISIVAT MUN TYÖPAIKALLE, KUTSUISIN HETI VARTIJAN PAIKALLE JA SAISIVAT PORTTIKIELLON. OPPISIVAT LAPSETKIN AINAKIN JOTAIN KUN LUUSERI-VANHEMPIA NUHDELTAISIIN HEIDÄN SILMIEN ALLA!


      Lasten väliinjäänyt välipala on vanhempien vastuulla, eli itse olet huonosti suunnitellut päivänne, jos et ole tajunnut ottaa esim. myslipatukkaa lapsillesi mukaan ennen kauppareissua. turhaa pyytää sen varjolla ymmärrystä varastamiseen.


      Onneksi SUURINOSA lapsiperheistä on fiksuja ja kunnollisia, ja näiden kanssa asioin mielelläni työssäni=)

    • hehee

      Vähän aiheen vierestä, mutta kerron kuitenkin.

      Kassan takana norkoili vajaa kouluikäinen poika, oliskohan ollut 5-6 vuotias. Oli jo oppinut, että ensin maksetaan sitten syödään..... Kun hänen suklaalevynsä sitten tuli hihnaa pitkin käsien ulottuville ei mennyt kuin pari sekuntia kun kääre oli revittynä lattialla ja poika haukkasi suklaata kuin näkkileipää. Ennenkuin äiti oli saanut ostokset kassiin oli koko iso levy syöty ja kädet ja suu sen näköiset että.... ällöttävää katseltavaa. Söisi kotona jos ei osaa ihmisten ilmoilla käyttäytyä...

      Ei mua haittaa ne pienet kärryssäistujat, jotka jotain mutustelee (vaikkakin kaupan omaa), niille sentään on opetettu ihmisten tapoja.

      Saas nähdä miten itselle käy. Vielä ei muksu 8kk ole kaupassa syönyt, huutanut vain.

      • kärryissä

        istujille ole opetettu tapoja, jos pitää syödä kaupan omistamaa tuotetta.

        No, ainakin sen pojan suklalevy oli maksettu ETUKÄTEEN ja ehkä äidiltä löytyi paperia, jolla pyyhkiä suu ja kädet?


      • hehee
        kärryissä kirjoitti:

        istujille ole opetettu tapoja, jos pitää syödä kaupan omistamaa tuotetta.

        No, ainakin sen pojan suklalevy oli maksettu ETUKÄTEEN ja ehkä äidiltä löytyi paperia, jolla pyyhkiä suu ja kädet?

        No se äiti oli jo niin elämäänsä kyllästyneen oloinen ettei enää ollut kiinnostunut suklaisista kädenjäljistä kaikkialla. Mutta olipa jo toteuttanut kasvatustehtävänsä ja opettanut maksamaan ensin!


      • voisi
        hehee kirjoitti:

        No se äiti oli jo niin elämäänsä kyllästyneen oloinen ettei enää ollut kiinnostunut suklaisista kädenjäljistä kaikkialla. Mutta olipa jo toteuttanut kasvatustehtävänsä ja opettanut maksamaan ensin!

        se äiti jatkaa kasvatustehtäväänsä sillä siisteyden saralla.

        Joillakin äideillä on sitä kasvatussarkaa vielä sen opettamisessa, että toisen oma on todellakin toisen oma ennen kuin se on maksettu.


      • hehee
        voisi kirjoitti:

        se äiti jatkaa kasvatustehtäväänsä sillä siisteyden saralla.

        Joillakin äideillä on sitä kasvatussarkaa vielä sen opettamisessa, että toisen oma on todellakin toisen oma ennen kuin se on maksettu.

        Tai enpä jatkakaan taitaa olla kohteliasta avata uusi keskustelu oikealle tavalle syödä suklaalevy.


    • ........................

      Eikö teillä ole omaa elämää ollenkaan! Että pitääkin tälläistä aihetta edes lukea,huh,huh. Hankkikaa elämä.

      • sinä täällä

        tätä juttua luet. Kävikö arkaan paikkaan ja kotikasvatus on jäänyt kuralle?


      • ..................
        sinä täällä kirjoitti:

        tätä juttua luet. Kävikö arkaan paikkaan ja kotikasvatus on jäänyt kuralle?

        Meidän kaupassa on kahvipiste josta saa kahvia ilmaiseksi, kun ostaa jonkun pullan tms. Hintalappu vaan liimataan paperilautasen pohjaan.

        Tarjolla on myös pillimehuja, jotka sitten juotuaan maksetaan kassalle.

        Mielestäni systeemi on hyvä ja tarpeellinen, välillä itsekin ostan juuri tuon karjalanpiirakan, kun on huono olo (olen raskaana) ja lapselle tarvittaessa myös. Useinmiten meillä on omat eväät, mutta aina niin ei ole.

        Mitään sellaista en aio opettaa, että aina saa jotain, vaan jos tilanne on sellainen. Jos taas kaupassa ei mitään tällaista palvelua ole, ostamme evästä, jos nälkä yllättää ja syömme vasta kassan jälkeen.


    • tullut ilmi

      että kaupoissa syödään melko yleisesti.
      Jotkut näyttävät katsovan, että nälkä, raskaus yms. oikeuttaa syömään kaupassa. Toisaalta ei kai kukaan söisikään, ellei olisi nälkä. Yhtälö näyttää kuuluvan näin: kaupassa saa syödä, jos sattuu olemaan nälkä.
      Mutta eihän kauppa ole mikään syömispaikka. Ruoka syödään kotona tai ravintolassa tai vaikka sitten omassa autossa.
      Jo hygieenisyyssyistä syöminen pitäisi kieltää kaupoissa kokonaan. Sotkua ja jätettä syntyy aina syömisen yhteydessä, eikä kaupoissa ole valmiuksia niiden siivoamiseen. Eikä kaupoissa ole yleensä mahdollisuutta esim. pestä käsiään ennen ja jälkeen ruokailun. Minua inhottaa ajatus, että ihmiset syövät pesemättömin käsin ja sitten tarttuvat ostoskärryihin, valitsevat tavaroita ja nostelevat niitä kassalle likaisin käsin. Minä ainakin vaihdan kauppaa, jos huomaan, että myytävänä olevien tuotteiden lähettyvillä on syöty.
      Enpä olisi uskonut, että Suomessa alkaa tuollainenkin sikamaisuus yleistyä ja että sitä opetetaan lapsillekin. Kai seuraavaksi vaipatkin ruvetaan vaihtamaan ruokakaupassa.

    • !!!!

      Itse en todellakaan ymmärrä tommosta että lapset opetetaan syömään kaupassa. Ei tulisi mieleenikään opettaa lastani tuommoisille tavoille, koska tuohan todellakin on varastamista. Oli tuote mikä vaan niin se on varastamista siihen asti kun on maksettu. Eihän tavallisessa ruokakaupassa mene kuin vartti ja kyllä mun lapseni hyvin jaksaa kauppareissun hoitopäivän jälkeen niin että saa jotain aikasintaan autossa, yleensä vasta kotona. Ja tuommoiset tenavat jotka on aina tottunu saamaan tahtonsa läpi on todellakin ärsyttäviä, esimerkiksi oma kummipoikani. En jaksa hänen kanssaan viittä minuuttia kauempaa kun hän ei ymmärrä sitä ettei aikuiset tee lapsen tahdon mukaan ja ettei kaikkea voi saada.
      Itse ainakin puuttuisin tilanteeseen jos sattuisin näkemään työpaikallani tuommoista touhua, (siis kaupassa kans, mut en kassalla), sanoisin siinä tilanteessa vanhemmalle, että noin ei saa tehdä, että se on kaupan omaisuutta! Paketti avataan vasta kun se on oma, eli maksettu! Tietenkin poikkeustapaukset ymmärrän (raskaus, diapetes), jos todellakin on niin paha olo että pyörtyy jos ei saa jotain, mut siinä tilanteessakin kannattaa eka kysyä lupa henkilökunnalta. Sitten viä vanhemmat ihmettelee miks jo nuoret on myymälävarkaita, sehän on vanhemmilta opittu tapa. Meillä töissä hyvänä esimerkkinä muutama 11-12v poika ottaa kaupan hyllystä limsapulloja ja laittaa ne pullonpalautuskoneeseen, ottaa kuitin ja menee kassalle hakemaan rahat... ja heidän vanhemmat ei usko että heidän lapsensa sellasta tekisi.... eli vanhemmat jotka sallitte jatkuvan kaupassa mässäilyn ja näin opetatte varastamaan niin miettikääpäs vähän pitemmälle asioita... TE TODELLAKIN TOIMINNALLANNE KANNUSTATTE LASTA VARASTAMAAN!!!!!!

    • lastensa äiti

      Kaupassa myynnissä olevat tuotteen ovat kauppiaan omaisuutta niin kauan kuin kaupassa asioiva asiakas on ne kassalle maksanut.

      Joten jos lapsillenne on se heidän opittu sanonta, että mulla on nälkä, niin tehkääpä näin, että ostatte lapselle ensiavuksi banaanit yms. ja käykää maksamassa ja syökää ja palatkaa sitte hoitamaan ne muut ostoksenne.

      Tai hakekoon mies lapset hoiodosta ja menköön lasten kanssa kotiin syömään ja hoitakaa te ne kauppa- asiat ilman "nälkään kuolevia" lapsianne. Tai mikä estää miestä käymään kaupassa.

    • huojmaan ettet

      ainakaan ole yh-äiti!!!
      töiden jälkeen kun ryntään päiväkodin jälkeen kaupan kautta kotiin laittamaan ruokaa ja siivoamaan, olen joskus antanut kaupassa banaanin lapselleni, jolla on kova nälkä! kyllä lapsen verensokei on tärkeempi kun jonkun verhojen välistä kurkkivan muiden vahtaajan paheksunta! miksi aina valittajat näyttävät olevan niitä ohmisiä, jotka eivät tajua, etteivät voi tajuta kaikkien ihmisten elämäntilanteita, vaan luulevat tietävänsä kaiken??? hanki oma elämä!

      • yh-äiti

        Kyllä lapselle pitää opettaa käytöstapoja heti pienestä pitäen. Lapsesta tulee täysin pilalle hemmoteltu ja kiukutteleva hirviö jos aina saa heti kaiken. Kauppareissu EI voi kestää niin kauan, etteikö lapsi pystyisi odottamaan, että kaikki on maksettu. Jos tietää että lapsi on nälkäinen, niin ottaa sitten eväitä mukaan.
        Jos lapsella ei ole jotain sairautta tms. niin se ei kuole jos joutuu vartin odottamaan sitä banaania tai karjalanpiirakkaa!


      • yh äiti minäkin
        yh-äiti kirjoitti:

        Kyllä lapselle pitää opettaa käytöstapoja heti pienestä pitäen. Lapsesta tulee täysin pilalle hemmoteltu ja kiukutteleva hirviö jos aina saa heti kaiken. Kauppareissu EI voi kestää niin kauan, etteikö lapsi pystyisi odottamaan, että kaikki on maksettu. Jos tietää että lapsi on nälkäinen, niin ottaa sitten eväitä mukaan.
        Jos lapsella ei ole jotain sairautta tms. niin se ei kuole jos joutuu vartin odottamaan sitä banaania tai karjalanpiirakkaa!

        Ei mun ainakaa oo ikinä tarvinnu lasta kaupassa ruokkia, hyvin jaksaa hoitopäivän jälkeen lyhyen kauppareissun.


      • Muistakaa

        ottaa ensikerralla mukaan lautanen ja lusikka niin voitte tehdä vellit sille kitisevälle kakaralle. Itselle voitte vaikka avata nakkipaketin ja syödä sen. Jälkiruoaksi jätskiä.
        Kassalle voi mennä jos ehtii.


      • yh-äiti juoksisi
        Muistakaa kirjoitti:

        ottaa ensikerralla mukaan lautanen ja lusikka niin voitte tehdä vellit sille kitisevälle kakaralle. Itselle voitte vaikka avata nakkipaketin ja syödä sen. Jälkiruoaksi jätskiä.
        Kassalle voi mennä jos ehtii.

        päiväkodista hakiessaan vaikka kioskin tms. kautta ja ostaisi jotain mitä lapsi voi nävertää kun kerran ei kaupassa jaksa syömättä, sillon olisi jo maksettu tuote. On todella huonotapaista avata tuotteita kaupassa. En hyväksy, en yhtään.


      • varmaan
        yh-äiti juoksisi kirjoitti:

        päiväkodista hakiessaan vaikka kioskin tms. kautta ja ostaisi jotain mitä lapsi voi nävertää kun kerran ei kaupassa jaksa syömättä, sillon olisi jo maksettu tuote. On todella huonotapaista avata tuotteita kaupassa. En hyväksy, en yhtään.

        että se kiireinen ydinperheen äiti/isä? :)

        Totuushan on se, että laiskoja vahnempia, jotka ei viitsi kasvattaa, että mitä saa tehdä ja mitä ei, löytyy kaikista perhemuodoista.

        Mä itse olen yh, mutta en koskaan ole antanut lasteni syödä kaupassa. Mielestäni sellainen etukäteen syöminen ennen maksamista on varastamista.


      • siisoikenmyöntää
        varmaan kirjoitti:

        että se kiireinen ydinperheen äiti/isä? :)

        Totuushan on se, että laiskoja vahnempia, jotka ei viitsi kasvattaa, että mitä saa tehdä ja mitä ei, löytyy kaikista perhemuodoista.

        Mä itse olen yh, mutta en koskaan ole antanut lasteni syödä kaupassa. Mielestäni sellainen etukäteen syöminen ennen maksamista on varastamista.

        sairaan yhäriruikkuutensa;
        HEI LAPSELLA ON IHAN ISÄKIN, JOLLET OLE HUOMANNUT:)


    • MaksavaAsiakas

      Mitä väliä sillä on missä tavara syödään, kunhan se maksetaan kassalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe