Varokaa näitä tuotteita!

Otsonalle

Tiedoksi kaikille Aasiaan suuntaaville:
Etelä-Koreassa sekä Vietnamissa ja Kiinassa tarhataan karhuja julmissa oloissa. Niiden vatsasta valutetaan sappinestetä, jota käytetään kiinalaisessa perinteisessä lääketieteessä. Useilla tarhoilla karhut joutuvat makaamaan paikoillaan vuosia jopa yli 20 vuotta pystymättä kääntymään tai edes ojentautumaan suoraksi. Tämä on pöyristyttävän julma käytäntö! Koreassa on onneksi laitonta valuttaa sappinestettä elävältä karhulta, mutta sielläkin karhuja tarhataan sappinesteen takia ja yli 10 vuotiaan karhun saa tappaa sen takia. Yleensä karhu tapetaan asiakkaan edessä, jotta asiakas tietää saavansa tuoretta sappea. Korealaiset ovat maailman suurimpia karhunsapenkuluttajia!EU on muutama vuosi sitten ilmaissut (Kiinalle) kielteisen kannan tähän, mutta se ei sido Kiinaa mihinkään. Välttäkää karhunsappituotteita ja "karhuravintoloita", jos sellaisiin törmäätte. Karhunsappea lisätään saippuoihin, shampoisiin, erilaisiin vesiin, oluisiin ja viinaan yms. Sitä myydään myös pulverina. Korealaisesta etiketistä on meidän mahdoton lukea, mitä tuote sisältää, mutta karhutuotteissa (luulen) yleensä on päällä karhun kuva, eli jokin vinkki siihen mitä se sisältää.
Ikävää myös kuulla matkailijoiden kertomuksia "villi"eläimistä, joiden kanssa voi itsensä kuvauttaa. Ystäväni kertoi nähneensä erään ulkolaisen turistin kuvauttavan itsensä tiikerin vieressä. Joka kerran kun tiikeri vähänkin liikahti se sai kovan iskun päähän. Älkää hyvät ihmiset antako rahaa tällaisille ja ilmaiskaa, jos mahdollista, miksi. Sama koskee sappituotteita. Me turistit voisimme (mikäli siis mahdollista) ilmaista ettemme hyväksy tällaista käytäntöä.
Suomessa toimii Animalian alla ns. Karhuryhmä, joka tukee Aasiassa toimivaa Animals Asia Foundation nimistä järjestöä. Tämä organisaatio on saanut vapautetuksi onneksi karhuja tarhoilta (laillisin keinoin)ja se edelleen tekee työtä lainsäädännön muuttamiseksi karhutarhausmaissa.
Siis jotain positiivista on onneksi tapahtunut, mutta karhuja on vielä tuhansia ja tuhansia, jotka ovat vankina sappitarhoilla.

5

2868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      väärä osasto

      • Eläinystävä

        Päinvastoin, täysin oikea osasto tai mikä tahansa muukin keskustelu tälläisen julmuuden esiintuomiseen. Ihmisten on hyvä tietää julmuuksista mitä mitä näissä "sivistysmaissa" harjoitetaan. Osaa sitten varoa ja boikotoida tälläisiä tuotteita/käytäntöjä.


      • eläinystävä myös

        olen samaa mieltä eläinystävän kanssa.


      • Einari epätietoinen
        eläinystävä myös kirjoitti:

        olen samaa mieltä eläinystävän kanssa.

        Hyvä tietää, olen lähdössä Koreaan enkä halua millään toimillani olla aiheuttamassa kärsimystä elämille. Pitääkö muuten paikkansa, että Koreassa syödään koiraa? Niinkuin Kiinassa. Uskaltaako siellä syödä lihaa ollenkaan kun ei tiedä onko se koiraa, kissaa, karhua vai ties mitä?


      • JongIl
        Einari epätietoinen kirjoitti:

        Hyvä tietää, olen lähdössä Koreaan enkä halua millään toimillani olla aiheuttamassa kärsimystä elämille. Pitääkö muuten paikkansa, että Koreassa syödään koiraa? Niinkuin Kiinassa. Uskaltaako siellä syödä lihaa ollenkaan kun ei tiedä onko se koiraa, kissaa, karhua vai ties mitä?

        "Pitääkö muuten paikkansa, että Koreassa syödään koiraa?"

        Kyllä pitää. Tosin ei lihan syömistä kannata sen takia välttää, ravintoloissa kyllä lukee menussa mitä lihaa ruoka sisältää ja aina voi henkilökunnalta kysyä. Ei tarvitse pelätä, että tietämättään joutuisi hauvaa pistämään poskeensa. Suosittelen käymään jossain korealaistyylisessä BBQ -ravintolassa, erittäin hyvää lihaa (possua ja nautaa) tarjolla korealaisin höystein. Lisäksi erilaisia etnisiä ravintoloita löytyy mm. Soulista vaikka kuinka.

        http://www.asiarooms.com/travel-guide/south-korea/seoul/what-where-to-eat/index.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3799
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2367
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2095
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      141
      1999
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      414
      1418
    6. 79
      1231
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      137
      1170
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1145
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1060
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      75
      1027
    Aihe