Suomen suurimmasta laivasta "Kotkasta" liikkui ennen monenlaisia juttuja-liekö kaikki läheskään tosia.Onko niitä juttuja kerätty mihinkään kirjaan tai muistaako niitä enää kukaan?Olisi mukava kuulla niitä.
Iso Kotka
10
1413
Vastaukset
Eräässä laivassa oli konekakkonen, joka aikoinaan oli ollut lämmittäjänä Kotkassa. Hänen mukaansa laiva oli oikea hiiliahmatti ja lämmittäjän jobi oli todella raskas. Muistaakseni hän kertoi kolin kulutuksen olevan 4 tonnia/vahti. Jossain Amerikan puolella kuulemma Kotkan porukka ei päässyt lainkaan maihin muutamasa satamassa, koska olivat rettelöineet siellä ja jopa putka oli hajotettu. Tiedä sitten asian todenperäisyydestä enempää. Itselläni on isäni peruja kiinalainen "kamferikirstu", jonka eräs hänen tuttunsa osti Kotkan matruusilta joskus 50- luvulla. Kotkahan ajoi paljon Kiinaan Nielsenin aikaan.
- Lämminmies
Olen seilannut IsoKotkan konepäälikön kanssa.Uskon sen kuluttaneen 70 - 80 tonnia / vuorokausi .3 neljän fyyrin kattilaa . 3 lämmittäjää vahdissa ja trimmari.Näin uskon, sanokoon joku jos tietää paremmin.
- epäilyttää
Lämminmies kirjoitti:
Olen seilannut IsoKotkan konepäälikön kanssa.Uskon sen kuluttaneen 70 - 80 tonnia / vuorokausi .3 neljän fyyrin kattilaa . 3 lämmittäjää vahdissa ja trimmari.Näin uskon, sanokoon joku jos tietää paremmin.
Voiko olla mahdollista tommonen hiilisyöppöys. Kamala urakka lämmittäjillä ja trimmareilla.
- aarne o
isoisä toi kiinasta norsunluuveistoksia (tiikeri ja butta) kanferiarkun yms. jostain 4/50 luvun vaihteen matkalta kilpikonnan kuoren.
millä reiteillä nämä liikennöivät
EQUATOR 49
SIRIUS 50
ARABIA 51
PETSAMO 52
GRETA THORDEN
ELLA
TEHI
PERÄMERI
WIIKINKI
POHJOLA
CLIO
LEILA
ÖSTERBOTTEN
KORSHOLMA
PERÄMERI
KIRSTI H
MERITA
CIENA
INGA
OLAV
SOMMARÖ
LILLGAARD
HAVSKAAR
NORRÖ
BORE VII
BORELLA
GREGERSÖ
LABORE 72 - Lämminmies 5
aarne o kirjoitti:
isoisä toi kiinasta norsunluuveistoksia (tiikeri ja butta) kanferiarkun yms. jostain 4/50 luvun vaihteen matkalta kilpikonnan kuoren.
millä reiteillä nämä liikennöivät
EQUATOR 49
SIRIUS 50
ARABIA 51
PETSAMO 52
GRETA THORDEN
ELLA
TEHI
PERÄMERI
WIIKINKI
POHJOLA
CLIO
LEILA
ÖSTERBOTTEN
KORSHOLMA
PERÄMERI
KIRSTI H
MERITA
CIENA
INGA
OLAV
SOMMARÖ
LILLGAARD
HAVSKAAR
NORRÖ
BORE VII
BORELLA
GREGERSÖ
LABORE 72Jäin BORE VIII pois ( itämerellä ) keväällä 1953
Laivani lähti Puolankautta Kiinaan
Minä Suomen Laivaston laivoihin - Taidan korjata
Lämminmies kirjoitti:
Kun aattelin Kotkassa olleen 3 / 4 fyyrin kattilaa .
Kyllähän 3 fyyriä riittää ( onhan niitä erikokoja )
4 fyyrisessä tulisi nuo laimaise liian ylös , mahdoton lämmittää.
Iese olen lämmittänyt 2/3 fyyristä ( 2 turkilla )
Tuossa Kotkassa 9 lämmittäjää 3 trimmaria 3 rasvaria 2 oppilasta 2 d-man ( sähkö )
Meillä Bore VIII oli 42 miestä Kotkassa 50
- Esko Vepsä
Gregersö-niminen alus liikennöi 1960-luvun loppupuolella Rotterdamiin, missä oli tuolloin töissä. Hollantilaisilla oli todellisiä vaikeuksi kyseisen nimen kanssa, sillä heille se oli pelkkää krohinaa, kun tuo G ääntyy siellä syvänä röhähdyksenä ja ä ja ö kirjaimet ovat tuntemattomia.
- mbe320cdi2000
Taisivat ajella Piikkiön syväsatamaan
- skäribå
Gregersö ajoi Syksystä -67->kevääseen - 69 minun ollessani siinä linjaa Canada-Englanti. Vain 2 krt käytiin Hampurissa.
- kotkanreisu
Elävä kuvaus Kotkan Eteläamerikan reisusta:
http://www.aanimeri.fi/node/297
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972008- 981468
- 1121177
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51867
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36812
- 33723