työhön osoitus

@@@mm

olen tässä ollut vajaa pari kuukautta työttömänä,ja nyt tuli työhön osoitus. se kirje vaikutti uhkaavalta ja tuntui kun työtöntä pidettäisiin rikollisena. pitää VÄLITTÖMÄSTI ottaa yhteyttä(sähköpostitse työnantajaan). tulipa sitten lähetettyä vapaamuotoinen hakemus. mitäkähän mahtaa tarkoittaa,että jos omalla menettelyllään aiheuttaa,että ei tule valituksi? on Suomi oikein uhkailujen maa.

33

8381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menettely...

Kas vain. laittavatko tuon oman menettelyn ihan osoitukseen.

No, tuon oman menettelyn perusteella annetaan karensseja pilvin pimein.

Jos työnantaja (on vähän huono päivä esim.) oman subjektiivisen käsityksensä mukaan katsoo, ettet ole työhaluinen ja kertoo tämän työkkärille, niin se on 2 kk:n karenssi, koska olet menettelylläsi aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta syntynyt.

Jos sinulta livahtaa jotain, minkä työnantaja sitten esittää syyksi, ettei valinta kohdistunut sinuun, niin sen on 2 kk:n karenssi, koska...

Jos esität työantajan mielestä liian suuren palkkavaatimuksen, niin se on kahden kuukauden karenssi, koska...

Jos ilmoitat työnantajalle jonkun sellaisen esteen, minkä vuoksi et voisi ottaa paikkaa vastaan, se on 2 kk:n karenssi...

Jos ilmoitat jonkun terveydellisen ongelman, mikä saattaa vaikuttaa työstä selviytymiseen, niin se on 2 kk:n karenssi....

Siis vain mielikuvitus on rajana....

• @@@mm

juu kyllä vain tässä lapussa mainitaan uhkailulla jos omalla menettelyllään aiheuttaa ettei tule valituksi. "pyydämme teitä ottamaan välittömästi yhteyttä työnantajaan paikkailmoituksessa mainitulla tavalla.hakiessanne paikkaa teidän tulee toimia siten,että edistätte työnsaantianne. ilmoittakaa yhteydenoton tuloksesta viipymättä työvoimatoimistoon.jos ette ota yhteyttä työnantajaan tai omalla menettelyllänne aiheutatte,että ette tule valituksi,seurauksena saattaa olla työttömyysturvan menetys määräajaksi tai toistaiseksi. työvoimatoimisto tarkistaa myös työnantajalta työpaikan täyttymisen liittyvät asiat"". siis karseeta kirjoitusta viranomaiselta. selvää uhkailua ja eikö näitä työhönosoituksia voisi kirjoittaa hieman edes asiallisempaan sävyyn. niin siis ärsyttää!!! tämä teksti on varmaan jokaisella sama,joille tällainen lappu tulee. soitin kyseisenä päivänä työkkäriin,kun sain tämän lapun,ja kysyin,että siis teenkö vapaamuotoisen hakemuksen. sitten lapussa oli joku mennyt päivämäärä milloin olisi pitänyt tätä paikkaa hakea. mainitsin asiasta työkkärin tädille,että onko tässä virhe tai kun nyt vasta sain tämän postissa. täti ei osannut sanoa siihen mitään. hitto,kun hampaat irvessä pidättelin kiukkuani,etten sanonut siitä,että millaiseen sävyyn lappuja lähetellään. jotenkin motivaatio menee jo tällaisesta. kyseisessä työssä on eräs työtehtävä jota en ole tehnyt noin kymmeneeen vuoteen ja mainitsin hakemuksessa siitä,että tarvitsisin siihen opetusta. saa nähdä..jos en tule valituksi,että saanko vaikka tuon perusteella karenssin. muuten työpaikka kuulostaisi hyvältä.

• pelläätä
        @@@mm kirjoitti:

juu kyllä vain tässä lapussa mainitaan uhkailulla jos omalla menettelyllään aiheuttaa ettei tule valituksi. "pyydämme teitä ottamaan välittömästi yhteyttä työnantajaan paikkailmoituksessa mainitulla tavalla.hakiessanne paikkaa teidän tulee toimia siten,että edistätte työnsaantianne. ilmoittakaa yhteydenoton tuloksesta viipymättä työvoimatoimistoon.jos ette ota yhteyttä työnantajaan tai omalla menettelyllänne aiheutatte,että ette tule valituksi,seurauksena saattaa olla työttömyysturvan menetys määräajaksi tai toistaiseksi. työvoimatoimisto tarkistaa myös työnantajalta työpaikan täyttymisen liittyvät asiat"". siis karseeta kirjoitusta viranomaiselta. selvää uhkailua ja eikö näitä työhönosoituksia voisi kirjoittaa hieman edes asiallisempaan sävyyn. niin siis ärsyttää!!! tämä teksti on varmaan jokaisella sama,joille tällainen lappu tulee. soitin kyseisenä päivänä työkkäriin,kun sain tämän lapun,ja kysyin,että siis teenkö vapaamuotoisen hakemuksen. sitten lapussa oli joku mennyt päivämäärä milloin olisi pitänyt tätä paikkaa hakea. mainitsin asiasta työkkärin tädille,että onko tässä virhe tai kun nyt vasta sain tämän postissa. täti ei osannut sanoa siihen mitään. hitto,kun hampaat irvessä pidättelin kiukkuani,etten sanonut siitä,että millaiseen sävyyn lappuja lähetellään. jotenkin motivaatio menee jo tällaisesta. kyseisessä työssä on eräs työtehtävä jota en ole tehnyt noin kymmeneeen vuoteen ja mainitsin hakemuksessa siitä,että tarvitsisin siihen opetusta. saa nähdä..jos en tule valituksi,että saanko vaikka tuon perusteella karenssin. muuten työpaikka kuulostaisi hyvältä.

... normaalisti he etsivät sopivaa henkilöä ja jos sinä nyt et olisi sellainen, niin ei sinua siitä rankaista.

• Tyäätöön

Minä sain kanssa huhtikuussa 2008 työosoituksen, kun työkkärin eukko sanoi, että päiväkotiapulaisen paikkaan ei tarvita mitään kokemusta.
        Kyselin sitten kaupungin työntekijältä, mitä tuommoinen työ tarkalleen pitää sisällään, kun en ole kuunaan edes käynyt päiväkodissa.
        Kun tutustumistilaisuuteen oli tulossa jo kiinnostuneita hakijoita, akka tokaisi, että kannattaako minun sitten tulla ollenkaan sinne . Ja minä hölmöläinen olin samaa mieltä.
        Työkkärin tiukkailmeinen eukko sitten totesi, että tuo kaupungin työntekijä oli saanut minusta negatiivisen kuvan - ihan samanlaisen kuvan minä sain siitä päiväkotiakasta.
        Palkkioksi minä sain 5 kk:n työssäoloehtokarenssin.
        Ei siinä valitus auta, kun työkkärin akat kerran karenssia ehdottavat.
        Se vaan vituttaa oikein perkeleesti, etten silloin älynnyt nauhoittaa keskustalua sen päiväkotiakan kanssa.

Muistutuksena kaikille osoituksia saaville:

NAUHOITTAKAA a i n a keskustelut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Roikkuu'
        Tyäätöön kirjoitti:

Minä sain kanssa huhtikuussa 2008 työosoituksen, kun työkkärin eukko sanoi, että päiväkotiapulaisen paikkaan ei tarvita mitään kokemusta.
        Kyselin sitten kaupungin työntekijältä, mitä tuommoinen työ tarkalleen pitää sisällään, kun en ole kuunaan edes käynyt päiväkodissa.
        Kun tutustumistilaisuuteen oli tulossa jo kiinnostuneita hakijoita, akka tokaisi, että kannattaako minun sitten tulla ollenkaan sinne . Ja minä hölmöläinen olin samaa mieltä.
        Työkkärin tiukkailmeinen eukko sitten totesi, että tuo kaupungin työntekijä oli saanut minusta negatiivisen kuvan - ihan samanlaisen kuvan minä sain siitä päiväkotiakasta.
        Palkkioksi minä sain 5 kk:n työssäoloehtokarenssin.
        Ei siinä valitus auta, kun työkkärin akat kerran karenssia ehdottavat.
        Se vaan vituttaa oikein perkeleesti, etten silloin älynnyt nauhoittaa keskustalua sen päiväkotiakan kanssa.

Muistutuksena kaikille osoituksia saaville:

NAUHOITTAKAA a i n a keskustelut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

''kannattaako minun sitten tulla ollenkaan sinne . Ja minä hölmöläinen olin samaa mieltä.''

Tuossa sinulle laitettiin ansa. Seuraukset olivat taatusi työhönottajan tiedossa, joten ansa tarkoituksella laitettu.

''Palkkioksi minä sain 5 kk:n työssäoloehtokarenssin.''

Se, minkälaisen rangaistuksen saa, riippuu siitä, saako päivärahaa vaiko työmarkkinatukea ja kuinka pitkään on saanut.

Periaatteena on, että mitä heikommassa asemassa olet, sitä ankarammin sinua rangaistaan.

Jos olet alle 25-v ja saat työmarkkinatukea tai iästä riippumatta, jos olet saanut työmarkkinatukea väh. 500 pvää, sinua rangaistaan mistä tahansa 5 kk:n rangaistustyössäoloehdolla. Jos ole päivärahan saaja tai väh. 25 v ja saanut työmarkkinatukea alle 500 pvää, niin selviät ensimmäisestä tilanteesta 2 kk:n karenssilla. Tuplatilanteesa tulee 3 kk:n rangaistustyössäoloehto.

• Mene työhön
        @@@mm kirjoitti:

Oma valinta olla kerjäläinen, menisit työhön kuten normaali henkilö tekee.

• Hans Assman

herrat vaan haluaa virkoja ja korkeampaa palkkaa.
      ei tässä ketään "auteta", se on kusetusta, virastotätit haluaa lisää virkoja ja lisää palkkaa ja työtön ei saa muutakuin vain perkuu jätteistä kasan.

• hermot ne on työttömälläkin

Miten sitä sitten osaa käyttäytyä jotta kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä?

Kerron kuinka minua kohdeltiin haastattelussa:
        Sain työhönosoituskupongin ja noudatin ohjeita, menin määrättynä päivänä sinne halukkaana siihen työhön koska tunsin sen itselleni soveltuvan.
        Tämä rouva kyllä ihan alkuunkin oli sellaisella tuulella ettei minusta oikein innostunut.
        Nimenomaan hän korosti:

- pientä palkkaa
        - ei ole työasuja
        - lauantaityö joskus kuluu kuvaan
        - vaatii hyviä selkälihaksia

No kaikki sopi minulle ( vaikka irvistin sisäänpäin siinä palkan kohdalla, mutta minkäs teet.)
        Hän varmaan oli tehnyt päätöksen astuessani ovesta sisään, olenhan jo reilusti yli 40 vee ja sitäpaitsi reilusti ylikoulutettu siihen työhön.
        Hän vaan sitkeästi korosti työpaikan negatiivisia puolia, minä yhtä sinnikkäästi ponnistelin myönteiseen päätökseen omalle kohdalle, koska halusin siihen työhön, halusin sen pienen palkan, halusin päästä pois kotoa ihmisten ilmoille.

HUOMASIN kyllä tämä rouva alkoi ärsyyntyä selvästi, odottiko hän että sanoisin ettei tämä homma mulle sovi, enkä haluasi tulla?
        Enhän voi niin tehdä, missään muodossa.
        Alkoi olla jo sellainen järjetön fiilis jotta olisin alkanut oikein kunnolla epeillä ja huutaa:

Jumankeka, en nyt ihan tietoisesti ole valinnut tätä työttömyyttä jotta minun työhistoriaani täällä tuijotellaan ja saa tyrkytellä työpaikkoihin joihin en voi vaikuttaa, haluan takaisin vanhan elämän vanhan työpaikan, en olisi siinä ihmeteltävänä ja sellaisessa nöyrässä tilanteessa jossa huomaan että minusta halutaan nopsaan eroon.

Minua ei siis valittu siihen työhön.

• Sinulle...
        hermot ne on työttömälläkin kirjoitti:

Miten sitä sitten osaa käyttäytyä jotta kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä?

Kerron kuinka minua kohdeltiin haastattelussa:
        Sain työhönosoituskupongin ja noudatin ohjeita, menin määrättynä päivänä sinne halukkaana siihen työhön koska tunsin sen itselleni soveltuvan.
        Tämä rouva kyllä ihan alkuunkin oli sellaisella tuulella ettei minusta oikein innostunut.
        Nimenomaan hän korosti:

- pientä palkkaa
        - ei ole työasuja
        - lauantaityö joskus kuluu kuvaan
        - vaatii hyviä selkälihaksia

No kaikki sopi minulle ( vaikka irvistin sisäänpäin siinä palkan kohdalla, mutta minkäs teet.)
        Hän varmaan oli tehnyt päätöksen astuessani ovesta sisään, olenhan jo reilusti yli 40 vee ja sitäpaitsi reilusti ylikoulutettu siihen työhön.
        Hän vaan sitkeästi korosti työpaikan negatiivisia puolia, minä yhtä sinnikkäästi ponnistelin myönteiseen päätökseen omalle kohdalle, koska halusin siihen työhön, halusin sen pienen palkan, halusin päästä pois kotoa ihmisten ilmoille.

HUOMASIN kyllä tämä rouva alkoi ärsyyntyä selvästi, odottiko hän että sanoisin ettei tämä homma mulle sovi, enkä haluasi tulla?
        Enhän voi niin tehdä, missään muodossa.
        Alkoi olla jo sellainen järjetön fiilis jotta olisin alkanut oikein kunnolla epeillä ja huutaa:

Jumankeka, en nyt ihan tietoisesti ole valinnut tätä työttömyyttä jotta minun työhistoriaani täällä tuijotellaan ja saa tyrkytellä työpaikkoihin joihin en voi vaikuttaa, haluan takaisin vanhan elämän vanhan työpaikan, en olisi siinä ihmeteltävänä ja sellaisessa nöyrässä tilanteessa jossa huomaan että minusta halutaan nopsaan eroon.

Minua ei siis valittu siihen työhön.

,,,HUOMASIN kyllä tämä rouva alkoi ärsyyntyä selvästi, odottiko hän että sanoisin ettei tämä homma mulle sovi, enkä haluasi tulla? ,,,

Yrittiköhän järjestää sinulle karenssia? Jos olisi livahtanut jotain negatiivista esim. palkan osalta, niin rouva olisi ehkä ilmoittanut työkkäriin, että olit tyytymätön palkkaan, eikä sinua siksi otettu. Se olisi ollut 2 kk:n karenssi, koska menettelylläsi,,,,

On työnantajia, jotka työkseen järjestävätn työttömille karensseja.

Olen törmännyt sellaiseenkin tilanteeseen, että työhönosoitus lähetettiin viidelle, yksi sai paikan, neljä karenssin.

• @@@mm
        Sinulle... kirjoitti:

,,,HUOMASIN kyllä tämä rouva alkoi ärsyyntyä selvästi, odottiko hän että sanoisin ettei tämä homma mulle sovi, enkä haluasi tulla? ,,,

Yrittiköhän järjestää sinulle karenssia? Jos olisi livahtanut jotain negatiivista esim. palkan osalta, niin rouva olisi ehkä ilmoittanut työkkäriin, että olit tyytymätön palkkaan, eikä sinua siksi otettu. Se olisi ollut 2 kk:n karenssi, koska menettelylläsi,,,,

Olen törmännyt sellaiseenkin tilanteeseen, että työhönosoitus lähetettiin viidelle, yksi sai paikan, neljä karenssin.

oho,tiedätkö yhtään millä perusteella ne neljä saivat karenssin? aika outoa ja sairasta meininkiä siltä työnantajalta. kun eihän se niitten neljän vika varmaan ollut,että eivät olleet niin täydellisiä kyseiseen työhön.saa nähdä miten meikäläisen sitten käy..toivottavasti ei ainakaan noin kun noille neljälle on käynyt,jos siis ei tule valituksi.

• Sinulle... kirjoitti:

jo on aikoihin eletty! Eikö kukaan voi tällaisista tapauksista raportoida minnekään ns. ylemmälle taholle? Entä miten kiltisti tällaisen mielivallan uhrit alistuvat kohtaloonsa?
        Ymmärrän, että karenssia käytetään rangaistuksena todellisille jumpittelijoille ja lusmuilijoille mutta nykysovelteisena se mahdollistaa vahvempien mielivallan heikompia kohtaan - ainakin joksikin aikaa. Onhan toki olemassa valitustie mutta kyseinen prosessi kestää, ja pienituloisen omaisuudettoman maha ja laskut eivät odota.

Oman tavisjärkeni avuin arvioiden työnantajalla on oikeus valita hakijoista se sopivin ilman, että hän samalla aiheuttaa kohtuuttomia seurauksia muille hakijoille. Kuinkahan moni työnantaja jää miettimään rekrytointiprosessinsa seurauksia tarjoamaansa paikkaa hakeneille? Entä muokkaisiko työvoimatoimiston tätisetä TiukkaSuikkasten karenssivasarointiin taipuvaista asennetta se, että haastattelut tehnyt työnantaja antaisi sinänsä positiivisen arvion valitsematta jättämistäänkin hakijoista?

• mikkään '
        Sinulle... kirjoitti:

työpaikkaan-osoittamisen tiedote ole !
        Sehän on vain tiedote, että 'tättä olisi työpaikka, johon edellytämme, että Sinä lähetät hakemuksen määräaikaan mennessä'. Kyse on siitä, että pitää asiallisesti hakea ao. paikkaa. Jollei tule valituksi, ei se mitään. Tahallaan räikeästi ei ole lupa (!) tyriä, jotta ei paikkaa saisi, mutta ei sillä muuten päivärahan kannalta väliä ole, jollei sitten pääsekään.

Pääasia on, että haetaan niitä paikkoja, joihin meille HAKEMIS-OSOITUS annetaan. Se on meidän velvollisuus, ei muuta. Niin, ja tiedottaminen asian kulusta työkkäriin. That's that!

• on nöyryyttävää

Itse en juuri avaa enää suutani työvoimatoimistossa enkä työhaastattelussa, jonne joudun työhönosoituksen perusteella, koska
      - Itse hankkimistani töistä saan parhaimmat palkat
      - Valitsen itse paikat, joihin haen, niistä en vahingossakaan mainitse virkailijalle. Kerran mainitsin ja sain paikat hänen tulostimestaan printattuna ja höystettynä uhkavaatimuksella, ottakaa välittömästi jne. karenssiuhkauksineen. Osoituksen kanssa työpaikkaa hakiessa voi palkkatarjous laskea.
      - En kerro mistään suunnitelmistani tarkasti virkailijalle, hänelläkin pitää olla päänvaivaa palkkansa eteen ja hänen on laadittava ihan omasta päästään minulle erilaisia "työllistymissuunnitelmia". Minä en auta häntä hänen työssään, koska se pahentaa omaa tilannettani
      -Työhönosoituksella töitä hakiessani kerron vain juuri ja juuri työkokemukseni ja koulutukseni. Vastaan kaikkiin kysymyksiin, mutta vain jotain yleisluontoista kysymyksiin:
      - missä asut - kaupunginosa sattaa kertoa jotain varallisuudesta esimerkiksi, se ei kuulu työhaastattelijoille pätkääkään. Kerron vain, esimerkiksi ettei ole pitkä työmatka
      - etkö ole kiinnostunut vakinaisesta työstä, tallaistakin on kysytty, naurettava kysymys. Kerron olevani kiinnostunut työstä ylipäänsä.
      - En näyttele kovin kiinnostunutta, jos en ole kiinnostunut, vastaan vain asiallisesti ja jatkan sitten omien valitsemieni paikkojen hakua toivoen, ettei työkkärin lähettämä paikka valitse minua.

• työtön vastoin tahtoaan

Oli työnhaun uusiminen ja virkailija totesi että tässä ois yks paikka mihinkä voisin hakea ja että se tulostaa sen lapun niin voin ottaa yhteyttä sinne. Kotimatkalla katsoin lappua niin samainen työhönosoitus uhataan karensseilla ja tee sitä tee tätä VIIPYMÄTTÄ. Kyllä ärsytti kun sanotaan että "voisit" hakea ja sit annetaan lappu täynnä uhkauksia.
      Lisäksi totes virkailija että jos nyt ei töitä löydy täytyy työvoimatoimistoon lisätä aloja joilta haen töitä jossei tältä nykyiseltä löydy. Kysyisinkin onko kenelläkään tietoa onko minun pakko laittaa sinne lisää aloja joilta haen töitä vaikka ne eivät vastaisi kiinnostustani eivätkä koulutustani. En muutenkaan halua löytää töitä työvoimatoimiston kautta vaan kyllähän ne hyvät työpaikat löydetään oma-alotteisesti. Mitä jos ne ens kerralla sanoo että laitetaanpa lisää aloja joilta mä haen työtä mutta mä kieltäydyn kohteliaasti. Voiko ne tähän pakottaa vai onko se vaan niille käskettyä tyrkytystä johonka ne eivät voi mua kuitenkaan pakottaa?

• Ne...

...Kysyisinkin onko kenelläkään tietoa onko minun pakko laittaa sinne lisää aloja joilta haen töitä vaikka ne eivät vastaisi kiinnostustani eivätkä koulutustani...

Eivät ehkä voi sinun hakutoiveitasi muuttaa vastoin tahtoasi, mutta voivat lähettää osoituksen mihin tahansa työhön, vaikkei se hakutoiveitasi vastaisikaan.

Sinulla ei ilmeisesti ole ammattitaitosuojaa, joten sinut voidaan osoittaa mihin työhön työkkäri vain keksii. Eikä sinulla ole ilman karenssia oikeutta kieltäytyä. Ja tuplakarenssitilanteessa tulee sitten rangaistustyössäoloehto.

...Mitä jos ne ens kerralla sanoo että laitetaanpa lisää aloja joilta mä haen työtä mutta mä kieltäydyn kohteliaasti...

Tuolla ei sinänsä ole mitään merkitystä, koska se ei rajoita sitä, miltä alalta työkkäri osoituksen sinulle lähettää. Ja osoituspaikkaa on pakko hakea karenssin tai tilanteestasi riippuen rangaistustyössäoloehdon uhalla.

...Voiko ne tähän pakottaa vai onko se vaan niille käskettyä tyrkytystä johonka ne eivät voi mua kuitenkaan pakottaa?...

Voi ne karenssin uhalla pakottaa ottamaan vastaan mitä työtä tahansa. Ei siinä koulutuksella tai työkokemuksella tai omilla toiveilla ole mitään tekoa.

• Vantaalta...

Tee työnhakusuunnitelmasi sellaiseksi, jossa kerrot mitkä ovat tavoitteesi. Ei sinun tarvitse tavoitteitasi muuttaa jonkun virkailijan vuoksi.

Mutta se on pääasia, että erotat työkkärin omaksi osakseen jonka kanssa on pelettava tietyn laista peliä ja oikean työnhaun pidät omana tehtävänäsi. Työkkäristä pääsääntöisesti saa osakseen vain pelkkää harmia.

• Miina S
        Vantaalta... kirjoitti:

Tee työnhakusuunnitelmasi sellaiseksi, jossa kerrot mitkä ovat tavoitteesi. Ei sinun tarvitse tavoitteitasi muuttaa jonkun virkailijan vuoksi.

Mutta se on pääasia, että erotat työkkärin omaksi osakseen jonka kanssa on pelettava tietyn laista peliä ja oikean työnhaun pidät omana tehtävänäsi. Työkkäristä pääsääntöisesti saa osakseen vain pelkkää harmia.

Jos lueteltaisiin työvoimatoimiston aiheuttamia harmeja niin mielestäni harmi numero yksi on:

Työvoimatoimiston välittämien töiden ale-palkat. Tukitöissä tehdään pääsääntöisesti 6-tuntistä päivää eli palkka on 75% normaalista eli siitä alimmasta alalla maksetusta. Muut vastaavaa työtä tekevät ansaitsevat siis 40-50% enemmän kuin ale-palkkalaiset.

Samaan sarjaan ja vielä suurempana harmina on turhat pajatyöhön määräykset. Kun nuori ihminen valmistuu ammattiin pää täynnä tulevaisuudensuunnitelmia ja odotuksia hyvästä elämästä, opintovelkaisena, hän saattaakin joutua lähetetyksi työpajatyöhön. Tämä jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Kolmen kuukauden raja on todella kohtuuton, koska jokainen tietää, että suuri osa nuorten saamista työpaikoista on määräaikaisia. Kuinka kauan nuori jaksaa tällaista uupumatta työkyvyttömyyden asteelle.

Harmi numero kaksi on nämä väitteet kaikkien työttömien työhaluttomuudesta. Jos työt nyt ovat suurelta osin näitä pätkätöitä ja 6 kuukauden tukitöitä niin eikö siitä ole aivan luonnollinen seuraus, että työttömyyspäiviä jää vaikka olisi superaktiivinen työnhakija. Jos nyt vertaa erääseen kansanjohtajaan saksanmaalla, joka väitti juutalaisten olevan kuin rottalauma joka tuhoaa ja ryöstää kaiken niin yhtä ontto on tämäkin väite työttömien työhaluttomuudesta. Työhaluttomuuteen kuitenkin perustuvat nämä uhkaavan sävyiset työhönosoitukset. Tässä olisi kansanedustajilla ja ministereillä perustelujen paikka.

• Synkistelijä
        Vantaalta... kirjoitti:

Samat pelit siis kuin eräässä naapurimaassamme ovat meilläkin hyvällä alulla. Milloinka alkaa suojelurahan keruu ja muut vastaavat. Jos ihmiset ajetaan riittävän syvälle taloudelliseen ahdinkoon niin jotain heidän täytyy keksiä. Harmaa talous lienee jo rantautunut tänne.

• ajatteli sinun

parhaaksesi kysellä, että olisikohan joitain muitakin hommia, joita tiedostoosi voisi laittaa hakusanoiksi. Kyllä sinä voit asiallisesti mumisten sanoa, ettei oikein taida olla semmoisia... yritetään nyt tällä. Kerrot sitten ihan itse, että haluat olla kyllä aktiivinen ja kekseliäs, ja jos jotakin ilmoitusta näet, niin haet.

• Liisa-täti
        Vantaalta... kirjoitti:

Mulla paljon kokemusta työttömyydestä. Kyse on siitä, että yhdellä tapaa teemme yhteistyötä työllistymisemme eteen Työkkärin kanssa ja toisaalta teemme sitä itsenäisesti, tietenkin.

Itse on myös sanonut tähän tapaan, että en minä oikeastaan teidän apuanne tarvitse ja se käy vain itsetunnolle, minä mieluumme etsiskelen itsenäisesti ja laittelen hakemuksia (kuten tähänkin asti).." Jotenkin noin sanoin ja se oli ihan ok. Kannattaa yrittää sanoa sekin, onko hätä kova, että tarviiko heidän apuaan, vai kokeeko, että hallitsee työnhakukuviota ihan itse. Ei siinä ole mitään; kertokaa itsestänne vain ihan normaalisti. - Noudatetaan Työkkärin sääntöjä tietty (vastineeksi päivärahasta), mutta sitten kyllä me olemme täysin vapaita hakemaan töitä ja inspiroimaan 'uusia aloja' ihan itsekseen, eikä niitä tarvii raportoida. Ei heitä oikeasti niin kauheasti kiinnosta; he vain tekevät työtään, heillä on MONTA päällepäsmäriä siellä, jotka valvovat taas heidän työnvälitystekemisiään.

Omat kokemukseni virkailijoista ovat ihan hyvät. Olemme yhteistyössä pärjänneet näiden 15 vuoden aikana ihan hyvin. Silti olen ollut itsenäinen, löytänyt monta määräaikaista työpaikkaakin ihan itse. Hoidan vain kontaktin pyydetysti Työkkäriin ja käyn keskusteluja siellä.

Sitä en tiedä, onko teillä nuoremmalla väellä sitten jotenkin painostavammat otteet? Koettakaa kuitenkin muistaa, että se on yhteistyötä Työkkärin kanssa. Heidän perimmäinen tarkoituksensa (käsketysti!) on auttaa teitä työllistymään. Silti on mahdollinen olla ihan vapaa työelämän suunnitelmissaan.

• mutta siis just''.
        Miina S kirjoitti:

Jos lueteltaisiin työvoimatoimiston aiheuttamia harmeja niin mielestäni harmi numero yksi on:

Työvoimatoimiston välittämien töiden ale-palkat. Tukitöissä tehdään pääsääntöisesti 6-tuntistä päivää eli palkka on 75% normaalista eli siitä alimmasta alalla maksetusta. Muut vastaavaa työtä tekevät ansaitsevat siis 40-50% enemmän kuin ale-palkkalaiset.

Samaan sarjaan ja vielä suurempana harmina on turhat pajatyöhön määräykset. Kun nuori ihminen valmistuu ammattiin pää täynnä tulevaisuudensuunnitelmia ja odotuksia hyvästä elämästä, opintovelkaisena, hän saattaakin joutua lähetetyksi työpajatyöhön. Tämä jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Kolmen kuukauden raja on todella kohtuuton, koska jokainen tietää, että suuri osa nuorten saamista työpaikoista on määräaikaisia. Kuinka kauan nuori jaksaa tällaista uupumatta työkyvyttömyyden asteelle.

Harmi numero kaksi on nämä väitteet kaikkien työttömien työhaluttomuudesta. Jos työt nyt ovat suurelta osin näitä pätkätöitä ja 6 kuukauden tukitöitä niin eikö siitä ole aivan luonnollinen seuraus, että työttömyyspäiviä jää vaikka olisi superaktiivinen työnhakija. Jos nyt vertaa erääseen kansanjohtajaan saksanmaalla, joka väitti juutalaisten olevan kuin rottalauma joka tuhoaa ja ryöstää kaiken niin yhtä ontto on tämäkin väite työttömien työhaluttomuudesta. Työhaluttomuuteen kuitenkin perustuvat nämä uhkaavan sävyiset työhönosoitukset. Tässä olisi kansanedustajilla ja ministereillä perustelujen paikka.

samaa mieltä tällaisesta kuvaamastasi nuoren tilanteesta ! Henkistä kanttia pitäisi suojella ja kun tuollaisessa pyörityksessä, jossa työkkäri on päällepäsmärinä, niin siinä varmaan tulee tunne, että SIIVET KATKEAVAT.

Väsyy, turhautuu ja ennenkaikkea itseluottamus laskee ja myös se ymmärrys, että mihin minusta ON työelämässä, puhumattakaan lahjoistani, unelmistani, omasta tahdostani. Ei silti, ei tämä ole työkkärin syy, vaan Työministeriö ja hallitus säätää lait tosiaan. Toisaalta onko se minkä instanssin syy, että työpaikkoja ei ole kaikille riittävästi ja sopivia. Työvoiman kysyntä ja työvoiman tarjonta eivät kohtaa, semmosta ne hokevat. Mutta?

Voih, kirjoituksesi oli tosi hyvä ja kuvaava. Noin se just on. Olen itse lueskellut Työministeriönkin sivuja ja tiedotteita ja niistä saa hyvin sen ymmärryksen, että varsinkin nyt noin vuoden ajan Työvoimatoimistot ovat olleet pakotettuja tähän "aktivointiin". Vaikka sillä hyvää ja hyödyllisyyttä tarkoitetaankin, niin tuo psykologinen puolihan kyllä kärsii. Mutta, pitääkö sitäkin sitten vaan hyväksyä ja hyväksyä, että aika on NYT tämmöinen?!

• ole loukattu suotta

Itsekin olen noita kirjeitä saanut. Heidän sieltä työkkäristä on vain pakko lähettää KAIKILLE samanlainen kirje tässä tilanteessa, kun ehdottavat työnhakua johonkin tiettyyn paikkaan. Se on sitä työnvälitystä, jota tekevät.

Tuo ukaasi on sitten sitä varten varoiksi sanottu, että jos olisi henkilö, joka ei todellakaan millään haluaisi työtä hakea ja varsinkaan vastaanottaa, edes tuosta, mitä ehdottavat, niin.... esim. jos laitat hakemuskirjeeseesi ihan tahallisesti hurjasti virheitä tai muuta hulluutta ja jos sitten olet haastattelussa, niin menet sinne myöhässä haukotelleen ja sanot itsestäsi kertoessasi, että on tosi vaikea ehtiä aamuisin töihin mulla yleensä ja mitä tahansa voisi keksiä kertoa itsestään, ettei tule valituksi, jos ei halua ottaa työtä vastaan. TÄTÄ VARTEN NUO ikävät lauseet siihen on printattu.

Ole sinä huoleti ja hae asiallisesti tuota paikkaa ja raportoi asiasta kuten pyydetty Työkkäriin. Kun sinä toimit täysin normaalisti ja mehän erittäinkin suurin osa toki toimimme (haluamme työtä!!!), niin voisi sanoa, että tuo ukaasimainen teksti ei sinua (minua) varten edes ole.

Siinä siis nyt vaan tukitaan ns. porsaanreikää, ettei oikeasti työhaluton pääse tahallaan tätä osoitettua työpaikkaa kohdaltaan tyrimään. Jonkinlaista valvontaa siis.

Ollaan vain pää pystyssä, sillä tiedämme, että haluamme hakea töitä ja olemme täysin asiallisia siinä.

Kaikkihan virastojen kirjeet aina ovat tylyjä, ikävä kyllä.

• Mitä vattua nyt taas?

Mitäpä jos tämä työpaikka, johon sinut on osoitettu tuntuu oikeasti todella kiinnostavalta, notta ei kait työvoimatoimisto ryssi koko loistavaa tilaisuutta ottamalla yhteyttä ko. työpaikkaan, sillä ainakin itse työnantajana suhtautuisin jokseenkin epäilevästi henkilöön, joka on ns. väen väkisin osoitettu hakemaan tätä työtä. Jos työvoimatoimisto taasen ei tarkista hakemisen toteutumista, menee koko toimenpiteeltä periaatteessa pohja ja idea. Tällä hetkellä nimittäin on sellainen tilanne päällä, että osoitettu paikka tuntuisi äärimmäisen sopivalta meikäläiselle ja mahdollisuuksia paikan saamiseen varmasti myös olisi. Ja lisäksi työvoimatoimistosta annettiin ainoastaan sähköpostiosoite, johonka tulee lähettää tieto siitä, että on tähän paikkaan hakenut. Mitään varsinaisia todisteita ei siis vaadittu, ainoastaan sanallinen ilmoitus asiasta. Niin että mitäs vitun järkeä tässä koko touhussa loppupeleissä siis on? Pääasia on nyt se, etteivät tosiaan lähde soittelemaan sinne ja kerro minun olevan työhön osoitettu. Sillä teolla kun saattaisi olla melkoisen negatiivinen vaikutus työn saantini suhteen.

• Mai pen rai

Jotta että notta kun jostakin työpaikasta lähtee osoituskirje työkkäristä,täytyy se paikka olla auki ilmoitettu ja kirjattu sinne mol:n sivuille ensin. Työpaikka ja se työnantaja niitä ilmoituksia sinne sivuille laittaa, ilman työkkärin apuja siinä vaiheessa ollenkaan.
        Sitten kun se paikka on ilmoitettu ja osoituksena joillekin sopiville hakijoille laitettu, niin sitten se työnantaja itse päättää , ketä se sinne valitsee.
        Hakijat on hakijoita ja kaikki kiinnostavat varmasti huomioidaan ja paikkaa täytetään ihan normaalisti.

Asiassa on kaksi puolta; työkkäriä kiinnostaa, että onko osoituksessa määrättyä työpaikkaa haettu. Valintaan ne ei voi vaikuttaa sitä eikä tätä.
        Työnantajaa taas kiinnostaa saada paikkaan paras mahdollinen työntekijä. Ei nämä kyllä pitäis sulkea toisiaan pois ollenkaan.

Sun huoli siitä, että työkkäri alkaa työnantajalle ennen valintaa mitään soittelemaan ja kyselemään, että kuka on hakenut ja millä osoituksella, on aivan ylimitoitettu ja turha.
        Se on sen hakijan itsensä velvollisuus ilmoittaa, että on hakenut määrätyssä ajassa, sillä siihen tiettyyn päivämäärään asti se työnhakukin on työkkärissä vain voimassa. Työnhaun uusimisen ja jatkumisen edellytyksenä on ilmoittaa, että on hakenut määrättyä paikkaa ja kertoa sen haun tulokset, jos jo tietää.

Sitten kun työnantaja on paikkaan valinnan tehnyt, sen pitää soittaa työkkäriin ja pyytää passivoimaan mol:n sivuilla olevan ilmoituksen. Kun paikka on täytetty, suljetaan ilmoitus. Samalla voivat kertoa työkkäriin kenet ovat valinnet, taikka sitten ei. Työnantajan ei tarvitse mistään tekemisistään työkkärille raportoida.

Eihän työkkärikään voi alkaa kyselemään kesken olevata valinnasta, että ketäs meinasit sinne ottaa. Vasta kun valinta on tehty, siitä voi alkaa kukaan kyseleen.
        Enkä kyllä usko, että työpaikkaosoituksen saaminen jostain paikasta, pudottaa ketää hakijaa sillä perusteella valinnoista. En edes keksi, että millä perusteella. Ellei sitten ole kysymyksessä joku vuodesta 1996 työttömänä ollut, mutta niille harvemmin mitään muita osoituksia tulee, kuin jonnekin tukitöihin tai kuntouttavaan toimintaan.

• Sinua pitää valvoa

Katsos olit ennen kunnon veronmaksaja. Siis työlläsi maksoit veroina oikeuden julkisiin palveluihin. Nyt muut maksaa ne. Huolimatta siitä, että olet rahoittanut yhteiskuntaa sinua pidetään nyt B-luokan kansalaisena jonka pitää mieluiten heti päästä pois uudesta asemastasi. Sinua halveksitaan ja työkkärissäkin suhtaudutaan valvovasti ja holhoavasti. Vaikka olisit kuinka asiantuntija niin sinut kyllä vielä nonsalleerataan tylysti.

Kun tulet takaisin A-luokkaan niin silloin ehkä mielipiteilläsikin on väli. Nyt ikävä kyllä sinun tehtäväsi on toimia kuten sanotaan. Oli se miten typerää tahansa. Jos mokaat niin menetät avustuksesi ja pahimmassa tapauksessa lennät sosiaaliviraston kontrolliin. Eli joudut heidän asiakkaaksi.

• töissä jo

Itse sain hieman vastaavan, vaikka olin työttömäksi ilmoittautuessani ilmoittanut samalla minä päivänä aloitan työt (työttömyyteni kesti siis vain lyhyen aikaa). Sain hämmästyttävän uhkaavan kirjeen kurssista, jo sen jälkeen kun olin aloittanut työt! Sen lisäksi sain sen jälkeen kirjeen jossa ilmoitettiin että minulla ei ole enää oikeutta työttömyysturvaan koska en ole uusinut työnhakuani. Duh... en kai ollutkaan kun se laitettiin alunperinkin voimaan siihen päivään asti jolloin aloitin työt! Ilmeisesti se jäi virkailijalta kirjaamatta, tai sitten muut eivät ole sitä vain huomioineet.

• *************'''

''mitäkähän mahtaa tarkoittaa,että jos omalla menettelyllään aiheuttaa,että ei tule valituksi?''

Tuopa voi tarkoittaa melkein mitä vain. On keino kohdistaa työttömiin mielivaltaisesti sanktioita.

Esimerkkejä rangaistuksiin johtavista tilanteista:

- tavallisin lienee se, että työantaja ilmoittaa työkkäriin, ettei työtön vaikuttanut työhaluiselta siitä riippumatta, mikä todellisuus on
      - työtön esitti työantajan mielestä liian suuren palkkatoiveen
      - työtön kyselee työsuhteesta työantajan mielestä asiattomia, jotka kuitenkin normaalisti pitäisi olla ihan tavanomaisia kysymyksiä työhaastettelussa
      - työtön kertoo hakevansa paikkaa, koska työkkäri käskee
      - työtön kertoo hankalista työmatkoista haastattelussa

jne.

• Tämä on tosi

Miksei kukaan hakkereista voi tuhota työ- ja elinkeinotoimiston tietojärjestelmiä! Poistakaa nämä petolliset vallan väärin käyttäjät! Työvoimatoimiston työntekijät=Valtion juoksurakit,.. tseh,tseh... tule saat koiranruokaa. He leikkivät jumalaa.. tuomitsevat ihmisiä! Nämä rakit päättää kuka saa rahaa ja kuka saa olla ilman! He päättävät ihmisten kohtaloista..monet ovat tehneet itsemurhia ja perheitä on tuhoutunut sekä nämä rakit lisäävät ihmisten tuskaa ja pahoinvointia sekä ajavat ihmiset kadulle ja väkivallanteoille! Tiedän ja olen nähnyt miten nämä laitokset toimivat! Nämä rakit tietävät mistä narusta vetää, että jokaisen elämä menee pilalle. Nämä ovat susia lampaiden vaatteissa!

• .

Olen valmistunut ammattiin joulukuun lopussa 2009 ja siitä lähtien ollut työttömänä työnhakijana.
        Menini uusimaan työnhakuni viime keskiviikkona ja sain osoituksen 3 eri työelämänvalmennuspaikkaan, joka on siis ilmaista työtä.
        Olen alle 25v. (täytän kuukauden päästä 25v.)
        Olen ollut vuosien saatossa aiemminkin harjoitteluissa, kahdella eri alalla ja koskaan se ei ole auttanut työllistymisessä.
        Työnantajat eivät huomioi harjoittelua työkekemuksena, koska se ei ole palkkatyötä eli oikeaa työtä.
        Harjoitteluissa olen ollut töissä yksin ja vastuussa asioista kuten kuka tahansa palkallinen työntekijä.
        Kuitenkaan en ole saanut työstä kohtuullista korvausta, palkkaa.
        Voiko työvoimatoimiston tantta todella pakottaa minut edelleen menemään ilmaisiin töihin?
        Työmarkkinatukipäivät tulleet täyteen useita kertoja, keksitään vain uusi nimike..
        Osoituksessa lukee tosiaan jotain että jos omalla toiminnallaan aiheuttaa ettei tule valituksi niin nämäkin pienet rahat menee..
        Tarkoittaako tuo nyt sitä, että en saa sanoa mitä mieltä olen ilmaistyöstä?
        Eikö tuo ole sananvapauden rajoittamista ja ihmisoikeuksien rikkomista?
        Miksi ikäiseni ja samassa tilanteessa oleva työtön alle 25v. ammattikoulutettu ei joudu käymään työ ja elinkeinotoimistossa yhtä usein kun minä? (minä joulukuussa ja uusinta maaliskuun 17, kaveri joulukuussa ja uusinta heinäkuussa)
        Miksi kaverini ei joudu harjoitteluun?
        Aika mielivaltaista toimintaa...
        Auttakaa te viisaammat, mitä laki sanoo?
        Onko tämä sallittua?
        Haluan oikeisiin töihin ja haen ahkerasti, tilanne vain on mikä on. ;(
        Alkaa todella jo masentaa tällainen epäoikeudenmukaisuus, mieleen tulee pahoja ajatuksia..
        Hakkaan nyrkkeilysäkkiä ja kuvittelen sen tantan siihen. säkin tilalle......
        Se auttaa vitutukseen hieman, toistaiseksi.....

• .........
        . kirjoitti:

Olen valmistunut ammattiin joulukuun lopussa 2009 ja siitä lähtien ollut työttömänä työnhakijana.
        Menini uusimaan työnhakuni viime keskiviikkona ja sain osoituksen 3 eri työelämänvalmennuspaikkaan, joka on siis ilmaista työtä.
        Olen alle 25v. (täytän kuukauden päästä 25v.)
        Olen ollut vuosien saatossa aiemminkin harjoitteluissa, kahdella eri alalla ja koskaan se ei ole auttanut työllistymisessä.
        Työnantajat eivät huomioi harjoittelua työkekemuksena, koska se ei ole palkkatyötä eli oikeaa työtä.
        Harjoitteluissa olen ollut töissä yksin ja vastuussa asioista kuten kuka tahansa palkallinen työntekijä.
        Kuitenkaan en ole saanut työstä kohtuullista korvausta, palkkaa.
        Voiko työvoimatoimiston tantta todella pakottaa minut edelleen menemään ilmaisiin töihin?
        Työmarkkinatukipäivät tulleet täyteen useita kertoja, keksitään vain uusi nimike..
        Osoituksessa lukee tosiaan jotain että jos omalla toiminnallaan aiheuttaa ettei tule valituksi niin nämäkin pienet rahat menee..
        Tarkoittaako tuo nyt sitä, että en saa sanoa mitä mieltä olen ilmaistyöstä?
        Eikö tuo ole sananvapauden rajoittamista ja ihmisoikeuksien rikkomista?
        Miksi ikäiseni ja samassa tilanteessa oleva työtön alle 25v. ammattikoulutettu ei joudu käymään työ ja elinkeinotoimistossa yhtä usein kun minä? (minä joulukuussa ja uusinta maaliskuun 17, kaveri joulukuussa ja uusinta heinäkuussa)
        Miksi kaverini ei joudu harjoitteluun?
        Aika mielivaltaista toimintaa...
        Auttakaa te viisaammat, mitä laki sanoo?
        Onko tämä sallittua?
        Haluan oikeisiin töihin ja haen ahkerasti, tilanne vain on mikä on. ;(
        Alkaa todella jo masentaa tällainen epäoikeudenmukaisuus, mieleen tulee pahoja ajatuksia..
        Hakkaan nyrkkeilysäkkiä ja kuvittelen sen tantan siihen. säkin tilalle......
        Se auttaa vitutukseen hieman, toistaiseksi.....

Sympatiani ovat täysin sinun puolellasi. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa. Itse joudun ravata uusimassa työnhakuni yleensä kerran kuukaudessa, mutta tuttuni monen kuukauden välein. Ennätykseni on kaksi viikkoa. Olisi ollut viikko, mutta sanoin haluavani lisää miettimisaikaa. En ymmärrä tätä juoksutusta. Mieluummin kävisin työhaastatteluissa, koska niistä oikeasti voi olla jotain hyötyä.

Kaikkein suurin vitsi tässä oli siinä, että kun viime keväänä valmistuin (kiitettävin arvosanoin ja mieli hyvänä olin menossa kohti työelämää), niin silloin heti ensimmäisellä työkkärikäynnilläni minulle tyrkättiin kurssiesite käteen. Ja kuinkahan kauan valmistumisestani oli? Viikko? Kyllähän se vähän pisti miettimään, että tätäkö se työttömyys tulee sitten olemaan. Tuttuni ovat saaneet olla ihan rauhassa, eikä heitä olla pakottamassa kaikenmaailman kursseille.

Ja on kiusallista selittää työhaastatteluissa työhistoriassa olevia aukkoja. Mutta miten saa sitten töitä, kun joka paikkaan vaaditaan kokemusta. Ja kun ei ole kokemusta, ei saa töitä. Ja kokemusta ei saa, kun ei pääse töihin.

Olen kyllästynyt tilanteeseeni ja laitoinkin yhteishaussa hakemuksen menemään yhteen kouluun, jos vaikka pääsisi edes sinne.

• ..
        ......... kirjoitti:

Sympatiani ovat täysin sinun puolellasi. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa. Itse joudun ravata uusimassa työnhakuni yleensä kerran kuukaudessa, mutta tuttuni monen kuukauden välein. Ennätykseni on kaksi viikkoa. Olisi ollut viikko, mutta sanoin haluavani lisää miettimisaikaa. En ymmärrä tätä juoksutusta. Mieluummin kävisin työhaastatteluissa, koska niistä oikeasti voi olla jotain hyötyä.

Kaikkein suurin vitsi tässä oli siinä, että kun viime keväänä valmistuin (kiitettävin arvosanoin ja mieli hyvänä olin menossa kohti työelämää), niin silloin heti ensimmäisellä työkkärikäynnilläni minulle tyrkättiin kurssiesite käteen. Ja kuinkahan kauan valmistumisestani oli? Viikko? Kyllähän se vähän pisti miettimään, että tätäkö se työttömyys tulee sitten olemaan. Tuttuni ovat saaneet olla ihan rauhassa, eikä heitä olla pakottamassa kaikenmaailman kursseille.

Ja on kiusallista selittää työhaastatteluissa työhistoriassa olevia aukkoja. Mutta miten saa sitten töitä, kun joka paikkaan vaaditaan kokemusta. Ja kun ei ole kokemusta, ei saa töitä. Ja kokemusta ei saa, kun ei pääse töihin.

Olen kyllästynyt tilanteeseeni ja laitoinkin yhteishaussa hakemuksen menemään yhteen kouluun, jos vaikka pääsisi edes sinne.

No sanos muuta.
        Itse kuvittelin myös että koulun jälkeen helpompi päästä töihin, mutta toisin kävi..
        Tuo on niin totta, että ilman työkokemusta ei saa töitä ja sitten taas kun ei saa töitä niin ei saa sitä työkokemusta, kun tosiaan työnantajat lähinnä naureskelee noille harjoittelutodistuksille, vaikka samaa työtä olen ahkerasti tehnyt kuin muutkin (oikeat, palkatut) työntekijät ja usein vielä ahkerammin, palkkatyön ja hyvän todistuksen toivossa, mutta eipä ole kannattanyt...
        En jaksaisi enää lähteä tuohon samaan leikkiin..
        En kyllä voi ymmärtää tuota työvoimaneuvojien toimintaa kun se tuntuu olevan niin eriarvoista..
        Voiko tosiaan se pakottaa tuonne työelämävalmennukseen?
        Taas?
        Pääsis edes palkkatuella jonnekkin tai jotain, siitä sais edes hieman paremman korvauksen.
        Mieluiten kyllä menen oman alan palkkatyöhön, mutta niitä ei tunnu saavan sitten millään kun on niiiiiin paljon hakijoita...
        Haen tälläkin hetkellä töitä sieltä sun täältä, en ainoastaan omalta alalta, mutta toistaiseksi tuloksetta.

• ...
        .. kirjoitti:

No sanos muuta.
        Itse kuvittelin myös että koulun jälkeen helpompi päästä töihin, mutta toisin kävi..
        Tuo on niin totta, että ilman työkokemusta ei saa töitä ja sitten taas kun ei saa töitä niin ei saa sitä työkokemusta, kun tosiaan työnantajat lähinnä naureskelee noille harjoittelutodistuksille, vaikka samaa työtä olen ahkerasti tehnyt kuin muutkin (oikeat, palkatut) työntekijät ja usein vielä ahkerammin, palkkatyön ja hyvän todistuksen toivossa, mutta eipä ole kannattanyt...
        En jaksaisi enää lähteä tuohon samaan leikkiin..
        En kyllä voi ymmärtää tuota työvoimaneuvojien toimintaa kun se tuntuu olevan niin eriarvoista..
        Voiko tosiaan se pakottaa tuonne työelämävalmennukseen?
        Taas?
        Pääsis edes palkkatuella jonnekkin tai jotain, siitä sais edes hieman paremman korvauksen.
        Mieluiten kyllä menen oman alan palkkatyöhön, mutta niitä ei tunnu saavan sitten millään kun on niiiiiin paljon hakijoita...
        Haen tälläkin hetkellä töitä sieltä sun täältä, en ainoastaan omalta alalta, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Piti vielä sanoa että miksihän työvoimatoimisto antaa aina harjoittelijoita samoihin yrityksiin, vuodesta toiseen vaikka yritys ei palkkaa ketään ja ottaa aina uuden harjoittelijan edellisen tilalle?
        Kuitenkaan siis yrityksellä ei ole harjoittelun jälkeen tarjota työtä harjoittelijalle tämän kysyessä?
        Ei tietenkään makseta palkkaa kun työvoimatoimisto antaa aina uuden ilmaisen harjoittelijan edellisen tilalle tekemään ne työt..
        Minkä takia työ ja elinkeinotoimisto tukee tällaista toimintaa?
        Ja vielä pakottamalla ihmiset menemään ilmaiseksi työhön?
        Jos yritykset eivät saisi ilmaiseksi harjoittelijoita, he palkkaisivat jonkun tekemään työn!
        Nyt ei ole tarvetta palkata..
        Miksi esim.ei ole edes rajoitettu tuota harjoittelijoiden määrää?
        Esim.1 harjoittelija/yritys/vuosi tai enemmän mikäli edellinen harjoittelija on työllistynyt yritykseen...????

• ...tiedoksi.

Kaikkien pitkien pölinöitten jälkeen aloittajalle lyhyesti tiedoksi:

1) Kyllä, työhön- ja koulutuksiinosoituksiin on PAKKO hakea. TE-toimistoon pitää myös ilmoittaa HETI sen jälkeen, kun olet hakenut, ei siis vasta sen jälkeen jos/kun saat jonkinlaisen vastauksen hakemukseesi. Jos et ilmoita hakemisesta ko. haun päättymispäivämäärään mennessä, saat todennäköisesti kirjallisen selvityspyynnön ja rahat menevät poikki käsittelyn ajaksi. Sitä ei tietystikään kannata päästää tapahtumaan jottei päivärahojen maksatus turhaan viivästy, joten ilmoita sinne heti, kun olet hakemuksen laittanut.

2) Se teksti mikä noissa osoituksissa lukee, on joka ikisessä osoituksessa sama tekstipohja, ei se tietty virkailija ole sinulle ilkeillääkseen sitä "uhkaavaa" tekstiä laatinut. Se on kirjoitettuna ihan siihen osoituksissa olevaan pohjaan ja on jokaisessa osoituksessa sama, kuten on velvoite hakeakin.

Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe