Varokaa näitä!

otsonalle

Tiedoksi kaikille Aasiaan suuntaaville:
Vietnamissa sekä Kiinassa ja Etelä-Koreassa tarhataan karhuja julmissa oloissa. Niiden vatsasta valutetaan sappinestetä, jota käytetään kiinalaisessa perinteisessä lääketieteessä. Useilla tarhoilla karhut joutuvat makaamaan paikoillaan vuosia jopa yli 20 vuotta pystymättä kääntymään tai edes ojentautumaan suoraksi. Tämä on pöyristyttävän julma käytäntö! EU on muutama vuosi sitten ilmaissut kielteisen kannan tähän, mutta se ei sido Kiinaa mihinkään. Välttäkää karhunsappituotteita ja "karhuravintoloita", jos sellaisiin törmäätte. Karhunsappea lisätään saippuoihin, shampoisiin, erilaisiin vesiin, oluisiin ja viinaan yms. Sitä myydään myös pulverina. Vietnamilaisesta etiketistä on meidän mahdoton lukea, mitä tuote sisältää, mutta karhutuotteissa (luulen) yleensä on päällä karhun kuva, eli jokin vinkki siihen mitä se sisältää.
Ikävää myös kuulla matkailijoiden kertomuksia "villi"eläimistä, joiden kanssa voi itsensä kuvauttaa. Ystäväni kertoi nähneensä erään ulkolaisen turistin kuvauttavan itsensä tiikerin vieressä. Joka kerran kun tiikeri vähänkin liikahti se sai kovan iskun päähän. Älkää hyvät ihmiset antako rahaa tällaisille ja ilmaiskaa, jos mahdollista, miksi. Sama koskee sappituotteita. Me turistit voisimme (mikäli siis mahdollista) ilmaista ettemme hyväksy tällaista käytäntöä, emmekä vain häipyä paikalta.
Suomessa toimii Animalian alla ns. Karhuryhmä, joka tukee Aasiassa toimivaa Animals Asia Foundation nimistä järjestöä. Tämä organisaatio on saanut vapautetuksi onneksi karhuja tarhoilta ja se edelleen tekee työtä lainsäädännön muuttamiseksi karhutarhausmaissa.
Siis jotain positiivista on onneksi tapahtunut, mutta karhuja on vielä tuhansia ja tuhansia, jotka ovat vankina sappitarhoilla.

1

1477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymär Hanukasvili

Kun tuon nti, U. Karhun .Hän on aivan sympaattinen vanhapiika Kävin tänään hänen luonaan kahvilla ym.! Nyt oon kotona perheeni parissa.Siunausta ja pitkää ikää kaikille Karhuille .Mun äitini oli muuten os. Karhunen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3432
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2023
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1931
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      342
      1319
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      85
      1299
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      935
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      933
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      855
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe