pelottaa. Säteilyturvakeskuksen tutkimuksessa havaittiin, että kännykkä todella aiheuttaa muutoksia ihokudoksen proteiineissa.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/14438-tuore-suomalaistutkimus-kannykan-kaytolla-biologisia-vaikutuksia
Tämä ei ole mitään leikkiä. Vaikka tekstissä ei spekuloida sillä, että kännykkä aiheuttaisi syöpää, niin tämä kysymys väistämättä nousee mieleen...
Kännykän säteilyllä vaikutusta!
22
6368
Vastaukset
- pelätä...
mitä haluaa. Eturauhas syöpää uhmaten aion pitää kännyä vasemmassa puntissa edelleen.
- ??????
Olisiko tämä yllätys?
- että näin
kännykän säteily aiheutti muutosta 8 soluun solu on mikroskooppisen pieni joten tulokset eivät näy elinaika kovinkaan suuresti ja syöpää ei tarvitse pelätä koska vain ionisoiva säteily aiheuttaa syöpää ja kännykän säteily ei ole ionisoivaa
- garcon
Uutisessa kerrottiin säteilyn aiheuttaneen muutosta 8 proteiiniin, ei soluun kuten väitit. Toki nuo proteiinit ovat soluissa, mutta eivät vain erikseen, 1 proteiini/solu. Altistusaikakin oli vain tunti, ja voin melko varmasti väittää, että ihmiset käyttävät puhelimiaan enemmän kuin tunnin elinajastaan.
- blööblää
Mitä lie mahdetaan tarkoittaa artikkelin mainitsemalla "tilastollisesti merkittävällä erolla"?
Mielenkiintoinen tutkimus joka tapauksessa, vaikkei sillä mitään suurempia vaikutuksia kännykänkäyttötottumuksiin olisikaan. - Pikkis
Mulla aina kun nostan puhelimen korvalle, ni hetken kuluttua alkaa hirveästi kutittaa kyseisen korvan ihoa ?!
Ja tämä tapahtuu nimenomaan matkapuhelimen käytössä... lankapuhelin ei vaikuta mitenkään...
Mitäköhän säteilyä se oikein lähettää iholle??? :o - Gabriel_Knight
Taitaa olla aika pieni määrä säteilyä mitä kännykästä tulee. Itse en tosin ole ikinä edes kännykkää omistanut, joten voin rauhasa katsoa vierestä, kun muilla alkaa silmät loistamaan pimeässä ja iho muuttuu suomuiseksi. ;)
- takia siis
Nyt selvisi, miksi lääkäri kysyi minulta kummalla puolella pidän puhelinta, sillä minulta löydettiin aivokasvain.
- heti kun puhun
kännykkään känny korvassa kiinni.
Olen siirtynyt käyttämään kaiutinta ja handsfreetä.
Ruotsin säteilyturvakeskuksen johtaja on varoittanut vanhempia, ettei lasten tule antaa käyttää kännykkää, koska erityisesti kasvuikäisten aivot kehittymättöminä vaurioituvat helposti.
Uskon että 5-10 vuoden päästä kännykkäsyövät alkavat vasta näkyä kunnolla. - löydetty muillakin
naisilla, jotka pitävät kännykkää rintataskussaan? Siis olen kuullut vain joistakin yksittäistapauksista, mutta onko muilla saman kaltaisia omakohtaisia / tuttujen kokemuksia vastaavasta?
Onneksi en itse käytä kännykkää juurikaan, pöytäpuhelin sopisi itsellei, vanhanaikaiselle nuorelle naiselle paljon paremmin :) - AnytimeAnyway
heti kun puhun kirjoitti:
Ruotsin säteilyturvakeskuksen johtaja on varoittanut vanhempia, ettei lasten tule antaa käyttää kännykkää, koska erityisesti kasvuikäisten aivot kehittymättöminä vaurioituvat helposti.
Uskon että 5-10 vuoden päästä kännykkäsyövät alkavat vasta näkyä kunnolla.Handsfree vahvistaa kännykän säteilyä! Että se siitä turvallisemmasta tavasta puhua.
Joku ketjussa kirjoitti rintasyöpää esiintyneen kännykkää rintataskussa pitävillä naisilla. Rintasyöpä on naisilla niin yleinen sairaus, että on aivan mahdotonta osoittaa sen johtuvan rintataskusta! Olemme jatkuvasti erilaisten säteilyjen ja sähkökenttien ympäröimänä, muidenkin kuin kännykän. Miten ne vaikuttavat, herra tietää... - wtf?
mä en kyllä yhtään nytten ymmärrä tätä kännykkä säteily juttua. kaikkihan sitä kännykkää käyttää ja voihan esim. porkkanaankin tukehtua niin väliä sitte että tuleeko jotai säteilyä jostaki kännykästä. naurattaa.
- olen varma
heti kun puhun kirjoitti:
Uskon että 5-10 vuoden päästä kännykkäsyövät alkavat vasta näkyä kunnolla.olen varma että kännykkään puhuminen aiheuttaa kutinaa korvassa. minulla tuo alkaa välittömästi usein semmoinen kutinan tuntuinen kun puhun.
- kipeytymiset ja kutinat
olen varma kirjoitti:
olen varma että kännykkään puhuminen aiheuttaa kutinaa korvassa. minulla tuo alkaa välittömästi usein semmoinen kutinan tuntuinen kun puhun.
Onkohan nyt sittenkään kysymys säteilystä. Tyhmä kysymys, mutta väistämättä tulee mieleen pitkät puhelut, sellaiset jaarittelut, ja se kuinka puhelinta pidetään siellä korvalla. Olisikohan niin, että pitkä tai epämiellyttävä puhelu aiheuttaa kipeilyä, kutinaa tai muuta oireilua.
Henkilökohtaisesti tympäännyn ja hermostun ja saan melkein vatsanväänteitä aina, kun joku puhelinmyyjä yrittää sinnikkäästi kaupata omia tuotteitaan, eikä edes kohteliaasta vihjeestä ymmärrä lopettaa. Minua tuollainen ei kiinnosta, joten yritän puhelun lopettaa lyhyeen säästääkseni tuon myyjän aikaa, vaivaa ja ääntä. Herneetkin meinaa välillä nousta nenään. - minulta löytyi
löydetty muillakin kirjoitti:
naisilla, jotka pitävät kännykkää rintataskussaan? Siis olen kuullut vain joistakin yksittäistapauksista, mutta onko muilla saman kaltaisia omakohtaisia / tuttujen kokemuksia vastaavasta?
Onneksi en itse käytä kännykkää juurikaan, pöytäpuhelin sopisi itsellei, vanhanaikaiselle nuorelle naiselle paljon paremmin :)rinnasta syöpä ja diagnoosin jälkeen en uskaltanut enää pitää kännykkää takkien rintataskuissa, vaikkei tätä soluvaikutusta ollutkaan uutisoitu. Tuli vain sellainen tunne.
Olen kantanut kännykkää useita tunteja viikossa rinnan päällä taskussa, lähinnä ulkoillessani. Enää en kanna, joskin saankohan jonkin muun syövän seuraavaksi, kun kännykkä on jossain muussa taskussa...
Itse epäilen myös, että esimerkiksi mikroaaltouunit, tietokoneet ja muut nykyajan vempaimet säteilevät ihmiselle haitallisesti.
Aiemmassa työssäni jouduin altistumaan myös turvatarkastuslaitteiden rtg-säteille päivittäin. En voi olla ajattelematta, että se olisi ollut osasyynä alkaneeseen soluketjuun.
No, enää en altistu ko. säteilylle, täytyy toivoa että olosuhdemuutokset ja hoidot ovat olleet riittäviä syövän pysäyttämiseksi.
- Asian tietäjä
Kännykän radiolähetin on jatkuvasti päällä, silloin kun matkapuhelimessa on virta päällä koska se on jatkuvasti yhteydessä tukiasemaan. Matkapuhelin on aina lähettyvillä, monesti kädessä kun ihmiset selaa nykyään nettiä ja näpyttää viestejä. Matkapuhelimia pidetään farkkujen taskussa, käsilaukussa. Useimmat nukkuvat matkapuhelimen lähellä jne... Altistus on siis 24h. Nykyään kun matkapuhelimissa ei ole erillistä antennia niin lähetystehotkin ovat isompia joten odottakaas vaan ala-astelaiselle kännykän antaneet vanhemmat mitä tapahtuu 15 vuoden sisällä...
- kaikkialla
Turun Sanomat jatkaa ...
Julkisuudessa ahkerasti matkapuhelinsäteilyn vaaroista puhunut fysiologian emeritusprofessori ja yksi Matkapuhelinteknologia - Mitkä ovat terveysriskit? -kirjan kirjoittaja Osmo Hänninen ei ylläty kuullessaan Säteilyturvakeskuksen tutkimuksen tuloksista.
- Onhan tuo uusi tutkimus, mutta tulokset eivät mitenkään yllättäneet. Ne vain vahvistavat aikaisempia käsityksiä, Hänninen hymähtää.
Hänninen on huolissaan säteilyn ja säteilyherkkyyden lisääntymisestä. Hän kertoo, että useissa Euroopan maissa arvioidaan säteilyherkistyneiden ihmisten osuuden väestöstä nousseen kymmenessä vuodessa kolmesta prosentista yhdeksään.
- Kun säteilyä on kaikkialla, ihmiset altistuvat sille jatkuvasti. Lääkärin näkökulmasta on erittäin kummallista, että näissä säteilytutkimuksissa aina vähätellään terveysvaikutuksia.
Matkapuhelinvalmistaja Nokialta kukaan ei ehtinyt kommentoimaan tutkimusta.- vähättelyt
...> Lääkärin näkökulmasta on erittäin kummallista, että näissä säteilytutkimuksissa aina vähätellään terveysvaikutuksia.
Kuinka niin kummallista?
Tuskinpa on kovin yllättävää, jos lääkäri ymmärtää teollisuudenkin intressejä.
Muidenkin kuin lääketeollisuuden.
- Ihan yleisesti
Ihmettelen tätä säteilykeskustelua ja -tutkimuksia. Muistattehan kuinka parikolmekymmentä vuotta sitten puhuttiin mikroaaltouunin säteilystä samaan tyyliin.
Vähän luonnontieteitä opiskelleena olen ymmärtänyt (olenkohan ymmärtänyt väärin), että säteilyä on kaikkialla ja on aina ollut ja se on sellaista aaltomaista ja sitä mitataan aallonpituudella. Säteilyn terveysvaikutukset johtuvat sen säteilyn aallonpituudesta (olisi muuten mukava tietää, mikä se kännykkäsäteilyn aallonpituus on).
Tunnettua on, että meillä on esim. nk. pitkät ja lyhyet radioaallot. Sitten meillä on mikroaallot ja sitten tuo ihan tavallinen valo, joka sekin on säteilyä. Mihinkäs kohtaan nuo kaukosäätimen infrapunasäteilyt sijoittuivatkaan, jos säteilyä luetellaan aallonpituuden mukaan suuremmasta pienempään. Tavallista valoa lyhyempää säteilyä on sitten esim. UV-säteily (lue: auringonvalo). Sitäkin lyhyempiä ovat sitten nämä röntgenit, beetta- ja gamma- tai ionisoivat säteilyt, joita ymmärtääkseni käytetään hyväksi mm. syövän hoidossa.
Pääsääntö näissä säteilyissä ymmärtääkseni on se, että säteily vaikuttaa aineisiin ja soluihin sitä tehokkaammin mitä lyhyempi tuo aallonpituus on. Toisaalta tätä tietoa ja vaarallisenakin pidettyä säteilyä hyödynnetään lääketieteessä.
Summa summarum, kuka kertoisi minulle tuon kännykkäsäteilyn aallonpituuden, jotta osaisin oikein hahmottaa tuon vaarallisuuden.- asian tietävä
Yksitaajuuspuhelimet ovat 900 Mhz
ja kaksitaajuuspuhelimet ovat myös 1800 MHz (yleisin)
Nykyisissä 3G-verkoissa tullaan siirtymään tulevaisuudessa 3000-5000 MHz (eli 3-5 GHz) alueille koska pulaa vapaista taajuuksista on aina enemmän tulevaisuudessa.
http://www.rats.fi/suomi/dokum/taajuusspektri.html
Tuossa linkissä ilmenee radiotaajuudet.
Nykyisellään pitkäaikaisia tutkimuksia on varmaankin lähinnä vain 900 MHz:sta eli yksitaajuuspuhelimista joten nykyiset korkeammat taajuudet ja niiden vaikutukset tulevat varmasti yllättämään tuloksillaan...
Siis mitä korkeampi taajuus, sitä vahingollisempaa säteily ihmiselle. - asian tietävä
asian tietävä kirjoitti:
Yksitaajuuspuhelimet ovat 900 Mhz
ja kaksitaajuuspuhelimet ovat myös 1800 MHz (yleisin)
Nykyisissä 3G-verkoissa tullaan siirtymään tulevaisuudessa 3000-5000 MHz (eli 3-5 GHz) alueille koska pulaa vapaista taajuuksista on aina enemmän tulevaisuudessa.
http://www.rats.fi/suomi/dokum/taajuusspektri.html
Tuossa linkissä ilmenee radiotaajuudet.
Nykyisellään pitkäaikaisia tutkimuksia on varmaankin lähinnä vain 900 MHz:sta eli yksitaajuuspuhelimista joten nykyiset korkeammat taajuudet ja niiden vaikutukset tulevat varmasti yllättämään tuloksillaan...
Siis mitä korkeampi taajuus, sitä vahingollisempaa säteily ihmiselle.Bluetooth (nykyisissä kännyköissä useimmilla päällä)
käyttää keskitaajuutta 2450 Mhz (2,45 GHz) joka on muuten hyvin lähellä mikroaaltouunien käyttämää taajuutta.
Tästä nyt luulisi ihmisten ymmärtävän todelliset kännykkäsäteilyn vaikutukset jos aivoista on noin 5 cm päässä laite joka säteilee samalla tavalla kuin mikroaaltouuni (vaikka pikkuteholla)
Semmoisia. - säteilevä myös
noista taajuuksista mitään, mutta uskon, että kännykkä lisää aivokasvainriskiä. Itseltäni on leikattu aivokasvain kännykkäkorvan puolelta kymmenen vuoden kännykän käytön jälkeen. En puhu paljon, puhelinlasku aina alle 20€ kuussa. Mikähän olisi vähiten säteilevä kännykkämalli?
Käytän handsfreetä nykyään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀3377041Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2946555Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai495776Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1685181Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi614013Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2833987Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1433579Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan383308Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava33290HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok503211