raitiovaunut turkuun

joko ne nyt tajuis

pahin virhe mitä ikinä ovat tehneet typerät päättäjät että menivät ratikat lakkauttamaan! Saksassa asuessani huomasin että kuinka upea systeemi tuo on, pääsee nopeasti ja mukavasti perille.

Saisivat ottaa oppia Saksasta. Nykyiset ratikat ovat ympäristöystävällisiä, helppoja, hiljaisia ja huomattavasti käytännöllisimpiä kuin bussit (ja varmasti halvempia hinnoiltaan kunhan toimiva systeemi on saatu pystyyn).

http://www.kaupunkiliikenne.net/index.html

tuolta teille tietoa!

53

2522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulkisivat

      nämä pyhät lehmät jos ratikat vievät kadun?

      • kaihoton

        Lopettakaa alkuun taas tämä hömpötys, katsokaa itään siellä niitä on vaunuja meinaan, lomailkaa ja nauttikaa, Turkuun ei niitä enää tarvita ihan turhaan suunnitteluun ja pohdintaan on nytkin mennyt euroja se riittänee, osta jäätelö torin vaunusta kun se aika taas koittaa


      • kysymys!

        Juuri siihen raitiovaunujen palauttamisella pyritäänkin, nimittäin vähentämään yksityismaasturien hulvatonta käyttöä! Raitsikalla öökaava kun voi jättää autonsa kotiin.

        Raitiovaunut kulkivat jo Korppolaismäelle asti omalla kaistallaan! Siitä olisi ollut vaivatonta jatkaa raiteita aina Hirvensaloon jos tarve. Myös Myllysilta rakennettiin tarkoituksella niin leveäksi, että sille mahtuvat raitsikoille omat kaistansa.


      • Ja se on oikein

        Henkilöautot vaarantavat ihmishenkiä ja saastuttavat ilman pienhiukkasilla ja melulla.


      • heti!
        kaihoton kirjoitti:

        Lopettakaa alkuun taas tämä hömpötys, katsokaa itään siellä niitä on vaunuja meinaan, lomailkaa ja nauttikaa, Turkuun ei niitä enää tarvita ihan turhaan suunnitteluun ja pohdintaan on nytkin mennyt euroja se riittänee, osta jäätelö torin vaunusta kun se aika taas koittaa

        Turku on ratikkakaupunki ikuisesti!


      • mikset käytä
        kysymys! kirjoitti:

        Juuri siihen raitiovaunujen palauttamisella pyritäänkin, nimittäin vähentämään yksityismaasturien hulvatonta käyttöä! Raitsikalla öökaava kun voi jättää autonsa kotiin.

        Raitiovaunut kulkivat jo Korppolaismäelle asti omalla kaistallaan! Siitä olisi ollut vaivatonta jatkaa raiteita aina Hirvensaloon jos tarve. Myös Myllysilta rakennettiin tarkoituksella niin leveäksi, että sille mahtuvat raitsikoille omat kaistansa.

        linja-autoa niitä menee joka suuntaan ja joka paikkaan ja kulkee ketterämmin kuin raitiovaunut konsanaan. Oman auton voi jättää kotia ja myydäkin kokonaan jos siihen katsotaan että Turussa pääsee liikkumaan paikasta toiseen vaikka kuinka ja usein kun bussi vie ja bussi tuo.

        Jos jokin yksityinen taho suostuu ne ilmassa liikkuvat raitsikat laittamaan niin sitten, muuten jyrkkä EI tuollaiselle hömpötykselle. Verovarat kuuluu käyttää järkevästi, ei siis mihinkään haihatteluun kuten kuvittelee raitiovaunuista haaveilevat pilvissä elelijät.


      • pelkkää
        kysymys! kirjoitti:

        Juuri siihen raitiovaunujen palauttamisella pyritäänkin, nimittäin vähentämään yksityismaasturien hulvatonta käyttöä! Raitsikalla öökaava kun voi jättää autonsa kotiin.

        Raitiovaunut kulkivat jo Korppolaismäelle asti omalla kaistallaan! Siitä olisi ollut vaivatonta jatkaa raiteita aina Hirvensaloon jos tarve. Myös Myllysilta rakennettiin tarkoituksella niin leveäksi, että sille mahtuvat raitsikoille omat kaistansa.

        paskanjauhantaa


    • upeaa oli

      Turku oli jo 100 vuotta sitten enemmän kaupunki kuin se on nyt! Nykyään Turku on täynä lähiö paskaa

    • päätös

      Aivan,raitiovaunut takisin.
      60-luvulla ratikoiden hävittämisestä tehtiin Turun valtuustossa erään sorakeisarin määräyksesta hyvin nopea päätös ratikoiden hävittämisestä,koska olivat kys sorakeisarin suurten sora-autojen tiellä.
      Ratikkakiskotkin revittiin samantien eikä päällystetty odottamaan ehkä myöhempää käyttöä asfaltilla kuten Helsingissä on tehty.Tarvittaessa helppo ja myös halvempaa ottaa kiskot esiin tarvittaessa.Raitiovaunut sopivat Turun kaltiseen kaupunkiin aivan toisella tavalla kuin nämä haisevat,mölyävät aina myöhässä olevat bussit.
      Kyllä Turussa on niin tyhmää ja lyhytnäköistä päätöksen tekoa,että hakea saa!

      • kuvia niistä

      • Yhtenä perusteluna raitiovaunujen poistamiseen oli punikkien perustelu siitä että neuvostoliittolainen öljy on edullisempaa kuin englantilainen kivihiili, jota käytettiin tuolloin sähkölaitoksessa.


      • sekin
        mikaml kirjoitti:

        Yhtenä perusteluna raitiovaunujen poistamiseen oli punikkien perustelu siitä että neuvostoliittolainen öljy on edullisempaa kuin englantilainen kivihiili, jota käytettiin tuolloin sähkölaitoksessa.

        Nythän ei englantilaista kivihiiltä enää saa käyttääkään. Sensijaann neuvostoliittolainen kuuleman mukaan vähäpäästöinen maakasu toimii busseissa paremmin kuin kivihiiliterva.


      • Ketä oli syyllinen?
        mikaml kirjoitti:

        Yhtenä perusteluna raitiovaunujen poistamiseen oli punikkien perustelu siitä että neuvostoliittolainen öljy on edullisempaa kuin englantilainen kivihiili, jota käytettiin tuolloin sähkölaitoksessa.

        Kyllä se oli kokoomus, joka ajoi yksityisautolijoiden asiaa. Raitiovaunut kun olivat aina kiireisen ja varakkaan ykstyisautoilijan tiellä. Yksikään kunnon porvari ei rahvaan kanssa samaan ratikkaan suostunut astumaan. Niin on maailma muuttunut, Eskoseni. Siihen aikaan ei tavallisella työläisellä autoa edes ollut!


    • elänyt silloin

      kun ne raitiovaunut turussa oli ja ei niistä ollut muuta kuin haittaa muulle liikenteelle ja aina välillä joku jäi niiden allekin ja ei sen jälkeen hengittänyt, rumaa jälkeä tuli.

      Ihmettelen että joku taho aina jaksaa jauhaa tätä samaa täällä. Jyrkkä ei raitiovaunuliikenteelle sanon minä! Hyvä kun niistä jarruista päästiin lopullisesti eroon.

      • pukille!

        Autojen alle jää nykyään moninkertainen määrä ihmisiä. Lukumäärä korostuu yhden auton kerrallaan kuljettamaan henkilömäärään verrattuna. Useat autonkin alle jääneistä eivät tapaturman jälkeen hengitä.

        Omalla kaistallaan kulkevat etuajo-oikeutetut raitiovaunut vievät matkustajansa paikasta toiseen nopeammin kuin ruuhkassa seisoskelevat, satojen hevosvoimien konein varusetut maasturit.

        Tutkimusten mukaan kiskoyhteyden avaaminen vei helssingin seudulla samaa suuntaa ajavilta dösiltä alta aikayksikön 100 000 työmatkaajaa! Se bussien paremmuudesta.


      • silloin myös elänyt

        Ota päivälääkkeesi ja käy petiin.Kyllä se siitä!


      • luettuuaan
        pukille! kirjoitti:

        Autojen alle jää nykyään moninkertainen määrä ihmisiä. Lukumäärä korostuu yhden auton kerrallaan kuljettamaan henkilömäärään verrattuna. Useat autonkin alle jääneistä eivät tapaturman jälkeen hengitä.

        Omalla kaistallaan kulkevat etuajo-oikeutetut raitiovaunut vievät matkustajansa paikasta toiseen nopeammin kuin ruuhkassa seisoskelevat, satojen hevosvoimien konein varusetut maasturit.

        Tutkimusten mukaan kiskoyhteyden avaaminen vei helssingin seudulla samaa suuntaa ajavilta dösiltä alta aikayksikön 100 000 työmatkaajaa! Se bussien paremmuudesta.

        En muista kuulleeni kenenkään kuolleen raitsikan alle. Vaunut pitivät niin kovaa kolinaa ja kirskuntaa lähestyessään, että heikkokuuloisempikin tiesi varoa.

        Toista maata olivat "keltaiset vaarat", jotka hyökkäsivät kaupunkilaisten kimppuun arvaamattomasti mistä suunnasta milloinkin, äänettömästi kuin haukat.


      • mitäs muuta
        luettuuaan kirjoitti:

        En muista kuulleeni kenenkään kuolleen raitsikan alle. Vaunut pitivät niin kovaa kolinaa ja kirskuntaa lähestyessään, että heikkokuuloisempikin tiesi varoa.

        Toista maata olivat "keltaiset vaarat", jotka hyökkäsivät kaupunkilaisten kimppuun arvaamattomasti mistä suunnasta milloinkin, äänettömästi kuin haukat.

        sinä et muista? Taidat olla niin kalkkeutunut jo että ulos mentyäsi et muista missä asut. Taikka sitten toinen vaihtoehto, valehtelet.


      • Kaupunkilaisjärkevä

        On jäänyt epäselväksi, mikä on tämä raitsikoiden aiheuttama haitta, jota esim. bussit eivät tuota, vaikka ovat mitoiltaan isompia ja liukkailla luistelevat sinne tänne.

        Ilmeisesti tämä "muu liikenne", jota haitataan on aina se sama henkilöautoliikenne. Sitähän haittaa kaikki: raitsikat tukkii liikenteen, bussit kiilaavat, pyörät ovat tukkeena, jalankulkijat yllättävästi ylittävät tien juuri suojatien kohdalla, toiset autot tuottavat ruuhkaa. Auto on tosiaan huonoin mahdollinen kulkuväline ihmisten keskellä.

        Raitsikoita ei Turkuun tule, niin kauan kuin autoistamispolitiikka jatkuu ja ajetaan ihmiset ulos keskustan melusta ja pölystä naapurikuntiin ja siten voidaan perustella pakkoliitoksia.


      • rysähtää
        Kaupunkilaisjärkevä kirjoitti:

        On jäänyt epäselväksi, mikä on tämä raitsikoiden aiheuttama haitta, jota esim. bussit eivät tuota, vaikka ovat mitoiltaan isompia ja liukkailla luistelevat sinne tänne.

        Ilmeisesti tämä "muu liikenne", jota haitataan on aina se sama henkilöautoliikenne. Sitähän haittaa kaikki: raitsikat tukkii liikenteen, bussit kiilaavat, pyörät ovat tukkeena, jalankulkijat yllättävästi ylittävät tien juuri suojatien kohdalla, toiset autot tuottavat ruuhkaa. Auto on tosiaan huonoin mahdollinen kulkuväline ihmisten keskellä.

        Raitsikoita ei Turkuun tule, niin kauan kuin autoistamispolitiikka jatkuu ja ajetaan ihmiset ulos keskustan melusta ja pölystä naapurikuntiin ja siten voidaan perustella pakkoliitoksia.

        Naapurikunnat houkuttelevat varakasta väkeä uusille hulppeille, mutta periferisille omakotialueilleen. Jokaisella perheenjäsenellä täytyy olla oma auto päästäkseen ostoksille, harrastuksiin tai muutoin vain kavereiden luo tai muiden ihmisten pariin.

        Muutaman vuoden kuluttua tämän päivän nuorissa perheissä tarvitaan vähintään kolme autoa, parhaissa viisi tai enemmän. Kun nämä sitten kaasuttelevat Myllysillan tunneliin, koulukadun alikulkukäytävään tai Auransillalle kiroilemaan, voi tulla pieneen mieleen mikseivät toiset voisi mennä julkisilla kulkuneuvoilla, niin minä pääsisin nopeammin...


    • tie on auki

      Bussilla pääsee yllättäviinkin paikkoihin - ei olla raiteiden vankina!

      Raitiovaunut Turkuun älytön idea!

      • Harhailjia

        Tosiaan. Bussit kulkevat miten sattuu ja sananmukaisesti yllättäviinkin paikkoihin. Raitiovaunut eivät "yleensä" poikkea radaltaan.

        Tosin sellainenkin ihme on VR:n toimesta äsken nähty: Lappeenrantaan pyrkivä juna eksyi - matkustajien kauhuksi - raiteiltaan täydellä höyryllä Vaalimaan suuntaan... Tai kun raastuvassa risteysonnettomuuden tutkinnassa kuultiin, sen entisen romanin valaehtoisen todistajalausunnon mukaan, että "juna ikäänkuin koukkasi" tiellä odottavan auton kimppuun...


      • Turun kaupungin bussikuskit ajavat yhä jäsenkirjalla, eivät ajokortilla.
        Pääsyvaatimukset kuljettajaksi: Huono käytös, heikko ajotaito, punikki ja ylimielinen.
        Tlo:n porukka parempaa.


      • menetit...
        mikaml kirjoitti:

        Turun kaupungin bussikuskit ajavat yhä jäsenkirjalla, eivät ajokortilla.
        Pääsyvaatimukset kuljettajaksi: Huono käytös, heikko ajotaito, punikki ja ylimielinen.
        Tlo:n porukka parempaa.

        Sorry, etten heti huomannut vistiäsi.

        Toisaalta: tällaisilla puheenvuoroilla kyllä menettää totaalisesti arvovaltansa, jopa näilläkin palstoilla.

        Useimmille ihmisille vakavissa asioissa ei kannattaisi ruveta turhanpäiten vitsiä vääntämään. Vaikka mikä minä sitä olen kieltämäänkään.


      • menetit... kirjoitti:

        Sorry, etten heti huomannut vistiäsi.

        Toisaalta: tällaisilla puheenvuoroilla kyllä menettää totaalisesti arvovaltansa, jopa näilläkin palstoilla.

        Useimmille ihmisille vakavissa asioissa ei kannattaisi ruveta turhanpäiten vitsiä vääntämään. Vaikka mikä minä sitä olen kieltämäänkään.

        Missä kohtaan olin väärässä ? Kannatan itse raitiovaunujen paluuta Turkuun. Itse muistan ne hyvin suosituiksi. Olivat aina lähes täynnä.


      • jäsenkirjalla
        mikaml kirjoitti:

        Turun kaupungin bussikuskit ajavat yhä jäsenkirjalla, eivät ajokortilla.
        Pääsyvaatimukset kuljettajaksi: Huono käytös, heikko ajotaito, punikki ja ylimielinen.
        Tlo:n porukka parempaa.

        ei enään ajeta, viestisi on muuten osuva, mutta se ei pidä enään paikkaansa lainkaan.

        Ok! onhan siellä varmasti jäljellä joitakin aikoinaan jäsenkirjallakin tulleita kuljettajia, mutta jäsenkirjalla ei enään tosiaankaan tulla työhön liikennelaitokselle.

        Mitään eroa kuljettajien käyttäytymisessä ei ole suhteessa TLO:n kuljettajiin.

        Iso osa TLO:n nykyisistä kuljettajista on entisiä TUKL:n kuljettajia.

        TUKL on tänäpäivänä vain pienen pieni talo, jossa ei monta kuljettajaa ole.


      • homman!
        jäsenkirjalla kirjoitti:

        ei enään ajeta, viestisi on muuten osuva, mutta se ei pidä enään paikkaansa lainkaan.

        Ok! onhan siellä varmasti jäljellä joitakin aikoinaan jäsenkirjallakin tulleita kuljettajia, mutta jäsenkirjalla ei enään tosiaankaan tulla työhön liikennelaitokselle.

        Mitään eroa kuljettajien käyttäytymisessä ei ole suhteessa TLO:n kuljettajiin.

        Iso osa TLO:n nykyisistä kuljettajista on entisiä TUKL:n kuljettajia.

        TUKL on tänäpäivänä vain pienen pieni talo, jossa ei monta kuljettajaa ole.

        Pääosa bussilinjoista on ulkoistettu kilpailuttamalla yksityisille. Se niistä jäsenkirja-valeista!


      • Ne ajat ovat
        mikaml kirjoitti:

        Turun kaupungin bussikuskit ajavat yhä jäsenkirjalla, eivät ajokortilla.
        Pääsyvaatimukset kuljettajaksi: Huono käytös, heikko ajotaito, punikki ja ylimielinen.
        Tlo:n porukka parempaa.

        onnneksi ohi!!! Mikamlin tiedot turun joukkoliikenteestä ovat kyllä auttamattoman vanhentuneita.


      • tulee liikenne-
        mikaml kirjoitti:

        Missä kohtaan olin väärässä ? Kannatan itse raitiovaunujen paluuta Turkuun. Itse muistan ne hyvin suosituiksi. Olivat aina lähes täynnä.

        laitoksen kuljettajiin! sinulla ei taida olla mitään tietoa tämän päivän turun joukkoliikenteestä.

        Raitiovaunut ovat kyllä tervetulleita turkuun minunkin mielestä, mutta älä tule tänne selvittämään mitään TUKL:n kuljettajista ja jäsenkirjoista, kun et tunne tämän päivän tilanteesta yhtikäs mitään.

        ja jos tunnet, niin perustele!!!!!


      • ei ymmarra

        Raitiovaunut tulisivat samaan korttiin! Raiteethan ovat vain yksi osa lisää joukkoliikennettä. Ns. täydentävä osa, jolla laajennetaan joukkoliikenteen perspektiiviä tehokkaampaan ja kattavampaan kokonaisuuteen. Nyt joukkoliikenne on kovin Turku keskeinen. Naapurikuntiin kyllä pääsee, mutta mihin siellä pääsee ja kuinka tiheästi, onkin sitten eri juttu. Pikaraitiotie toisi mahdollisuuden lisätä poikittaisliikennettä busseilla ja sitä Turun kehät tarvitsevat.


      • Andersson pois liikenteestä
        mikaml kirjoitti:

        Turun kaupungin bussikuskit ajavat yhä jäsenkirjalla, eivät ajokortilla.
        Pääsyvaatimukset kuljettajaksi: Huono käytös, heikko ajotaito, punikki ja ylimielinen.
        Tlo:n porukka parempaa.

        en nyt tiiä must tukl kuskit on paskoja ajamaan mut ei ne vittumaisia ole toisin kuin Andrsson abn yks vitun huorakuski joka heitti mut ulos autosta ku kirosin parikertaa puhelimeen, et jos joku on vittumainen ni se on kyl toi anderssonin paskalinja rumat bussin värityksetki


    • nääsnääs

      Helsingissä on upea ja laajeneva ratikkasysteemi. Olette varmaan kokeilleet.

      • eri sarjassa!

        Niinkuin niiden päättäjätkin.


      • rautioteitä

        Tamperalisetkin ovat pistäneet ratikka hankkeen jäihin. Helsinkiin niitä varmaan rakennetaan ja myös Turkuun ja Tampereelle siinä vaiheessa kun se alkaa olla miljoonan asukkaan seutukuntaa.


      • oikeasti...
        rautioteitä kirjoitti:

        Tamperalisetkin ovat pistäneet ratikka hankkeen jäihin. Helsinkiin niitä varmaan rakennetaan ja myös Turkuun ja Tampereelle siinä vaiheessa kun se alkaa olla miljoonan asukkaan seutukuntaa.

        Siis Helsinki ei ole ollut mikään miljoonan ihmisen seutukunta kun se metron rakensi ja metro on kaukana jostain pikaratikasta.

        Siihen ei todellakaan tarvita miljoonaa ihmistä, eikä edes puolta siitä. Sulla ei ole mitään suhteellisuuden tajua!

        Helsingin raitioteiden leviäminen johtuu siitä, että siellä ei ole poistettu raitioteitä, kuten Turussa tyhmät päättäjät tekivät.

        Jos Turussa ei olisi poistettu ratikoita, niin on hyvin hyvin suuri syy olettaa, että Turussa olisi jo nyt pikaraitiotie. Ja tiedä vaikka Turku olisi myös säilyttänyt menestyksensäkin.

        Onko siellä joku nurin kurisesti kateellinen helsinkiläinen, joka ei halua muiden kaupunkien näyttävän yhtään enemmän modernilta?


      • sinä tässä olet naurettava
        oikeasti... kirjoitti:

        Siis Helsinki ei ole ollut mikään miljoonan ihmisen seutukunta kun se metron rakensi ja metro on kaukana jostain pikaratikasta.

        Siihen ei todellakaan tarvita miljoonaa ihmistä, eikä edes puolta siitä. Sulla ei ole mitään suhteellisuuden tajua!

        Helsingin raitioteiden leviäminen johtuu siitä, että siellä ei ole poistettu raitioteitä, kuten Turussa tyhmät päättäjät tekivät.

        Jos Turussa ei olisi poistettu ratikoita, niin on hyvin hyvin suuri syy olettaa, että Turussa olisi jo nyt pikaraitiotie. Ja tiedä vaikka Turku olisi myös säilyttänyt menestyksensäkin.

        Onko siellä joku nurin kurisesti kateellinen helsinkiläinen, joka ei halua muiden kaupunkien näyttävän yhtään enemmän modernilta?

        Helsingin väkiluku ylitti 60-luvlla puolen miljoonan rajan ja oli todella voimakkaassa kasvussa kun merton rakentamiseta tehtii päätöksiä. Jos silloin olisi tiedetty että väkiluvun kasvu hidastuu ja 2000 luvullakin ollaan vileä alle 600.000 väkiluvussa, niin olisikon mahdettu ryhtyä koko hankkeeseeen.

        Turun seutukunta on noista Helsingin alueen 60-luvun lukemsitakin vielä todella kaukana.

        Ajattele asiaa järjellä, älä tunteella.


      • järjellä!
        sinä tässä olet naurettava kirjoitti:

        Helsingin väkiluku ylitti 60-luvlla puolen miljoonan rajan ja oli todella voimakkaassa kasvussa kun merton rakentamiseta tehtii päätöksiä. Jos silloin olisi tiedetty että väkiluvun kasvu hidastuu ja 2000 luvullakin ollaan vileä alle 600.000 väkiluvussa, niin olisikon mahdettu ryhtyä koko hankkeeseeen.

        Turun seutukunta on noista Helsingin alueen 60-luvun lukemsitakin vielä todella kaukana.

        Ajattele asiaa järjellä, älä tunteella.

        Turkuun ei olla rakentamassa metroa. Tänne ollaan hakemassa kaupunkiseudun rakennetta sitovaa joukkoliikennejärjestelmää.

        Helsingissä on silloin metron rakentamisen aikoihin ollut jo kolme muutakin järjestelmää. Turussa on vain yksi, joka on auttamattoman suppea ja huono.

        Turun talous alue on 300.000asukkaan, josta pikaraitiotie koskettaa 230.000 asukasta. Nämä lukemat ovat erittäin sopivia pikaraitiotielle.

        Turku tarvitsee paremman koko kaupunkialueen kattavan yhteisen ja yhtenäisen joukkoliikenteen, jossa autoliikenteelle kilpailukykyinen ja itsensä kannattava runkojärjestelmä!

        Tämä jättäisin enemmän resursseja tukea tällä hetkellä huonosti palveltuja alueita kaupunkiseudulla.

        Sinä olet kehityksen vastustaja. Estämällä Turkua ottamasta tärkeää askelta, estät myös Turkua ikinä kehittymästä paremmaksi kaupungiksi. Autoistuminen tulee tappamaan seudun kehityksen ennemmin tai myöhemmin. Joukkoliikenteen parannuksien teko pitää aloittaa vähintään 10 vuotta ennen, ennen kuin umpikuja tulee vastaan.

        Osaatko sinä ennustaa, koska umpikuja tulee vastaan? 2015, 2025.. tuskin kuitenkaan 2035 jälkeen. Turulla on jo nyt ongelmallinen liikenne, jota ei keskustassa voida korjata muuta kuin alitustunneleilla.


    • Muttei vielä

      Raideliikennettä tulee Turkuun heti kun sille on tarvetta, eli jossain siinä vaiheessa kun alueen väkimäärä on tuplaantunut. Sitä odotellassa pärjätään hienosti linja-autojen kanssa.

      • nyt on tarvetta

        Tein pientä tutkimusta, ja saksassa pienimmät kaupungit joissa ratikoita oli olivat 50 000:n asukkaan kaupunkeja.

        saksasta mallia!! ympäristöasiat, rangaistukset, lait - ja RATIKAT!!

        Lukejaa faktoja, ja käykää kaupungissa jossa on toimiva ratikkasysteemi ennenkuin teilaatte!


      • anna esimerkkejä
        nyt on tarvetta kirjoitti:

        Tein pientä tutkimusta, ja saksassa pienimmät kaupungit joissa ratikoita oli olivat 50 000:n asukkaan kaupunkeja.

        saksasta mallia!! ympäristöasiat, rangaistukset, lait - ja RATIKAT!!

        Lukejaa faktoja, ja käykää kaupungissa jossa on toimiva ratikkasysteemi ennenkuin teilaatte!

        Se on vähän eri juttu kun niitä 50.000 asukkaan pikkukaupunkeja on monta yhden suuren kaupungin ympärillä, silloin on järkevää rakentaa tehokkaita kuljetusväyliä. Turun kokoisessa paikassa niille ei vaan ole tarvetta.

        Anna muutava esimerkki, niin tarkastellaan niitä edellisen väittämäni valossa.


      • aivan turhaa
        anna esimerkkejä kirjoitti:

        Se on vähän eri juttu kun niitä 50.000 asukkaan pikkukaupunkeja on monta yhden suuren kaupungin ympärillä, silloin on järkevää rakentaa tehokkaita kuljetusväyliä. Turun kokoisessa paikassa niille ei vaan ole tarvetta.

        Anna muutava esimerkki, niin tarkastellaan niitä edellisen väittämäni valossa.

        Kyse ei ole kaupungin koosta ensinkään, vaan aiotun linjan tiheydestä. Turussa on ollut raitiovaunuja jo paljon pienempänä kaupunkina.

        Turun pikaraitiotie selvityksessä on kaikki esimerkit mitä tarvitset!
        http://www.turku.fi/ympakaavi/toimistot/Kaavoitus/sivut/Yleiskaavoitus/sivut/Yleiskaavoituksen_osaselvitykset.php?content=Pikaraitiotieselvitys


      • Valitettavasti hakemaasi si...

      • kuin minä!

    • turkkusest..
    • kehittää..ei Turku

      http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1488568

      Helsinkiin suunnitteilla merellinen raitiotie
      14.2.2008 18:52


      Helsingin Kruunuvuorenrannan uuden asuinalueen joukkoliikenne on tarkoitus järjestää merellistä raitiotietä pitkin.

      Torstaina pöydälle jätetyn osayleiskaavaehdotuksen mukaan Kruunuvuorenrannasta tulee koti 7 500 asukkaalle. Ensi vuosikymmenellä rakennettava asuinalue nousee Laajasalon öljysataman alueelle ja lähistölle.

      Puolet alueesta on tarkoitus rakentaa kerros- ja puolet pientaloina. Rantaviivaa on noin kuusi kilometriä. Osa pientaloista on kelluvia, ja joillakin on oma ranta. Kotien lisäksi alueelle tulee vajaa tuhat työpaikkaa sekä virkistyskeskus.

      Liikenne keskustasta Kruununvuorenrantaan toteutetaan raitiovaunulinjalla, joka kulkee siltoja ja mahdollisesti tunnelia pitkin. Ennen raitiotien rakentamista asuinalueelle pääsee busseilla Herttoniemen metroaseman kautta.

      Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee asuinalueen osayleiskaavaehdotusta seuraavan kerran kahden viikon kuluttua.

      STT

      • rannat

        Turkukin voisi yrittää kaavoitaa rantatontteja, jos maata löytyisi. Ihme ja kumma, "saaristokaupungilla" ei ole yhtäkän rakentamiseen sopivaa rantatonttia!

        Saarten rannat ovat kaikki yksityisten tontinomistajien kesä- tai talvimökkikäytössä. Niille ei ole mitään asiaa, ei edes raitsikoiden kanssa!

        Päinvastoin: Turku kaavoitti viimeisetkin omistuksessaan olevat rannat Hirvensalon alkupäässä viereisten ökytalojen rantapihoiksi ja laituripaikoiksi. Näin estettiin kaupunkilaisten lähes ainoat veden äärellä olevat kävely-yhteydetkin rantaa pitkin saarille.

        Lienee ollut hankkeen takana vaikutusvaltaista joukkoa? Luottamusmiehetkin olivat hiljaa kuin kusi sukassa!


      • jos haluan
        rannat kirjoitti:

        Turkukin voisi yrittää kaavoitaa rantatontteja, jos maata löytyisi. Ihme ja kumma, "saaristokaupungilla" ei ole yhtäkän rakentamiseen sopivaa rantatonttia!

        Saarten rannat ovat kaikki yksityisten tontinomistajien kesä- tai talvimökkikäytössä. Niille ei ole mitään asiaa, ei edes raitsikoiden kanssa!

        Päinvastoin: Turku kaavoitti viimeisetkin omistuksessaan olevat rannat Hirvensalon alkupäässä viereisten ökytalojen rantapihoiksi ja laituripaikoiksi. Näin estettiin kaupunkilaisten lähes ainoat veden äärellä olevat kävely-yhteydetkin rantaa pitkin saarille.

        Lienee ollut hankkeen takana vaikutusvaltaista joukkoa? Luottamusmiehetkin olivat hiljaa kuin kusi sukassa!

        Ne pitää vain ottaa haltuun, lasken ne alueet keskustaksi ja kävelen siellä miten haluan, koska olen keskustanasukas, kaikki keskusta on minun pihaani.


      • rikkumista!
        jos haluan kirjoitti:

        Ne pitää vain ottaa haltuun, lasken ne alueet keskustaksi ja kävelen siellä miten haluan, koska olen keskustanasukas, kaikki keskusta on minun pihaani.

        Jos näen Sinut omalla, aidatulla rantapihallani, saat suolapyssyllä persuksiisi. Lisäksi saat takuuvarmasti poliisit schäfereineen perääsi ja syytteen kotirahuan häirinnästä. Tervetuloa kokeileen poitsu!

        On meillä vielä lait voimassa!


      • vaineen..
        rikkumista! kirjoitti:

        Jos näen Sinut omalla, aidatulla rantapihallani, saat suolapyssyllä persuksiisi. Lisäksi saat takuuvarmasti poliisit schäfereineen perääsi ja syytteen kotirahuan häirinnästä. Tervetuloa kokeileen poitsu!

        On meillä vielä lait voimassa!

        Tuskin sinulla on rantatonttia suurkeskustan alueella.


      • meni jo
        vaineen.. kirjoitti:

        Tuskin sinulla on rantatonttia suurkeskustan alueella.

        Rantatonttien määrä on rajallinen "saaristokaupungissakin", vaikka muutama saatiinkin lisää, kun Pitkäsalmen rannalla kaupungin omistamat rantapuistot viime vuonna liitettiin katuvarren omakotitonttien laituri- ja pihamaiksi.


      • Raitiovaunuratikka
        rikkumista! kirjoitti:

        Jos näen Sinut omalla, aidatulla rantapihallani, saat suolapyssyllä persuksiisi. Lisäksi saat takuuvarmasti poliisit schäfereineen perääsi ja syytteen kotirahuan häirinnästä. Tervetuloa kokeileen poitsu!

        On meillä vielä lait voimassa!

        Luin että pikaraitiotiet tulevat Turkuun mutta vain Varissuo-Runosmäki jä joku muu lähiö. Mikseivät pistä koko turkuun ratikoita?!


      • ei tule sitäkään
        Raitiovaunuratikka kirjoitti:

        Luin että pikaraitiotiet tulevat Turkuun mutta vain Varissuo-Runosmäki jä joku muu lähiö. Mikseivät pistä koko turkuun ratikoita?!

        Ei ole rahaa edes varsissuo runosmäkeen...


    • Toivottavasti tulis

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe