Sosiaali-ja terveysala

Cider

Kertokaa millasia hommia ootte tehny sosiaali- ja terveysalan kouluis?Millasta opiskelu on ja kandeeko ottaa kaksoistutkinto?

8

497

Vastaukset

• Opiskelen itse lähihoitajaksi.. ja suosittelen lämpimästi! Ala on monipuolista ja antavaa! Olen työskennellyt mm.ryhmäperhepäiväkodissa, kaupunginsairaalan pitkäaikaisosastolla ja kehitysvammaisten ammattikoulussa.. Eli olen saanut erilaisia kokemuksia ja jokiainen paikka on ollut omalla tavallaan ihana.. olemme myös pistäneet sc (ihonalaiseenkudokseen) ja im (lihakseen)..erilaisia alaan liittyviä harjoituksia on paljon! Suosittelen alaa, jos sinusta vain on siihen!!

• Ei kannata opiskella ainakaan lähihoitajaksi. Nykyisessä tutkinnossa tavoitteena on että osaat KAIKKEA (nykyinen lähihoitajan tutkinto = entiset tutkinnot: perushoitaja, jalkojenhoitaja, lastenhoitaja, kehitysvammaistenhoitaja, hammashoitaja, kuntohoitaja jne...) ja lopputuloksena on, että et osaa oikein mistään mitään. Työ on raskasta ja palkka huono. En suosittele ko. ammattia Suomessa, ulkomailla saattaa olla parempi.

• Mitähän hyötyä noiden pistosten harjoittelusta teille lienee, kun koulutuksessa ei hirveästi lääkeaineista puhuta! Enemmänhän sitä tarvitsisi laskimon sisäisten pistosten, siis kanyylin laitto, hallintaa ja niiden kautta tehtävien tiputusten ja lääkkeiden annon tietotaitoa. Ainakin kokemani perusteella. Välillä tuntuu, ja en ole ainoa, että tuo lähihoitajan nimike on vähän teennäinen. Tavallaan sairaanhoitajan halpa kopio. Tämä ei nyt sitten tarkoita, että te lähihoitajat olette jotain halppiksia ja sekundaa ihmisinä vaan, että tutkintonne on sorvattu vähän hataroin perustein.

Saa antaa palautetta ja ripittää jos on tarvetta.

• Kyllä suosittelen lähtemään kaksoistutkintoa suorittamaan, se antaa oman tunnelman, ja eikä ole läheskään niin raskasta kun pelkkä lukio. Itse kirjotin tänä keväänä ja nyt vielä olis suuntaava edessä. Palkan takia ei kannata ammattiin lähteä, mutta jos mielenkiintoa on niin sit vaan ei kun menoksi. Nimimerkillä ei kannata, ei mielestäni puhu totta, vaikka monet ammatit ovatkin lähihoitajaksi yhdistynyt, niin osaat kaiken hyvin koulun jälkeen. Ja sen takia on suuntaavaa viimenen vuos että erikoistut johonkin. Ja kun sulla on lukion niin pääset opiskelemaan vaikka yliopistoonkin jos haluat.

• Itse olen perushoitaja ja ainakin meidän koulutuksessa opettajat olivat tosi epäileviä lähihoitaja koulutuksesta ja sen pätevyydestä.Selkeämpää oli kun heti alussa oli perushoitaja (sairaalat ja tk yms hoito) ja sitten nämä lastenhoitajat,jalkojenhoitajat jne.Todella kaikki raapastaan vaan pinnasta kun ennen opiskeltiin 1,5v yo-puolella pelkkää hoitoa ja lääke-oppia sekä harjoittelut olivat sairaalat ja pitkä-aikaiset.Erikseen luettiin sisätauti ja kirurginen sekä vanhusten hoito.Eli tuskin puoli vuotta riittää tuon kaiken sisäistämiseen...olen sen kentällä huomannut.

• Kyllä riittää 8 viikkoa vanhustenhoitoon ja sitten se on: sayonara! Jatkossa asiat tulevat hoitamaan pakistanilaiset hoitoapulaiset. Sitä ei vaan kukaan kehtaa sanoa ääneen.

• Nyt yksi työnantaja (Pihlajalinna) on jopa alentamassa hoitoalan palkkoja. Muut seuraavat tietysti perässä.

Kun lähihoitajan ennestäänkin pienestä palkasta vielä leikataan, hoitajat joutuvat elämään sosiaalituen varassa. Ja henkilökuntaa myös vähennetään. Huonosti käy, ahneella on paskanen loppu! En opiskelisi lähihoitajaksi!

• Koulusta ei kannata ottaa stressiä. Opettelet kaiken mahdollisimman hyvin. Jos jostain menee rajaa hipoen läpi niin ei stressiä. Alalla tieto elää ja uutta oppii kokoajan. Todellinen oppiminen tapahtuu sitten työelämässä, johon pääset kun olet suorittanut tutkinnon. Ei ketään kiinnosta saitko jostain kurssista ykkösen, jos olet luonteeltasi sopiva. Olet ahkera, reipas ja oma-aloitteinen sekä motivoitunut oppimaan uutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.