Noin vuosi sitten harrastekäyttööni tullut MF 3070 vm. -88 poiki etuperästä, isosta rattaasta hampaita pois ja löi kesken ajon jumiin koko etupään. No se on korjattu. (kallis remontti)
Kun olin hakemassa ferkkuani korjaamolta siellä oli kaksi vakavannnäköistä huoltomiestä jotka sanoivat minulle että ferkkusi kone ei ole balanssissa.
Eli kun kierrokset nostaa n. 1500 tuntuu värinää.
Täydellä kaasulla värinää ei sillälailla huomaa.
Puhuivat jotain tasapainoaksilasta että se ei olisi kohdalla, minä en ymmärrä.
Jokatapauksessa olivat sitä mieltä että alapää pitäis avata.
Muuten kone tuntuu hyvältä, ei huohota eikä pukkaa sinistä savua.
Onko vastaavia kokemuksia?
Voiko sillä ajaa? Meneekö kone tuusan paskaksi hetken päästä?
MF 3070 AT4.236
17
12789
Vastaukset
- ??????+?
Itselläni on ollut 3060 enkä ole kyllä kuullutkaan, että siinä mitään tasapainoakselia olisi. Tietysti kampiakseli voi olla pois balanssista ja sitä on sitten vaikea arvioida, mikä sen vaikutus on mihinkin. Jos on ollut uudesta lähtien, tuskin haittaa mitään lyhyellä tähtäimellä. Jos taas jokin on aiheuttanut tasapainottomuuden, voi ylimääräistä ikävää tapahtua nopeastikin.
Kaikkiaan nuo 3000-sarjalaiset ovat yksiä murheen kryynejä.- PETEKO
Joo, ei siinä taida tasapainoakselia olla vaan tasapainotin.
Kyllä se koneen käyttö historiakin kertoo koneesta, jos konetta ei huolleta jne. Itsellä sama kone uudesta vm 90 ei mitään mainittavaa remonttia joka olisi normaalista kulumisesta poikkeavaa. Keväällä vedän 57 piikkistä tumen 420 leveää hinattava 50mm terillä.Mäkeäkin löytyy täältä meiltä päin.Joutuu aika koville tuolla äkeellä voimiinsa nähden.Töissä talvella sahauksessa sirkkelin edessä.
- ne on
Meillä ollu uudesta asti -90 vuoden 3060 ja eipä oo paljo muuta tarvinu ku kovaa ajoa ja huonoa huoltoa. Ja niin kovaa ajoa ollu ku toi kone vaan jaksaa just ja just vetää
- J..
ne on kirjoitti:
Meillä ollu uudesta asti -90 vuoden 3060 ja eipä oo paljo muuta tarvinu ku kovaa ajoa ja huonoa huoltoa. Ja niin kovaa ajoa ollu ku toi kone vaan jaksaa just ja just vetää
Jos ei 3060 ole ahdettu, niin se on kyllä niitä maailman hengettömimpiä traktoreita. Hyvä, kun itsensä pystyy liikuttamaan. Joten eipä tuo työn puolesta koville joudu, sikäli luulisi kestävän.
On kai sitä ihmisillä erilaista tuuria ja erilaista käyttöä. Itselläni kun on kokemusta 3060:stä ja 3080:stä, niin täytyy sanoa, että mukavia traktoreita ikäisekseen, mutta
- 3060 on aivan onneton tossu
- 3060:ssä on käytettävyydeltään surkea vaihteisto, jota korostaa puhditon moottori
- 3060:ssä eität etunavat kestä kuormainkäyttöä
- kummassakaan eivät kestä vaihdelaatikot normaalia käyttöä (6000 h alkaa olla remontti tehty joka yksilöön, mitä tiedän)
- kummassakin ovat ajotietokoneet herkkiä vikaantumaan
- kummassakin on raivostuttavia sähkövikoja
- kummassakin ovat lasinpyyhkijän moottorit, puhaltimen moottorit ja vastaavat tilpehöörit lyhytikäisiä
Ja ajo on ollut inhimillistä ja huolto hyvää. - 3060E
J.. kirjoitti:
Jos ei 3060 ole ahdettu, niin se on kyllä niitä maailman hengettömimpiä traktoreita. Hyvä, kun itsensä pystyy liikuttamaan. Joten eipä tuo työn puolesta koville joudu, sikäli luulisi kestävän.
On kai sitä ihmisillä erilaista tuuria ja erilaista käyttöä. Itselläni kun on kokemusta 3060:stä ja 3080:stä, niin täytyy sanoa, että mukavia traktoreita ikäisekseen, mutta
- 3060 on aivan onneton tossu
- 3060:ssä on käytettävyydeltään surkea vaihteisto, jota korostaa puhditon moottori
- 3060:ssä eität etunavat kestä kuormainkäyttöä
- kummassakaan eivät kestä vaihdelaatikot normaalia käyttöä (6000 h alkaa olla remontti tehty joka yksilöön, mitä tiedän)
- kummassakin ovat ajotietokoneet herkkiä vikaantumaan
- kummassakin on raivostuttavia sähkövikoja
- kummassakin ovat lasinpyyhkijän moottorit, puhaltimen moottorit ja vastaavat tilpehöörit lyhytikäisiä
Ja ajo on ollut inhimillistä ja huolto hyvää.No 80 heppaa on aina vaan sen 80 heppaa.. Ei sillon voi ihmeitä odottaakaan. Mutta kuitenkin riittää peruskäyttöön, vaikka kakkoskoneeks.
Meillä toi perus 16 16 vaihteisto ja hyvin on kestäny, enkä sitä mitenkään huonona käytettävyydeltä pidä.
Ja noista vioista mitä listatit niin ainoastaan sähkövikoja on ollu. Ja lähinnä vaan valojen liittimien hapettumista, mitkä helppo korjata. Ja mittarit tosin temppuilee noissa koneissa.
Mutta ku vertaa saman ikäisiin muihin traktoreihin, niin ei voi massikkaa moittia.. - J..
3060E kirjoitti:
No 80 heppaa on aina vaan sen 80 heppaa.. Ei sillon voi ihmeitä odottaakaan. Mutta kuitenkin riittää peruskäyttöön, vaikka kakkoskoneeks.
Meillä toi perus 16 16 vaihteisto ja hyvin on kestäny, enkä sitä mitenkään huonona käytettävyydeltä pidä.
Ja noista vioista mitä listatit niin ainoastaan sähkövikoja on ollu. Ja lähinnä vaan valojen liittimien hapettumista, mitkä helppo korjata. Ja mittarit tosin temppuilee noissa koneissa.
Mutta ku vertaa saman ikäisiin muihin traktoreihin, niin ei voi massikkaa moittia..E-malli lienee yksinkertaisempana ongelmattomampi kuin autotronic. Autotronikissa juuri se automaatio aiheuttaa kiusallisia ja kalliita vikoja. Lisäksi 32 32-vaihteisto n todella paska käyttää, koska A-puolelta ei saa vauhdissa vaihtaa B:lle ja päinvastoin. Ohjekirjan mukaan saa vaihtaa alle 15 km/h nopeudessa ja kevyesti kuormitettuna, mutta käytännössä sitäkään ei voi suositella.
Niinpä esim. perävaunun vedossa pitää ylämäkeä lähestyttäessä pysäyttää traktori ja vaihtaa suosiolla hitaampi puoli ja lähestyä sitten mäkeä valmiiksi pienellä alueella noin 20 km/h.
Isommalla puolella voi kelata läpi neljä mekaanista vaihdetta ja pudottaa pikavaihteesta alas vain huomatakseen, että se ei auta mitään, traktori sammuu mäkeen. Ja kun mäkeen on jääty, onkin valittava sähköisestä kertojasta tosi pieni puoli päälle, että päästään liikkeelle. Sitten taas kone pysähdyksiin ja isompaa sisään. Myötämaassa varovasti nopean puolen A:lla liikkeelle (B:llä ei jaksa lähteä) ja sitten, kun kone liikkuu hiukan, niin varovasti B:puoli ja kytkintä luistattaen vauhtiin. 280 Nevtonin vääntö yhdistettynä 4000 kg:n painoon ja onnettomaan moottori-vaihteisto-yhdistelmään tekee kyllä lopputuloksesta aisankannattimen.
Sääli, sillä ohjaamo on hyvä, traqktori on ketterä ja hyvä ajaa tiellä ja teoriassa varusteet ja ominaisuudet antaisivat mahdollisuudet vaikka mihin. Nyt ei 4 metrin äes liiku kunnolla, vaikka 15 vuotta vanhemmalla 90-heppasella Ford 5000:lla kulkee 5,4-metrinen Potila.
Samoin 10 kuution täyttövaunu kulkee Ferkussonnia kevyemmin 684-Natikalla, jossa valmistajan mukaan on moottorissa 68 hv. ja vaihteita on 8. No, tapista onmitattu 70, mutta silti.
Mutta... jos kaikesta huolimatta joku on näihinkin vehkeisiin tyytyväinen, niin hyvä juttu. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että jollain toisella on hyviä kokemuksia. - traktorikuski
J.. kirjoitti:
E-malli lienee yksinkertaisempana ongelmattomampi kuin autotronic. Autotronikissa juuri se automaatio aiheuttaa kiusallisia ja kalliita vikoja. Lisäksi 32 32-vaihteisto n todella paska käyttää, koska A-puolelta ei saa vauhdissa vaihtaa B:lle ja päinvastoin. Ohjekirjan mukaan saa vaihtaa alle 15 km/h nopeudessa ja kevyesti kuormitettuna, mutta käytännössä sitäkään ei voi suositella.
Niinpä esim. perävaunun vedossa pitää ylämäkeä lähestyttäessä pysäyttää traktori ja vaihtaa suosiolla hitaampi puoli ja lähestyä sitten mäkeä valmiiksi pienellä alueella noin 20 km/h.
Isommalla puolella voi kelata läpi neljä mekaanista vaihdetta ja pudottaa pikavaihteesta alas vain huomatakseen, että se ei auta mitään, traktori sammuu mäkeen. Ja kun mäkeen on jääty, onkin valittava sähköisestä kertojasta tosi pieni puoli päälle, että päästään liikkeelle. Sitten taas kone pysähdyksiin ja isompaa sisään. Myötämaassa varovasti nopean puolen A:lla liikkeelle (B:llä ei jaksa lähteä) ja sitten, kun kone liikkuu hiukan, niin varovasti B:puoli ja kytkintä luistattaen vauhtiin. 280 Nevtonin vääntö yhdistettynä 4000 kg:n painoon ja onnettomaan moottori-vaihteisto-yhdistelmään tekee kyllä lopputuloksesta aisankannattimen.
Sääli, sillä ohjaamo on hyvä, traqktori on ketterä ja hyvä ajaa tiellä ja teoriassa varusteet ja ominaisuudet antaisivat mahdollisuudet vaikka mihin. Nyt ei 4 metrin äes liiku kunnolla, vaikka 15 vuotta vanhemmalla 90-heppasella Ford 5000:lla kulkee 5,4-metrinen Potila.
Samoin 10 kuution täyttövaunu kulkee Ferkussonnia kevyemmin 684-Natikalla, jossa valmistajan mukaan on moottorissa 68 hv. ja vaihteita on 8. No, tapista onmitattu 70, mutta silti.
Mutta... jos kaikesta huolimatta joku on näihinkin vehkeisiin tyytyväinen, niin hyvä juttu. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että jollain toisella on hyviä kokemuksia.Tuossa A/B -vaihdossa ei ole mitään kovin ihmeellistä, kyllä niiden välillä voi vaihtaa vapaasti tietysti järki päässä pitäen ettei väkisin survo pienempää sisään isossa vauhdissa, eikä taida A-alueella muutenkaan kulkea yli 15 km/h.
Rajoitukset on aluevaihteessa, mutta sitä ei yleensä tarvitse kuin joissakin peltohommissa.
Ei todellakaan ole tarvinnut pysähtyä A/B-vaihtoa varten. - Ei tosiaan
traktorikuski kirjoitti:
Tuossa A/B -vaihdossa ei ole mitään kovin ihmeellistä, kyllä niiden välillä voi vaihtaa vapaasti tietysti järki päässä pitäen ettei väkisin survo pienempää sisään isossa vauhdissa, eikä taida A-alueella muutenkaan kulkea yli 15 km/h.
Rajoitukset on aluevaihteessa, mutta sitä ei yleensä tarvitse kuin joissakin peltohommissa.
Ei todellakaan ole tarvinnut pysähtyä A/B-vaihtoa varten.Luepa käyttöohjekirjasta: A:lta B:lle vain hitaissa nopeuksissa.
Kysypä huoltomieheltä: A:lta B:lle mieluummin pysähdyksissä.
Sähköisessä aluevaihtajassa rajoitus on 2 km/h, mutta eipä se kovemmassa nopeudessa vaihdukaan. - J..
traktorikuski kirjoitti:
Tuossa A/B -vaihdossa ei ole mitään kovin ihmeellistä, kyllä niiden välillä voi vaihtaa vapaasti tietysti järki päässä pitäen ettei väkisin survo pienempää sisään isossa vauhdissa, eikä taida A-alueella muutenkaan kulkea yli 15 km/h.
Rajoitukset on aluevaihteessa, mutta sitä ei yleensä tarvitse kuin joissakin peltohommissa.
Ei todellakaan ole tarvinnut pysähtyä A/B-vaihtoa varten.Ohjekirjassa seisoo seuraavasti:
"Alueelta A saa vaihtaa alueelle B (ja päinvastoin) vain mikäli ajonopeus on alle 10 km/h."
Lisää 3060:stä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=22000000014227638&view_mode=flat
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=2141.msg28321#msg28321
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=22000000002761281
- juu kyllä
ton ikäsis 4-koneis oli vikoja napurilla levis 265 koneissa on tasapainotusvikaa joka ajanmyötä hajottaa konee.
En tiedä asiasta enempää mutta otappa selvää. - oli vikaa
Onkohan kyseessä sama moottori, en nyt muista tarkalleen.
Sellainen tehdasvika oli, että kampiakselin "pukin" pultti oli tehtaalla kiristetty liian lujaan, josta seurauksena se oli katkennut. No sitten kun tuli koneen avaus, oli sieltä mennyt kolme pukkia halki.
Onneksi ei ollut kampiakseli vääntynyt, kävi tarkastuksessa eikä mitään. No uudet pukit tilalle ja kovaa ajoa.
Onko tuossa 3070:ssä turbo? Nimittäin tässä 390:ssä oli jälkiasennusturbo, eivät oikein kuulemma tahdo kestää niitä tehoja, kun kyseessä on 4,0 l moottori, tehdasturbollinenhan on sillä 3,89 l koneella vai mikä se nyt oli.. - tautia
tuossa kyseisessä koneessa (AT4.236) kai aika yleinenkim vika tuo tasapainoakselin hajoaminen. Ainakin omasta lähipiiristä 265:sta meni sama akseli aika pienillä tunneilla. J
- kaks eri
konetta: A 4.236 ja AT 4.236. Tuossa T-mallissa
mm.öljyjäähdytetyt männät ym. ym.
- ennen mf
Joku poropeukalo käyny siellä koneessa ja ei oo osannu koota alapäätä oikein. Siellä öljypohjassa on erillinen tasapainokoneisto, joka on hammasvälityksellä yhteydessä jakopään kautta kampiakseliin. Tällä rakenteella kampiakseli on saatu kevyemmäksi ja moottorin kiihtyvyys parempi. Tavalliselta pulliaiselta puolenpäivän homma tunkata se kone pukkien päälle ja pudottaa öljypohja pois. Muistaakseni etukehto pitää hiukan saada eteenpäin ohjuritapeissaan, että pohjan saa pois. Sitten ykkössylinterin suutin pois ja tikku sinne reikään.ELI asetus on ykkösen mäntä yläasennossa ja tasapainokoneiston puntit on silloin tasan ala-asennossa. Tasapainokoneiston hammastus aika tiheä, että kannattaa olla tarkkana siinä asetuksessa. Homma tapahtuu siten että sen koneiston kiinnitysruuvit löysätään niin paljon että hammastuksen voi muuttaa sieltä alhaalta kohdalleen sen jälkeen kun olet pyöritellyt sen ykkösen männän ykk;an
- PETEKO
Kiitos vastauksesta, tämä auttoi minua kovasti.
Mitään merkkejäkö siellä ei ole.
- mf 3070e
mul on mf 3070 ja mf 3050 eikä mitään vikaa jos sun ongelmaa miettii niin kyl sil voi ajaa eikä mene paskaksi mul on ollu ennen noin 80hv case ja siinä oli sama ongelma kylmä sillä äestelin ja kylvin 48 hehtaarin pellot mut kylse vaan kesti ja mä myin sen pois ja vaihroon mf 3070 joten kyl se siitä aijan kans sano mun sanoneen joo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855