Sijoituskoira toiseen kotiin,rahajuttuja

pakkotilanne

meillä on sijoituksessa koira jonka kanssa on tullut sellaisia ongelmia ettemme yksinkertaisesti voi pitää koiraa vaikka rakas onkin.
Kaikkemme olemme tehneet ja päätyneet siihen että koiralla ei ole hyvä olla meillä.
kasvattaja ei ota koiraa takaisin ja koti pitäisi löytyä muualta. maksoimme kasvattajalle koirasta sopimamme summan, mutta nyt kun koti etsitään muualta voimmeko pyytää koirasta mitä tahdomme?
Emme tietenkään pyydä samaa summaa, vaan vähemmän, mutta ei kai meidän tarvitse ilmatteeksi antaa?
Ei kuulosta reilulta että kasvattaja saa koirasta hinnan,koira on meillä alle puoli vuotta ja annamme sen ilmaiseksi uuteen kotiin.

20

2126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja minäkin...

      Et voi luovuttaa koiraa/sopimusta kolmannelle osapuolelle, ilman kasvattajan nimenomaista suostumusta.
      Sinulla on oikeus purkaa sopimus, siinä tapauksessa takuumaksu jää kasvattajalle. Kasvattaja on velvollinen ottamaan koiran takaisin.

      Mutta älä missään tapauksessa mene myymään koiraa kenellekään, mistään hinnasta! Et voi antaa sitä edes ilmaiseksi! Silloin sinä teet sopimusrikkomuksen ja jutusta tulee tosi ruma. Koira on nimittäin kasvattajan omaisuutta, se täytyy muistaa.
      Et taida olla kasvattajaan kovin hyvissä väleissä?

      Mikä on syy luopua koirasta? Sekin vaikuttaa kasvattajan asenteeseen teitä kohtaan. Tuo ei nimittäin kuulosta kovin hyvältä, että koira on ollut teillä muutaman kuukauden ja nyt siitä pitäisi päästä eroon.

      Ota yhteyttä kennelliittoon, sieltä neuvotaan eteenpäin, jos kasvattaja ei edelleenkään halua ottaa koiraa vastaan.

      • aloittaja

        kasvattaja on tietoinen asiasta. yhdessä olemme miettineet ratkaisua ja hänen puoleltaan tuli ajatus että etsitään uusi koti. hän haluaisi antaa meille myös pennun samasta rodusta, sillä vika koirassa on sellainen ettei sovi meille, ehkä johonkin paikkaan jossa on koiran tarvitsemat asiat.
        En ole niin tyhmä että ilman keskustelua kasvattajan kanssa lähtisin tähän.


      • Aloittaja

        Onko alle puoli vuotta sama asia kuin muutama kuukausi? Ei ole.


      • Pitkänlinjan harrastaja
        aloittaja kirjoitti:

        kasvattaja on tietoinen asiasta. yhdessä olemme miettineet ratkaisua ja hänen puoleltaan tuli ajatus että etsitään uusi koti. hän haluaisi antaa meille myös pennun samasta rodusta, sillä vika koirassa on sellainen ettei sovi meille, ehkä johonkin paikkaan jossa on koiran tarvitsemat asiat.
        En ole niin tyhmä että ilman keskustelua kasvattajan kanssa lähtisin tähän.

        No mutta jos kerta olette kasvattajan kanssa puheväleissä ja jo uuttakin koiraa häneltä suunnittelette, niin miksi et puhu asiasta avoimesti hänen kanssaan ja kysy miten rahapuoli näissä sopimuksissa nyt hänen mielestään menisi?

        Miksi sulla on niin suuri hätä siitä että kasvattaja saisi koiran muualle myydessään siitä rahaa? Ei ole sulta pois.


    • Pitkänlinjan harrastaja

      Kasvattaja ei ilmeisesti voi ottaa koiraa kotiinsa, vaan sen vuoksi sille etsitään uusi koti johon se siirtyy suoraan teiltä, ei kasvattajan kodin kautta.

      Rahaa te ette voi ottaa. Te itse haluatte purkaa sopimuksen ja ns. takuuraha, minkä olisitte saaneet kasvattajalta takaisin koiranne tehtyä pennut, jää siis hänelle, korvaukseksi siitä että puratte sopimuksen. Kasvattaja tekee haluamansa sopimuksen uuden omistajaperheen kanssa, on se sitten myynti- tai uusi sijoitussopimus. Siihen teillä ei ole sanottavaa. Ja rahan saa kasvattaja, onhan koiranne parhaillaankin juridisesti hänen omistamansa koira, ei teidän.

      Rahallinen tappio minkä nyt koette johtuu siis todellakin teidän omasta halusta purkaa sopimus.

      Jos asia epäilyttää, voitte kysyä neuvoa kennelliitosta, mutta siellä vastataan teille kyllä samoin kuin mitä vastasin nyt teille tuossa yllä.

      • mielipide vain

        ... mustavalkoista.


        Itse ottaisin kasvattajana koiran takaisin ja myös maksaisin vakuusmaksun takaisin. Rahasta en alkaisi tappelemaan vaan koira olisi etusijalla.

        Mikäli tilanne olisi se etten itse pystyisi koiraa pitämään sijoittaisin sen muualle.


      • Pitkänlinjan harrastaja
        mielipide vain kirjoitti:

        ... mustavalkoista.


        Itse ottaisin kasvattajana koiran takaisin ja myös maksaisin vakuusmaksun takaisin. Rahasta en alkaisi tappelemaan vaan koira olisi etusijalla.

        Mikäli tilanne olisi se etten itse pystyisi koiraa pitämään sijoittaisin sen muualle.

        ...mikäs siinä oli mustavalkoista? Yleensä sopimuksissa on aika mustavalkoisesti esitetty asiat.

        Itsekin ottaisin koiran takaisin kotiini, mutta en maksaisi vakuusrahaa takaisin, koska sopimuksen mukaan sitä ei makseta takaisin.

        Minäkin sijoittaisin sen uuteen kotiin, mutta ehkäpä kyseinen kasvattaja ei pysty sitä kotiinsa ottamaan ja siksi se lähtee nykyisestä kodista sitten uuteen kotiin. Silti vaikka koira lähtee nykyisestä paikasta uuteen kotiin ei nykyiselle kodille uusi koti maksa mitään rahaa, koska nykyinen koti ei ole sopimuksen osapuoli uuden kodin kanssa vaan kasvattaja on.


      • aloittaja

        Kun sijoituksessa on uros, tuleeko uroksen mukana mitään takuurahajuttuja kun pentue syntyy kasvattajan nartulla kasvattajan luona? Ymmärsin että silloin emme saa mitään takaisin maksamastamme summasta vaikka pentueita syntyisi. Pian on syntymässä pentue tästä uroksesta emmekä ole mistään takuurahoista puhuneet?


      • aloittaja
        Pitkänlinjan harrastaja kirjoitti:

        ...mikäs siinä oli mustavalkoista? Yleensä sopimuksissa on aika mustavalkoisesti esitetty asiat.

        Itsekin ottaisin koiran takaisin kotiini, mutta en maksaisi vakuusrahaa takaisin, koska sopimuksen mukaan sitä ei makseta takaisin.

        Minäkin sijoittaisin sen uuteen kotiin, mutta ehkäpä kyseinen kasvattaja ei pysty sitä kotiinsa ottamaan ja siksi se lähtee nykyisestä kodista sitten uuteen kotiin. Silti vaikka koira lähtee nykyisestä paikasta uuteen kotiin ei nykyiselle kodille uusi koti maksa mitään rahaa, koska nykyinen koti ei ole sopimuksen osapuoli uuden kodin kanssa vaan kasvattaja on.

        Olet oikeassa, kasvattaja ei pysty ottamaan koiraa takaisin itselleen ja mahdollisesti uuteen kotiin lähtee meiltä. Mutta kun/jos uusi koti löytyy maksaako uusi koti kasvattajalle saman summan kuin minkä mekin olemme koirasta (viallisesta tosin) maksaneet?


      • Pitkänlinjan harrastaja
        aloittaja kirjoitti:

        Olet oikeassa, kasvattaja ei pysty ottamaan koiraa takaisin itselleen ja mahdollisesti uuteen kotiin lähtee meiltä. Mutta kun/jos uusi koti löytyy maksaako uusi koti kasvattajalle saman summan kuin minkä mekin olemme koirasta (viallisesta tosin) maksaneet?

        Se riippuu ihan siitä millaisen sopimuksen kasvattaja haluaa heidän kanssaan tehdä. Jos hän haluaa alntaa koiran jollekulle ilmaiseksi, niin sitten antaa. Tai sitten hän sijoittaa ja ottaa sellaisen takuurahan kuin haluaa. Tai jos päätyy siihen, että hän myykin koiran ja ei halua sitä enää siis sijoitussopimuksella kenellekään sijoittaa, niin sitten hän ottaa siitä sellaisen myyntihinnan kun haluaa.

        Mutta sehän ei kuulu teille, ei ole teiltä pois minkälaisen hinnan hän siitä ottaa, se on heidän välisensä asia. Älä nyt sotke teidän sopimusta ja rahaa uuteen sopimukseen ja siihen liittyvää takuusummaa toisiinsa, niillä ei ole tekemistä keskenään.


      • Pitkänlinjan harrastaja
        aloittaja kirjoitti:

        Kun sijoituksessa on uros, tuleeko uroksen mukana mitään takuurahajuttuja kun pentue syntyy kasvattajan nartulla kasvattajan luona? Ymmärsin että silloin emme saa mitään takaisin maksamastamme summasta vaikka pentueita syntyisi. Pian on syntymässä pentue tästä uroksesta emmekä ole mistään takuurahoista puhuneet?

        ...sopimuspaperista mitä olette aikoinaan sopineet! Eihän tämän pitäisi olla ollenkaan epäselvää, olette kirjanneet varmasti tämänkin asian sopimukseen ja puhuneet asiasta kun olette käyneet sopimusehtoja lävitse. Vai oletko ottanut koiran sijoitukseen ymmärtämättä mitä sijoitus tarkoittaa ja allekirjoittanut sijoitussopimuksen ymmärtämättä sopimuksen sisältöä?

        Soita kasvattajalle ja kysy häneltä miten asia menee. Käykää vaikkapa sopimus uudestaan yhdessä läpi jotta ymmärrät mistä on kyse.


      • nenukistaan...
        Pitkänlinjan harrastaja kirjoitti:

        ...sopimuspaperista mitä olette aikoinaan sopineet! Eihän tämän pitäisi olla ollenkaan epäselvää, olette kirjanneet varmasti tämänkin asian sopimukseen ja puhuneet asiasta kun olette käyneet sopimusehtoja lävitse. Vai oletko ottanut koiran sijoitukseen ymmärtämättä mitä sijoitus tarkoittaa ja allekirjoittanut sijoitussopimuksen ymmärtämättä sopimuksen sisältöä?

        Soita kasvattajalle ja kysy häneltä miten asia menee. Käykää vaikkapa sopimus uudestaan yhdessä läpi jotta ymmärrät mistä on kyse.

        Ensinnäkin, aloittaja olisi voinut kertoa tilanteesta hieman tarkemmin, eikä sitten hyökätä, kun oletus ei osu nappiin.
        Katsos, usein sijoitettava koira on pentu, usein se on myös narttu ja usein (toivottavasti) ihminen ymmärtää minkälaiseen sopimukseen nimensä laittaa.

        Ilmeisesti koirassa ei ole jalostuskäyttöä estävää vikaa? Jos kerran on pentujakin tulossa? Mikä vika siinä sitten on? Ettekö ole osanneet kouluttaa koiraa, sen tarvitsemalla tavalla?

        Pääasia, mikä nousee kirjoituksistasi esille, on -paljonko me tästä saadaan?
        -ei kai kasvattajakaan tästä saa rahaa, jos ei mekään saada?
        -ei kai se ainakaan moneen kertaan voi sijoitusmaksua saada?
        -ei kai meidän tarvitse siitä ilmaiseksi luopua?

        Mitäs väliä sillä koiralla enää on! ;)))))

        LUKEKAA NE PAPERIT, JOIHIN OLETTE NIMENNE LAITTANEET!


      • niksu
        mielipide vain kirjoitti:

        ... mustavalkoista.


        Itse ottaisin kasvattajana koiran takaisin ja myös maksaisin vakuusmaksun takaisin. Rahasta en alkaisi tappelemaan vaan koira olisi etusijalla.

        Mikäli tilanne olisi se etten itse pystyisi koiraa pitämään sijoittaisin sen muualle.

        vakuusmaksua makseta takaisin, jos vastaanotaja purkaa sopimuksen.
        Eihän siitä nyt mitään tule, että porukka ottaa koiran sijoitukseen ja sitten muutaman kuukauden päästä ollaan palautamassa ja vaaditaan rahaa takaisin koirasta, jota ei edes omista. Näintä tapauksia olisi paljon, jos se näin kävisi.

        Sijoituskoira on kasvattajansa omistuksessa, toisin sanoen kasvattajan omaisuutta, joten ei siinä rahasta aleta tappelemaan, jos vastaanottaja haluaa luopuua koirasta. Vastaanottaja saa koiran ilmaiseksi, koska kasvattaja saa teettää pennut koiralla. Vakuusmaksu on siltä varalta, että jotain menee pieleen, eikä koiralla voikaan teettää pentuja, esim. huonot lonkat, kaihi tms.
        Vastaanottaja voi aina halutessaan purkaa sijoitussopimuksen, jolloin vakuusmaksu jää kasvattajalle. Sen sijaan kasvattaja ei voi purkaan sijoitussopimusta, ellei vastaanottaja ole rikkonut sopimusta tai syyllistynyt eläinrääkkäykseen.


      • niksu
        aloittaja kirjoitti:

        Kun sijoituksessa on uros, tuleeko uroksen mukana mitään takuurahajuttuja kun pentue syntyy kasvattajan nartulla kasvattajan luona? Ymmärsin että silloin emme saa mitään takaisin maksamastamme summasta vaikka pentueita syntyisi. Pian on syntymässä pentue tästä uroksesta emmekä ole mistään takuurahoista puhuneet?

        en yleensä sijoita urosta, vaan pidän ne kotona. Yhden tosin olen sijoittanut. Itselläni oli kolme astutusta koiraan. Kaksi käytin, joten koiran vastaanottaja sai vakuusmaksusta 2/3 takaisin. Määräajan kuluttua koira sitten siirtyi vastaanottajan omistukseen.

        Kyllä vaan tästäkin pentueesta on maksettava teille takaisin jotain, riippuu siitä montako pentuetta olette sopimuksessa sopineet. Onhan se yksi pentue, ihan sama onko se kasvattajan pentue vai jonkun muun.


      • koira on
        aloittaja kirjoitti:

        Olet oikeassa, kasvattaja ei pysty ottamaan koiraa takaisin itselleen ja mahdollisesti uuteen kotiin lähtee meiltä. Mutta kun/jos uusi koti löytyy maksaako uusi koti kasvattajalle saman summan kuin minkä mekin olemme koirasta (viallisesta tosin) maksaneet?

        "viallinen"? Miten voisit ottaa saman rodun edustajan samalta kasvattajalta, mitäpä jos sekin on "viallinen"? Ja en oikeen usko, että vastuuntuntoinen kasvattaja teille uutta koiraa tarjoaa. Koirassa ei ole jalostuksellista vikaa jos sitä kerran on jo käytetty, eli olisi kiva tietää mikä on vialla koirassa?


      • kokemusta tilanteesta
        nenukistaan... kirjoitti:

        Ensinnäkin, aloittaja olisi voinut kertoa tilanteesta hieman tarkemmin, eikä sitten hyökätä, kun oletus ei osu nappiin.
        Katsos, usein sijoitettava koira on pentu, usein se on myös narttu ja usein (toivottavasti) ihminen ymmärtää minkälaiseen sopimukseen nimensä laittaa.

        Ilmeisesti koirassa ei ole jalostuskäyttöä estävää vikaa? Jos kerran on pentujakin tulossa? Mikä vika siinä sitten on? Ettekö ole osanneet kouluttaa koiraa, sen tarvitsemalla tavalla?

        Pääasia, mikä nousee kirjoituksistasi esille, on -paljonko me tästä saadaan?
        -ei kai kasvattajakaan tästä saa rahaa, jos ei mekään saada?
        -ei kai se ainakaan moneen kertaan voi sijoitusmaksua saada?
        -ei kai meidän tarvitse siitä ilmaiseksi luopua?

        Mitäs väliä sillä koiralla enää on! ;)))))

        LUKEKAA NE PAPERIT, JOIHIN OLETTE NIMENNE LAITTANEET!

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä aloittajan viestistä: Olennaista tuntuu olevan, että hän saa koirasta rahaa, itse koiran tilanne ei tunnu tärkeältä.

        Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ottamassa koiraani takaisin, kun uusi omistaja omista henkilökohtaisista syistään (= kyvyttömyydestään hoitaa koiraa) päätti palauttaa koiran minulle usean kuukauden jälkeen.

        Tällaisessa tilanteessa suurin kärsijä on koira, ja tämä pitäisi olla kaikille selvää. Ei olisi tullut kuulonkaan, että maksan koirastasi jotain tässä tilanteessa. Uusi omistaja oli riittävän fiksu tajutakseen tämän, ja sai olla onnellinen jo siitä, että ylipäänsä olin valmis ottamaan koirani takaisin ja itse etsimään sille uuden kodin (halusin välttää sen, että koirani joutuu heittopussiksi loppuelämäkseen).

        Kun ihminen ottaa koiran, hän kantaa vastuun kaikista niistä seurauksista, jotka tähän asiaan liittyvät - myös rahan menetyksestä. Raha on vähiten merkitsevä asia, koiran hyvinvointi kaikkein tärkein asia. Koiraa ei pidä ottaa ollenkaan, mikäli ei kykene suhtautumaan oikein kaikkiin mahdollisiin vastoinkäymisiin.


      • kasvattaja
        mielipide vain kirjoitti:

        ... mustavalkoista.


        Itse ottaisin kasvattajana koiran takaisin ja myös maksaisin vakuusmaksun takaisin. Rahasta en alkaisi tappelemaan vaan koira olisi etusijalla.

        Mikäli tilanne olisi se etten itse pystyisi koiraa pitämään sijoittaisin sen muualle.

        no ei sen kasvattajan tarvi alkaa mistään rahoista tappeleen, koska sen ei sitä rahaa tarvi palauttaa =)


      • aloittaja
        niksu kirjoitti:

        en yleensä sijoita urosta, vaan pidän ne kotona. Yhden tosin olen sijoittanut. Itselläni oli kolme astutusta koiraan. Kaksi käytin, joten koiran vastaanottaja sai vakuusmaksusta 2/3 takaisin. Määräajan kuluttua koira sitten siirtyi vastaanottajan omistukseen.

        Kyllä vaan tästäkin pentueesta on maksettava teille takaisin jotain, riippuu siitä montako pentuetta olette sopimuksessa sopineet. Onhan se yksi pentue, ihan sama onko se kasvattajan pentue vai jonkun muun.

        kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Olen miettinyt voiko kasvattaja käyttää tätä urosta jalostuksessa tämän puhumani syyn takia jota en valitettavasti voi tässä kertoa, johtuen ihan siitä etten halua tulla tunnistetuksi missään muodossa.
        Taidan kysyä kennelliitolta mitä he ovat mieltä voiko urosta käyttää. Tosin saatan sohaista muurahaispesää ja saada vihoja niskaan, ainakin kasvattajalta jos hän saa tietää, mutta minusta minulla on oikeus asiaa kysyä.

        Tuosta takuurahasta. Pitäisikö papereissa olla maininta sellaisesta? Olemme sopineet 3pentuetta.
        Mitään sen suuntaista emme ole keskutelleetkaan että saisimme pentueesta rahaa takaisin. Itse asiassa kuulin tai tarkemmin luin siitä vasta hiljan että pitäisi saada jotain takaisin?


      • lukee sijoitussopimuksessanne
        aloittaja kirjoitti:

        kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Olen miettinyt voiko kasvattaja käyttää tätä urosta jalostuksessa tämän puhumani syyn takia jota en valitettavasti voi tässä kertoa, johtuen ihan siitä etten halua tulla tunnistetuksi missään muodossa.
        Taidan kysyä kennelliitolta mitä he ovat mieltä voiko urosta käyttää. Tosin saatan sohaista muurahaispesää ja saada vihoja niskaan, ainakin kasvattajalta jos hän saa tietää, mutta minusta minulla on oikeus asiaa kysyä.

        Tuosta takuurahasta. Pitäisikö papereissa olla maininta sellaisesta? Olemme sopineet 3pentuetta.
        Mitään sen suuntaista emme ole keskutelleetkaan että saisimme pentueesta rahaa takaisin. Itse asiassa kuulin tai tarkemmin luin siitä vasta hiljan että pitäisi saada jotain takaisin?

        Se, mitä olette kirjallisesti sopineet, pätee. Ei jälkikäteen "kuullut" vaikuta tilanteeseen, vaan koiran ottaessanne tekemänne/hyväksymänne sopimusehdot. Jos olette sopineet vakuusmaksun palautuksesta ja tehneet kolmen pentueen sopimuksen, sopimuksessanne pitää myös lukea näin (yleensä palautetaan 1/3 vakuusmaksusta per pentue niiden synnyttyä --> kolmannen pentueen jälkeen vakuusmaksu on kokonaan palautettu ja koira siiretään omistajanvaihtoilomoituksella sijoitusperheen omistukseen). Jos olette maksaneet koirasta xxx summan rahaa, mutta ette ole sopineet sen palautuksesta sopimusehtojen täytyttyä (kts. ed.), ette saa rahaa takaisin vaan kasvattajalla on oikeus käyttää urosta jalostukseen ilman erillistä maksua niin monta kertaa, kuin olette sopimukseen kirjanneet.

        Sopimukset ovat aina kasvattajan ja ostajan välisiä. Katsohan nyt sijoitussopimuksesi viimeistään tässä vaiheessa läpi ja mielenkiinnosta kerro muillekin, millaisin ehdoin olette koiran ottaneet. Ei näihin sovelleta mitään "mä olen kuullut"-juttuja, vaan puhtaasti sopparinne mukaisesti toimitte. Edellisen viestin mukaan ette ole sopineet rahan palauttamisesta missään tilanteessa, vaan tietyn summan maksamisesta, jolla olette koiran saaneet haltuunne. Jos siitä luovutte, ei kasvattajan tarvitse rahaa palauttaa, koska hän kaiketi omistaa koiran virallisesti.

        Kasvattaja voi käyttää urosta jalostukseen, jos sillä ei ole rekisteröinnin estävää syytä (kivespuutos tai rodun jokin Pveisa-ehto ei täyty), mikäli koira on hänen nimiinsä rekisteröity ja sijoitussopimuksenne sen sallii. Voihan kasvattaja koiraa käyttää jalostukseen, jos se on jalostuskelpoinen, vaikka olisi sen myynytkin ;)


      • aloittaja kirjoitti:

        kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Olen miettinyt voiko kasvattaja käyttää tätä urosta jalostuksessa tämän puhumani syyn takia jota en valitettavasti voi tässä kertoa, johtuen ihan siitä etten halua tulla tunnistetuksi missään muodossa.
        Taidan kysyä kennelliitolta mitä he ovat mieltä voiko urosta käyttää. Tosin saatan sohaista muurahaispesää ja saada vihoja niskaan, ainakin kasvattajalta jos hän saa tietää, mutta minusta minulla on oikeus asiaa kysyä.

        Tuosta takuurahasta. Pitäisikö papereissa olla maininta sellaisesta? Olemme sopineet 3pentuetta.
        Mitään sen suuntaista emme ole keskutelleetkaan että saisimme pentueesta rahaa takaisin. Itse asiassa kuulin tai tarkemmin luin siitä vasta hiljan että pitäisi saada jotain takaisin?

        Tosiaan nyt riippuu paljon siitä,MITÄ siinä sopimuksessanne lukee.Koska oletteko varma siitä,että kyse on ollut alunperin sijoittamisesta,lukeeko se jossain?

        Eli voi olla kyse myös jalostusoikeudesta,jossa on eri käytäntö ja siinä ei siis ole normaalisti vakuusmaksua ( eli ei myöskään palautettavaa),vaan koira myydään halvemmalla ja omistussuhde on siis heti ostajalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      346
      7777
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2274
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1662
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1509
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      118
      1238
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      77
      1224
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1066
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      955
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      945
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      103
      843
    Aihe