Refluksi ja alkoholi

Jarssu81

Meikäläisellä diagnosoitiin refluksitauti noin vuosi sitten. Oireena on rintakipu, ei oikeastaan mitään muuta, kuten esim perinteistä närästystä. Somac kuurilla tuo on välillä rauhoittunut, mutta sitten tullut takaisin.

Olen huomannut, että rankka alkoholinkäyttö johon yhdistetty tupakointi ja rasvainen/tulinen ruoka on ollut laukaisevana tekijänä. Uutena vuotena kun tuli otettua alkoholia normaalia rankemmin ja tupakoitua, nuo rintakivut palasi seuraavana päivänä. Sen jälkeen en ole tupakkaa polttanut, mutta jos otan vaikka 2 saunaolutta, on yöllä rintakipua joka jatkuu useita päiviä!

Onko muilla näin selkeää yhteyttä alkoholin ja refluksin välillä?

15

15296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua

      on. Alkoholi, kahvi, rasvanen ruoka, suklaa, siis ylipäänsä kaikki nautintoaineet aiheuttaa pirullista korpeemista rinnassa. Niistä luovuttava tai kärsittävä, valitettavasti.

      Refluksi tulee takasin, kun kuurin lopettaa. Itselläni ollut jo n 7 vuotta jatkuva happolääkitys ja se poistaa pelkät hapot, refluksioireet ovat olemassa ja ruokatorvi verillä mekaanisesta ärsytyksestä. onneksi kohta helpottaa, kun on treffit leikkauspöydän kanssa :)

      • refluksi

        Älä syö raskaita, jos otat alkoholia. Maustetut viinat eivät sovi. Valkoviinikin närästää monella. Minä voin juoda punnkkua. Olut ei minulle sovi. Eennen leikkausta ei oikein sopinut mikään. Aina alkoi oksettaa. Leikkauksen jälkeen sujuu hyvin. Hiukan mietin, mitä syön ja juon. Olen kulinaristi ja syön ja juon hyvin. Jokaisen on etsittävä omalle vatsallen sopivat jutut. Leikkaus auttoi minua tosi paljon.


      • auttoi
        refluksi kirjoitti:

        Älä syö raskaita, jos otat alkoholia. Maustetut viinat eivät sovi. Valkoviinikin närästää monella. Minä voin juoda punnkkua. Olut ei minulle sovi. Eennen leikkausta ei oikein sopinut mikään. Aina alkoi oksettaa. Leikkauksen jälkeen sujuu hyvin. Hiukan mietin, mitä syön ja juon. Olen kulinaristi ja syön ja juon hyvin. Jokaisen on etsittävä omalle vatsallen sopivat jutut. Leikkaus auttoi minua tosi paljon.

        leikkaus.oireet katosivat kokonaan.nyt voi syödä kaikkea mitä haluaa.ennen ei voinnut syödä juuri mitään oli niin huono olo kokoajan,pahoinvointia,kortti,vatsa sekaisin,suolisto jumitti.kaikki korjaantu kun leikkasivat kesällä vatsaportin ja palleatyrän.nyt alkoi vasta elämäni.


      • Ummetusta pukkaa
        auttoi kirjoitti:

        leikkaus.oireet katosivat kokonaan.nyt voi syödä kaikkea mitä haluaa.ennen ei voinnut syödä juuri mitään oli niin huono olo kokoajan,pahoinvointia,kortti,vatsa sekaisin,suolisto jumitti.kaikki korjaantu kun leikkasivat kesällä vatsaportin ja palleatyrän.nyt alkoi vasta elämäni.

        Kun minulla on ummetusta, saisivatkohan leikkausella poistettua sen?


    • Somac-käyttäjä

      päivittäin hengenahdistusta ja lievää närästystä, mutta kahvi, suklaa ja siideri eivät aiheuta mitään vaivoja, pikemminkin päinvastoin.

      Jos on hengenahdistusta ja ottaa siideriä, hengenahdistus menee pois.

      Mun mielestäni tuo ruokavalio-juttu on ihan huuhaata, ainakin omalla kohdallani, kaikkein tehokkain apu on tuo Somac, joka aikoinaan vei 80% vaivoista pois.

      Refluksileikkaus ei ole käynyt edes mielessä, ei sen puoleen sitä ei kukaan lekuri ole edes ehdottanut.

      Muuta alkoholia en ole käyttänyt, pelkästään siideriä, ja sillä ei tosiaan ole ollut mitään negatiivista vaikutusta, ei edes seuraavina päivinä tunne mitään refluksivaivoja. Jos haluaa kännit, niin voisi kokeilla siideriä, mitä se aiheuttaa, epäilen ettei mitään.

    • Jarssu81

      Kiitän vastauksista.

      Leikkaus tuskin meikäläisellä ainakaan vielä tulee kysymykseen, olen käsittänyt että leikkaukseen ei päästetä kuin vasta sitten jos jatkuva lääkkeiden syöminen ei auta ja vaivat ovat todella pahat. Vai miten te jotka on leikattu sinne olette päätyneet?

      Ruokavaliota olen muuttanut, en syö enää niin maustettua kuin ennen. Kahvi ja väkevät alkoholijuomat ovat jääneet kokonaan pois (eikä ne oikein elämään kuulunut ennen refluksiakaan). Tupakoinnin lopetin kokonaan. Vielä kun annoskokoa pystyisi muuttamaan, tulee syötyä ainostaan tuhti lämmin lounas ja tuhti lämmin päivällinen, ei muuta (ei siis aamiaista). Näin olen syönyt jo vuosia.

      Mites teillä joille on määrätty loppuelämäksi Somacia, auttaako lääke selväsi? Palaako oireet heti jos lopettaa lääkkeiden syönnin hetkeksi? Ja mitenkäs paljon noista lääkkeistä tulee kuluja?

      • Somac-käyttäjä

        ainakaan omalla kohdallani "suositella", kun Somac vei mulla kaikki muut vaivat mutta ei hengenahdistusta. Välillä yritin olla ilman Somacia, niin iski rintakipu.

        Voin syödä ja juoda ihan mitä vaan kunhan vaan aamusti muistan ottaa sen Somacin.

        Leikkaukseen pääsee jos vaivat on todella pahat, tai ei halua syödä lääkkeitä koko loppu elämänsä. Mä olen päätynyt lääkkeen syömiseen, kulut noin 20 euroa per kuukausi. Leikkaukseen en varmaan pääsisikään näillä vaivoilla (ajoittaisena riesana vain tuo hengenahdistus, mutta sekään siis ei vaivaa aina) ja vaikka pääsisinkin, niin varmaan kieltäytyisin siitä, koska minua henkilökohtaisesti arveluttaa leikkauksen onnistuminen vaikka siitä täällä kirjoitetaankin miten se on monella onnistunut. Ja mut on jo muusta vaivasta kertaalleen leikattu ja leikkauksesta herääminen kipuineen ja muina oireineen oli senverran hirvittävä, että en haluaisi enää kokea samaa.

        Minä voin siis juoda kahvia ja käyttää siideriä (noin kerran kuukaudessa) ja syödä muutenkin normaalisti. Syön kerran päivässä, normaali aamupala ja sitten välipaloja päivän mittaan.
        Hyvin pärjää, ei tarvitse mitään leikkausta.

        Se leikkaus on tietenkin jokaisen oma valinta, mun valitani on tämä.

        Jos haluat käyttää alkoholia, valitse mietoja vaihtoehtoja ja juo vaikka siideriä.


      • auttaa

        itsellä jatkuva somac-lääkitys. sillä estetään tällähetkellä enää ruokatorventulehdusta, muut refluksioireet on tallella koko ajan. Tästä syystä muuta kunnollista hoitoa ei minulle ole kuin leikkaus.Refluksitaudin aiheuttamia komplikaatioitakin jo löytyy. Joillan tuo happolääke auttaa poistamaan kaikki oireet. Jotkut käyttävät haponestolääkitystä jatkuvasti, toiset ottavat kuureina. Yleensä kuitenkin oireet palaavat kuurin päätyttyä.

        Mitä alkoholiin tulee, niin itse en voi juoda edes siideriä refluksin takia, koska tavaraa alkaa tulla siihen malliin suuhun, että on pakko rampata räkimässä vessanpönttöön ja harjaan hampaita, ettei henki lemua kilometrin päähän. Eli niin tässäkin, yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

        Tauti on krooninen, joten kannattaa itse hakea ne sopivat nautintoaineet ja karsia muut pois. Samoin ton lääkityksen suhteen kannattaa kokeilla se itselle sopivin muoto (jatkuva/kuuri). kunnon gastrokirurgi osaa varmaan oireiden perusteella ja tähystyslöydöksen perusteella jotain suositella lääkityksen suhteen ainakin.


      • Jarssu81
        auttaa kirjoitti:

        itsellä jatkuva somac-lääkitys. sillä estetään tällähetkellä enää ruokatorventulehdusta, muut refluksioireet on tallella koko ajan. Tästä syystä muuta kunnollista hoitoa ei minulle ole kuin leikkaus.Refluksitaudin aiheuttamia komplikaatioitakin jo löytyy. Joillan tuo happolääke auttaa poistamaan kaikki oireet. Jotkut käyttävät haponestolääkitystä jatkuvasti, toiset ottavat kuureina. Yleensä kuitenkin oireet palaavat kuurin päätyttyä.

        Mitä alkoholiin tulee, niin itse en voi juoda edes siideriä refluksin takia, koska tavaraa alkaa tulla siihen malliin suuhun, että on pakko rampata räkimässä vessanpönttöön ja harjaan hampaita, ettei henki lemua kilometrin päähän. Eli niin tässäkin, yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

        Tauti on krooninen, joten kannattaa itse hakea ne sopivat nautintoaineet ja karsia muut pois. Samoin ton lääkityksen suhteen kannattaa kokeilla se itselle sopivin muoto (jatkuva/kuuri). kunnon gastrokirurgi osaa varmaan oireiden perusteella ja tähystyslöydöksen perusteella jotain suositella lääkityksen suhteen ainakin.

        Vielä semmoista kyselisin, että kun itsellä ainoa oire on rintakipu, ja sekin pysyy poissa ellei koske alkoholiin (tai tosi tuliseen ruokaan). Mutta nykyään tuntuu, ettei edes paria saunaolutta voi ottaa. Onko kenelläkään muulla samanlaista?


      • chise.
        Jarssu81 kirjoitti:

        Vielä semmoista kyselisin, että kun itsellä ainoa oire on rintakipu, ja sekin pysyy poissa ellei koske alkoholiin (tai tosi tuliseen ruokaan). Mutta nykyään tuntuu, ettei edes paria saunaolutta voi ottaa. Onko kenelläkään muulla samanlaista?

        mulla on refluksissa ainoina oireina hengenahdistus, sydämen tykyttely rintakivut. mulla ei ole varsinaista närästystä. otin ennen alkoa aikas paljon ja refluksi oli silloin pahana, nyt en ota yhtikäs mitään, en yhtä siideriäkään niin on paljon helpompi olla!


      • myöskin
        Jarssu81 kirjoitti:

        Vielä semmoista kyselisin, että kun itsellä ainoa oire on rintakipu, ja sekin pysyy poissa ellei koske alkoholiin (tai tosi tuliseen ruokaan). Mutta nykyään tuntuu, ettei edes paria saunaolutta voi ottaa. Onko kenelläkään muulla samanlaista?

        just niin et ei oikein kestännyt mitään ottaa.kun leikkasivat niin voi ottaa mitävaan.


      • Jarssu81
        myöskin kirjoitti:

        just niin et ei oikein kestännyt mitään ottaa.kun leikkasivat niin voi ottaa mitävaan.

        No kovastipa täällä tuota leikkausta mainostetaan. Ongelmana vaan lienee, että meikäläistä ei varmasti päästetä leikkaukseen asti kun oireet ovat kuitenkin aika lievät.

        Meikäläistä ei itse asiassa olla edes tähystetty vielä, viime keväänä kun asian otin puheeksi, lääkäri sanoi että koitetaan nyt tätä Somaccia ensin..ja sillä kyllä sitten oireet katosi moneksi kuukaudeksi kokonaan, mutta tulivat takaisin erään kostean viikonlopun jälkeen ( rasvainen ruoka ja tupakoinnin uudelleen aloittaminen varmaan vaikutti). Sitten otin taas Somac kuurin ja oireet katosivat...kunnest taas uuden vuoden pippaloinnissa tulivat nyt takaisin.

        Pitäisi varmaan taas hakea lääkäriltä kunnon Somac kuuri..


      • jos pahat vaivat
        Jarssu81 kirjoitti:

        No kovastipa täällä tuota leikkausta mainostetaan. Ongelmana vaan lienee, että meikäläistä ei varmasti päästetä leikkaukseen asti kun oireet ovat kuitenkin aika lievät.

        Meikäläistä ei itse asiassa olla edes tähystetty vielä, viime keväänä kun asian otin puheeksi, lääkäri sanoi että koitetaan nyt tätä Somaccia ensin..ja sillä kyllä sitten oireet katosi moneksi kuukaudeksi kokonaan, mutta tulivat takaisin erään kostean viikonlopun jälkeen ( rasvainen ruoka ja tupakoinnin uudelleen aloittaminen varmaan vaikutti). Sitten otin taas Somac kuurin ja oireet katosivat...kunnest taas uuden vuoden pippaloinnissa tulivat nyt takaisin.

        Pitäisi varmaan taas hakea lääkäriltä kunnon Somac kuuri..

        Refluksi on hyvin yleinen. Hoitona ruokavalio ja/ tai lääkitys. Vain murto-osa leikataan. Leikkaus tehdään, jos muu ei auta ja vaivat ovat pahat. Minut on leikattu. Rankka alkoholi ja ruokailu yms ei ole suotavaa leikatullekaan. Käynee vatsaan kaikille....


    • Hjallis

      Onko kellään hengitystieoireita, keuhkoputken ärtymistä, limaisuutta tullut seurauksena tästä refluksista, lääkäri epäili minulla nyt että mahalaukun hapot olisi päässeet keuhkoihin yöllä ja aikaansavat ärsytyksen joka muuttuu krooniseksi helposti, hoitakaa itsenne kuntoon ei kannata pelkillä närästyslääkkeillä itseään hoitaa, tavara nousee ylös jos nousee oli se sitten hapanta tai ei. Somac kyllä poistaa hapon vatsasta mutta hapoja sitten tarvitaan mahalaukun toisella puolen, gaviscon muodostaa geelimäisen kerroksen joka estää hetkellisesti tavaran nousun ruokatorveen...

    • Anonyymi

      Kun olin viikon juomatta alkoi poltto niin helvetisti kun astelin alkoon ja pullo suomi viina32% alkoi olo parantua minuuteissa,olisiko mahahapot jo niin tottuneet alkoholiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe