Kysymys erityisopettajalle

luokanope

Eli, mitä on mielestäsi hyvä erityisopetus? Onko tähän olemassa jotain kriteereitä tai muuta? Itse olen luokanopettaja ja ihmettelen erityisopettajien työtä, joka on meidän koululla ainakin vaihdellut hurjasti opettajan mukaan.... Välillä painotetaan sitä välillä tätä?

2

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janata

      Samalla tavoin voi pohtia, mitä on hyvä luokanopetus. Välillä painotetaan sitä, välillä tätä. Luokanopettaja painottaa helposti opetuksessaan sitä aluetta, johon itsellä on mielenkiintoa tai harrastuneisuutta. Näin jopa tiedostamattaan.
      Opettajuus on vahvasti persoonariippuvainen ammatti ja koska työ on itsenäistä, ovat painotuksetkin sen mukaisia. Näin lienee myös erityiskasvatuksen puolella.
      Opettaja myös painottaa niitä asioita, jotka kokee tärkeiksi ja itselleen sekä opetustyylilleen ominaisiksi. Näin toimivat myös aineenopettajat, soitonopettajat jne. Mahdollisuus valita itselleen parhain toimintatapa on työmme ehdoton rikkaus. Toisaalta se voi olla heikkous silloin jos opettaja vaihtuu usein ja lapsi yrittää taiteilla eri toimintatapojen välillä. Itse olen "kärsinyt" aikoinaan soitonopettajien vaihtumisesta ja painotusten muutoksista.
      Tarkennettakoon, että olen luonnontieteisiin ja musiikkiin vahvasti suuntautunut luokanopettaja. Oppilaistani ja heidän osaamisestaan näkyy nämä suuntaukset, vaikken ole niitä erityisesti/tietoisesti painottanut. Osaaminen vain on näillä alueilla vahvinta ja open innostus tarttuu helposti.

    • erityisope2

      Hyvä erityisopetus. Sen kun joku pystyisi määrittelemään!
      Olen itse viime syksynä valmistunut erityisopettaja ja mielestäni tärkeintä on painottaa niitä asioita, joissa oppilas tukea kaipaa. Jos siis oppilaalla on ongelmia oppimisessa, painotetaan opetuksessa oppimisen oppimista ja ohjaamista. Jos käytös on ongelma, tai tunne-elämän vaikeudet, harjoitellaan ja sanoitetaan käyttäytymistä, muiden odotuksia, tunteita, yhteiskunnassa toimimista. Ja niin edelleen. Tärkeintä siis tukea lapsen kehitystä siten, että hän pärjää opinnoissaan ja yhteiskunnassa nyt ja myöhemmin. Tämä siis minun näkemykseni.
      Itsetunto ja tulevaisuuden hahmottaminen ovat myös omassa opetuksessani tärkeitä suuntaviivoja - tosin opetan 13 - 17-vuotiaita oppilaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe