Grand Scenic vai VW Touran ???

Kumman ostais?

Olen aikeitta ostaa käytetyn tila-auton.
Vuosimalli tulee olemaan 2004 - 2005.

Tässä vaiheessa vaihtoehtoina on:
Renault Grand Scenic ja VW Touran

Ajan vuoteen vajaan 20tkm, joten auto tulee olemaan bensiinikäyttöinen.

Olisin kovasti hyvilläni, jos kommentoisit näitä autoja. Olisi kiva kuulla käyttäjien kokemuksia.

18

10568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volkkareista

      Mutta per'stuntuma semmoinen että volkkarissa hinta pysyy paremmin ylhäällä.

      Rellut ovat huonossa arvossa jälkimarkkinoiden kankeuden ja luotettavuuden johdosta.

      Huollot ovat hinnoiteltu molemmilla merkeillä aikalailla koviksi.

      Cenikin lussat ja miinukset löydät sivua laskeutumalla.

      Nim. ei enää rellua.

      • Villeeeeeee

        Itsellä Rellun Grand Scenic eli jäävejä kommentteja tulossa, mutta silti. Ostaessani Rellua kävin koeajamassa myös Touranin ja pidin sitä todella epämukavana. Touran varmaankin pitää paremmin arvonsa, mutta mukavuuspuolella Rellu on pitkällä edellä.


      • huimasti

        Muutaman vuoden "vanhaa" pidettyään ja sitten uuteen pyrkivä rellumies maksaa autoilusta kovan hinnan.

        No totuudennimissä täytyy rellumiesten menojen leikkaus kekseliäisyydelle nostaa hattua.
        ( Näyttäisi sivun mukaan olevan yleistä.)

        Päästyään muutaman vuoden päästä välirahasta ja kuukausimaksuista sopimukseen myyjä autaa tilannetta tarjoamalla "edullista" huoltosopimusta, teille ei tule lainkaan huoltokustannuksia ja se kattaa jopa mahdolliset taakuunalaiset viat.

        Huoltosopimushan kattaa lähes kaiken ja näin huollot maksavat autolle 0€ = ??

        Silläpä täällä ei huolloista valiteta kun me muutamat typerät "maksamme teidänkin" huollot, kun emme "älynneet" ottaa huoltosopparia.

        Kyllä rellumies on aina rellumies !!!


      • Nimim. Ei ikinä uutta autoa
        huimasti kirjoitti:

        Muutaman vuoden "vanhaa" pidettyään ja sitten uuteen pyrkivä rellumies maksaa autoilusta kovan hinnan.

        No totuudennimissä täytyy rellumiesten menojen leikkaus kekseliäisyydelle nostaa hattua.
        ( Näyttäisi sivun mukaan olevan yleistä.)

        Päästyään muutaman vuoden päästä välirahasta ja kuukausimaksuista sopimukseen myyjä autaa tilannetta tarjoamalla "edullista" huoltosopimusta, teille ei tule lainkaan huoltokustannuksia ja se kattaa jopa mahdolliset taakuunalaiset viat.

        Huoltosopimushan kattaa lähes kaiken ja näin huollot maksavat autolle 0€ = ??

        Silläpä täällä ei huolloista valiteta kun me muutamat typerät "maksamme teidänkin" huollot, kun emme "älynneet" ottaa huoltosopparia.

        Kyllä rellumies on aina rellumies !!!

        Helvetin hölmöä ostaa uusi auto ja maksaa 5000 €/a arvon alenemisesta jos aivan yhtä hyvin riittää 10000 € hintainen käytetty, jonka hinta putoaa 1500 €/a. Mutta kukin tyylillään.


      • ostaessa
        huimasti kirjoitti:

        Muutaman vuoden "vanhaa" pidettyään ja sitten uuteen pyrkivä rellumies maksaa autoilusta kovan hinnan.

        No totuudennimissä täytyy rellumiesten menojen leikkaus kekseliäisyydelle nostaa hattua.
        ( Näyttäisi sivun mukaan olevan yleistä.)

        Päästyään muutaman vuoden päästä välirahasta ja kuukausimaksuista sopimukseen myyjä autaa tilannetta tarjoamalla "edullista" huoltosopimusta, teille ei tule lainkaan huoltokustannuksia ja se kattaa jopa mahdolliset taakuunalaiset viat.

        Huoltosopimushan kattaa lähes kaiken ja näin huollot maksavat autolle 0€ = ??

        Silläpä täällä ei huolloista valiteta kun me muutamat typerät "maksamme teidänkin" huollot, kun emme "älynneet" ottaa huoltosopparia.

        Kyllä rellumies on aina rellumies !!!

        tuo arvon laskuhan on pelkkää plussaa, ainakin minun näkövinkkelistä.
        Ei kannata ostaa uutta autoa, kun suht. uutta saa huomattavasi halvemmalla, ja vielä juuri Rellun, mukavan, hiljaisen ja pirteän auton.
        Jokainen tyylllään, joku maksaa alussa paljon, toinen alussa vähän mutta saattaa joutua maksamaan sitten korjaamolle enemmän, joka on sinsänsä parempi koska työllistää ihmisiä :-)


      • kyllä mää tiedän
        huimasti kirjoitti:

        Muutaman vuoden "vanhaa" pidettyään ja sitten uuteen pyrkivä rellumies maksaa autoilusta kovan hinnan.

        No totuudennimissä täytyy rellumiesten menojen leikkaus kekseliäisyydelle nostaa hattua.
        ( Näyttäisi sivun mukaan olevan yleistä.)

        Päästyään muutaman vuoden päästä välirahasta ja kuukausimaksuista sopimukseen myyjä autaa tilannetta tarjoamalla "edullista" huoltosopimusta, teille ei tule lainkaan huoltokustannuksia ja se kattaa jopa mahdolliset taakuunalaiset viat.

        Huoltosopimushan kattaa lähes kaiken ja näin huollot maksavat autolle 0€ = ??

        Silläpä täällä ei huolloista valiteta kun me muutamat typerät "maksamme teidänkin" huollot, kun emme "älynneet" ottaa huoltosopparia.

        Kyllä rellumies on aina rellumies !!!

        jokainen joka viitsii verrata käytetyn rellun tonneja volkkaria halvempaa hintapyyntöä samojen autojen hintoihin uutena huomaa että prosenteissakaan mitattuna arvo ei putoa kaueasti nopeammin mutta euroissa mitattuna rellun ostaja häviää jopa vähemmän.

        Kaikin hilavitkuttimin varustettu 3.0l laguna menettää todella arvoaan ja rankasti mutta pienemmät rellut mukaanlukien Scenic pitävät sitä nykyään ihan muiden keskitason autojen tapaan.

        Muutamat mallit pitävät arvonsa jopa erinomaisesti mutta nämä ovat yleensä pienikoneisia ja perusvarusteisia clioja, mekanointa jne.

        Sama koskee tietty volkkariakin 1.6l GarvaLakki polo tai IV golf varastopunaisena ja perusvarustein pitää arvonsa hienosti mutta kaikki tonnin kappale maksaneet lisävarusteet katoavat käytettyjen hinnasta ällistyttävän nopeasti.


      • nimimerkki erkki
        ostaessa kirjoitti:

        tuo arvon laskuhan on pelkkää plussaa, ainakin minun näkövinkkelistä.
        Ei kannata ostaa uutta autoa, kun suht. uutta saa huomattavasi halvemmalla, ja vielä juuri Rellun, mukavan, hiljaisen ja pirteän auton.
        Jokainen tyylllään, joku maksaa alussa paljon, toinen alussa vähän mutta saattaa joutua maksamaan sitten korjaamolle enemmän, joka on sinsänsä parempi koska työllistää ihmisiä :-)

        Kävimme rouvan kanssa aikoinaan katsomassa uutta Grand Sceniciä, ja hän ehdotteli että pistetään elämä risaiseksi ja ostetaan tällainen.

        Tuulilasissa luki tuolloin melko tarkkaan 30 tuhatta. En suostunut ostamaan noin kallista.

        Tänään istuin 2005-mallisessa Grand Scenicissä jolla oli ajettu maltilliset 58 tuhatta, ja tuulilasissa luki enää 14.900 euroa eli melko tarkkaan puolet siitä mitä kolme vuotta sitten.

        Kumpi kannattaa ostaa?

        Tällä välin on tapahtunut paljon - käytettyjen maahantuonti on helpottunut ja uusien autojen verotus on keventynyt.


    • autoina suht samanlaisia

      Hintahan tuossa ratkaisee jos et kuulu siihen kansanosaan jolle naapurit ja esson paarin pojat antoivat luvan ostaa vain volkkarin hintaan mihin hyvänsä.

      Touranin pahin vika oli aivan järjetön ylihinnoittelu jo uutena varsinkin noissa vuosimalleissa joita katsot.

      Pienin konekin (1.6FSI) maksoi aluksi jo saman verran kuin Grandin 2.0T tarjouksessa mutta sittemin tuuraninkin hinnat ovat laskeneet lähes ymmärrettävälle tasolle.

      Käytettyjen hinnat kuitenkin näyttävät menevän vielä vanhasta muistista ts. tuuranista pyydetään käytettynä sen mukaan mitä se maksoi uutena eikä sen mukaan mitä uusi vastaava nyt maksaa. Monissa tapauksissa käytetty nelivuotias Touran kuitenkin ON jonkin verran uutta halvempi :D

      Käytettyä rellua ostettaessa kannattaa varmistaa se että järkevän matkan päässä on jokin muu relluja huoltava liike kuin Bilia.

    • Laaguna

      Ajoin molemmat kun hain uutta autoa 2005.
      Touran oli kiva, "luonteva" ajaa ja DSG on hyvä.
      Toisaalta GS:ssä puhutteli halvempi hinta, isomman auton tuntu ja hiljaisuus. Lisäksi GS:n interiööri viehätti enemmän, etenkin futuristinen mittaristo säväytti, myönnetään :)
      Touranin sisustus näytti ja tuntui enemmän työkalulta mikä sinänsä ei ole paha asia, mutta "halvan" ja pelkistetyn oloisen sisutuksen pitäisi kyllä sitten jotenkin näkyä myös hinnassa, mikä ei pidä pidä kutiaan VW:n tapauksessa.

      GS:n oston jälkeen hieman harmitti ohjaus, jarrujen herkkyys ja poljinten sijoittelu. Ohjaukseen ja poljinten sijoitteluun olen "jo" tottunut. Jarrut yllättää edelleen silloin tällöin.
      Mitään vakavaa, ylimääräistä vikaa normihuoltojen ja takaisinkutsujen lisäksi ei ole ilmennyt.
      Vakaviin vikoihin en laske kylkilistojen siirtymistä, jarrujen vinkumista (uutena) enkä muovista kitinää/sirinää ilmojen funktiona.

    • relluaa

      Se Rellu on ihan hirveä merkki. Tiedän kokemuksesta.

      • Nimetön

        Itselläni on grand scenic , jossa on ollut kohtuuttoman paljon vikoja. Huollot ovat sikakalliita ainakin verrattuna Opeliin. Kuitenkin Scenicin arvo laskee näköjään nopeammin kuin Touranin, joten jos saat halvalla niin hintaerolla makselet korjauksia. Keljuttaa, kun surkealla luotettavuudella Renault meni pilaamaan hyvin suunnitellun auton.


    • JNMM

      Moi, käyppä kokeilemassa corolla versoa. Laadukas, em. kolmikosta tyylikkäin ja vertailutestin voittaja. Ja arvo säilyy. Koneina 1.6 tai 1.8 bensa, 2.2 tai 2.0 dieselit.

      • hamahumahuta

        Joko Toyotalla pystyy ajamaankin? Ainakin 90 -luvun mallit on vielä ihan hirveitä ranskalaisiin verrattuna. En oo kokeillu 2000-luvun Toyotia ollenkaan, kun vieläkin sattuu selkään, kun ajattelee esim. -96 Carinaa.


      • Avensis.

        Eipä noita kannata verrata. Corolla verso on Golf Plussan kokoinen auto ja toisaalta pienempi kuin lyhyt Scenikki.


      • scenique
        Avensis. kirjoitti:

        Eipä noita kannata verrata. Corolla verso on Golf Plussan kokoinen auto ja toisaalta pienempi kuin lyhyt Scenikki.

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin Golf Plus ja pätkä-Scenic ovat käytännössä ulkomitoiltaan ihan samankokoiset autot. Golfissa tosin on lyhyempi akseliväli ja se *näyttää pienemmältä*.
        Corolla Verso on edellämainittuja hieman isompi sekä akseliväliltään että kokonaispituudeltaan. Tavaratila on kyllä siinäkin pieni (varsinkin 7-paikkaisessa, jossa penkit alaslaskettunakin takakontti on matala).


      • Dommi
        scenique kirjoitti:

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin Golf Plus ja pätkä-Scenic ovat käytännössä ulkomitoiltaan ihan samankokoiset autot. Golfissa tosin on lyhyempi akseliväli ja se *näyttää pienemmältä*.
        Corolla Verso on edellämainittuja hieman isompi sekä akseliväliltään että kokonaispituudeltaan. Tavaratila on kyllä siinäkin pieni (varsinkin 7-paikkaisessa, jossa penkit alaslaskettunakin takakontti on matala).

        Itse ajelin juuri n. 9kk Renu Grande Scenic 2.0T:llä. 25tkm tuli veivattua eikä ollut mitään teknisiä ongelmia. Ajoasento löytyi molemmille kuskeille oikein hyväksi vaikka ollaan hyvin erikokoisia. Zafiran jälkeen GS oli mukava mutta Zafirasta jäin kaipaamaan hyviä säilytyslokeroita edessä. Nyt on taas autonvalinta menossa koska vaihdoin työpaikkaa. Touran, S-Max ja taas GS harkinnassa. Touran tulis vähän halvemmaksi työsuhdeautona kuin muut, S-Max kallein ja suurin ja vakiona huonoiten varusteltu. Touran oli yllättävän hyvä ajaa mutta arjalaisen askeettinen muihin verrattuna. Kojelauta suoraan 80-luvulta ! Paha valinta kyllä. Tällä vkolla meinasin summata ominaisuudet ja varustelut ja kustingit ja valita. Arvon säilyvyydellä ei leasing-autoa valitessa ole niin väliä paitti että vaikuttaa leasing-hintaan. Siksi nuo 3 autoa on ihmeen saman hintasia mulle koska leasing-maksut eivät ole ihan suoraan suhteessa uushankinta hintaan vaan myös jälleenmyyntiarvo vaikuttaa.


      • kuplakuski
        Dommi kirjoitti:

        Itse ajelin juuri n. 9kk Renu Grande Scenic 2.0T:llä. 25tkm tuli veivattua eikä ollut mitään teknisiä ongelmia. Ajoasento löytyi molemmille kuskeille oikein hyväksi vaikka ollaan hyvin erikokoisia. Zafiran jälkeen GS oli mukava mutta Zafirasta jäin kaipaamaan hyviä säilytyslokeroita edessä. Nyt on taas autonvalinta menossa koska vaihdoin työpaikkaa. Touran, S-Max ja taas GS harkinnassa. Touran tulis vähän halvemmaksi työsuhdeautona kuin muut, S-Max kallein ja suurin ja vakiona huonoiten varusteltu. Touran oli yllättävän hyvä ajaa mutta arjalaisen askeettinen muihin verrattuna. Kojelauta suoraan 80-luvulta ! Paha valinta kyllä. Tällä vkolla meinasin summata ominaisuudet ja varustelut ja kustingit ja valita. Arvon säilyvyydellä ei leasing-autoa valitessa ole niin väliä paitti että vaikuttaa leasing-hintaan. Siksi nuo 3 autoa on ihmeen saman hintasia mulle koska leasing-maksut eivät ole ihan suoraan suhteessa uushankinta hintaan vaan myös jälleenmyyntiarvo vaikuttaa.

        Itsellä ollut vm. 2005 Rellu Gs 1.6 ja tällä hetkellä on Touran 1.9 tdi Dsg. Rellulla ajoin 25tkm ilman mitään vikoja. Mielestäni autolla oli 2 miinusta, tuo 1.6 kone tuon kokoluokan koriin on liian tehoton, lisäksi Rellun hinta laskee todella nopeasti. Plussaa oli todella hyvät tilat, moderni muotoilu, loistava muunneltavuus, hyvät näkymät ulos jne. Tästä päästäänkin siihen että mielestäni Rellu oli hyvä, parempi mitä täälläkin usein haukutaan. Huollot ehkä hiukan kalliita mutta niin ne on muissakin jos ei mietitä Toyotaa tai Nissania.

        Touranin ostin viime syksynä ja nyt sillä on ajettu yhteensä 145.000km, me olemme ajaneet sillä 15.000km. Vm on 2005. Tällä hetkellä meidän aikana todettu seuraavat viat, kaksoismassavauhtipyörä hajosi, maksoi korjauksen kanssa 2200€, kuskin penkki romahtaa välillä itsestään pohjaan, tuulettimen moottori pitää ihme kolinaa, jatkuvia käynnistysvikoja lämpimällä koneella. Ottakaa huomioon että auto vasta 3 vuotta vanha ja ajomäärä diesel koneelle mielestäni pieni. Vikoja on kuitenkin riesaksi asti.

        Auto on askeettinen, mutta tiloiltaan toimiva. Dsg mukava ajettava ja muunneltavuus tilojen suhteen ihan Rellun tasoa. Silti uskon että ajan ensimmäisellä ja viimeisellä Touranilla tai ylipäätään Volkkarilla. Olen saanut huollosta aivan paskaa palvelua ( Hyvinkää ) ja lisäksi laatu auton suhteen ollut pettymys.

        Tosin jos olisin ajanut Rellulla pidempään niin olisi voitu sitten samoilla kilsoilla katsoa viat, mutta kyllä mielestäni 3 vuotta ajossa ollut Volkkari tulisi kestää paremmin kuin tämä omani.

        Nyt jos työmatka-ajot loppuvat ja täten dieselin tarve poistuu, niin harkitsen vakavasti käytetyn GS ostoa. 2005-06 vm. autoissa on suurin hinnanpudotus jo tapahtunut ja saan vähän ajetun tiloiltaan loistavan bensaturbon, kuin vastaavalla rahalla saa Volkkarilta 1.6 nuhapumpun aivan askeettisella varustuksella. Mitä kalliimpi lähtöhinta uutena, sitä suurempi hinnapudotus 3 ensimmäisen vuoden aikana.


      • Dommi
        kuplakuski kirjoitti:

        Itsellä ollut vm. 2005 Rellu Gs 1.6 ja tällä hetkellä on Touran 1.9 tdi Dsg. Rellulla ajoin 25tkm ilman mitään vikoja. Mielestäni autolla oli 2 miinusta, tuo 1.6 kone tuon kokoluokan koriin on liian tehoton, lisäksi Rellun hinta laskee todella nopeasti. Plussaa oli todella hyvät tilat, moderni muotoilu, loistava muunneltavuus, hyvät näkymät ulos jne. Tästä päästäänkin siihen että mielestäni Rellu oli hyvä, parempi mitä täälläkin usein haukutaan. Huollot ehkä hiukan kalliita mutta niin ne on muissakin jos ei mietitä Toyotaa tai Nissania.

        Touranin ostin viime syksynä ja nyt sillä on ajettu yhteensä 145.000km, me olemme ajaneet sillä 15.000km. Vm on 2005. Tällä hetkellä meidän aikana todettu seuraavat viat, kaksoismassavauhtipyörä hajosi, maksoi korjauksen kanssa 2200€, kuskin penkki romahtaa välillä itsestään pohjaan, tuulettimen moottori pitää ihme kolinaa, jatkuvia käynnistysvikoja lämpimällä koneella. Ottakaa huomioon että auto vasta 3 vuotta vanha ja ajomäärä diesel koneelle mielestäni pieni. Vikoja on kuitenkin riesaksi asti.

        Auto on askeettinen, mutta tiloiltaan toimiva. Dsg mukava ajettava ja muunneltavuus tilojen suhteen ihan Rellun tasoa. Silti uskon että ajan ensimmäisellä ja viimeisellä Touranilla tai ylipäätään Volkkarilla. Olen saanut huollosta aivan paskaa palvelua ( Hyvinkää ) ja lisäksi laatu auton suhteen ollut pettymys.

        Tosin jos olisin ajanut Rellulla pidempään niin olisi voitu sitten samoilla kilsoilla katsoa viat, mutta kyllä mielestäni 3 vuotta ajossa ollut Volkkari tulisi kestää paremmin kuin tämä omani.

        Nyt jos työmatka-ajot loppuvat ja täten dieselin tarve poistuu, niin harkitsen vakavasti käytetyn GS ostoa. 2005-06 vm. autoissa on suurin hinnanpudotus jo tapahtunut ja saan vähän ajetun tiloiltaan loistavan bensaturbon, kuin vastaavalla rahalla saa Volkkarilta 1.6 nuhapumpun aivan askeettisella varustuksella. Mitä kalliimpi lähtöhinta uutena, sitä suurempi hinnapudotus 3 ensimmäisen vuoden aikana.

        Kiitos kommenteistasi Kupla-kuski ! Tulin sitten valinneeksi Touranin vaikka Renun suuntaan kyllä olin kallistua. Saas nähä miten äijän käy. 4 vuoden liisari-140hv-diesel-Tourani nyt kuitenkin tilattu (Highline eli ei ihan arjalaisen askeettinen sentään - pitäs olla ainakaan !).

        2.0T Scenu oli kyllä mainio matka-auto, vääntö ja potku ei loppunut vaikka isolla kuormalla reissattiin ristiin rastiin Suomenniemeä.

        Kommentoin tänne joskus jahka Touranin saan notta miltä alkaa tuntua. Tuo Hyvinkään VW-huollon kommentti oli hyvä, tulen huollattamaan siellä Tourania kuitenkin - tiedän pistää ne lujille :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe