Hei
Ihmiset toteavat usein, että heillä on välilevyn pullistuma. Millä tämä on teiltä todettu? Röntgen- tai magneettikuvauksillako vai miten? Mistä sen yleensäkin tietää ja mitkä ovat oireet?
välilevyn pullistuma
5
1977
Vastaukset
- tälläisä
joku ei oireile ollenkaan jotkut oireilee vaikka ei ole pullistumaakaan. eikä se ole yleensä kipujen syy. lisää voit lukea anttiheikkila.com
lihasten käyttämättömyys, passiivisuus liikunnassa, tietokonella makoilu yms edesauttavat kiputiloille- vai oletko kärsinyt kauan oireista - Tyrä..
Minun diagnoosi oli tälläinen. Otettiin röngtenkuvat, niissä ei näkynyt mitään paitsi vähäistä kulumaa. Sitten otettiin magneettikuvat, niissä näkyi, että minulla on vanha ja jo kuivunut ja kalkkeutunut välilevytyrä eli pullistuma. Varsinainen tyrä ei ollut aiheuttanut koviakaan kipuja, en ainakaan tarvinnut lääkäriin mennä. Mutta nyt tämä kalkkeutunut tyrä aiheutti hermon puristumisen välilevyssä ja aiheuttaa edellee kovia säteily kipuja vasemaan jalkaan. Meillä selkävaivaisilla on varmaan jokaisella omat diagnoosinsa ja jokainen lääkäri neuvoo toimimaan eri tavalla. Kivutkin voivat olla erilaisia. Minulla kipu on repivää ja säteilee koko jalkaan, joskus taas kipu on selvästi selässä ja kipu jäykistää koko selän ja silloin ei voi kuin turvautua lääkkeisiin ja maata selällään lattialla.
- "kutistusoperaatio"
Harmillisia nämä selkäkivut, arpikudos voi myös kiinnittyä hermokudokseen, aiheuttaen kipuja edelleen, vaikka vaiva itsessään olisi ns "poistunut"
Minun selkäkipujeni syyksi selvisi mangneettikuvista ns soviaalikysta. Se aiheuttaa sijaintinsa vuoksi samantyylisiä oireita kuin välilevyn pullistuma. Leikkaus pelottaa, mut kun kirurgi ei osannut sanoa millä muulla sen saisi kutistumaan pois. Kuulema se voi kuitenkin hävitä itsekseenkin pois. Tietäis vaan konstin kutistusoperaatioon,,,,,,
Onko kellään kokemuksia moisesta vaivasta?
- lililuu
Minulla on vuosikausia selkä välillä "jämähtänyt" kun olen tehnyt esim. puutarhatöitä. Lääkärit on aina puhuneet noidannuolesta. Vuosi sitten urheilin liikaa ja selkä on siitä asti oirinut usein ja pahemmin, kipu säteilee sääriin asti ( vuorotellen riippuen luultavasti siitä kummalle puolelle pullistuma on sillä kertaa tullut). Jos nyt esim. kumarrun nostamaan lattialta jotain voi homma olla siinä...Kun yritän kävellä jompikumpi puoli lantiosta lukittuu enkä voi astua kunnolla kipeän puolen jalan päälle. Liikunta ei tähän auta mitään, ehkä sitten vasta kun pullistuma on leikattu pois niin sen jälkeen voin alkaa vahvistamaan selkälihaksia. Fysioterapialla on yritetty hoitaa, ei auttanut. Nyt on lähete sairaalaan ja odotan että pääsen magneettikuvaukseen, siellähän se sitten varmistuu.
- tässä näin:
Joo magneettikuvauksella voidaan todeta välilevyn pullistuma eil diskusprolapsi. Sen oireista tuli heti mieleen iskias-oire, jolloin alaselässä tuntuu kipua joka säteilee toiseen alaraajaan, voi aiheuttaa tuntopuutoksia... iskias-kipu oireilee esim. raskaita esineitä nostettaessa tms rasituksessa. Iskias voidaan varmistaa esim. Lasèguen testillä, jossa selin makuulla olevan potilaan jalka nostetaan suorana ylöspäin, eli koukistetaan lonkkanivelestä. Jos kyse on iskias-oireesta, em. liike luult. aiheuttaa kipua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794