Kemia- mitään järkeä?

Kemiasta kiinnostunut

Olen lukiolainen ja suunnittelen vakavasti jatko-opinnoista kemian parissa, mutta mieltä masentaa aika paljon nämä kommentit täällä siitä, että kemistien liki mahdoton saada koulutustaan vastaavaa työtä. Onko siis mitään järkeä lähteä lukemaan kemiaa, vaikka ala kiinnostaa ja arvosanat on tähän menessä olleet matikasta, fysiikasta ja kemiasta 9-10 luokkaa? En näe mahdottomaksi lähteä ulkomaille töihin. Tietääkö tuo kemian opiskelu vain alipalkattua ja surkeaa työtä, onko jollakin oikeasti jotain positiivistakin sanottavaa?

Löytyykö edes mitään kemialle läheistä alaa, joka kannattais? Ja lääkärin ala ei kiinnosta. :)

11

2193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgsdg

      Tuntuupi että matematiikkaa,fysiikkaa tai kemiaa lukeneille ei juurikaan alan hommia riitä. Ei kannata mennä, mene mieluummin teknilliseen korkeakouluun niin valmistut joksikin ja saat hyväpalkkaista työtäkin.

      • gvfhbvd

        Opiskele esimerkiksi kemiantekniikkaa, joten varmasti löytyy löytä. Teknisiltä aloilta löytyy myös kemiaan liippaavia aloja. Kemianalaltakin työllistyy opintonsa hyvin suorittanut, sillä osaajia tarvitaan aina. Aika monia n-vuoden opiskelijoita tuolla oli ja aika hataralla voi olla tiedot, jos 12-vuotta opiskelee tutkintoa, josta n. 5-vuodessa pitäisi suoriutua. Sivuaine valinnoilla on myös merkitystä ja voithan opiskella kemian aineenopettajaksi.


    • muutkin

      Opiskelin itse kemiaa (mielelläni) 4 vuotta, kunnes tajusin työtilanteen mahdottomuuden. Vaihdoin biotekniikalle ja valmistuin sieltä. Sama ongelma sielläkin, mutta löysin lopulta töitä lääketeollisuudesta.

      Monet opsikelutoverini, jo valmistuneet kemistit, kärvistelevät pätkäduuneissa ja työttömyyskortistossa. Kun yksi kemistin paikka jossain aukeaa, hakemuksia tulee 200 ja "et valitettavasti ollut haastateltavien joukossa".

      Suosittelen teknillistä korkeakoulua jos haluat töihin. Sieltä löytyy paljon kemiapainoitteista asiaa.

      • Kemiasta kiinnostunut

        Taidatte olla ihan oikeassa, josko tuolta teknillisestä löytyisi joku ala joka kiinnostaa. Noista aineista vain juuri fysiikka on heikoin ja tuntuu, että pärjään siinä vain jos luen itseni puhki, olen jo sata kertaa sanonut lopettavani koko aineen.. Mutta ehkä motivaatio nousisi jos olisi jotain mitä tavoitella, nyt kun olen tämän kurssin kärvistellyt ajatellen että lopetan koko fysiikan tämän jälkeen..


      • Kemiasta kiinnostunut
        Kemiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Taidatte olla ihan oikeassa, josko tuolta teknillisestä löytyisi joku ala joka kiinnostaa. Noista aineista vain juuri fysiikka on heikoin ja tuntuu, että pärjään siinä vain jos luen itseni puhki, olen jo sata kertaa sanonut lopettavani koko aineen.. Mutta ehkä motivaatio nousisi jos olisi jotain mitä tavoitella, nyt kun olen tämän kurssin kärvistellyt ajatellen että lopetan koko fysiikan tämän jälkeen..

        Tampereelta löytyi ainakin ihan kiinnostava ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma, eikö nuo kemian tekniikan koulutusohjelmatkaan hullummalta kuulosta. Kiitos!


      • ...
        Kemiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Tampereelta löytyi ainakin ihan kiinnostava ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma, eikö nuo kemian tekniikan koulutusohjelmatkaan hullummalta kuulosta. Kiitos!

        on Kemian tekniikan osasto, joka on juuri jakautunut Kemian laitokseen ja Kemian tekniikan ja biotekniikan laitokseen. Tiedekunnat otettiin taas käyttöön ja siihen yhdistettiin Puunjalostus, Materiaalitekniikka ja Kemian tekniikka.

        Kemian laitos on enemmän "puhdasta" kemiaa, tekniikkapuolella on enemmän sitä tehdas- ja prosessipuolta biokemia ja bioprosessi.

        Ihan hyvin on täältä työllistytty, lopulta erikoistuminen on aika voimakasta, eihän sitä vain kemiaa ilman "sovellusta" opiskella. En tiedä millainen yliopiston tilanne on, olisiko niin huono kuin epäilet?

        TKK:lla saa kyllä alussa opiskella sitä fysiikkaa ja matikkaakin, sille ei mitään voi. Kun tarpeeksi pitkälle mennään, niin kemia ja fyssa on pitkälti sama asia, vähän eri kuvakulmasta vain katsellaan. Fyssaa pitää kemistinkin hallita, niin se vain on:)


    • mutta...

      Oma suositukseni on, että haet aluksi jonnekin muualle kuin puhdasta kemiaa lukemaan. Esim. juuri teknillisestä löytyy muutamakin kemiaa vahvasti sivuava aine. Kannattaa tietysti pohtia, että mikä muu kuin kemia, voisi olla lähellä sydäntä, siis yleisesti; onko se tekniikka, biologia, ympäristötieteet (jossa myös yhteiskuntatieteitä sivuavia opintoja) vai joku muu? Sitten sitä kautta voisit hakea jonnekin, jossa kemiaa opiskellaan.

      Tämän jälkeen, mikäli kemia on yhä intohimosi, kukaan ei estä ottamasta puhdasta kemiaa toiseksi tutkinnoksi. Kaksi tutkintoa antaisi varmasti myös työelämään vahvuuksia ja saisit toisen, hieman käytännönläheisemmän tutkinnon kautta varmuutta työllistymiseen joka tapauksessa.

      Mikäli muuten haluat opettajaksi taikka jos se on yksi potentiaalinen haaveammattisi, silloin kemian opiskelu ei välttämättä ole niin turhauttavaa, sillä opetussektorilla työpaikkoja riittää. Toki siinä tapauksessa joutuu opiskelemaan myös useimmiten matematiikkaa ja fysiikkaakin.

      • Jo liikaa heitäkin

        Suomen kouluverkkoa karsitaan rajusti oppilaiden vähenemisen vuoksi. Koulumaailmasta on hävinnyt iso osa työpaikoista viimeisten vuosien aikana. Ikäluokat pienenevät ja pikkulukioita lakkautetaan. Tulevaisuudessa tuleekin olemaan se tilanne, että opettajia valmistuu ihan liikaa!


    • pääaineeksi

      TTY:llä voit ainakin valita pääaineeksi kemian (kanditutkinnossa 25 op DI-tutkinnossa 50 op).

      Kemian voi valita pääaineeksi ainakin materiaalitekniikan, ympäristötekniikan ja teknis-luonnontieteellisessä koulutusohjelmassa. Samaan tyyliin siis uskoisin olevan myös TKK:lla.

      "Syventävien kemian opintojen tavoitteena on täydentää kandidaatin tutkinnon kemian opintoja siten, että niissä saavutetaan määrältään ja laadultaan sekä kansallisesti että kansainvälisesti vertailukelpoinen DI:n kemistitutkinto, joka vastaa yhteiskunnan tarpeita soveltavan kemian alalla teollisuudessa ja yrityksissä että tutkimuksen aloilla yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa."

      • Kemiasta kiinnostunut

        Tutkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että taidan hakea TTY:lle ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmaan pääaineena kemia. Ehkä viimeaikojen huono menestys fysiikassa johtuu vain huonosta motivaatosta, pitää ottaa itseään niskasta kiinni. :) Ei tuo TKK:n kemian tekniikkakaan hassummalta kuulosta, mutta paljon mielummin muutan Tampereelle, kun ei ikinä ole houkutellut muuttaa pk- seudulle, maalla kun olen ikäni elänyt..


      • mitääää
        Kemiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Tutkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että taidan hakea TTY:lle ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmaan pääaineena kemia. Ehkä viimeaikojen huono menestys fysiikassa johtuu vain huonosta motivaatosta, pitää ottaa itseään niskasta kiinni. :) Ei tuo TKK:n kemian tekniikkakaan hassummalta kuulosta, mutta paljon mielummin muutan Tampereelle, kun ei ikinä ole houkutellut muuttaa pk- seudulle, maalla kun olen ikäni elänyt..

        siis voiko DI:ksi valmistua myös luonnontieteiden alata?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe