Varokaa näitä!

otsonalle

Tiedoksi kaikille Aasiaan suuntaaville:
Vietnamissa sekä Kiinassa ja Etelä-Koreassa tarhataan karhuja julmissa oloissa. Niiden vatsasta valutetaan sappinestetä, jota käytetään kiinalaisessa perinteisessä lääketieteessä. Useilla tarhoilla karhut joutuvat makaamaan paikoillaan vuosia jopa yli 20 vuotta pystymättä kääntymään tai edes ojentautumaan suoraksi. Tämä on pöyristyttävän julma käytäntö! EU on muutama vuosi sitten ilmaissut kielteisen kannan tähän, mutta se ei sido Kiinaa mihinkään. Välttäkää karhunsappituotteita ja "karhuravintoloita", jos sellaisiin törmäätte. Karhunsappea lisätään saippuoihin, shampoisiin, erilaisiin vesiin, oluisiin ja viinaan yms. Sitä myydään myös pulverina. Vietnamilaisesta etiketistä on meidän mahdoton lukea, mitä tuote sisältää, mutta karhutuotteissa (luulen) yleensä on päällä karhun kuva, eli jokin vinkki siihen mitä se sisältää.
Ikävää myös kuulla matkailijoiden kertomuksia "villi"eläimistä, joiden kanssa voi itsensä kuvauttaa. Ystäväni kertoi nähneensä erään ulkolaisen turistin kuvauttavan itsensä tiikerin vieressä. Joka kerran kun tiikeri vähänkin liikahti se sai kovan iskun päähän. Älkää hyvät ihmiset antako rahaa tällaisille ja ilmaiskaa, jos mahdollista, miksi. Sama koskee sappituotteita. Me turistit voisimme (mikäli siis mahdollista) ilmaista ettemme hyväksy tällaista käytäntöä, emmekä vain häipyä paikalta.
Suomessa toimii Animalian alla ns. Karhuryhmä, joka tukee Aasiassa toimivaa Animals Asia Foundation nimistä järjestöä. Tämä organisaatio on saanut vapautetuksi onneksi karhuja tarhoilta ja se edelleen tekee työtä lainsäädännön muuttamiseksi karhutarhausmaissa.
Siis jotain positiivista on onneksi tapahtunut, mutta karhuja on vielä tuhansia ja tuhansia, jotka ovat vankina sappitarhoilla.

1

1512

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymär Hanukasvili

Kun tuon nti, U. Karhun .Hän on aivan sympaattinen vanhapiika Kävin tänään hänen luonaan kahvilla ym.! Nyt oon kotona perheeni parissa.Siunausta ja pitkää ikää kaikille Karhuille .Mun äitini oli muuten os. Karhunen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1662
    2. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      444
      1176
    3. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      85
      1108
    4. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      68
      1015
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      186
      1003
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      93
      887
    7. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      33
      665
    8. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      65
      665
    9. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      172
      651
    10. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      60
      642
    Aihe