KIUAS

IHMETTELIJÄT

MIKSI MEIDÄN PUUKIUAS VETÄÄ NIIN HUONOSTI.
ALUKSI,KUN MUUTIMME KAKSI VUOTTA SITTEN,SE VETI HYVIN JA NYT HYVÄ KUN PALAA.ENTINEN OMISTAJA SANOI,ETTÄ KIUKAALLE EI TARVI TEHDÄ MITÄÄN KUN SE ON HUOLTOVAPAA KIUAS.
OLLAAN KÄYTY KOKO PERHE NY UIMAHALLISSA SAUNASSA,NIIN SAA KUNNON LÖYLYT.

15

3671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täynnä..

      Jospa siellä kiukaan pesässä on kahden vuoden tuhkat.

    • jONE.

      nostelkaa kivet pois kiukaasta ja kiuas irti hormista. Pelti auki ja kokeilkaa kädellä että hormi vetää. Jos ok, niin putsatkaa kiukaan savukanavat ja tarkistakaa ettei kiukaan rakenteissa ole ylimääräisiä ruostereikiä. Ja joka tapauksessa ne kivet on hyvä joskus latoa uudelleen ja poistaa murentuneet. Eiköhän näilla ohjeilla löylyt irtoa.

      • IHMETTELIJÄT

        PÄÄLLEPÄIN EI NÄY MITÄÄN RUOSTETTA JA PIIPUN ON NOKIKOLARI JO PUTSANNUT.
        ME OLLAAN JO ALETTU SÄÄSTÄMÄÄN UUTEEN PUUKIUKAASEEN RAHAA.
        TÄMÄ KIUAS SAA NYT LENTÄÄ PELLOLLE,KUN EI OO KESTÄNY KUIN KAKSI VUOTTA.
        PITÄÄ TAAS TÄNÄÄN YRITTÄÄ KUITENKIN,JOS PUUT PALAIS.


      • ei vielä.
        IHMETTELIJÄT kirjoitti:

        PÄÄLLEPÄIN EI NÄY MITÄÄN RUOSTETTA JA PIIPUN ON NOKIKOLARI JO PUTSANNUT.
        ME OLLAAN JO ALETTU SÄÄSTÄMÄÄN UUTEEN PUUKIUKAASEEN RAHAA.
        TÄMÄ KIUAS SAA NYT LENTÄÄ PELLOLLE,KUN EI OO KESTÄNY KUIN KAKSI VUOTTA.
        PITÄÄ TAAS TÄNÄÄN YRITTÄÄ KUITENKIN,JOS PUUT PALAIS.

        Ei kaksivuotias kiuas vanha ole, omani jotain 18 vuotta.
        Jospa puusi ei ole olleet kovin kuivia ja näinollen tuottaneet runsaasti nokea, joka on kasvattanut pintoihin eristekerroksen, niin ei se sitten lämpene.

        Kiukaalle on syytä tehdä perushuolto.
        Kuten edellinen kirjoittajakin oli mieltä, että kiuas on iroitettava ja kaavittava puhtaaksi.
        Kivet voit samalla vaihtaa ja latoa siten, että isot tulee alle/pohjalle ja pienet pintaan.

        Tosin ei kaksivuotta käytössä olleet kivetkään ole miksikään menneet.

        Huomioon otettava seikka tämäkin, onko kiukaasi alimitoitettu pieni saunasi tilavuuteen nähden.

        Kirjoituksestasi.
        Kun kirjoitetaan isoilla kirjaimilla, tarkoittaa se huutamista... se on nämä tavat.

        Kirjoitat..
        PITÄÄ TAAS TÄNÄÄN YRITTÄÄ KUITENKIN,JOS PUUT PALAIS.,, elikkä tarkoitatko tuolla, ettei puusi ole kelvollisia.

        Hanki kuivia pieneksi pilkottuja koivuklapeja, niin se siitä.,, vaikka kokeeksi. Useimmilla huoltoasemilla on klapeja ylihintaan myötävänä, mutta testaa tämä.

        Hyviä löylyjä, kerro miten kävi.


      • gösta
        IHMETTELIJÄT kirjoitti:

        PÄÄLLEPÄIN EI NÄY MITÄÄN RUOSTETTA JA PIIPUN ON NOKIKOLARI JO PUTSANNUT.
        ME OLLAAN JO ALETTU SÄÄSTÄMÄÄN UUTEEN PUUKIUKAASEEN RAHAA.
        TÄMÄ KIUAS SAA NYT LENTÄÄ PELLOLLE,KUN EI OO KESTÄNY KUIN KAKSI VUOTTA.
        PITÄÄ TAAS TÄNÄÄN YRITTÄÄ KUITENKIN,JOS PUUT PALAIS.

        hei, mun mielestä sun kantsii hommata sähkökiuas:)
        sähkis on halvempi käyttää ja ei tarvi klapeja pätkiä...se on tosi iisii heittää vaan päälle ja löylytellä,sähkis on naippee vaihtoehto ja väitänpä että tulee paremmat löylytkin..näin on kuule! nykyajan sähkikset on niin hyvin tehty ettei eroa savusaunasta huomaa (paitsi ettei oo sitä savuu) Kandee kuiteski heivata se vanha puukiuas pellolle ja ottaa putkisto pois ja sitten kitata se reikä mitä seinään jää ja merkata se sitten vaikka sojottavalla naulalla(siis pökätä siihen kittaus koloon naula) Musta tuntuu että teidän kantsii harkita tarkkaan et mimmosen kiukaan hankitte koska lukemani perusteella olette melko köyhiä!!! Koska normaalit ihmiset säästävät mm.autoon,asuntoon,ulkomaanmatkaan yms... harvat säästää kiukaasen koska ne kumminkin ovat suht.koht.halpoja! Mulla ois muuten myynnis pari nahkatakkii...vinkkaa jos kiinnostaa ;) mä sit vastaan :)


      • savukanavat
        IHMETTELIJÄT kirjoitti:

        PÄÄLLEPÄIN EI NÄY MITÄÄN RUOSTETTA JA PIIPUN ON NOKIKOLARI JO PUTSANNUT.
        ME OLLAAN JO ALETTU SÄÄSTÄMÄÄN UUTEEN PUUKIUKAASEEN RAHAA.
        TÄMÄ KIUAS SAA NYT LENTÄÄ PELLOLLE,KUN EI OO KESTÄNY KUIN KAKSI VUOTTA.
        PITÄÄ TAAS TÄNÄÄN YRITTÄÄ KUITENKIN,JOS PUUT PALAIS.

        Kuten jo edellä mainittiin puhdista kiukaan savukanavat pesän ja piipun väliltä niin alkaa taas vetämään.Varsinkin vaakatasossa olevissa putkien mutkissa on vahvasti, kuin hienoa tuhkaa.


      • sepi
        savukanavat kirjoitti:

        Kuten jo edellä mainittiin puhdista kiukaan savukanavat pesän ja piipun väliltä niin alkaa taas vetämään.Varsinkin vaakatasossa olevissa putkien mutkissa on vahvasti, kuin hienoa tuhkaa.

        Useissa kiukaissa on hormille kaksi eri liitosvaistoehtoa.Omassa kiukaassa oli tuo toinen pyöreä tulppa tipahtanut kiukaan taa ja kiuas ei lämminnyt eikä palanut kunnolla.Kun luukun asetti kaikoilleen niin sopas alkoi lämmitä.


      • seis...
        sepi kirjoitti:

        Useissa kiukaissa on hormille kaksi eri liitosvaistoehtoa.Omassa kiukaassa oli tuo toinen pyöreä tulppa tipahtanut kiukaan taa ja kiuas ei lämminnyt eikä palanut kunnolla.Kun luukun asetti kaikoilleen niin sopas alkoi lämmitä.

        Saunan lämmityksen ajaksi on syytä pysäyttää huippuimuri ja sulkea tuuletus, ettei imeskele löylyjä pihalle.


    • KIUAS 2

      Kuules Gösta...
      Ei tullu taaskaan löylyjä vakka mä oon tehnyt kaiken mahdollisen.
      Mä heitin koko kiukaan ulos ja en löytäny kyllä niin paksua naulaa kuin se reikä oli,mutta laitoin
      kaikennäköisiä kiiloja reunoille.Ennen kiilaamista saunaan tuli tosi kylmä kun piippu veti kaiken lämmön ulos.
      Olisin kyllä kiinnostunu niistä nahkatakeista,jos ne vaan olis oikeaa kokoa ja hinta olis kohdallaan"näin varattomille"
      Voisin kyllä vaihtaa siihen meidän kiukaaseen,jos passaa ja osaisit käyttää sitä.
      On muuten hyvännäköinen päällepäin.

      • gösta

        Jaa ettei löylyjä tullut, no voi perse! Ei tainnu nuo edelliset neuvot oikeen toimia tai sitten sä oot tehny jotain väärin... Suosittelin tosiaan sulle sähkistä sinne saunaan ja ny sä oot menny oikeaan suuntaan ku oot heivannu sen puukiukaan pellolle, hyvä ! Mä en kyllä tarkottanut että sun pitäs koko hormin kokoinen naula siihen merkiksi pökätä eihän sellasta naulaa ny oo saatana olemassakaan! Mitä kiiloja sä ny oot menny siihen reikään tukkimaan ku pelkkä kittaus ja pieni naula siihen keskelle ois riittäny merkkaamaan reiän paikan!! No ei siinä oo kuinkaan käyny voi vaan olla vähän ruman näkönen se kiilattu reikä! Mä tarkotin sitä että olisit vaan merkannu reijänkohdan että olisit sen löytäny joskus jatkossa jos aiot palata sähiksestä puukiukaaseen ettei tartte hajottaa koko seinää ku ettii sitä reikää!! Näyttäs ny kumminkin siltä ettei sun hormissa ainaskaan mitään vikaa oo ku se hormi imas kaiken lämpimän ilman saunasta ja että sinne sitte tuli kylmä...toivottavasti et vilustunut :)Sun hormis siis vetää hyvin eli on pakko olla että sulla on ollu ne putkistot tukossa..yksi seikka kummiskin on että onko sulla ollu pelli auki /se pelli siis joka on hormissa ja jos se on kiinni nii se estää sen vedon kiukaan pesästä hormiin!!!Tuliko sisälle saunaan savua ? jos tuli niin sulla oli pelli kiinni ja kiilasit turhaan sen reijän tukkoon ja heivasit kiukaan pellolle!!! Mitäs tuota itkemään ku reikä on ny sitte kiilattu tukkoon niin se on ja kiuas heivattu kuvioista niin sitten se vaan on niin eikä tartte enää murehtia koko saataqnan kiukaasta! Siispä nyt kauppaan ja sähkis tilalle,suosittelen sähkömiestä tekemään tarvittavat sähkötyöt ja kytkennät.se kyllä maksaa aika paljon ettei muuta kun nyt säästämään myös sähkötöihin (kallis pieti meinaan uus sähkis ja sähkötyöt) Mä voin tosiaan harkita näitten nahkatakkien vaihtamista kiukaaseen nää nahkatakit on kans hyvän näkösiä päällepäin ;) Väliä ehkä joudut maksamaan..Nahkatakit on nimittäin kalliita nykyään..multa löytyy kokoja joka lähtöön..löytyy siannahkatakkia,Naudannahkatakkia,Laamannahkatakkia,kengurua ym...nahkatakkia! Ilmoottele ny kuinka sun kiuas projekti etenee tiä vaikka sais hyvät naurut..mä kyllä mielellään neuvon sua ! Mutta kyllä se sähkis kantsii laittaa vaikka vähä hintaakin näyttäs tulevan kun on ne sähkötyöt- T.Gösta


      • Alkoperäinen
        gösta kirjoitti:

        Jaa ettei löylyjä tullut, no voi perse! Ei tainnu nuo edelliset neuvot oikeen toimia tai sitten sä oot tehny jotain väärin... Suosittelin tosiaan sulle sähkistä sinne saunaan ja ny sä oot menny oikeaan suuntaan ku oot heivannu sen puukiukaan pellolle, hyvä ! Mä en kyllä tarkottanut että sun pitäs koko hormin kokoinen naula siihen merkiksi pökätä eihän sellasta naulaa ny oo saatana olemassakaan! Mitä kiiloja sä ny oot menny siihen reikään tukkimaan ku pelkkä kittaus ja pieni naula siihen keskelle ois riittäny merkkaamaan reiän paikan!! No ei siinä oo kuinkaan käyny voi vaan olla vähän ruman näkönen se kiilattu reikä! Mä tarkotin sitä että olisit vaan merkannu reijänkohdan että olisit sen löytäny joskus jatkossa jos aiot palata sähiksestä puukiukaaseen ettei tartte hajottaa koko seinää ku ettii sitä reikää!! Näyttäs ny kumminkin siltä ettei sun hormissa ainaskaan mitään vikaa oo ku se hormi imas kaiken lämpimän ilman saunasta ja että sinne sitte tuli kylmä...toivottavasti et vilustunut :)Sun hormis siis vetää hyvin eli on pakko olla että sulla on ollu ne putkistot tukossa..yksi seikka kummiskin on että onko sulla ollu pelli auki /se pelli siis joka on hormissa ja jos se on kiinni nii se estää sen vedon kiukaan pesästä hormiin!!!Tuliko sisälle saunaan savua ? jos tuli niin sulla oli pelli kiinni ja kiilasit turhaan sen reijän tukkoon ja heivasit kiukaan pellolle!!! Mitäs tuota itkemään ku reikä on ny sitte kiilattu tukkoon niin se on ja kiuas heivattu kuvioista niin sitten se vaan on niin eikä tartte enää murehtia koko saataqnan kiukaasta! Siispä nyt kauppaan ja sähkis tilalle,suosittelen sähkömiestä tekemään tarvittavat sähkötyöt ja kytkennät.se kyllä maksaa aika paljon ettei muuta kun nyt säästämään myös sähkötöihin (kallis pieti meinaan uus sähkis ja sähkötyöt) Mä voin tosiaan harkita näitten nahkatakkien vaihtamista kiukaaseen nää nahkatakit on kans hyvän näkösiä päällepäin ;) Väliä ehkä joudut maksamaan..Nahkatakit on nimittäin kalliita nykyään..multa löytyy kokoja joka lähtöön..löytyy siannahkatakkia,Naudannahkatakkia,Laamannahkatakkia,kengurua ym...nahkatakkia! Ilmoottele ny kuinka sun kiuas projekti etenee tiä vaikka sais hyvät naurut..mä kyllä mielellään neuvon sua ! Mutta kyllä se sähkis kantsii laittaa vaikka vähä hintaakin näyttäs tulevan kun on ne sähkötyöt- T.Gösta

