Olen 25v mies ja olisin kiinnostunut mielenterveystyöstä ja olen ajatellut kouluttautua siihen oppisopimuksella. onko jollain kokemuksia kyseiseen ammattin kouluttautumisesta oppisopimuksella ja mikäli joku osaa kertoa paikkoja joihin varsinais suomessa otetaan koulutettavaksi niin kiitos vastauksista jo etukäteen.
Mielenterveyshoitajaksi
4
2183
Vastaukset
- härkä
Moi!
Voin puhua vain omasta puolesta. Työ on haastavaa ja ajoittain raskasta. Kaikesta huolimatta, pidän työstäni. Nyt yli 20v. tehty töitä, ja työ on muuttunut paljon. Mielisairaaloiden raju vähentäminen ja keskittyminen avohoitoon. Aiemmin koulutettiin mielisairaanhoitajia/mielenterveyshoitajia, jotka keskittyivät lähinnä mielisairaaloiden ja kuntoutuskotien ammattilaisiksi. Koulutus kesti 80-luvun alussa puolitoista vuotta ja nostettiin loppupuolella 3.vuotiseksi. Meitä oli psykiatrisia sairaanhoitajia, joiden koulutus kesti kaksi puolivuotta ja siihen vuoden erikoistuminen psykiatriaan. 90-luvun alussa katsottiin, että heidän osaamisensa oli päällekkäistä. Koulutus muutettiin sairaanhoitaja painoitteiseksi ja tuli lähihoitajakoulutus, jossa voi erikoistua päihde ja mielenterveyteen. Antakaa anteeksi, sillä en ole ehkä paras selittämään asiaa. En muista, kuinka kauan kestää lähihoitaja koulutus erikoistumisien kanssa. Sairaanhoitaja koulutus kestää? Itse olen ns.vanhan aikainen psykiatrinen sairaanhoitaja eli olen käynyt 2 1/2 vuotta sairaanhoitajaksi ja sen jälkeen erikoistunut vuoden. Töissä olen akuutilla vastaanotto osastolla ja meitä on lähes puoliksi mielenterveyshoitajia, lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Meillä täytyy olla aina kaksi miestä osastolla, koska otamme suoraan siviilistä potilaita. Myös öissä on kaksi miestä. Kaikki ammattiryhmät tekevät samoja töitä. Peruspalkassa on n.100e ero sairaanhoitajien hyväksi. Mielenterveyshoitajat tekevät meillä myös yötyötä, joka tasoittaa hieman palkkaa. On meillä myös oppisopimus opiskelijoita, joten ota yhteyttä terveydenhuolto oppilaitokseen, siellä osaavat antaa tarkempia tietoja. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä. Jos kiinnostaa, ei muuta kuin remmiin mukaan. En tietä, onko vielä soveltuvuuskokeita, mutta luulisin. Töitä kyllä riittää, varsinkin miespuolisille ja miksei naisille.- halukas
kiitos vastauksesta. onkohan tämä kertomasi paikka missäpäin? kovin vaikea löytää sopivaa paikkaa mutta eiköhän se sieltä jostain löydy kun aikansa etsii.
- härkä
Moi!
Koulutuspaikkoja on ympäri Suomea. Käy kysymässä työvoimatoimistosta, missä on lähin opinahjo sinulle. He kyllä neuvovat. - apua
härkä kirjoitti:
Moi!
Koulutuspaikkoja on ympäri Suomea. Käy kysymässä työvoimatoimistosta, missä on lähin opinahjo sinulle. He kyllä neuvovat.ei saa sairaalassa.Makuutetaan vaan ruoka ja lääkkeet annetaan siinä koko hoito.Kerran viikossa tapaa lääkärin.Henkilökunta on koneilla omassa huoneessaan ja kiire aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1097068Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4945221Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1453211Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2152611Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t352297Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431262En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771222Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111159- 1111123
Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä671106