Leikattiin struuma

Suuri helpotus

Minulta leikattiin struuma viime perjantaina ja pääsin sairaalasta kotiin jo lauantaina. Käsittämätöntä miten nopeasti ja kivuttomasti kaikki kävi. Sisäänpäin kasvanut struuma oli nyrkin kokoinen ja työntänyt jo ruokatorvea vinoon.

Minulla ei ollut muita oireita kun kivun tai painon tunnetta vasemman keuhkon yläosassa, yskiessä siinä tuntui aina pistävämpi kipu. Luulin että keuhkoissani oli vikaa ja siksi menin lääkärille. Kuvissa näkyi struuma. Vajaan vuoden kuluttua pääsin leikkaukseen ja tässä sitä nyt ollaan puhtaan kaulan kanssa, rintakipukin on hävinnyt.

9

3005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa veneessä

olen kokenut saman kolmisen vuotta sitten ja muutamassa päivässä huomasi, miten vointi alkoi helpottaa. Mulla katosi mm. päänsärky leikkauspöydälle. ilmeisesti struuma painoi isoja verisuonia ja verenkierto oli heikentynyt pään alueella.

• Ja oliko toipuminen vaikeaa?

Hei!

Mullakin todettu struuma, joka joskus leikattava. Millainen leikkaus oli? Vaikuttiko ääneen tms? Kestikö toipuminen kauan?
      Leikattiinko koko kilpirauhanen pois?
      Kiitollisena tiedoista :)

• Suuri helpotus

Helppo leikkaus itselleni, lääkäreistä en tiedä, olivat jyystäneet pahkuraa toista tuntia, koko kilpirauhanen poistettiin. Huomenna on kontrolli.

Mitään en tietenkään muista leikkaussaliin menon ja herätyshuoneen väliltä. Minkäänlaisia kipuja ei ole ollut koko aikana enkä tarvinnut yhtään särkypilleriä. Pääsin kotiinkin jo seuraavana päivänä kahden viikon saunakielto taskussani. Leikkausarpeakaan ei näy, ellen oikein venytä kaulaa, kun viilto tehtiin luontaisen rypyn kohdalle. Hoikalla kaulalla arpi saattaa näkyä paremmin.

Leikkaus tehtiin Peijaksen sairaalassa Vantaalla. Siellä on aina sujunut kaikki, parit kaihileikkaukset, polvitähystys ym.

Struumaleikkauksen suurin riski on kai äänen menetys, mutta sekin on harvinaista ja saadaan nykyään palautettua ääniharjoituksilla, sanoi lääkäri. Minulla on äänikin kunnossa.

Tätä leikkausta ei todellakaan kannata pelätä, kun koko aikana ei tunne olevansa kipeä. Itse olen ollut leikkauksen jälkeen jostain syystä paljon virkeämpi kuin ennen.

Rohkein mielin vaan sinäkin ja onnea!

• struuma

No itse kyllä pelkään. Minulla leikattu struuma -82 ja oli kyllä SIKAMAISEN KIPEÄ toimenpide, esim synnytyskään ei sattunut niin paljon, eikä mikään. Voi sitä kivun määrää!!!!!!!!!!!!!!!! Nyt joudun uudelleen leikkaukseen ja toivon, että tässä ollaan 30. vuodessa edistytty niin, että ei enää sattuisi niin hirvittävästi.

• höpö,höpö

Ei voi mikään sattua, ei ennen, eikä jälkeen leikkauksen. Kivuttomapia leikkauksia. Ja nukutusessa.

• höpönlöpön
        höpö,höpö kirjoitti:

Ei voi mikään sattua, ei ennen, eikä jälkeen leikkauksen. Kivuttomapia leikkauksia. Ja nukutusessa.

Höpöhöpö "höpö höpö"

• struuma

No onko HÖPÖ, HÖPÖ itse ollut kyseisessä leikkauksessa??? Koska kyllä se vaan sattui aivan sairaasti. Ekana päivänä luulin, että kuolen...ja toisaalta pelkäsine, että mitä jos en kuole, kipu oli niin hirveä. Viikon verran oli kovat kivut ja siitä sitten pikkuhiljaa alkoi parantua. (viikon olin sairaalassa) ja muistaakseni 5 viikkoa sairaslomaa. No TITENKIN SE TEHDÄÄN NUKUTUKSESSA, eli leikkaus ei sinällään sattunut, mutta jälkikivut oli kamalat. Nyt uusi leikkaus tämänkuun lopussa. Toivon vaan, että ollaan menty menetelmissä eteenpäin ja selviäisin tälläkertaa pienemmin tuskin.

• onhan kumma..

Ei ollut jälkikipua.. Pari päivää puranaa ja lopetin. Tai nousi vähän lämpöä, söin vielä yhden. Kivuttomin leikkaus mitä minulla olut. Mihin satui? Kirurkikin sanoi, ettei yleensä tarvi kipulääkitystäkään!

• cirra

Tuo kipu on kauhean yksilöllistä ,mulla leikattiin kaks vuotta sitten vasen kilpirauhanen kokonaan pois siinä olevan hyvänlaatuisen kasvaimen vuoksi..se oli noin kananmunankokoinen!! Olin todella kipeä sen jälkeen,jouduin syömään kipu lääkkeitä aika pitkään...Nyt sitten oikeassa kilpirauhasessa on struuma ,hyvänlaatuinen .Se neulanäyte kun otettiin siitä silloin kaks viikkoo sitten sekin sattui ihan kauheasti vaikka kivuton se pitäisi kuulemma olla mutta ei ole koskaan ollut kivuton mulla ja niitä näytteitä on otettu aika paljon...Noh huomenna olisi sitten vatsalaukun tähystys vielä edessä,sekin kuulemma kivuton mutta omalla kohdalla en oikein usko,vaikka saan kuulemma rauhottavaa ennen sitä toimenpidettä ja saavat kyllä luvan kanssa antaa ,minun suuhun eivät kyllä työnnä yhtäkään letkua ilman sitä!!!!!Tsemppiä sulle !!!=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      174
      2037
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1479
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1414
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1172
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1066
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      993
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      898
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      96
      854
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      815
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      775
    Aihe