        Kiitti Gösta neuvosta!!!!

        Olihan se petinvillun joku pannu kiinni.
        Mä revin ne kiilat ja sen naulan pois ja asensin
        sen vanhan kiukaan tutun sähkömiehen kans,niinku neuvoit.(Tuli kalliiksi ja se vielä ihmettelikin,miksi hänen oli oltava mukana).Äsken koitin laittaa näin aluksi aivan pientä pilkettä sytykkeeksi ja sytytin,niin ne penteleen pilkkeet lensi varmaan piipusta ulos.Pitää varmaan laittaa jotain isompaa pölökkyä tupaan,että ne siellä palais ja pysyis?
        Kiitti neuvoista...
        Ny meidän perhe voi varmaan päästä oikein omaan saunaan lähiaikoina.
        "Otetaan Gösta silti vielä yhteyttä niiden nahkatakkien myötä...olisin nimittäin kiinnostunu siitä laaman nahkatakista."


      • gösta
        Alkoperäinen kirjoitti:

        Kiitti Gösta neuvosta!!!!

        Olihan se petinvillun joku pannu kiinni.
        Mä revin ne kiilat ja sen naulan pois ja asensin
        sen vanhan kiukaan tutun sähkömiehen kans,niinku neuvoit.(Tuli kalliiksi ja se vielä ihmettelikin,miksi hänen oli oltava mukana).Äsken koitin laittaa näin aluksi aivan pientä pilkettä sytykkeeksi ja sytytin,niin ne penteleen pilkkeet lensi varmaan piipusta ulos.Pitää varmaan laittaa jotain isompaa pölökkyä tupaan,että ne siellä palais ja pysyis?
        Kiitti neuvoista...
        Ny meidän perhe voi varmaan päästä oikein omaan saunaan lähiaikoina.
        "Otetaan Gösta silti vielä yhteyttä niiden nahkatakkien myötä...olisin nimittäin kiinnostunu siitä laaman nahkatakista."

        Terve,
        Vai petinvillu tulkitsen sen munansaannoksesi eli vitun pelliksi kai oon oikeilla väljillä eikä petinvillu oo joku murre sana pellistä :o
        Vai kävi sulle ny nuon että joku oli pannu pellin kiinni ja tuommoseen rulianssiin jouduit ku ei kiuas oo vetäny..kalliiksi se on tullu se uimahallissa käytikin koko perheen voimalla, no oothan sä saanu siellä hallissa vähä tiirailla vosuja uimalanpuolella ja saunaosastolla vertailla toisten poikien pippelien kokoa;)Sä oot kuule ny ihan turhaan asentanu sen kiukaan sähkömiehen kanssa ku sä oot kerran laittanu sen vanhan puukiukaan takasin siihen saunaas !(SÄ PERKELES, käsitit väärin ku mä tarkootin että kun asentaa sähkistä saunaan niin silloon tarttee sähkömiestä EI puukiukaan asentamisessa..mä kun en siinä kohtaan puhunu mitään PUUKIUKAASTA) Ei puukiukaas tartte olla sähkömies kun sen asentaa kato ku ei puukiukaas oo sähkö liitäntöja..nii että turhaa rahanmenoo sulla taas ! No pääasia että kiuas on ny saunan hengettärenä :) Helvetin hyvä että sä oot ottanu ne kiilat ja naulan pois siitä reiästä! Kai pökit villaa putken ympärille kun laitot sen hormiin takasin..sitä villaa on kätevä pökkiä esim. puisella voi veittellä..sielä kantsii olla villaa ettei tuu tulipaloa ja ettei lämpö karkaa ja notta putken ympäristö on tukevasti tuettu..kantsii olla sitte kintaat käsissä ku villan kans pelaaloo se kutittaa se villa aivan perkeleesti ! (oon nyt puhunu kokoajan lasivillasta jota saa rautakaupasta)Mahtavaa että sun hormis ny vetää ja mahtavaa että mä oon voinu olla avuksi täs kiuas asiassa..Kas kummaa ku tuli tuo pelti asia mieleen..Sullon kuule ny niin kova veto päällä siinä hormis että isompaa pölkkyä vaan pesään, mutta kantsii kuiteski ekaks sytyttää jollain pienellä pilkkeellä ja sitte isompaa tavaraa sisään..Kyllä tää meidän yhteistyö on pelannu aivan perkeleen hyvin oikeen tekis mieli tulla saunomaan ja keskustelemaan vähä enemmänkin näistä saunan henkimaailman jutuista..kun säkin näytät tietävän aika paljon Saunaoista ;) Joo kyllä mulla tosiaan on vielä muutama Laaman nahkatakki mä heitän setin takkeja peräloosteriin kun saan siitä Iskarin korjattua niin tehrään site tärskyt johonkin, saat vaikka sitte sovittaa takkia..kuka sitä ny Laamaa säkissä ostaisi !!!
        Kannattaa muuten seurata ettei hormissa oo liian kova veto sillä silloin ei sauna lämpene kunnolla..puut vaan palaa! Se onkin sitten jo vaikiampi juttu eli älä hävitä niitä kiiloja voi olla että hormin sisään pitää työntää kiiloja tukkeeksi..Sitäkin kannattaa sitten koittaa että säätää pelliä pienemmälle eli työntää sitä pelliä seinään päin..mutta jos se ei auta niin kannattaa käyttää niitä kiiloja :) Mutta toivotaa ny että saatte löylyt. T.Gösta


    • PÖNTTÖNÄ

      Vaimo oli tehny mulle tinkiä ja pannu sen pellin kii.
      Eilen se pyöri lattialla ja nauro mulle aivan vääränä.
      Tuntu aivan siltä,kun mua olis pidetty pönttönä.
      No...pääasia,että ollaan saatu huollettua se kiuas.Se entinen omistaja ei tainnu tietää,että
      se ei oo huoltovapaa kiuas.
      Me käytiin eilen saunas ja niin nauratti,kun Lämmintä piisas.
      Kyllä ny on tullu oltua kovasti saunas täs lähiaikoina tuon vaimon tekosen takia.
      Laitas Gösta vaan ne iskaris kuntoon ja se setti mukaan(kiuasta en anna enää vaihdossa) ja lähe tänne hetjärvelle joskus saunomaan.
      Mun tuntee kaikki täällä nimimerkillä KIUAS.
      Se on mun salasana.
      Nähään...

      • gösta

        vai teki se vaimo pikku jäynää sulle:) anto kyllä mennä jäynän aikas pitkälle ja rahaakin sulla palo aika paljon täs kiuas jupakassa ku aattelee että kaikki johtu siitä pellistä joka oli kiinni!!Eihän sitä ny PERKELES voi millään tajuta että jos ei pesä vedä niin on pelti kiinn,i kyllä sitä vikaa yleensä lähdetään kauempaa hakemaan varsinkaan jos ei oo itte pelliin koskenukkaan!!
        Pääasia tosiaan ny o että kiuas pelaa..näin on kuule närhen pallukat :) Tais olla se entinen omistaja vähän hönö kun on luullu sitä kiuasta huoltovapaaksi yleensä pitää ainaskin tuhkat tyhjätä ja rasvata kiuas ! Mulla on jo iskari kunnossa, se oli katkennut yks.Kari laitto sen kuntoon se Kari on hyvä pelailemaan autojen kanssa..eli joku tietää autoista ja joku kiukaista..luokittelisin meidät tähän jälkimmäiseen ryhmään.
        Kuule mä heitän nahkis setin peräloosteriin nii saat koittaa päälles Laamanahkista mä hommasin myös kokopitkän nilkkoihin ulottuvan Susiturkin mä otan senkin jos kiinnostaa se on tosi magee :) Kyllähän se jämerää olis hetjärvellä käydä saunomassa ja perillekin vissiin aika helppo osata ku kiselee vaan ohikulkijoilta että missä täälä luuraa KIUAS ! nähhään... T.Gösta


    • Anonyymi

      Tämä on kyllä paras ketju tähän asti 😂

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe