ILMAISTA LAKINEUVONTAA, MISTÄ?

TULEVA VAIMO

Tietäisiko kukaan mistä voisin saada ilmaiseksi lakineuvontaa, liittyen avioliittoasioihin.?! Olen menossa naimisiin ja olisi paljon selvitettäviä asioita, mm. tulevan puolison velat. Olen kiitollinen kaikesta jo etukäteen!

59

25452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon .....

      mistään. Kukapa sitä työtä ilman palkkaa haluaisi tehdä.

    • nasse-setä

      Jospa kysyisit täältä. Kokeile myös sivun yläosassa olevaa hakua.

      Kirjastosta löydät avioliittoa käsitteleviä lakiteoksia.

    • kuullut

      jotta monissa liitoissa/yhdistyksissä on ilmainen neuvonta, mm yksin-ja yhteishuoltajissa, elatusvelvolliset jne...

      • varmaan on

        Ensin pitää olla jäsen siinä yhdistyksessä ja jäsenmaksu maksettu. Lisäksi ne ovat sellaisia viiden minuutin konsultaatioita ja sitten rupeaa maksamaan. Eiköhän alkuperäisen, jos kerran on huolissaan kannattaisi hakea apua oikeusaputoimistolta (mikäli on köyhä, ellei ole niin maksaa sitten viisaista neuvoista) tai pankin lakimieskin voi neuvoa, jos on kysymys raha-asioista.


    • fokusoituna

      Monilla asianajotoimistoilla on ilmainen alkuneuvottelu, joten ehkä sitä kautta voisi herua jotain.

      • härde

        tee avioehto...asianajajan kanssa........löytyy kyllä halpoja... ei ehkä ilmaisia....mutta kuitenkin, tulee halvemmaksi pitemmän päälle........ toisekseen oletko varma että haluat viettää lopun elämää noin "epävarman" ihmisen kanssa.......en tunne, mutta tuntuu siltä.......


    • ????? ??

      Haluatko selvittää onko tulevalla puolisolla velkaa, vai miten velat vaikuttavat sinuun? Jos selvityksen aiheena on velkojen olemassa olo etkä luota siipan sanaan, niin kannattaa varmaan lykätä sitä naimisiin menoa kunnes luottamusta löytyy, vai?

    • Q.n.E.D

      Olen myös oikein hyvä kokki, suuri kalan ystävä.

      Nyt on kaksi ilmaista lounasta jo!

      Minulta saat ilmaisia neuvoja, mutta kun niiden kanssa on niin ja näin, jos 1 muna on mätä niin pitää heittää roskiin koko ämpäri.

      Jos menisit ensiks vaik kihloihin? Ennen siinäkin oli jo lupausta kerrakseen.

      Onnea matkaan!

      • Juristi1

        Aloittajahan on jo kihloissa.
        Sopimus siitä, että mennään naimisiin = kihlaus.
        Ei siis ole mahdollista mennä "vain" kihloihin.


    • enska 13

      Ammattiydistysliikkeen jäsenille on yleensä järjestetty neuvontapalvelu, kysy liitosta.Myöskin pankin lakimiehiltä saa ainakin aviehtoasioihin neuvoja luulisin.

      • keskustelun aloittaja

        Kiitos, ainakin joku ymmärsi pointtini. eikä alkanut soimaamaan elämästä yleensä. ja ohi aiheen tietenkin.. ;)


      • että näin

        ammattiliittojen yms lakimiehet neuvovat pääsääntöisesti vain työhgön liittyvissä jutuissa.


    • putkimiehelle?

      On se vaan kumma, että lakimieskunnan ammattitaitoon perustuvaa työtä ei arvosteta sitä vähää, että niille maksettaisiin heille kuuluvat palkat tai palkkiot. Ei ole ilmaisia lounaita eikä kelvollista ilmaista oikeudellista neuvontaakaan. Lakimiehistä vain asianajajat ja julkiset oikeusavustajat toimivat asianajajaliiton kontrollissa ja heiltä saatuun apuun voi kaikissa olosuhteissa luottaa. Turvautuessasi asioitsijoihin, oikeustieteen kandidaatteihin ja varatuomareihin ja yrittäessäsi omin voimin tutustua alan kirjallisuuteen, otat tietoisen riskin.
      Jos olet vähätuloinen, mene oikeusaputoimistoon. Siellä antavat tuloselvityksen jälkeen virkavastuulla tarvitsemaasi oikeusapua.

      • nasse-setä

        >>Lakimiehistä vain asianajajat ja julkiset oikeusavustajat toimivat asianajajaliiton kontrollissa ja heiltä saatuun apuun voi kaikissa olosuhteissa luottaa.


      • toisaalta
        nasse-setä kirjoitti:

        >>Lakimiehistä vain asianajajat ja julkiset oikeusavustajat toimivat asianajajaliiton kontrollissa ja heiltä saatuun apuun voi kaikissa olosuhteissa luottaa.

        Kuinkahan paljon vastaavia lienee näissä eläkkeellä olevissa jokapaikahöylissä, oik.kandeissa ja varatuomareissa? Toisaalta, jos ei ole taitoa hoitaa hommia kunnolla niin eipähän liene taitoa kusettaakaan.


      • PETTYNEET
        nasse-setä kirjoitti:

        >>Lakimiehistä vain asianajajat ja julkiset oikeusavustajat toimivat asianajajaliiton kontrollissa ja heiltä saatuun apuun voi kaikissa olosuhteissa luottaa.

        Jos tarvitsee oikeusapua,niin kannattaa valita yksityinen lakimies. Minä petyin kyllä Oululaiseen oikeusaputoimiston lakimieheen. Hän ei kuitenkaan ollut perehtynyt tapahtuneisiin asioihin käräjäoikeudessa eikä osannut painottaa oikeita asioita käräjillä vaan istui hiljaa ja ihmetteli. Eihän siinä ollut mitään järkeä koko hänen puolustustouhussa. Harmittaa , kun tuli palkattua sieltä.Hän sattui vielä olemaan nainen. Nm. PETTYNEET


    • ilmaista apua
    • Eronnut maksaja

      Lain mukaan et saa mistään tietoa tulevan puolison veloista. Avioliiton solmiessasi otat vain maksaaksesi kaikki hänen velkansakin, mikäli ette tee avioehtoa. Älä mene naimisiin miehen kanssa, joka ei tee avioehtoa.
      Et myöskään saa tietoa onko hänen "kesämökkinsä" hänen vai vuokrattu, onko talo 100% velkaa ja opintolainatkin maksamatta lisäksi avioliiton aikana hän voi tehdä lisä velkaa mm. arvopaperikauppaan, auton ostoon ja näkymättömiin remontteihin.
      Avierossa velat puolitetaan ja pesänjakajalla ei ole keinoja saada selville, jos hänellä vaikka olisi jossain sukanvarressa rahoja isoista tuloistaan.

      • maksaja 2

        Yhdyn edelliseen. Lain mukaan et saa mistään tietoa, kuinka paljon miehellä on velkaa. Minun ex- miehen kesämökki, jonne mm. rakensimme pari lisärakennusta, olikin hänen vanhempiensa nimissä avioerohetkellä. Sen tiedon vahvistin kunnan maarekisteristä, mutta jos se oli hänen nimissään avioliiton solmishetkellä sillekään ei voi mitään.... saahan sitä myydä ja pelata rahat. Hänen pörssivelat minä kyllä maksoin erossa.


      • 23
        maksaja 2 kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen. Lain mukaan et saa mistään tietoa, kuinka paljon miehellä on velkaa. Minun ex- miehen kesämökki, jonne mm. rakensimme pari lisärakennusta, olikin hänen vanhempiensa nimissä avioerohetkellä. Sen tiedon vahvistin kunnan maarekisteristä, mutta jos se oli hänen nimissään avioliiton solmishetkellä sillekään ei voi mitään.... saahan sitä myydä ja pelata rahat. Hänen pörssivelat minä kyllä maksoin erossa.

        "Hänen pörssivelat minä kyllä maksoin erossa. "

        Mitenkäs se ositus oikein tapahtui, että jouduit maksajaksi?


      • Anonyymi

        Avioliiton aikana puolisoiden varat ovat puolisoiden omia,ja myöskin veloista vastaa velallinen ei puoliso.
        Jos huolettaa onko tuleva puolisoiden huithapeli,avioehdon voi teettää.
        Avioliitossa sitten puolisot kykynsä mukaan vastaavat parin elatuksesta,eli puolison rlatuksesta voi joskus( jos puoliso ei kykene) joutua vähän vastaamaan.
        Avioehto takaa sen ettei eron tullessa joudu antamaan omaisuuttaan tasinkona.
        Ja kuka vain saa perustellusta syystä esim ulosotosta tietoa, kenestä tahansa. Mutta sitä tietoa et saa mistään mitä velkoja tulevalla puolisolla on joita hän on kyennyt hoitamaan. Ne asiathan ovat vain lainanantajan ja velallisen välisiä.


    • ollakko vai eiköolla

      Kysymys: Onko kellään tietoa, miten perimysjärjestys menee omaisuuteen nähden, jossa on avioehto. Raukeaako avioehto esim. puolison kuoleman jälkeen, niin että toinen puoliso perii toisen normaalilla tavalla. Vai onko avioehdon alainen omaisuus oman lapsen perintöä.
      Elikkäs...minulla on metsää ja kesämökki. Siihen on avioehto. Periikö tämän omaisuuden vaimoni vai poikani. Olisiko viisasta tehdä testamentti.
      Minun puolestani vaimoni voisi sen periä vanhuuden varoikseen, mutta sen jälkeen vaimon omat pojat toisesta liitosta olisivat seuraavia perillisiä, mikä loukkaisi omaa poikaani.
      Jos taas poikani perisi kaiken, niin edellinen vaimoni voisi toimia, jonkinlaisena neuvonantajana pojalleni, mikä taas loukkaisi vaimoani.

      • ei oo vaikeeta

        Nyt pitää olla tarkkana, ettei sekoita keskenään avio-oikeutta ja perintöoikeutta. Ovat kaksi eri asiaa.

        Koska sinulla on lapsi eli rintaperillinen, hän perii sinut. Puolisosi ei ilman hänen hyväkseen tehtyä testamenttia peri sinua, jos/kun sinulla on rintaperillinen.

        Sitten, eri asia on se, että jos avio-oikeutta ei ole suljettu pois avioehdolla, puolisollasi on silloin, kun avioliitto päättyy (eroon tai toisen kuolemaan) avio-oikeus puoleen puolisoiden avio-oikeuden alaisen yhteenlasketun omaisuuden säästöstä (eli varat miinus velat). Jos teillä on avioehto, joka sulkee pois avio-oikeuden, tätä avio-oikeutta ei siis avioliiton päätyttyä ole.


      • opiero

        "Minun puolestani vaimoni voisi sen periä vanhuuden varoikseen, mutta sen jälkeen vaimon omat pojat toisesta liitosta olisivat seuraavia perillisiä, mikä loukkaisi omaa poikaani."

        Testamentilla voi määrätä, että tietty omaisuus menee puolisolle hänen elinajakseen ja puolison kuoltua kokonaan vain omille perillisille.


      • Juristi1
        opiero kirjoitti:

        "Minun puolestani vaimoni voisi sen periä vanhuuden varoikseen, mutta sen jälkeen vaimon omat pojat toisesta liitosta olisivat seuraavia perillisiä, mikä loukkaisi omaa poikaani."

        Testamentilla voi määrätä, että tietty omaisuus menee puolisolle hänen elinajakseen ja puolison kuoltua kokonaan vain omille perillisille.

        Jepjep, ja tämä on sitten verotuksellisesti se kaikkein kallein vaihtoehto.


    • kontrollointia

      Lainasin exältäni rahaa auton ostoon yhdessä asuesamme eli rekisteriotteessa on hänet merkitty omistajaksi ja minut haltijaksi. Maksan siis joka kuukausi lyhennystä hänelle autosta vakuutukset päälle mukaanlukien (vakuutus on siis hänen). Nyt asun avoliitossa uuden naisen kanssa ja harkitsimme vakuutusten keskittämistä mutta exäni ei suostu siirtämään auton vakuutuksia itseltään minulle koska hänellä menee keskittämis alennukset jne. Niin onko minulla mitään oikeuksia tähän asiaan liittyen vaikka maksan kuitenkin vakuutukset itse hänelle niin voiko hän päättää asian näin mielivaltaisesti vai onko minulla oikeus siirtää vakuutus itselleni ??

    • Outo kuvio

      Vakuutuksesta päättää tietenkin omistaja.

      Mutta olisiko sinulla ongelmana ihan muu asia. Miksi maksat ex-puolisollesi autoa?

      Jos lainasit rahaa exältä auton ostamista varten, sinut olisi tullut merkitä auton omistajaksi. Sen jälkeen kun autolaina olisi maksettu takaisin exällesi, olisit maksamasi auton omistaja.

      Nyt auton lainan tultua maksetuksi omistaa ex-puolisosi, joka voi myydä auton sen jälkeen ja pitää rahat. Sinä et saa mitään!!

      • Juristi1

        Juuri näin.
        Uskomatonta, että aikuinen ihminen ei ymmärrä, mitä tarkoittaa omistaminen.


      • Juristi2
        Juristi1 kirjoitti:

        Juuri näin.
        Uskomatonta, että aikuinen ihminen ei ymmärrä, mitä tarkoittaa omistaminen.

        VOI APUA ja USKOMATONTA!! Jos luet tekstin vaikka uudestaan ja vaikkapa vielä takaperin kerran ja poimippa sieltä luetun ymmärtämisen lisäksi pointti jos kyseessä' ei kummiskaan ollut tekstin perusteella omistaminen vaan KONTROLLOINTI ??? Niin vaan on USKOMATONTA että aikuinen ihminen ei ymmärä luetun ymmärtämiesn lisäksi kysymyksen pointtia ?? ;)


      • Ihmettelen minäkin
        Juristi2 kirjoitti:

        VOI APUA ja USKOMATONTA!! Jos luet tekstin vaikka uudestaan ja vaikkapa vielä takaperin kerran ja poimippa sieltä luetun ymmärtämisen lisäksi pointti jos kyseessä' ei kummiskaan ollut tekstin perusteella omistaminen vaan KONTROLLOINTI ??? Niin vaan on USKOMATONTA että aikuinen ihminen ei ymmärä luetun ymmärtämiesn lisäksi kysymyksen pointtia ?? ;)

        Luulisi että hieman merkityksellisempää on se, kuka tuon auton omistaa, kuin se, millä tekniikalla vakuutusmaksut hoidetaan.

        Jos kysyjä olisi aikanaan hoitanut asian oikein ja järkeä käyttäen, niin nyt hän omistaisi itse tämän auton, jota makselee, eikä mitään ongelmia olisi vakuutusmaksujen tai isompienkaan asioiden suhteen.

        No, ihmiset eivät aina näe metsää puilta, ja näillä keskustelupalstoilla varsinkin osataan tarttua "oleelliseen".

        Karu totuus paljastuu viimeistään siinä vaiheessa kun exä myy auton ja pitää rahat.


    • Ilmaista siivousta?

      Mistähän mahtaisi saada siivouspalvelua ilmaiseksi?

      Teen pitkää työpäivää, eika aika riitä kodinhoitohommiin. Viikonloput pyhitän mieluummin lepäämiseen. Tarvitsisin siis siivoojan. Talvisin pitäisi tehdä myös lumityöt.

      Mistä siis saisi näitä palveluita ilmaiseksi?

    • arvaaja

      Tuskinpa saa ilmaiseksi mistään kun kyse on yksityisoikeudellisesta sopimuksesta, mutta yleisesti tietoa saa

      - googlaamalla, luotettavimpia ovat asianajotoimistojen omat sivut, eivät siis nämä:

      http://www.nettilaki.com/t/avio-oikeus-ja-avioehto
      http://www.laki24.fi/pepe-avioliittoparisuhde.html

      - Suomi24 :)

      - kirjaston kirjat

      - http://www.asianajajaliitto.fi/asianajopalvelut/asianajajapaivystys

      - http://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index.html

      - älä soita lakipuhelimiin, muta jos soitat, niin soita omalla nimellä esiintyvien numeroon eli asianajotoimistot yms.

      - monilla lakitoimistoilla ensimmäinen yhteydenotto on ilmainen kannattaa kilpailuttaa!

      KUKA KEKSII LISÄÄ?

    • arvaaja

      Lakiasiaintoimistoja löytyy ehkä parhaiten täältä, vai tietääkö joku paremman sivuston?

      http://www.finder.fi/

      • Lakinainen

      • arvaaja
        Lakinainen kirjoitti:

        http://www.asianajajat.fi/

        Asianajajahaussa on vain asianajajia jotka ovat todenäköisesti kallimpia kuin lakitoimistot ja avioliittoasioihin riittää tavallinen lakitoimisto. Asianajajat ovat erikoistuneet oikeusprosessien hoitamiseen.

        Mikä on muuta korkein hinnoittelu, mitä tiedätte alalla? Eräs asianajaja ilmoittaa nettisivullaan tuntiveloitukseksi jopa 300 euroa.


      • Tietäjä
        arvaaja kirjoitti:

        Asianajajahaussa on vain asianajajia jotka ovat todenäköisesti kallimpia kuin lakitoimistot ja avioliittoasioihin riittää tavallinen lakitoimisto. Asianajajat ovat erikoistuneet oikeusprosessien hoitamiseen.

        Mikä on muuta korkein hinnoittelu, mitä tiedätte alalla? Eräs asianajaja ilmoittaa nettisivullaan tuntiveloitukseksi jopa 300 euroa.

        Arvaat väärin.

        Asianajajat eivät hoida pelkästään oikeusjuttuja, ja itse asiassa suurin osa heidän työstään on muunlaisten toimeksiantojen hoitamista.

        Asianajajan lasku ei välttämättä ole kalliimpi kuin "tavallisen" lakimiehen.

        Asianajajien tuntihinnat pyörivät 200-250 euron kieppeillä alv. Pääkaupunkiseudulla on hieman muuta maata kalliimpaa.

        Asianajajaliiton sivulta, jonne jo annettiinkin linkki, voi hakea asianajajaa erikoisosaamisen perusteella. Jotkut ovat erikoistuneet nimenomaan perhe- ja perintöoikeuteen.


      • arvaaja
        Tietäjä kirjoitti:

        Arvaat väärin.

        Asianajajat eivät hoida pelkästään oikeusjuttuja, ja itse asiassa suurin osa heidän työstään on muunlaisten toimeksiantojen hoitamista.

        Asianajajan lasku ei välttämättä ole kalliimpi kuin "tavallisen" lakimiehen.

        Asianajajien tuntihinnat pyörivät 200-250 euron kieppeillä alv. Pääkaupunkiseudulla on hieman muuta maata kalliimpaa.

        Asianajajaliiton sivulta, jonne jo annettiinkin linkki, voi hakea asianajajaa erikoisosaamisen perusteella. Jotkut ovat erikoistuneet nimenomaan perhe- ja perintöoikeuteen.

        En ole saanonut pelkästään, mutta asianajajan tittelin käytön edellytyshän on, että henkilö toimii päätyönään oikeusavustajana.

        Yleensä lakiyritykset velvoittavat "paperitöistä" sekä oikeudenkäynneistä eri hinnan ja eiköhän jostain löydy lakitoimisto, joka ottaa "vain" n. 150 e/t avioliittoon liittyvien paperitöiden hoitamisesta. 200-250 e alv kertoo jo sinänsä, että asianajotoimistot ovat kalliimpia.


      • Tietäjä
        arvaaja kirjoitti:

        En ole saanonut pelkästään, mutta asianajajan tittelin käytön edellytyshän on, että henkilö toimii päätyönään oikeusavustajana.

        Yleensä lakiyritykset velvoittavat "paperitöistä" sekä oikeudenkäynneistä eri hinnan ja eiköhän jostain löydy lakitoimisto, joka ottaa "vain" n. 150 e/t avioliittoon liittyvien paperitöiden hoitamisesta. 200-250 e alv kertoo jo sinänsä, että asianajotoimistot ovat kalliimpia.

        Hohhoijaa, mistäs tuon keksit, että asianajajan tulee toimia päätyönään oikeusavustajana? Ei nimittäin pidä paikkaansa.

        Sen sijaan edellytyksenä on se, että asianajajan tulee harjoittaa ammattimaista toimintaa. Tämä siis tarkoittaa, että pelkkä juridiikan harrastelija (esim. eläköitynyt juristi) ei saa asianajajatitteliä käyttää.

        Tuntihintojen mediaani asianajajilla on vuonna 2012 tehdyn asianajajatutkimuksen mukaan tasan sama tuomioistuinasioissa ja tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa. Ja saman tutkimuksen mukaan palkkiolaskutuksesta 44 prosenttia koostuu tuomioistuinasioista.

        Jokainen voi sitten itse tykönään miettiä, onko elämän tärkeissä asioissa, usein useiden satojen tuhansien arvoisen omaisuuden siirtymisen suunnittelussa järkevää etsiä asiantuntijaa sen perusteella, että hän on halvin, mitä löytyy.

        Säästöähän voi tosiaan tulla ihan parisataa euroakin.


      • arvaaja
        Tietäjä kirjoitti:

        Hohhoijaa, mistäs tuon keksit, että asianajajan tulee toimia päätyönään oikeusavustajana? Ei nimittäin pidä paikkaansa.

        Sen sijaan edellytyksenä on se, että asianajajan tulee harjoittaa ammattimaista toimintaa. Tämä siis tarkoittaa, että pelkkä juridiikan harrastelija (esim. eläköitynyt juristi) ei saa asianajajatitteliä käyttää.

        Tuntihintojen mediaani asianajajilla on vuonna 2012 tehdyn asianajajatutkimuksen mukaan tasan sama tuomioistuinasioissa ja tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa. Ja saman tutkimuksen mukaan palkkiolaskutuksesta 44 prosenttia koostuu tuomioistuinasioista.

        Jokainen voi sitten itse tykönään miettiä, onko elämän tärkeissä asioissa, usein useiden satojen tuhansien arvoisen omaisuuden siirtymisen suunnittelussa järkevää etsiä asiantuntijaa sen perusteella, että hän on halvin, mitä löytyy.

        Säästöähän voi tosiaan tulla ihan parisataa euroakin.

        "Tuntihintojen mediaani asianajajilla on vuonna 2012 tehdyn asianajajatutkimuksen mukaan tasan sama tuomioistuinasioissa ja tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa."

        Toisin sanoen, kun lakimiehilillä on yleensä alempi tuntivelvoitus tai kiinteä veloitus pelkistä paperihommista - jotka usein ovat vieläpä sitä luokkaa, että ne voisi yhtä hyvin tehdä vaikka merkonomi - niin asianajajilla on sama palkkio kaikesta, vaikka homma olisi kuinka helppo.

        Teettäkää paperihommat merkonomeilla/tradenomeilla, voivat tehdä 50 e/t. Asianajaja ottaa samasta hommasta 200 e/t.


      • Tietäjä
        arvaaja kirjoitti:

        "Tuntihintojen mediaani asianajajilla on vuonna 2012 tehdyn asianajajatutkimuksen mukaan tasan sama tuomioistuinasioissa ja tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa."

        Toisin sanoen, kun lakimiehilillä on yleensä alempi tuntivelvoitus tai kiinteä veloitus pelkistä paperihommista - jotka usein ovat vieläpä sitä luokkaa, että ne voisi yhtä hyvin tehdä vaikka merkonomi - niin asianajajilla on sama palkkio kaikesta, vaikka homma olisi kuinka helppo.

        Teettäkää paperihommat merkonomeilla/tradenomeilla, voivat tehdä 50 e/t. Asianajaja ottaa samasta hommasta 200 e/t.

        Jepjep, näitähän me juristit sitten korjailemme.
        Näitä merkonomien tekemiä papereita.

        Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää".

        Itse olen esim. yhden pariskunnan avioerotapauksessa tehnyt heille uuden avioehtosopimuksen. Kun olivat ihan itse menneet tekemään avioeron vuoksi tällaisen merkonomipaperin, jolla avio-oikeus oli kokonaan poissuljettu. Avioehtosopimusta muutettiin siten, että avio-oikeus palautettiin osittain.
        Arvaatkos miksi?


      • arvaaja
        Tietäjä kirjoitti:

        Jepjep, näitähän me juristit sitten korjailemme.
        Näitä merkonomien tekemiä papereita.

        Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää".

        Itse olen esim. yhden pariskunnan avioerotapauksessa tehnyt heille uuden avioehtosopimuksen. Kun olivat ihan itse menneet tekemään avioeron vuoksi tällaisen merkonomipaperin, jolla avio-oikeus oli kokonaan poissuljettu. Avioehtosopimusta muutettiin siten, että avio-oikeus palautettiin osittain.
        Arvaatkos miksi?

        En arvaa, mutta kerro ihmeessä.

        "Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää"."

        Miksei muka säästä? Malleissa on ne minimimuotovaatimukset. Jos ne ei riitä, niin kirjastosta saa kirjoja, millaiset muotovaatimukset papereilla pitää olla ja mitä pitää ottaa huomioon ja näiden pohjalta paperit voi ainakin teoriassa tehdä vaikka merkonomi.


      • Tietäjä
        arvaaja kirjoitti:

        En arvaa, mutta kerro ihmeessä.

        "Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää"."

        Miksei muka säästä? Malleissa on ne minimimuotovaatimukset. Jos ne ei riitä, niin kirjastosta saa kirjoja, millaiset muotovaatimukset papereilla pitää olla ja mitä pitää ottaa huomioon ja näiden pohjalta paperit voi ainakin teoriassa tehdä vaikka merkonomi.

        Se asiakirja on vain jäävuoren huippu. Asiakirjaa ei tehdä vain sen itsensä vuoksi, vaan niiden tulevaisuuden tilanteiden. Jos asiakirja on tehty väärin, tai se ei vastaa tarkoitustaan, tuo "säästö" tulee aikanaan kalliiksi.

        Tälle kyseiselle pariskunnalle olisi tullut tuhansien eurojen turhat veroseuraamukset, jos avio-oikeus olisi ollut kokonaan poissuljettu. Onneksi eivät olleet vielä ehtineet hakea avioeroa, joten pystyimme korjaamaan tilanteen.

        Korjatun avioehtosopimuksen vuoksi saatiin aikaan tilanne, jossa ei tehty pelkkää omaisuuden erottelua vaan tietyn omaisuuden osalta ositus. Näin saatiin varainsiirtovero minimoitua. Ja säästö oli siis tuhansia euroja.


      • Juristi1
        Tietäjä kirjoitti:

        Se asiakirja on vain jäävuoren huippu. Asiakirjaa ei tehdä vain sen itsensä vuoksi, vaan niiden tulevaisuuden tilanteiden. Jos asiakirja on tehty väärin, tai se ei vastaa tarkoitustaan, tuo "säästö" tulee aikanaan kalliiksi.

        Tälle kyseiselle pariskunnalle olisi tullut tuhansien eurojen turhat veroseuraamukset, jos avio-oikeus olisi ollut kokonaan poissuljettu. Onneksi eivät olleet vielä ehtineet hakea avioeroa, joten pystyimme korjaamaan tilanteen.

        Korjatun avioehtosopimuksen vuoksi saatiin aikaan tilanne, jossa ei tehty pelkkää omaisuuden erottelua vaan tietyn omaisuuden osalta ositus. Näin saatiin varainsiirtovero minimoitua. Ja säästö oli siis tuhansia euroja.

        Juuri näin.
        Ei sillä vielä pitkälle pötkitä, jos tietää, että avioehtosopimukseen ja testamenttiin tarvitaan kaksi todistajaa. Mutta edelleen löytyy näitä, jotka kuvittelevat, että hyvää perintösuunnittelua on se, että kopioidaan naapurin testamentti.


      • jepjep 3
        Tietäjä kirjoitti:

        Jepjep, näitähän me juristit sitten korjailemme.
        Näitä merkonomien tekemiä papereita.

        Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää".

        Itse olen esim. yhden pariskunnan avioerotapauksessa tehnyt heille uuden avioehtosopimuksen. Kun olivat ihan itse menneet tekemään avioeron vuoksi tällaisen merkonomipaperin, jolla avio-oikeus oli kokonaan poissuljettu. Avioehtosopimusta muutettiin siten, että avio-oikeus palautettiin osittain.
        Arvaatkos miksi?

        Liekö puhdas sattuma, että ketjussa puuhastelee kaksi jepjep-veijaria, jotka molemmat sanovat olevansa juristeja? Vai onko kaksi = yksi?


      • härde
        Tietäjä kirjoitti:

        Jepjep, näitähän me juristit sitten korjailemme.
        Näitä merkonomien tekemiä papereita.

        Maallikot usein kuvittelevat, että jokin asiakirjamallisto on avain onneen, ja sitä käyttämällä "säästää".

        Itse olen esim. yhden pariskunnan avioerotapauksessa tehnyt heille uuden avioehtosopimuksen. Kun olivat ihan itse menneet tekemään avioeron vuoksi tällaisen merkonomipaperin, jolla avio-oikeus oli kokonaan poissuljettu. Avioehtosopimusta muutettiin siten, että avio-oikeus palautettiin osittain.
        Arvaatkos miksi?

        omaisuuden kartuttamiseen käytettiin molempien varoja......ehkä.....ja sitten kumpi on hyötynyt paremmin..... plus tulot......arvaan....


      • härde
        härde kirjoitti:

        omaisuuden kartuttamiseen käytettiin molempien varoja......ehkä.....ja sitten kumpi on hyötynyt paremmin..... plus tulot......arvaan....

        kerro..... sen takii me teitä paremmin titäviä palkataan.....


      • härde
        Tietäjä kirjoitti:

        Hohhoijaa, mistäs tuon keksit, että asianajajan tulee toimia päätyönään oikeusavustajana? Ei nimittäin pidä paikkaansa.

        Sen sijaan edellytyksenä on se, että asianajajan tulee harjoittaa ammattimaista toimintaa. Tämä siis tarkoittaa, että pelkkä juridiikan harrastelija (esim. eläköitynyt juristi) ei saa asianajajatitteliä käyttää.

        Tuntihintojen mediaani asianajajilla on vuonna 2012 tehdyn asianajajatutkimuksen mukaan tasan sama tuomioistuinasioissa ja tuomioistuinten ulkopuolella käsiteltävissä asioissa. Ja saman tutkimuksen mukaan palkkiolaskutuksesta 44 prosenttia koostuu tuomioistuinasioista.

        Jokainen voi sitten itse tykönään miettiä, onko elämän tärkeissä asioissa, usein useiden satojen tuhansien arvoisen omaisuuden siirtymisen suunnittelussa järkevää etsiä asiantuntijaa sen perusteella, että hän on halvin, mitä löytyy.

        Säästöähän voi tosiaan tulla ihan parisataa euroakin.

        siis..... ns "ilmainen" neuvonta on vähän niin ja näin......minä tarvisin kunnon neuvontaa joltain......sitten olisin valmis palkkaamaankin sen ...... jonkun.....


    • Ilmaista on!

      Suomi24:stä tietenkin! Mihin täältä ei saisi ilmaista neuvontaa? Se voi tosin vaatia viikkoja ja muutaman metrin pitkän viestiketjun jossa yksi on yhtä mieltä ja toinen on toista mieltä, muutama siltä väliltä, loput jauhavat paskaa aiheen vierestä ja jokainen on oikeassa ja toinen väärässä. Mutta ilmaista neuvontaa silti!

      • Juristi1

        Ja jos hyvä säkä käy, saattaa osa neuvoista olla jopa oikeita! :)


      • härde

        oikeaa lainopillista ei kuitenkaan saa....... sitä just tarvis.....


    • arvaaja
    • härde

      tee avioehto..... lakimiehen kanssa.....

    • härde

      hinnoista...... netti väärällään..... soita ja kysy......

    • härde

      kiitän..... palaillaan.....

    • Anonyymi

      Voiko vuokralainen jättää asunnon kylmilleen

      • Anonyymi

        Voi.
        Senkun kääntää patterit ja muut mahdolliset lämmityslaitteet kiinni ja jättää vielä vaikka vähän ovia ja ikkunoita raolleen. Helppoa.

        Vahingonkorvausvaatimus saattaa jotain päivänä tosin kolahtaa otsaan, mutta kyllä sen silti voi tehdä.


    • Anonyymi

      Olen sairastunut. Kertoisiko joku mistä saa ilmaista lääkäripalveluja ja lääkkeitä? On kiire.

    • Anonyymi

      Mistä voisin saada ilmaisen putkimiehen (-henkilön), sähkömiehen ja muurarin? Myös pelkät ohjeet kelpaavat, jos saisin vaimoni oppimaan ja tekemään.

      Kiire ennen lumentuloa! Hyvistä vinkeistä löytöpalkkio.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe