Olen korjauttanut vm 1999 Volvo V40 autoani nyt jo kolme kertaa Bilialla, eikä autoni ole vieläkään kunnossa! Ensimmäisellä kerralla autoon vaihdettiin virtalukko (a'150 €) työ. Huollosta todettiin, että vika ei ollutkaan virtalukossa, vaan rattilukossa (a'146 €)joka vaihdettiin samalla kertaa. En kuitenkaan saanut autoani käyttöön, koska heiltä puuttuivat murtopultit (a'20 €). Jouduin odottamaan autoni korjausta pari päivää lisää. Hakiessani autoani huollosta, Bilian huoltokaveri kertoi, että auto on muuten kunnossa, mutta kojetaulussa palaa airbagin varoitusvalo. Autolla pystyi ajamaan, mutta sain uuden ajan korjaukselle seuraavalle viikolle.
Käytettyäni seuraavalla viikolla auton taas huollossa ilmoittivat huollon kaverit, minulle, että autosta on tällä kertaa airbagin ohjausyksikkö rikki!!! (a'460 €). Olen huomenna viemässä autoani taas korjattavaksi, mutta varmasti käyn asiasta tiukkaa keskustelua hinnasta! Mielestäni tämä Bilian merkkikorjaus toiminta vaikuttaa enemmän rahastukselta ja asiantuntemattomalta auton korjaamiselta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia asiasta ja voiko esim. airbagin ohjausyksikkö hajota autosta itsestään ilman kolarointia?
En viitsi tähän viestiin laittaa rekisterinumeroa, mutta Auto on Volvo V40 T4 vm 99 ja korjaukset on tehty Bilian Herttoniemen huoltopisteessä.
Vein tänä aamuna auton nyt airbagin ohjausyksikön vaihtoon. En ole vielä saanut huollosta soittoa, onko auto jo kunnosssa! Olen selvittänyt ohjausyksikön vaihtoa myös toisesta lähteestä. Biliasta he väittivät, että airbagin ohjausyksikkö ei ole missään tekemisessä virtalukon ja rattilukon vaihdon kanssa, koska ohjausyksikkö sijaitsee etupenkkien välissä.
Kuitenkin vaihdettaessa rattilukkoa, joudutaan irroittamaan turvatyyny paikaltaan, joten varmasti huollosssa on jouduttu irroittamaan ohjausyksikölle menevät liittimet. Eli vika voi edelleen olla johdotuksessa, eikä koko ohjausykskkö ole edes rikki??? Tämä selviää, jos vika ei poistu uuden ohjausyksikön vaihdolla.
Haen auton korjauksesta iltatapäivällä ja aion selvittää asian perinpohjaisesti ennen laskun maksamista. Jotta tarina ei jäisi tähän, niin edellisen korjauksen jäljiltä lämmityslaitteen puhaltimen taustavalo pimeni!!! Olen ilmoittanut myös tästä Bilialle. Onko sattumaa vai ei, mutta joka kerta autostani tuntutuu hajoavan uusi paikka lisää!
Eli tarina jatkuu... Kerron huomenna lisää, miten tapaus etenee...
Hain tänään iltapäivällä autoni takaisin korjauksesta. Autoon oli nyt asennettu uusi airbagin ohjausyksikkö. Vika oli Bilian mukaan ollut siinä, että ohjausyksikkö oli mahdollisesti ollut vaurioitunut aikaisemmin. Huollosta myönnettiin, että he tosiaan olivat irroittaneet turvatyynyn paikaltaan rattilukkoa vaihtaessa. Kytkettäessä johdotus takaisin ohjausyksikköön ilmeni vika siten, että kojetaulussa oleva SRS-järjestelmän varoitusvalo ei sammunutkaan resetoitaessa tietokoneen muistia!!!
Huollosta annettiin minulle vielä yhteensä 590 € lasku korjaustyöstä ja osista. Autoa ei myöskään luovútettaisi ennen laskun maksamista. Seuraavaksi pyysin itselleni vaihdettua Airbagin ohjausyksikköä, jota ei aluksi haluttu luovuttaa, koska kyseessä on turvavaruste, joka tuhotaan vaihdon jälkeen. Sain kuitenkin vanhan yksikön itselleni vaatiessani sen lisätutkimuksia varten. Suostuin lisäksi maksamaan puolet laskusta, jotta saan autoni käyttöön.
Lisäksi huoltotöiden vastaanottaja ilmoitti, että he ovat tulossa vastaan korjauskustannusten veloittamisessa niin, että uudesta rattilukosta ja sen asennuksesta ei veloitettaisi minua. Eli Bilian huolto myöntää korjauksessa tapahtuneen virheen!!!
Jotta Herttoniemen huoltoyksikön korjaustoiminta olisi loppuun asti ala-arvoista tapahtui lämmityslaitteen puhaltimen taustavalon korjauksessa seuraava moka!!!! Asentajan tarkoituksena oli vaihtaa palanut ledi säätimen kytkimelle. Huollossa ei kuitenkaan löytynyt kyseisiä merkkivaloja. Lisäksi asentaja onnistui pimentämään kaikkien kolmen säätimen merkkilamput (puhallin, lämpötilan säätö ja puhallussuunnan valintakytkin). Lisäksi kotiin ajaessani huomasin, että myös automattivaihteiston valintakytkimen merkkivalo oli pimentynyt.
Huomenna soitan uudelleen huoltoon ja varmasti kerron mitä mieltä olen koko touhusta!!! Parasta olisi, että huolto ei enää koskisi koko autoon, jotta enempää vahinkoa ei pääsisi syntymään.
Selvitin airbagin ohjausyksikön rikkoutumista toisesta lähteestä. Sain tietää, että ohjausyksikön vikakoodit eivät välttämättä purkaudu kojetaulun näytölle, ennen kuin yksikön muisti tyhjennetään kuten nyt on airbagin irroituksen yhteydessä tapahtunut. Se milloin ohjausyksikön rikkoutuminen on tapahtunut on asiakkaan osalta vaikea jälkeenpäin osoittaa.
Mikäli ohjausyksikkö on rikkoutunut, ei ohjausyksikön muistia saada enää tyhjennettyä, vaan kojetaulussa palaa jatkuvasti SRS-varoitusvalo. Mikäli vika olisi esim. ohjauspyörän spiraalin katkeaminen tai johtovika saisi ohjausyksikön muistin tyhjennettyä ja SRS-merkkivalo sammuisi kojetaulusta. Eli asiakkaana olen tässä tapauksessa aika heikoilla osoittaakseni ohjausyksikön hajoamisen korjauksen yhteydessä. Luultavaa onkin, että joudun maksamaan koko ohjausyksikön korjauksen kustannukset eli yhteensä 590 €.
Soitin Bilialle ja kävin pitkän keskustelun auton korjauskustannuksista. Lopputulos oli se, että maksan virtalukon varaosan hinnan 150 € ohjausyksikön korjauksen 590 €. Eli yhteensä 740 €!!!!
Lisäksi toimitan auton vielä ensi viikolla huoltoon, jossa Bilia laittaa palaneet lämmityslaitteen kytkimien ja automaattivaihteiston vaihdekepin valot veloituksetta kuntoon.
Summa summarum... eli helvetin kallis korjaus autoon tuli virtalukon vaihdosta! Lisäksi olen joutunut käyttämään auton korjauksessa yhteensä neljä päivää ja taustavalojen korjaus on vielä kesken....
ARVAATKAA VIENKÖ AUTOANI TOISTA KERTAA KYSEISEEN PULJUUN KORJATTAVAKSI!
Edellinen kytkimien merkkivalojen ja vaihteiston valitsimen taustavalojen korjaus tuli sitten tehtyä. Hain autoni keskiviikkona huollosta. Taustavalot oli tosiaan laitettu, mutta
tällä kertaa oli sitten Sport kytkimen ja Winter kytkimen merkkivalot pimenneet!!!
Tein selväksi huollossa, että auto on saatava samaan kuntoon, kuin sen se oli merkkivalojen suhteen sinne tuotaessa! Huollossa mutisivat, vain että syynä saattoi olla jokin kytkinvika, jota huoltomies ei varmaan muistanut tarkastaa.
Homma haisee jo niin pahasti ammattitaidottomuudelta, että en kyllä autoani enää kyseiseen HERTTONIEMEN toimipisteeseen veisi, jos korjauksia ei veloituksetta autooni tehtäisi. Lisäksi minulla on vielä puolet airbagin ohjausyksikön laskusta maksamatta, mitä en kyllä maksakaan, ennen kuin auto saadaan siellä kuntoon.
ÄLKÄÄ IHMEESSÄ EREHTYKÖ VIEMÄÄN AUTOANNE HERTTONIEMEN BILIAAN, JOLLETTE HALUA RAHOISTANNE EROON JA AUTOANNE HUONOMPAAN KUNTOON!!!
Minä en varmasti erehdy toista kertaa asioimaan kyseisen liikkeen huoltopalvelun asiakkaana!
Huollosta lupasivat vielä perjantaina soitella ja ilmoittaa uuden ajan merkkivalojen korjaukselle. Puhelua ei vielä ole kuulunut...
Tänään päätin sitten soitella Bilialle autoni korjauksesta, kun soittoa sieltä ei ole kuulunut vaikka kohta kaksi viikkoa on edelliisestä korjauksesta kulunut!!!
Ensiksi en tietenkään saanut kiinni töiden vastaanottajaa, joka autoni korjausta on aluksi hoitanut. Jätin soittopyynnön asiasta ja muutaman tunnin päästä yhteydenotto tulikin. Sitten tuli vielä toinen puhelu kaverilta, joka viimeisen korjauksen jälkeen luovutti autoni minulle. Kerroin, että pallo on nyt teillä ja odotttelen milloin pääsen tuomaan autoni sinne korjaukseen. Kerroin myös, että puolet laskusta on edelleen maksamatta, koska autoni ei ole siinä kunnossa, kun se oli korjaukseen tuotaessa kyseisten merkkivalojen suhteen.
Uskomattominta oli, etä huollon kaveri kertoi puhelimessa, että heillä ei ole tietoa kuinka vika mahdollisesti korjataan!!! IHMETTELEN MITEN IHMEESSÄ VOLVON HUOLLOSSA EI VOIDA TUOLLAISTA VIKAA OSATA KORJATA! Mitäköhän ne siellä sitten osaavat laittaa. Rikkoa ja purkaa autoa ja vielä maksattaa laskun asiakkaalla!!!
Huollon kaveri selitti, että vika on mahdollisesti johtojen maadoituksessa ja ollut autossa jo sinne tuotaessa. EI HELVET... Autossa toimivat kaikki kytkimien merkkivalot ennen korjausta. Että kehtaavatkin väittää, että osat hajoavat itsestään huollon aikana.
Lopuksi tämä viimeisen huollon luovuttaja sysäsi vastuun asiasta tälle ensimmäisen kerran korjausta hoitaneelle kaverille ja pesi itse kätensä asista. Kerroin, että olisikin parempi, jos sama henkilö Bilian päässä hoitaisi asiaa, jotta minun ei joka kerta tarvitsisi tarinaa alusta asti selitellä. Onhan heillä asiaskastiedoissa varmasti kaikki tiedot autoni korjauksesta ja tiedossa mitä sille on huollossa tehty ja mitä on vielä tekemättä.
Odottelen siis edelleen sitä yhteydenottoa Bilialta...
HYVÄÄ JOULUA VAIN KAIKILLE!
EIKÄ TÄMÄ TARINA OLE MIKÄÄN JOULUSATU VAAN TOTISINTA TOTTA HERTTONIEMELÄISESSÄ VOLVON MERKKIHUOLLOSSA
Luulin tämän korjausasian jo unohtuneen myös Bilian puolelta, kunnes viime viikolla asiassa tapahtui outo käänne!
Ensinnäkin olin jo nuolenut omat haavani ja maksanut loputkin korjauslaskusta ensimmäisen karhun jälkeen. Tietysti vastasin Bilalta tulleeseen asiakaspalautteeseen tulikivenkatkuisesti ja kerroin todellisen arvioni korjaustoiminnan onnistumisesta kyseisessä tapauksessa.
Eli Bilialta otettiin minulle yhteyttä ja pahoiteltiin, että autoni korjaus oli näinkin pahasti epäonnistunut. Kerroin, että olin myös tehnyt asiassa omat johtopäätökseni ja en varmasti tulisi jatkossa koskaan käyttämään kyseisen huoltoyksikön palveluita. Lisäksi tänä vuonna vaihdettavaksi tulevan Volvon merkki olisi hyvin todennäköisesti toinen!
Aikamme asiasta keskusteltuani suostuin kuitenkin vielä kerran toimittaan autoni Herttoniemen Biliaan korjattavaksi, mikäli siitä ei syntyisi minulle euroakaan kustannuksia!!!
Yllätys oli melkoinen, kun tänään sain autoni viimein huollosta ja (toinen) huoltoasentaja olikin löytänyt Sport-kytkimen ja Winter-kytkimen toiminnassa kontaktihäiriön. Nyt kaikki kytkimet ja merkkivalot taas toimivat, niin kuin ennenkin...
Bilia pelasti tässä tapauksessa edes sen pienenkin uskottavuuden autoni korjauksessa, vaikka sainkin siitä maksaa ison hinnan (yht. 740 €).
Keroinkin, että tämä toiminta on sitä asiakaspalvelua, jota olisin odottanut korjaukselta jo alusta lähtien.
Ehkä sitä vielä Volvon voisi hankkiakin...
Tiivistelmä viestistä: BILIAN HUOLTO ALA-ARVOISTA
8
5038
Vastaukset
- Kuluttajaviranomainen
Ota asiassa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ja pistä case eteenpäin. Mm airbagin ohjainyksikkö tulee kestää yhtä kauan kuin auton airbagitkin, eli tuotteessa on ollut vika. Kyseessä ei ole siis takuu asia vaan tuotevastuuseen perustuva asia. Tuotteen tulee kestää kohtuulliseksi katsottava aika.
Lukkoa roplataan joka päivä ja se kuluu, mutta ohjainyksikön tulisi kestää lähes auton käyttöiän loppuun.
Voit saada rahasi takaisin, eikä maksa kuin kärsivällisyyttä.- ...
Pienenä tarkennuksena sen verran, että kyse ei ole tuotevastuusta, vaan virhevastuusta. Tuotteen täytyy kestää sen verran, mitä kyseisenlaisen tuotteen voidaan kohtuudella edellyttää kestävän. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai kauppiaan antama vapaaehtoinen lisäetu, mutta takuunantaja ei voi vedota esim. siihen, että "tällä nyt on yhden vuoden takuu ja kun tuo ohjausyksikkö sattui pamahtamaan yhden vuoden ja viikon ikäisenä, sinä nyt asiakkaana joudut sen maksamaan". Jos airbag-järjestelmän pitää kestää 10 vuotta ilman huoltoja (sitä kai ei edes tarkisteta tuota useammin), niin kyllä saman täytyy päteä ohjausyksikköönkin.
Bilian huollosta ei itselläni ole myöskään mitään hyvää sanottavaa. Onneksi sentään on kuluttajariitalautakunta.
- rupiikki
lueppa,mun tarina laita hakuun renault laguna ja sieltä mun nimimerkki.ei ihan samanlainen mutta huollon toiminta kuulostaa jotenkin samanlaiselta.myyhän nää kummatkin volvoja ja relluja
En nyt ottaisi asiaa noin rankasti. Itse autoalalla työskenneellä olen törmännyt mitä ihmeellisempiin vikoihin. Kerran purettiin Volkkarin T4:n koko johtosarja konehuoneesta ennen kun selvisi että yksi johto oli "melkein" poikki vaikka kaikki mittarit ja tarkistukset näyttivät kaiken olevan kunnossa. Ja elektroniikka ei ollenkaan helpota vian hakua.
Mites sitten suu pannaan kun tulee eteen airbakien vaihto. Niillekin on annettu määräikä. Olen kiinnostuneena odottanut milloin tapahtuu onnettomuus missä ne eivät ole toimineet ja vakuutusyhtiö evää korvaukset.
Itsellänikin uudessa, alle 1000 km ajettu, Nissanin maasturissa yhtenä aamuna jäi palamaan moottorin valvonta valo. Koska mitään muuta ei ilmennyt niin ajoin Konalaan korjaamoon. Pikahuollossa pojat stekkas järjestelmän, eikä sieltä löytynyt mitään. Nollasivat vikamuistin, valo sammui ja se oli siinä. Ei ole palanut sen jälkeen mutta mistä sitä tietää milloin se taas syttyy ???
Ensin maksetaan vaikka mitä autosta "kaikilla" herkuilla. Sen jälkeen haetaan tarvikeosia vaikka mistä ja herran jumala jos siihen tulee joku vika. Jos se ei heti odottaessa 10€;lla korjaannu niin se on sitten korjaamon syy. Ei se nyt ihan noin mene jos sitä alkaa ihan aikuisten oikeesti miettimään.- VOLVOMANIA
joo, jos tuossa on jotain positiivista niin se että ovat ottaaneet yhteyttä, nykyään työnjohtoa ja mekaanikkoja ei saa edesa kiinni tai lyö luuria kiinni heti kun puhelin soi joten pitää toisella autolla ajaa sitä kautta tsekkaa mikä tilanne? Olen jo jokusen aikaa sitten päättänyt että Biliaa ei käytetä kuin hätätapauksissa ja omat volvot huolletaan Lohjanportin autossa, homma toimii, hemmot osaa sekä kohtuullinen laskutus ystävällinen ote hommaan! Kokeilkaa ihmeessa niin huomaatte eron.
- volvomies72
Herttoniemen Biliassa vaihdatin moottorin ilmansuodattimen ja tulpat. Ihan omaehtoista määräaikaishuoltoa, perustoimenpide. Viaton auto huoltoon ja takaisin yskivä moottori ja kotipihalla moottorin vikailmoitus. Normaalistihan se on toisin päin: viallinen auto huoltoon ja korjattu huollosta pois. Saas nähdä mitä sanovat aamulla kun vien auton uudelleen "korjattavaksi".
- volvomies72
Epäilin tulppien vaihdon yhteydessä sytytyspuolan tulleen kolhituksi epäkuntoon (tätä muuten tapahtuu vaikka kyseessä ihan perustoimenpide). Kun auto tutkittiin, huollosta soitettiin ja todettiin näin tapahtuneen. Korjaus maksutta ja kaikki hoitui asiallisesti ja nopeasti. Tästä pisteet Bilialle.
- Rane80
Moottorin vikavalo palaa. Auto Herttoniemen biliaan huoltoon. Luvattiin puhelimessa että hoituu parissa päivässä kun ei ole jonoja. Nyt jo perjantai. Joka päivä soitellut auton perään, aina vaan sanotaan että piikki paikalla, kukaan ei ole päässyt jonossa mun auton ohi.
Jos haluatte autonne huoltoon eikä säilytykseen niin varmaan hoituu paremmin toisessa huoltopaikassa. Herttoniemen ficuksessa vuosihuolto pelasi todella hyvin. Aamulla huoltoon, illalla haku ja koko ajan sähköposti yhteydessä.
Herttoniemen biliassa ei oikein tiedetä mikä on laatuhuolto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446