Trigly - arvo koholla

Onko haittaa?

Onko kysymyksessä sokeriaineenvaihdunnan häiriö, jos trigly -arvoni on n. 2.7?

Minulla oli raskausdiabetes 4 vuotta sitten. Paastosokeri on nyt 5,4. HDL on ollut noin 0,65.

Harmaakaihin sain silmiini 26- ja toiseen silmään 30-vuotiaana. Ei ole onneksi edennyt.

Isälläni ja hänen äidillään on vanhuusiän diabetes. Olen keski-ikäinen.

Siis tekeekö tuo trigly tuhojaan, jos muuten sokerini pysyy kohdallaan? Liittyykö harmaakaihi diabeteksen kehittymiseen, jos se todetaan ennen raskausdiabetesta, kuten kohdallani? Toivon terveysalan asiantuntijoilta neuvoa.

13

13006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

      Mielestäni ei ole syytä huolestua, trigly-arvo ei ole hälyttävän korkea ja ilmeisesti olet hieman ns.tukeva, joka selittää tuon hieman kohollaan olevan arvon. Hyvä eli HDL on hieman alakantissa, kannattaisi keskittyä syömään terveellisesti ja vähentää kovan rasvan käyttöä, sinulla on ilmeinen sukurasite, eli et voi kolestroli-arvoillesi välttämättä mitään, mutta eihän tuo kokonaiskolestrolikaan mikään paha ole, itselläni arvot ovat vielä vähän huonommat, mutta lääkärini sanoi ettei huolta, rasvan käyttöä vaan tarkkailee ja ottaa joka ilta lasin punaviiniä, huom. vain yhden lasin.se auttaa arvoihin

      • GB.

        Jos tosiaan olet terv.hoitoalalla töissä, sinun tulisi tietää, että lihavuus ei sinällään aiheuta rasva-arvojen nousua ts. pelkkä lihavuus ei selitä kohonneita arvoja. Minulla oli trigly 0,93 ja painoindeksi 45. Pikku juttu, mutta muutamaan kertaan oon saanut kuulla kohonneen kolesterolin vaaroista saarnan, jo ennen mittausta. Ei se kolesteroli päälle näy ;)


      • Onko haittaa?
        GB. kirjoitti:

        Jos tosiaan olet terv.hoitoalalla töissä, sinun tulisi tietää, että lihavuus ei sinällään aiheuta rasva-arvojen nousua ts. pelkkä lihavuus ei selitä kohonneita arvoja. Minulla oli trigly 0,93 ja painoindeksi 45. Pikku juttu, mutta muutamaan kertaan oon saanut kuulla kohonneen kolesterolin vaaroista saarnan, jo ennen mittausta. Ei se kolesteroli päälle näy ;)

        taitaa olla kohdallani. Painoindeksini on 21,5 ja kokonaiskoletrolini vähän yli 3.

        Myös isäni on hoikka (paino 62 kg, pituus 175 cm) ja hänen trigly-arvonsa on tosi korkea, myös diabetes.

        Liikun paljon ja laihdutin pari vuotta sitten 13 kg. Syön sydäntautiliiton ohjeitten mukaan (rasvat,paljon vihanneksia), mutta makeaa syön kyllä.

        Tietääkö kukaan tuosta kaihista, voiko se liittyä ennakoivasti diabetekseen?


      • kiki
        Onko haittaa? kirjoitti:

        taitaa olla kohdallani. Painoindeksini on 21,5 ja kokonaiskoletrolini vähän yli 3.

        Myös isäni on hoikka (paino 62 kg, pituus 175 cm) ja hänen trigly-arvonsa on tosi korkea, myös diabetes.

        Liikun paljon ja laihdutin pari vuotta sitten 13 kg. Syön sydäntautiliiton ohjeitten mukaan (rasvat,paljon vihanneksia), mutta makeaa syön kyllä.

        Tietääkö kukaan tuosta kaihista, voiko se liittyä ennakoivasti diabetekseen?

        Joo eli meil myös geeneis sokeritautia ja kaikkea mahollista mutta..kaikkeen voit itse vaikuttaa.Silmiin vaikuttaa sokeritauti.Ja jalkojen verenkirtoon jne..kokemuksesta puhun koska ystävil ja sukul. itselläni myös herkät geenit sokeritauttiin..mut jos haluut tietää enemmän laitoin siksi sulle email laita sinä ja voi kirjottaa asioista!!Tietoa myös kaihdista!!


    • Ehdotus vaan

      Jospa kyse on rasvan ja rasvaliukoisten vitamiinien puutteesta? Triglyt nousee, kun rasvaa tehdään hiilareista. Ruokaöljyjen ja rasvaisen kalan käyttö saattaisi laskea triglyt. Samalla tulisi välttämättömät rasvahapot ja rasvaliukoisia vitamiineja, jotka pitävät yllä näkökykyä. HDL:nkin pitäisi nousta.

      • Onko haittaa?

        Itsekin olen pohtinut, että noita pehmeitä rasvoja pitäisi lisätä hiukan. Jo sydäntautiriskin takia kannattaa. Molemmilla vanhemmillani on lisäksi sepelvaltimotauti, joten minun ja lasten kannattaa pitäytyä terveellisessä ruokavaliossa eliniän.

        Vanhempieni sepelvaltimotaudit näyttävät myös perinnöllisiltä, sillä heidän taloudessa on ollut diabeetikon terveellinen ruokavalio jo noin 25 vuotta ja silti tuli sepelvaltimotauti.


      • kiki
        Onko haittaa? kirjoitti:

        Itsekin olen pohtinut, että noita pehmeitä rasvoja pitäisi lisätä hiukan. Jo sydäntautiriskin takia kannattaa. Molemmilla vanhemmillani on lisäksi sepelvaltimotauti, joten minun ja lasten kannattaa pitäytyä terveellisessä ruokavaliossa eliniän.

        Vanhempieni sepelvaltimotaudit näyttävät myös perinnöllisiltä, sillä heidän taloudessa on ollut diabeetikon terveellinen ruokavalio jo noin 25 vuotta ja silti tuli sepelvaltimotauti.

        JUU,nii se vain on että tulee yks tauti ja sit toine jne..mut ku laitat sen emailin ni voin kertoa hiukka syitä mistä moni asia voi johtua,unohtu tää äskeisestä.


    • ALu

      Suurin osa ns.periytyvistä terveysongelmista periytyy jääkaapin oven kautta,eli ruokailutavat menevät perintönä.Kohonnutta triglyä alentaa tehokkaasti rasvainen kala ja jos ei syö joka päivä,tulisi nauttia hyväälaatuista kalaöljyä.Kaihi noin nuorella iällä viittaa liian vähäiseen antioksinanttien saantiin,samoin vanhempiesi sepelvaltimotaudit.Lähetä emailiosoitteesi: [email protected] ,saat lisää tietoa.

      • Keiju

        Käsittääkseni myös runsas alkoholin käyttö näkyy trigly arvossa.


      • Onko haittaa?
        Keiju kirjoitti:

        Käsittääkseni myös runsas alkoholin käyttö näkyy trigly arvossa.

        asioita monelta kantilta! Itse en kyllä käytä alkoholia lainkaan, mutta tieto on hyvä muillekin.

        Omalla kohdallani harmaakaihin aiheuttaja on voinut olla myös kortisonipitoinen ihottumalääke, joka on vaikuttanut verenkierron kautta (hiuspohjasta) silmiin. Käytin sitä 10 vuotta! Nyt siihen vaivaan on onneksi muuta apua.

        Varmuutta en siis saa koskaan, mikä on kaihini aiheuttanut.


    • Hitler

      Et sentään kysynyt, paljonko olis elinaikaa jäljellä?

      • Katso_päiväystä

        Et sentää kysynyt että onko aloittaja enää hengissäkään 15 VUOTTA kirjoittamastaan viestistä. No ei hän ilmeisesti ainakaan lue hölmöä heittoasi.


    • Tietoa_löytyy

      Vanha ketju, mutta ehkä joku kaipaa tietoa kun ketju kaivettiin esiin historian syövereistä. Tässä ote HUSLabin ohjekirjasta:

      "Sekundaarinen kohonnut triglyseridiarvo (yleensä 2-5 mmol/l) voi liittyä mm. seuraaviin tiloihin: alkoholismi erityisesti, kun käyttö on johtanut rasvamaksaan tai kirroosiin, (mutta yksikin runsas alkoholin käyttö voi nostaa triglyseridiarvoa useiden vuorokausien ajaksi), hypotyreoosi, metabolinen oireyhtymä, insuliiniresistenssi, huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes mellitus, lihavuus, munuaisten vajaatoiminta, sappitieobstruktio, akuutti pankreatiitti, paraproteinemia ja kihti. Lääkkeistä diureetit suurina annoksina, beetasalpaajat ja estrogeenit (e-pillerit) voivat nostaa triglyseridipitoisuutta."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe