Sijoituskoirastako kauppahinta?

Koiramummo

Kuinka yleistä on, että sijotuskoirasta peritään hinta, joka on puolet koiran hinnasta? Kyseessä ei ole vakuusmaksu joka palautetaan ostajalle sopimuksen päätyttyä. Vaan oikeasti hinta jonka ostaja maksaa sijoituskoirasta. Onko tämä mielestänne oikein?

24

3027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      No niihän tuo yleensä aina menee. Jos on tonnin koira, 500:lla saa sijoituskoiran. Sijoitushomma on hyväksykäyttöä... kasvattajahan siitä hyötyy.

      • Koiramummo

        Useimmiten kait on kyseessa vakuusmaksu, joka palautetaan ostajalle kun sopimus päättyy, eli pennut on tehty tai sopimusaika tulee täyteen.

        Mutta kuinka yleisesti kasvattajat ottavat sijoituspennusta MAKSUN jota ei palauteta?

        Ja onko Suomen Kennelliitolla tästä asiasta mitään mielipidettä? Kuinka suositeltava tälläinen käytäntö on?


      • hyväksikäyttöä

        koska se on vapaaehtoista! Kenenkään ei ole pakko ottaa sijoituskoiraa!!! Mielestäni erittäin hyvä systeemi!


      • Lappalaiskoiriensa ihminen
        Koiramummo kirjoitti:

        Useimmiten kait on kyseessa vakuusmaksu, joka palautetaan ostajalle kun sopimus päättyy, eli pennut on tehty tai sopimusaika tulee täyteen.

        Mutta kuinka yleisesti kasvattajat ottavat sijoituspennusta MAKSUN jota ei palauteta?

        Ja onko Suomen Kennelliitolla tästä asiasta mitään mielipidettä? Kuinka suositeltava tälläinen käytäntö on?

        Käypä katsomassa kennelliiton sivuilta kohdasta lomakkeet millainen on se sijoitussopimus oikeasti.

        Kun nimenomaan tehdään SIJOITUS-sopimus, koirasta on Kennelliiton mukaan luvallista ottaa vain vakuusmaksu ja se korkeintaan puolet koiran muuten tavanomaisesta myyntihinnasta.

        Jos koirasta otetaan hinta jota ei aiota palauttaa, se on MYYMISTÄ.

        Se miten voidaan tehdä, on että tehdään kauppakirja jossa myydään alennetulla hinnalla, mutta syynä käytetään sitä, että kasvattaja/muu myyjä jättää itselleen pennusta myöhemmän liisausoikeuden. Pentu myydään tällöin halvemmalla siitä syystä, että tuossa rajoitetaan uuden ostajan määräysvaltaa omaisuudestaan molemminpuolisella sopimuksella. Erona on tässä mm se, että koira siirtyy virallisesti kunnolla kokonaan tämän ostajan omistukseen jo vaihtaessaan kotia (ellei osamaksua) ja vastaa koirasta täydesti uutena omistajana.

        Tämä myöhempi pennutus menee niin, että koiran ollessa aikuinen kasvattajalla on oikeus vuokrata asiallisesta maksusta tämä koira tekemään pennut mikäli siinä vaiheessa vielä tahtoo. Päinvastoin kuin sijoituksessa, koiran varsinainen uusi omistaja saa tästä korvauksen.
        Se on usein käyvästi yhden pennun hinta.

        Kannattaa sopia kirjallisesti kuka vastaa terveystarkastuksista ja kaikki muukin kirjallisesti molemmille sopimuksena, samansisältöisenä, molempien nimet alle.

        Sijoitussopimuksessa myyjä ts sijoitukseen luovuttaja vastaa terveystarkastuksissa.
        Sijoituskin on koirankauppaa, mutta lykkäävin ehdoin.


    • -marika-

      Jos summaa ei ole aikomuskaan palauttaa niin siinä tapauksessa koira on ostajan, eikä sijoituskoira. Tälläisessä tapauksessa jos ostaja suostuu noihin ehtoihin, että kasvattaja MYY koiran sijoitussopimuksella (palauttamatta kuitenkaan koskaan ns. takuusummaa) niin ostajaa on pissitty silmään. Siitä en tiedä miten kennelliitto tähän suhtautuu, mielestäni tämä ei kuitenkaan ole todellakaan hyväksyttävä käytäntö.

      Onko ehdoissa kuitenkin maininta yhdestä pentueesta tms?

      • Koiramummo

        On sovittu yhdestä pentueesta kasvattajalle.


      • oikein...

      • Koiramummo
        oikein... kirjoitti:

        Suostu tekemään sijoitussopimus vain Kennelliiton mallisopimusta käyttäen. Älä maksa muita maksuja kuin siinä mainittu vakuusmaksu - yleensä puolet pennun normaalista myyntihinnasta. Muu pääsääntöisesti ON kusetusta...

        Jos kasvattaja ei suostu, etsi toinen.

        Ks. http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/3B4F1960-B368-44F7-9C38-AC2E58CBF8C0/0/skl_sopimussijoituksesta.pdf

        Käytimme suomen kennelliiton sopimuslomaketta. Olen jo "ostanut" tämän sijoituspennun. Kyseessä oli silloin ensimmäinen koirani, enkä tajunnut kyseenalaistaa tälläistä menettelyä. Kun aina puhutaan miten rotukoirien kasvattajat ovat niin vastuuntuntoisia, ajattelin että ovat myös luotettavia. Mutta joukkoon näyttää mahtuvan monenlaista, niin kuin aina.

        Tässä kaikille muille varoittava esimerkki miten ei kannata tehdä :-)

        Ja kiinnostaisi tietää onko tämä kennelliiton hyväksymä menettely?


      • ....
        Koiramummo kirjoitti:

        Käytimme suomen kennelliiton sopimuslomaketta. Olen jo "ostanut" tämän sijoituspennun. Kyseessä oli silloin ensimmäinen koirani, enkä tajunnut kyseenalaistaa tälläistä menettelyä. Kun aina puhutaan miten rotukoirien kasvattajat ovat niin vastuuntuntoisia, ajattelin että ovat myös luotettavia. Mutta joukkoon näyttää mahtuvan monenlaista, niin kuin aina.

        Tässä kaikille muille varoittava esimerkki miten ei kannata tehdä :-)

        Ja kiinnostaisi tietää onko tämä kennelliiton hyväksymä menettely?

        Omassa rodussani ainakin tuollainen "myynti" on yleistä eikä sitä summaa palauteta. En ole edes kuullut sellaisesta että palautettaisiin. Se 500 euroa minkä saa alennusta on siitä hyvästä että joutuu sijoitushärdelliin.

        Kannattaa aina lukea sopimus minkä kirjoittaa alle.


      • Koiramummo
        .... kirjoitti:

        Omassa rodussani ainakin tuollainen "myynti" on yleistä eikä sitä summaa palauteta. En ole edes kuullut sellaisesta että palautettaisiin. Se 500 euroa minkä saa alennusta on siitä hyvästä että joutuu sijoitushärdelliin.

        Kannattaa aina lukea sopimus minkä kirjoittaa alle.

        Ahaa, aika outoa. Kysyin asiaa juuri kennelliitosta ja sielllä sanottiin että ko. toiminta ei ole kennelliitos hengen mukaista.

        Mutta minkäs teet, olin tyhmä kun en kysynyt tätä etukäteen, jotta olisi osannut ihmetellä sitä sijoitussopimusta tehdessäni. Mutta koska kyseessä oli ensimmäinen koirani, ei mieleeni edes tullut kyseenalaistaa tälläistä menettelyä.

        Kirjoitan asiasta täällä lähinnä siksi, että sijoituskoiria hankkivat ihmiset tietäsivät ettei tälläinen toiminta ole kennelliiton hengen mukaista.


      • Koiramummo kirjoitti:

        Ahaa, aika outoa. Kysyin asiaa juuri kennelliitosta ja sielllä sanottiin että ko. toiminta ei ole kennelliitos hengen mukaista.

        Mutta minkäs teet, olin tyhmä kun en kysynyt tätä etukäteen, jotta olisi osannut ihmetellä sitä sijoitussopimusta tehdessäni. Mutta koska kyseessä oli ensimmäinen koirani, ei mieleeni edes tullut kyseenalaistaa tälläistä menettelyä.

        Kirjoitan asiasta täällä lähinnä siksi, että sijoituskoiria hankkivat ihmiset tietäsivät ettei tälläinen toiminta ole kennelliiton hengen mukaista.

        Ei ole yleistä,riippuen kuitenkin mistä puhutaan.Jos puhutaan sijoittamisesta,vakuusmaksu palautetaan,kun pennut on tehty(yleisin ja kennelliiton sopparissa 1 pentue).
        Kaikennäköisiä muita juttuja myös on mm.osaomistus,leasing,jotka on sitten oma juttunsa ja niissä voi ola kirjaviakin sopimuksia.Pääasiassa fiksu kasvattaja noudattaa kennelliiton sopparia,jos jotain muutoksia haluaa tehdä(jos niistä soppari on),niin silloin selitetään tarkoin vastapuoleelle,että vastapuoli tietäää missä mennään.Tulee sitten kaupat tai ei.

        Ja tuo ylläoleva vastaus oli minustakin aika outoa.Olisi mielenkiintoista tietää mikä rotu kyseessä,jos on yleistä tuon suuntainen sopimussysteemi...

        Ja kuten olen sanonut.Ihan kaikista jutuista löytyy monenlaista.Niin kasvattajistakin.Joskus voi olla myös kyse aloittelevasta kasvattajasta,joka ei oikein myöskään tiedä miten toimia.

        Mutta muistettakoon myös se ostajan vastuu.Nykypäivä kun sitä tietoa on saatavilla.On sitten vaan siitä kiinni,viitsiikö hakea ;)


      • Koiramummo
        molossi kirjoitti:

        Ei ole yleistä,riippuen kuitenkin mistä puhutaan.Jos puhutaan sijoittamisesta,vakuusmaksu palautetaan,kun pennut on tehty(yleisin ja kennelliiton sopparissa 1 pentue).
        Kaikennäköisiä muita juttuja myös on mm.osaomistus,leasing,jotka on sitten oma juttunsa ja niissä voi ola kirjaviakin sopimuksia.Pääasiassa fiksu kasvattaja noudattaa kennelliiton sopparia,jos jotain muutoksia haluaa tehdä(jos niistä soppari on),niin silloin selitetään tarkoin vastapuoleelle,että vastapuoli tietäää missä mennään.Tulee sitten kaupat tai ei.

        Ja tuo ylläoleva vastaus oli minustakin aika outoa.Olisi mielenkiintoista tietää mikä rotu kyseessä,jos on yleistä tuon suuntainen sopimussysteemi...

        Ja kuten olen sanonut.Ihan kaikista jutuista löytyy monenlaista.Niin kasvattajistakin.Joskus voi olla myös kyse aloittelevasta kasvattajasta,joka ei oikein myöskään tiedä miten toimia.

        Mutta muistettakoon myös se ostajan vastuu.Nykypäivä kun sitä tietoa on saatavilla.On sitten vaan siitä kiinni,viitsiikö hakea ;)

        Niin-pä, enpä tiedä kuinka yleistä tälläinen menettely on, se olisikin mukava tietää, mutta mistäpä tälläisen tiedon saisi?

        Kyseessä on kääpiökoirarotu.

        Tuskin kasvattajat laittavat esim.nettisivuilleen tiedoksi, että "vaikka menettelymme ei ole suomen kennelliton periaatteiden mukaista me perimme sijoituskoirista maksun jota ei palauteta. Päättäkää itse haluatteko ottaa meiltä siitä huolimatta sijoituskoiran".

        Ja tottahan kasvattaja minulle sanoi, että hän ottaa sijoituskoirasta 500€ maksun, jota ei palauta. En tehnyt tätä sopimusta tietämättäni. Mutta en tiennyt että tämä on kennelliiton henkeä vastaan. Se tässä nyt vähän kaihertaa mieltä. Kun haluaisin, että asiat tehdään oikein, eikä kaikkea tarvitsisi kyseenalaistaa.


      • Koiramummo kirjoitti:

        Niin-pä, enpä tiedä kuinka yleistä tälläinen menettely on, se olisikin mukava tietää, mutta mistäpä tälläisen tiedon saisi?

        Kyseessä on kääpiökoirarotu.

        Tuskin kasvattajat laittavat esim.nettisivuilleen tiedoksi, että "vaikka menettelymme ei ole suomen kennelliton periaatteiden mukaista me perimme sijoituskoirista maksun jota ei palauteta. Päättäkää itse haluatteko ottaa meiltä siitä huolimatta sijoituskoiran".

        Ja tottahan kasvattaja minulle sanoi, että hän ottaa sijoituskoirasta 500€ maksun, jota ei palauta. En tehnyt tätä sopimusta tietämättäni. Mutta en tiennyt että tämä on kennelliiton henkeä vastaan. Se tässä nyt vähän kaihertaa mieltä. Kun haluaisin, että asiat tehdään oikein, eikä kaikkea tarvitsisi kyseenalaistaa.

        Ihan olen samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseestasi.Tuohan olisi ihanne.Kaikissa asioissa.
        Mutta kun ei vaan asiat niin mene.Joka lähtöön löytyy,puolin ja toisin.

        Ja siis sijoittaminenhan on yleistä,ja hommat siinä toimii useinmiten hyvin.Toi sitten,että tehdään jotain omia juttuja (kuten ei palauteta vakuusrahoja pennuttaessa sun muuta),ei tosiaan ole yleistä.Siksi kiinnostaakin missä rodussa olisi...

        Mutta kuten sanoin,ainoa tapa ostajan viimekädessä saada selkoa,mikä on yleisin käytäntö,siis etukäteen,on ottaa asioista selvää mm.kennelliitosta,kennelpiirin neuvojilta,tai jos on ystäväpiirissä kokeneita (hyvämaineisia)koirankasvattajia/harrastajia.Noit nuo esim.on aikas puoluettomia.Aina myös kannattaa tarkistaa,että paperi on kennelliiton soppari,mikä tehdään ja LUKEA se myös kokonaan ennen kaupantekoa.


      • Koiramummo
        molossi kirjoitti:

        Ihan olen samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseestasi.Tuohan olisi ihanne.Kaikissa asioissa.
        Mutta kun ei vaan asiat niin mene.Joka lähtöön löytyy,puolin ja toisin.

        Ja siis sijoittaminenhan on yleistä,ja hommat siinä toimii useinmiten hyvin.Toi sitten,että tehdään jotain omia juttuja (kuten ei palauteta vakuusrahoja pennuttaessa sun muuta),ei tosiaan ole yleistä.Siksi kiinnostaakin missä rodussa olisi...

        Mutta kuten sanoin,ainoa tapa ostajan viimekädessä saada selkoa,mikä on yleisin käytäntö,siis etukäteen,on ottaa asioista selvää mm.kennelliitosta,kennelpiirin neuvojilta,tai jos on ystäväpiirissä kokeneita (hyvämaineisia)koirankasvattajia/harrastajia.Noit nuo esim.on aikas puoluettomia.Aina myös kannattaa tarkistaa,että paperi on kennelliiton soppari,mikä tehdään ja LUKEA se myös kokonaan ennen kaupantekoa.

        Minäkin olin jopa niin fiksu, että kävin katsomassa kennelliiton sivuille etukäteen tuota sijoitus-sopimuslomaketta, niin että tiesin kyllä sopimusta allekirjoittaessani, että se oli suomen kennelliitos sopimuslomake.

        Kyseessä on siis kääpiökoirarotu, ko. kasvattajan mukaan on yleinen menettelytapa ottaa sijoituskoirista maksuksi puolet koiran hinnasta, koska nämä voivat saada vain yhden tai kaksi pentua, niin kasvattaja jää "tappiolle".

        Ja kun äsken rohkenin olla niin epäystävällinen että tiedustelin ko. kasvattajalta haluaisiko hän palauttaa ko. hinnan koska ei ole menetellyt suomen kennelliiton hengen mukaisesti, hän vaatii minua nyt palauttamaan koiran takaisin, koska nimenomaan tiesin että hän ottaa sijoituskoirasta maksun.


      • sinä..
        Koiramummo kirjoitti:

        Minäkin olin jopa niin fiksu, että kävin katsomassa kennelliiton sivuille etukäteen tuota sijoitus-sopimuslomaketta, niin että tiesin kyllä sopimusta allekirjoittaessani, että se oli suomen kennelliitos sopimuslomake.

        Kyseessä on siis kääpiökoirarotu, ko. kasvattajan mukaan on yleinen menettelytapa ottaa sijoituskoirista maksuksi puolet koiran hinnasta, koska nämä voivat saada vain yhden tai kaksi pentua, niin kasvattaja jää "tappiolle".

        Ja kun äsken rohkenin olla niin epäystävällinen että tiedustelin ko. kasvattajalta haluaisiko hän palauttaa ko. hinnan koska ei ole menetellyt suomen kennelliiton hengen mukaisesti, hän vaatii minua nyt palauttamaan koiran takaisin, koska nimenomaan tiesin että hän ottaa sijoituskoirasta maksun.

        niin palauttaisin pennun, koska tuon kasvattajan kanssa tulee takuulla ongelmia tulevaisuudessa. Omassa rodussani löytyy myös ainakin yksi kasvattaja joka tekee tälläisiä älyttömiä sopimuksia. Toivottavasti rotusi ei ole sama kuin minulla.


      • Koiramummo
        sinä.. kirjoitti:

        niin palauttaisin pennun, koska tuon kasvattajan kanssa tulee takuulla ongelmia tulevaisuudessa. Omassa rodussani löytyy myös ainakin yksi kasvattaja joka tekee tälläisiä älyttömiä sopimuksia. Toivottavasti rotusi ei ole sama kuin minulla.

        En kyllä aio palauttaa pentua, ennen teen lopun hänen "tehtailustaan".


      • Koiramummo
        molossi kirjoitti:

        Ei ole yleistä,riippuen kuitenkin mistä puhutaan.Jos puhutaan sijoittamisesta,vakuusmaksu palautetaan,kun pennut on tehty(yleisin ja kennelliiton sopparissa 1 pentue).
        Kaikennäköisiä muita juttuja myös on mm.osaomistus,leasing,jotka on sitten oma juttunsa ja niissä voi ola kirjaviakin sopimuksia.Pääasiassa fiksu kasvattaja noudattaa kennelliiton sopparia,jos jotain muutoksia haluaa tehdä(jos niistä soppari on),niin silloin selitetään tarkoin vastapuoleelle,että vastapuoli tietäää missä mennään.Tulee sitten kaupat tai ei.

        Ja tuo ylläoleva vastaus oli minustakin aika outoa.Olisi mielenkiintoista tietää mikä rotu kyseessä,jos on yleistä tuon suuntainen sopimussysteemi...

        Ja kuten olen sanonut.Ihan kaikista jutuista löytyy monenlaista.Niin kasvattajistakin.Joskus voi olla myös kyse aloittelevasta kasvattajasta,joka ei oikein myöskään tiedä miten toimia.

        Mutta muistettakoon myös se ostajan vastuu.Nykypäivä kun sitä tietoa on saatavilla.On sitten vaan siitä kiinni,viitsiikö hakea ;)

        Kyseessä ei ole aivan tuore alalla uusi kasvattaja, hän on toiminut alalla 8 vuotta, ja tuottanut tänä aikana 195 pentua :-) Se tekee jo vuotta kohden aika kelvollisen määrän pentuja, ja jos laskee että yksi pentu maksaa tonnin, sijoituspennut sen 500€ niin....


      • olet se "luotettava"
        Koiramummo kirjoitti:

        Käytimme suomen kennelliiton sopimuslomaketta. Olen jo "ostanut" tämän sijoituspennun. Kyseessä oli silloin ensimmäinen koirani, enkä tajunnut kyseenalaistaa tälläistä menettelyä. Kun aina puhutaan miten rotukoirien kasvattajat ovat niin vastuuntuntoisia, ajattelin että ovat myös luotettavia. Mutta joukkoon näyttää mahtuvan monenlaista, niin kuin aina.

        Tässä kaikille muille varoittava esimerkki miten ei kannata tehdä :-)

        Ja kiinnostaisi tietää onko tämä kennelliiton hyväksymä menettely?

        koiramummo joka aikoo ruveta tehtailemaan seropeja!


      • hengestä välität
        Koiramummo kirjoitti:

        Niin-pä, enpä tiedä kuinka yleistä tälläinen menettely on, se olisikin mukava tietää, mutta mistäpä tälläisen tiedon saisi?

        Kyseessä on kääpiökoirarotu.

        Tuskin kasvattajat laittavat esim.nettisivuilleen tiedoksi, että "vaikka menettelymme ei ole suomen kennelliton periaatteiden mukaista me perimme sijoituskoirista maksun jota ei palauteta. Päättäkää itse haluatteko ottaa meiltä siitä huolimatta sijoituskoiran".

        Ja tottahan kasvattaja minulle sanoi, että hän ottaa sijoituskoirasta 500€ maksun, jota ei palauta. En tehnyt tätä sopimusta tietämättäni. Mutta en tiennyt että tämä on kennelliiton henkeä vastaan. Se tässä nyt vähän kaihertaa mieltä. Kun haluaisin, että asiat tehdään oikein, eikä kaikkea tarvitsisi kyseenalaistaa.

        kun aiot Kennelliiton hengen vastaisesti tehtailla seropeja???!!!


      • tuo koiramummo
        sinä.. kirjoitti:

        niin palauttaisin pennun, koska tuon kasvattajan kanssa tulee takuulla ongelmia tulevaisuudessa. Omassa rodussani löytyy myös ainakin yksi kasvattaja joka tekee tälläisiä älyttömiä sopimuksia. Toivottavasti rotusi ei ole sama kuin minulla.

        rotukoiralla tekisikään kun seropeja aikoo tulevaisuudessa tehtailla....


      • Mitäs omat
        Koiramummo kirjoitti:

        En kyllä aio palauttaa pentua, ennen teen lopun hänen "tehtailustaan".

        suunnitelmasi ovat??? Lisätä maailman seropien määrää ja vielä kiskoa sekarotuisesta 500 euroa!!!


      • Koiramummo kirjoitti:

        Minäkin olin jopa niin fiksu, että kävin katsomassa kennelliiton sivuille etukäteen tuota sijoitus-sopimuslomaketta, niin että tiesin kyllä sopimusta allekirjoittaessani, että se oli suomen kennelliitos sopimuslomake.

        Kyseessä on siis kääpiökoirarotu, ko. kasvattajan mukaan on yleinen menettelytapa ottaa sijoituskoirista maksuksi puolet koiran hinnasta, koska nämä voivat saada vain yhden tai kaksi pentua, niin kasvattaja jää "tappiolle".

        Ja kun äsken rohkenin olla niin epäystävällinen että tiedustelin ko. kasvattajalta haluaisiko hän palauttaa ko. hinnan koska ei ole menetellyt suomen kennelliiton hengen mukaisesti, hän vaatii minua nyt palauttamaan koiran takaisin, koska nimenomaan tiesin että hän ottaa sijoituskoirasta maksun.

        No tuota,jos nyt en pudonnut kärryiltä jo,niin sanoisin,että sopimushan voidaan toki purkaa kummankin suostumuksella.

        Eli jos siis luit paperin etukäteen,niin siellähän luki silloin mikä on kennelliiton suositus.Eli vakuusmaksu,joka palautetaan pentueen synnyttyä (yksi pentue!).
        Se sitten,ettei kumminkaan anna painoa paperille,vaan tekee kuitenkin kasvattajan haluaman sopimuksen,on kyllä vähän ostajankin vika.

        Eli toisaalta kasvattaja ei ole kuitenkaan mielestäni velvollinen palauttamaan hintaa takaisin,jos sijoituksesta luovutaan.
        Jos nyt on kyse jostain muusta kuin sijoittamisesta,en sano mitään,koska niissä on niin kirjavia käytäntöjä.

        Sijoitussopimuksien yhteydessä puhutaan myös ns.kohtuullisista sopimusehdoista.Jos ne mietityttää,niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka kennelpiirin neuvojaan.
        Tosin en onko hän "neuvomisvelvollinen",jos ei ole itse kennelliiton jäsen,mutta ottamalla yhteyttä asia selviää.


    • sijoituskoira

      josta maksoin vakuusmaksua 450,00 euroa ja jonka saan takaisin yhden pentueen jälkeen. Ja hyvin on yhteistyö kasvattajan kanssa sujunut!

      • Koiramummo

        Vakuusmaksu on juuri tuo maksu joka palautetaan kun sopimus päättyy.

        Minun tapauksessani ei käytetty vakuusmaksua lainkaan vaan kauppahintaa, jota ei palauteta.


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe