itsepuolustuslajit

kiinnostunut

Oon ite harrastanut joitakin vuosia sitten karatea, jonka jouduin sitten lopettamaan kun ei aika enää riittänyt. Nyttemmin kiinnostus on taas herännyt itsepuolustus/taistelulajeihin, lähinnä karateen/jiu-jitsuun..mutta olen miettinyt, minkä ikäisiä yleensä liittyy tällaiseen toimintaan, jos aloittaa "alusta"? Tai siis paremminkin, voiko aikuinen aloittaa lajia, ja pärjätä siinä? Yleiskuntoani olen karaten lopettamisesta huolimatta pitänyt yllä ja harrastanut muuta liikuntaa aktiivisesti, mutta kuinka on taistelulajien laita?

Mikäli olet jonkin em. tyyppisen lajin harrastaja, kerro mielipiteesi, missä iässä liittyminen vielä on "kannattavaa"..

6

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jujutsuka

      Et kertonut viestissäsi tarkkaa ikääsi mutta uskallan silti suositella sinulle kamppailulajin harjoittelun aloittamista.

      Tärkeämpää kuin ihmisen ikä on mielestäni fyysiset valmiudet ja oikean lajin valinta. Mitä haet treeniltäsi? Oletko valmis oikeasti panostamaan harjoitteluun vai haetko enemmän hyvää hikeä ja ajan vietettä? Kiinnostaako kovempi kontakti?

      Kun olet selvittänyt mistä pidät ja mitä haet harjoittelultasi on aika ruveta valitsemaan lajia. Tiedustele paikkakuntasi tarjontaa ja kiertele eri näytöksissä. Isoilla paikkakunnilla alkusyksystä on paljonkin tarjontaa eri lajeissa.

      Ja vielä vastaus alkuperäiseen kysymykseen eli minkä ikäisinä ihmiset aloittavat. Sanoisin että suurin osa on alle 40 vee painottuen 20-30 vuotiaisiin. Tosin ei ole olemassa mitään ylärajaa paitsi tietenkin kilpapainoitteisissa lajeissa/seuroissa.

      Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!

      • kiinnostunut

        Itse lajista en ole vielä ihan varma, sillä vaikka karate edelleen vetää puoleensa, haluaisin kokeilla ehkä jotain muutakin..

        Lähinnä kai haen lajista kunnon ylläpitäjää ja ehkä vastapainoa työlle jne..esimerkiksi kilpailuihin en usko meneväni, vaan pidän ehkä enemmänkin lajista muuten.

        Pitääpäs tässä syksyn aikana katsella vähän ympärilleen..kotimaisemissa on ainakin viimetalvena pystynyt harrastamaan karatea, jiu-jitsua, capoeiraa, han mo do:ta (vai miten kirjoitettiinkaan?), potku- ja tavallista nyrkkeilyä jne..itseasiassa capoeirakin olisi jokseenkin kiinnostavaa, mutta siitä lajista tiedän aika vähän.


      • Minna
        kiinnostunut kirjoitti:

        Itse lajista en ole vielä ihan varma, sillä vaikka karate edelleen vetää puoleensa, haluaisin kokeilla ehkä jotain muutakin..

        Lähinnä kai haen lajista kunnon ylläpitäjää ja ehkä vastapainoa työlle jne..esimerkiksi kilpailuihin en usko meneväni, vaan pidän ehkä enemmänkin lajista muuten.

        Pitääpäs tässä syksyn aikana katsella vähän ympärilleen..kotimaisemissa on ainakin viimetalvena pystynyt harrastamaan karatea, jiu-jitsua, capoeiraa, han mo do:ta (vai miten kirjoitettiinkaan?), potku- ja tavallista nyrkkeilyä jne..itseasiassa capoeirakin olisi jokseenkin kiinnostavaa, mutta siitä lajista tiedän aika vähän.

        Itse olen harrastanut/harrastan potku- ja thainyrkkeilyä, krav magaa ja ju jutsua.

        Jos haluat vain pitää kuntoa yllä ja jotain työn vastapainoksi (kuten kirjoitit), etkä mitään elämäntapaa, suosittelisin potku- tai thainyrkkeilyä, sillä siihen pääsee pienemmälläkin panostuksella sisään, kunto ei taatusti pääse rapisemaan ja salilla saa kyllä nollattua ihan mitä vaan.

        Ju jutsu on myös hyvä laji, mutta vaatii ihan harrastustasollakin ehdottomasti enemmän panostusta, aikaa ja keskittymistä kuin potku- ja thainyrkkeily. Ju jutsu on kyllä ehdottomasti mielenkiintoisin näitä harrastamistani lajeista. Oma fysiikkani ei ikävä kyllä kaikkia ukemeja kestänyt (olkapään nivelsiteet revähtäneet 2 kertaa - pahasti...) ja jouduin suureksi surukseni lopettamaan lajin.

        Krav magasta en pitänyt, mielestäni se oli aivan liian aggressiivinen itsepuolustuslajiksi, jona sitä suomessakin pääasiassa markkinoidaan.

        Potku- ja thainyrkkeilyä harrastan edelleen.


      • AzNe
        kiinnostunut kirjoitti:

        Itse lajista en ole vielä ihan varma, sillä vaikka karate edelleen vetää puoleensa, haluaisin kokeilla ehkä jotain muutakin..

        Lähinnä kai haen lajista kunnon ylläpitäjää ja ehkä vastapainoa työlle jne..esimerkiksi kilpailuihin en usko meneväni, vaan pidän ehkä enemmänkin lajista muuten.

        Pitääpäs tässä syksyn aikana katsella vähän ympärilleen..kotimaisemissa on ainakin viimetalvena pystynyt harrastamaan karatea, jiu-jitsua, capoeiraa, han mo do:ta (vai miten kirjoitettiinkaan?), potku- ja tavallista nyrkkeilyä jne..itseasiassa capoeirakin olisi jokseenkin kiinnostavaa, mutta siitä lajista tiedän aika vähän.

        Iällä ei ole mitään väliä. Itse aloitin tänä syksynä Aikidon ja siellä oli todellakin kaikenikäisiä. Tuntui oudolta ensimmäisellä kerralla ,kun oli molompia sukupuolia ja niin monen ikäisiä. Muttab ole tullut huomaamaan kuluneen syksyn aikana ,että se ,että ryhmässä on erikäisiä luo hyvää yhteishenkeä ja tunnelma on mukava. Ja kukaan ei välitä ryhmässämme toisen iästä tai sukupuolesta. Tässä Aikidossa missä minä ole on 13-40vuotiaita ihmiä.

        Jos et ole varma vielä minkälajin haluaisit aloittaa voin suositella aikidoa. Jos yhtään kiinnostaa niin peruskursseja järjestetään aina syksyllä ja keväällä. Lisätietoa saa netistä ja aikido seuralta.


    • Harrastaja

      Karatenha voi alottaa (jälleen) iham millon vaan. Mä oon itekin harrastanu (ja edelleen) ja oon nähny jopa 60.V:n alottavan karaten. Et sä et jää ny kyllä huonommaks.

    • mustavyö

      mustavyö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe