Märkiä unia?

heikoimmista heikoin

Uskovat sisaret ja veljet. Näettekö milloinkaan märkiä unia, sellaisia joissa saatte orgasmin? Itse olen nähnyt usein unia, joissa olen puolisoni kanssa ja niissä mennään loppuun asti. Tällaista tapahtuu, jos muutaman vuorokauden syystä tai toisesta ollaan oltu ilman.

Mutta sitten pahaa: näen samanlaisia unia tuttavistakin, puolitutuista tai jopa tuntemattomista. Enkä itse voi niihin vaikuttaa mitenkään. Puutteesta ne ei ainakaan johdu, sillä näitä unia näen, vaikka juuri illalla ollaan touhuttu "niitä". Ja vaikka seuroista oltaisiin juuri tultu ja siellä kaikki synnit juuri anteeksi saarnattu. Olen heikko ja syntinen, sen totisesti tiedän. Mutta vaikka kuinka olen yrittänyt, en näistä märistä unista irti pääse. Enkä suoralla nimellä edes kenellekään kehtaa asiaa tunnustaa. Hereillä ollessa tällaiset asiat ei todellakaan mieleeni edes juolahda, mutta unissa sitten. Ja on vaikea katsoa naapuria, tuttavaa silmiin, jos juuri unessa ollaan touhuttu tällaista. Vielä: en ole puolisolleni asiasta hiiskahtanut puolella sanalla, joten olen ihan yksin asiani kanssa. Tarvitsen apua, mutta millaista?

35

4285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivustaseuraaja

      "Tarvitsen apua, mutta millaista?"

      Otappa yhteyttä kotipaikkasi terveyskeskukseen. Lääkäri antaa lähetteen mielenterveystoimistoon, jossa sinua autetaan eroon noista syyllisyydentunteista.

      Etkö sinä ymmärrä, että tollaisten unien näkeminen on täysin normaalia. Kaikki niitä näkevät... Kerro toki myös vaimollesi, niin hänkin varmaan kertoo sinulle omista seksifantasioistaan.. Sitten vaan nautitte yhdessä ilman syyllisyydentuntoja. Ei luulis olevan niin v**un vaikeeta ;-)

      "Näettekö milloinkaan märkiä unia, sellaisia joissa saatte orgasmin?"

      Onkos vaimo sitten aamulla ihmetellyt, että mitäs töhnää täällä peitolla oikeen...

    • tuumailija

      Kieltäminen on ehkä pahinta, mitä voi itselleen tehdä. Ehkä sinun täytyy kohdata hänet voittamalla se häpeä, että olet ehkä alasti hänen edessään. Jos uskallat katsoa tuota hahmoa riippumatta siitä, kuka se milloinkin on, suoraan silmiin ja kysyä häneltä,"Kuka sinä todella olet?" olet jo pitkällä.

      • lestaadildo

        Ookko nää ikosen heikki


    • Uneksia II

      En tiedä kannattaako unista huolestua. Jos et herättyäsi jää aprikoimaan uniasi, niin ne unohtuvat. Itsellänikin on välillä aivan liian lennokkaita unia. Ei niille mahda mitään. Tajunnan tilan laskiessa aivot ikäänkuin polkaisevat kytkimen pohjaan, niin ettei tajunta hillitse mitenkään unien haahuilua.

      Jos tunnet itsesi heikoksi synnin taakan alla, niin pyydä Jumalalta kantoapua, vahvistusta.

    • vrk

      Onkohan tämän kirjoittanut nimimerkki 'Uskova tyttö'? (Hyvin samanlainen kirjoitustyyli ainakin.)

      • Ajatteleva naisihminen

        Kirjoittajalla vaikuttaa olevan pitkäaikainen kokemus. "Tällaista tapahtuu, jos muutaman vuorokauden syystä tai toisesta ollaan oltu ilman."
        Uskova tyttö meni naimisiin äskettäin. Eihän hän ole vielä ehtinyt olla "muutamaa vuorokautta ilman." Ennen naimisiinmenoaan hän on ollut ilman koko elämänsä ei "muutamaa vuorokautta".
        Sinä taidat itse olla feikki etkä se oikea vrk.


    • eräs vl

      älä turhaan murehdi, sillä eihän unilleen mitään mahda. jos et kerran kuitenkaan valveilla ollessasi haaveile tuttavistasi, niin ei siinä minun mielestäni ole mitään väärää että näet tuollaisia unia, eihän niille itse mitään voi! minäkin näen joskus ihan hirveän lentäviä unia ja jos ne päivällä muistuvat mieleen niin kyllä vähän huvittaa että mistähän nekin unet ovat tulleet:) en ole kokenut niitä taakkana, koska en itse niille mitään voi. uniahan näkee vaikka mistä ja niissä voi tapahtua vaikka mitä. minä ainakin olen saanut monesti orgasmin unissani ja uskon että kaikki muutkin ihmiset ainakin joskus.

    • feikki?

      Joka tapauksessa - saksalainen sanoo: "Wer schläft, sündigt nicht." Eli joka nukkuu, ei tee syntiä.

      • vrk

        Joo, vertaapa Uskovan tytön kirjoituksiin, ihan sama kirjoitustyyli!


      • ~~~
        vrk kirjoitti:

        Joo, vertaapa Uskovan tytön kirjoituksiin, ihan sama kirjoitustyyli!

        Joku on nyt keksinyt "ovelan" tavan härnätä: Kirjoitellaan lestadiolaisten nimissä kaikkea älytöntä. Ensin oli "uskovan tytön" kondomitarinat, seuraavaksi tuli "masentunut" sopimattomine sivuineen ja nyt tämä "heikoimmista heikoin" märkine unineen. Kaikki samalla kaavalla.

        Mietin tässä juuri, että mikä iskisi pahiten hermoon. Aborttia harkitseva lestadiolaisnuori aiheuttaisi varmasti hirveän haloon.

        Kirjoitan tämän nyt siksi, etten yhtään epäile, etteikö tällainenkin kirjoitus tänne kohtapuoliin ilmesty. Nyt jokaisen vain tulisi oppia tunnistamaan ne ennen kuin ruvetaan ylireagoimaan.

        Netissä kaikkeen pitää suhtautua terveellä epäilyksellä.

        PS. Olisiko suljetulle keskustelupalstalle kysyntää? Siis sellaiselle, johon jokainen ilmoittautuisi sähköpostitse ja saisi esittäydyttyään tunnukset. Häiriköijät olisi helppo poistaa.


      • Pena
        ~~~ kirjoitti:

        Joku on nyt keksinyt "ovelan" tavan härnätä: Kirjoitellaan lestadiolaisten nimissä kaikkea älytöntä. Ensin oli "uskovan tytön" kondomitarinat, seuraavaksi tuli "masentunut" sopimattomine sivuineen ja nyt tämä "heikoimmista heikoin" märkine unineen. Kaikki samalla kaavalla.

        Mietin tässä juuri, että mikä iskisi pahiten hermoon. Aborttia harkitseva lestadiolaisnuori aiheuttaisi varmasti hirveän haloon.

        Kirjoitan tämän nyt siksi, etten yhtään epäile, etteikö tällainenkin kirjoitus tänne kohtapuoliin ilmesty. Nyt jokaisen vain tulisi oppia tunnistamaan ne ennen kuin ruvetaan ylireagoimaan.

        Netissä kaikkeen pitää suhtautua terveellä epäilyksellä.

        PS. Olisiko suljetulle keskustelupalstalle kysyntää? Siis sellaiselle, johon jokainen ilmoittautuisi sähköpostitse ja saisi esittäydyttyään tunnukset. Häiriköijät olisi helppo poistaa.

        " PS. Olisiko suljetulle keskustelupalstalle kysyntää? Siis sellaiselle, johon jokainen ilmoittautuisi sähköpostitse ja saisi esittäydyttyään tunnukset. Häiriköijät olisi helppo poistaa."

        Sellainen toimi 1990-luvulla muutaman vuoden silimaanni nimellä. Toiminnassa oli enimmäkseen opiskelijoita, olin itsekin mukana siinä mutta toiminta lopetettiin kun se todettiin huonoksi.
        Vaara eristäytyä liiaksi muusta seurakunnasta ja Keskustelu on paljon hedelmällisempää, jos ollaan katsekontaktissa


    • Perheenisä

      Kerro vaimollesi ihan reilusti vaan, niin minäkin tein silloin kun itselläni oli samanlaista. Hän vain nauroi ja kiusoitteli sanoen että jos joskus yöllä herää ja näkee minulla erektion, hän kääntää minut selälleen ja hyppää ratsastamaan! Unista ei kannata huolestua, anna orgasmien tulla. Onpahan mukava herätä tullaisten unien jälkeen. Oikeastaan käy vähän kateeksi, alkaa vissiin ikä painaa kun en enää itse näe...

      • eve

        Etkö sä toisaalla jyrkästi tuominnu itsetyydytyksen?! Vai muistanks väärin henkilön?


      • vanhlest
        eve kirjoitti:

        Etkö sä toisaalla jyrkästi tuominnu itsetyydytyksen?! Vai muistanks väärin henkilön?

        itsetyydytyksestä puhuttukaan mitään????


      • Muuan
        eve kirjoitti:

        Etkö sä toisaalla jyrkästi tuominnu itsetyydytyksen?! Vai muistanks väärin henkilön?

        Unet annetaan katsottavaksi. Unessa voit tehdä mitä tahansa, mutta se ei kadota sinua. Kunhan et illalla nukkumaanmennessäsi ala toivomaan sellaisia unia joissa olet vieraissa. Kyllä itsekin olen vähän silti kateellinen.


      • vrk
        Muuan kirjoitti:

        Unet annetaan katsottavaksi. Unessa voit tehdä mitä tahansa, mutta se ei kadota sinua. Kunhan et illalla nukkumaanmennessäsi ala toivomaan sellaisia unia joissa olet vieraissa. Kyllä itsekin olen vähän silti kateellinen.

        Joo, jos oikein kovasti toivoo ettei näe niin saattaa sitten nähdäkin.


    • tuumailija

      Minusta mitään elämään olennaisena osana kuuluvaa asiaa, kuten nukkuminen ja uni, ei tulisi sivuttaa olan kohautuksella, vaan avoimesti miettiä asiaa ja kysyä.

      Olen joutunut unessa useita kertoja valintatilanteeseen, joissa minulta on kysytty ja on täytynyt vastata. Koen tuon tilanteen yhtä todellisena, tapahtui se sitten unessa tai tosielämässä.

      Ehkäpä taustan kulissit, eli unta_vai_totta, eivät ole niin olennaisia, vaan kysymys siitä, teenkö näin, vaiko en. Eikö elämän totuudellisuus määräydy enemmänkin valinnoista.

    • Ajatteleva nainen

      Sanot että vaikka seuroista olet juuri tullut ja silti. Entäs jos se johtuukin juuri siitä että olet ollut seuroissa! Ehkä uskonnollisten ja seksuaalisten tunteiden raja ei olekaan niin selvä kuin kuvittelemme.

      • vrk

        No etkö tosiaan sinäkään huomaa, että tuo lause juuri paljasti,että kyseessä on feikki! (pah: "seuroista juuri tullut")


    • eilen

      Mites se raamatunkohta jonka perusteella itsetyydytyskin on kielletty.

      • vrk

        Niin, eikö kannattaisi laittaa muovipussi kikkelin päähän yöksi ja sitten aamulla antaa pussukka vaimon matkaan vaikka konttorille lähteissä?


    • heikoimmista heikoin

      Huomasin, että täällä tästä asiasta ainakaan ei olisi pitänyt hiiskahtaakaan. Joku asiallisempi vastaus tuli, kiitos niistä. Muut jaksaa jahkata, olenko uskova tyttö. Ensin ihmettelin kovasti, että mikä ihme, kunnes löysin uskovan tytön viestiketjun. Ongelma se oli sielläkin, mutta nyt jo ratkaistu. Täällä jatkuu, toistaiseksi. Mietin vain, että mitä täällä voi ottaa puheeksi, kun joku sitten leimaa feikiksi. Unohtakaa koko juttu. Pärjään täällä kyllä.

      • al karahwi

        puhua seksuaalisuudesta heijastuu palstan jutuista. Kenties se avoimmuus ja rehti vapaus, jolla kristillisyydessä käsitellään elämisen eri
        puolia on outo usealle täällä kävijälle? Veljellis
        tä ja sisarellista Jumalan lasten keskustelua ei voita mikään. Kaikesta saa puhua Jumalan valtakunnassa.


      • vrk

        Kyllä kannattaisi aloittaa KAIKESTA puhuminen puolison kanssa.


    • Vesku

      Oon itse lestadiolais perheeseen syntynyt lapsi mutta en ole enään uskossa. Ne unet on unia minkä niille voi. Mun mielestä on ihan normaalia nähdä märkiä unia. Jos sulla on joku hyvä ystävä niin puhu sille.

      • Ihmettelijä

        Periaatteen ihmisenä haluaisi että halut ja vietit olisivat oikein toimivia. Eli onko Jumalan vaiko sielunvihollisen idea että esim. märkiä unia on, sekä moniaalle suuntautuvia seksuaalisia himoja ja perversioita. Edes naimisissa olo ei ole läheskään aina riittävä saamaan himoja rauhalliselle kannalle.


      • Vesku
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Periaatteen ihmisenä haluaisi että halut ja vietit olisivat oikein toimivia. Eli onko Jumalan vaiko sielunvihollisen idea että esim. märkiä unia on, sekä moniaalle suuntautuvia seksuaalisia himoja ja perversioita. Edes naimisissa olo ei ole läheskään aina riittävä saamaan himoja rauhalliselle kannalle.

        Sä näät varmasti itsekin märkiä unia. Mistä ne tulevat,vastaa sä siihen? Mä en tiedä mistä ne unet tulee eikä se mua edes kiinnosta.


    • ...............

      EINARIN TARINOITA


         Näissä kertomuksissa kerrotaan hoitokokouksista


      TIEDOTTAMISTA KEHITETÄÄN

      -Lehtien toimittajat soittivat minulle usein.
      Olin antanut muutamia haastatteluja, mutta useimmiten vastaukseni olivat olleet lehdissä muunneltuina. Niistä oli tullut murhetta, ja olimme tulleet varovaisiksi. Lopulta olimme päättäneet, ettemme ainakaan toistaiseksi anna toimittajille haastatteluja, koska lopputulos oli tuollainen.
      Myönteistäkin koimme. Yleisradiossa esitettiin ohjelmasarja Usko ja urheilu, ja ohjelmaan pyydettiin myös SRK:n kantaa. Sen antoi Kauko Mäntylä. Hän mainitsi, että ruumiillisen kunnon ylläpitäminen on hyvä ja kannatettava asia. Mutta sellaiseen urheiluun kristitty ei tahdo osallistua, jossa urheilu ja urheilijat korotetaan jumaliksi ja jossa pyhäpäivät uhrataan kilpailuihin ja niiden katsomiseen.

      Vanhoillislestadiolaisesta kristillisyydestä kerrottu tieto oli tiedotusvälineissä usein oikeaa, mutta aika-ajoin joillakin toimittajilla näytti olleen halu lähteä parjauksen tielle. Koko 1960-1970 -lukujen ajan esiintyi eri tiedotusvälineissä toistuvasti arvostelua vanhoillislestadiolaisuutta ja SRK:tä vastaan.

      Sitä aiheutti Jumalan sanaan perustuva usko ja elämänvaellus. Arvostelu kohdistui erityisesti opetukseen, perhe-elämään, "mielenterveyskysymyksiin" sekä suhteeseemme kansankirkkoon ja sen tunnustukseen.

      Vuoden 1979 aikana paine saavutti ennen kokemattomat mitat. Lehtien palstat olivat kirjavanaan repäiseviä otsikoita.
      Niissä esitettiin valheellisia tietoja SRK:stä ja rauhanyhdistyksistä. Vakavimmat syytökset koskivat 1970-luvun sielunhoidollisia keskustelutilaisuuksia. Sen yhteydessä lehdistössä esiintyi termejä kuten esimerkiksi "painostus" ja "henkinen terrori". Ne osoittivat, kuinka vaikeaa ulkopuolisen oli ymmärtää sielunhoidollisten keskustelujen syvyyttä.

      Huomasimme, että kielteisten uutisten vuoksi evankeliumin työ vaikeutui. Ryhdyimme antamaan avoimesti haastatteluja ja luomaan toimittajiin henkilökohtaisia kontakteja.
      Jos lehdissä esitettiin kummallisia väitteitä SRK:stä ja rauhanyhdistyksistä, ne oikaistiin.

      Periaatteemme oli, ettemme lähde kamppailemaan opillisista kysymyksistä tiedotusvälineissä.
      Sitävastoin Jumalan valtakuntaa saa puollustaa aiheettomia syytöksiä vastaan.
      Helmikuussa 1980 Kirjapaja kustansi kirjan Raportti lestadiolaisuudesta. Se käsitteli SRK:tä kohtaan esitettyjä syytöksiä.
      Kirjassa annettiin SRK:lle mahdollisuus vastata. Teoksen toimittaja haastatteli Kauko Mäntylää, Erkki Reinikaista, Erkki Vaaramoa, Voitto Savelaa ja minua.
      Vastasimme sielunhoidollisia keskustelutilaisuuksia koskeviin kysymyksiin muun muassa seuraavasti:
      - Kun on syntymässä väärän hengen seurauksena eriseura, silloin aivan itsestään syntyy keskustelua. Jumalan seurakunta hoitaa. Niin myös tapahtui niin sanotun kososlaisuuden ilmentyessä.

      Oli kysymyksessä eriseuran henkivalta, joka vaikutti katkeruutta, vihaa ja synnin luvallisuutta.
      - Tämä valtakunta on hoitovaltakunta. Se on majatalo, johon Jeesus on jättänyt penningit. Meitä kaikkia ruokitaan, puhdistetaan ja pestään.
      Pyhä Henki hoitaa meitä kutakin tarpeen mukaan.

      Oikaisimme kirjassa monia julkisuudessa olleita vääriä tietoja.
      Suviseurojen yhteyteen oli jo jonkin aikaa järjestetty tiedottamista lehdistölle, mutta nyt ryhdyimme järjestämään tiedotustilaisuuksia ajankohtaisista asioista.
      Ensimmäisen tiedotustilaisuuden pidimme Oulussa 11.12.1979. Siihen saapui runsaasti toimittajia.
      Jaoimme heille monisteen: SRK vastaa ajankohtaisiin arvosteluihin.
      Sen sisällöstä kertovat otsikot: SRK:n ja rauhanyhdistysten toiminnan pääperiaatteet, rauhanyhdistysten toimintaa, pakkousko ja painostus, vanhoillislestadiolaisuus ja mielenterveys, perhe-elämä ja suhde kansankirkkoon.

      Myöhemmin julkaisimme monisteen traktaattina.
      Aktiivisen tiedottamisen seurauksena syytösten tulva alkoi vähentyä ja lehtijuttujen sisältö sai uudenlaisen sävyn. Samalla kehitimme omaa tiedottamista koko ajan.
      Pääperiaatteemme oli, että SRK:n ja rauhanyhdistysten toiminnassa ei ole mitään salattavaa. Seuratilaisuudet ovat avoimia ja niihin kutsutaan kaikkia ihmisiä. Mutta silloin, kun kysymyksessä ovat sielunhoidolliset asiat, tilaisuudet ovat sisäisiä eikä niistä laadita juttuja. Tätä emme tee siksi, että salaisimme jotakin, vaan sen tähden, että Kristuksen rakkaus peittää ja unohtaa kaikki anteeksi annetut synnit.

      HENKIEN TAISTELUSSA

      Kristityt kävivät taistelua maallistumisen mukanaan tuomia syntimuotoja vastaan. Siinä sielunvihollinen sai murheellisia voittoja.
      Rauhanyhdistyksiltä saapui SRK:lle pyyntöjä tulla avuksi hoitamaan yhdistysten sisäisiä vaikeuksia.

      Saatoin olla mukana kolmessa-neljässäkin keskustelutilaisuudessa viikossa, ja ainakin pyhänajat olin menossa.
      Neuvonpidoissa koettiin todeksi Raamatun opetus, kuinka evankeliumin kokonaisuuteen kuuluvat myös neuvon, opetuksen ja nuhteen sanat.

      Keskusteluissa tuli esille, kuinka joidenkin kristittyjen sydämentila oli kuivunut sellaiseksi, että heitä hallitsi muita tuomitseva, kuiva ja leikkaava henki. Joidenkin sydämessä oli katkeruutta toisia uskovaisia kohtaan ja puhuttiin takanapäin pahaa.
      Esiintyi myös isäntähenkeä ja hempeää asennetta synteihin.
      Vähän myöhemmin ilmeni, että niin sanottu kososlaisuus oli levinnyt laajalle.
      Sen eräitä tunnusmerkkejä oli toisia tarkkaileva, arvosteleva ja kova mieli.
      Tämä henkivalta oli taistellut jo 1960-luvun taitteen hajaannuksessa kovalla ja lyövällä mielellä.

      Esille tuli lisäksi, että jotkut eivät olleet halunneet ymmärtää televisiosta tehtyä kannanottoa.
      He suosivat televisiota salaa ja vähättelivät sen vaaroja. Tämä oli ilmentymää synnin luvallisuudesta. Jotkut puolestaan ymmärsivät koulutelevision synniksi jo pelkkänä laitteena.

      Tälläinen kiivaus ja liikasuolaisuus nousi lakihengestä.
      Oli tarpeen palauttaa mieliin Ylivieskan vuosikokouksessa 1963 tehty televisiokannanotto.
      Siinä oli todettu, että uskon ja hyvän omantunnon säilyttämiseksi televisio ohjelmineen ei sovi kristityn kotiin.
      Erittäin suuri vaara piili siinä, että sama synnillisyys, mitä kotitelevisio esittää, tuodaan opetustelevision tai muiden filmien muodossa lasten ulottuville.

      Väärään joutuneita neuvottiin rakkaudella ja laupeudella parannukseen, ja Jumalan armoevankeliumi auttoi uskomisen vapauteen ja iloon.
      Saatiin myös todeta joitakin murheellisia tapauksia: eräille ei auennut heidän väärä tunnontilansa. He jättivät mieluummin Jumalan valtakunnan kuin nöyrtyivät parannukseen, ja pieni joukko irtaantui omaksi ryhmäkseen.

      Jotkut uskosta luopuneet syyttivät, että heidät oli "potkaistu ulos", vieritettiinpä syytä SRK:n hallintoonkin.
      Perimmältään oli kysymys eri hengestä, sillä Pyhä Henki ei lähde taistelemaan Jumalan seurakuntaa vastaan.
      Jumalan valtakunnasta lähteneitä ei voitu tervehtiä Jumalan terveellä. Tämän yhteydessä oli tarpeen keskustella taivaan valtakunnan avaimista. Tutuimmat ovat päästönavaimet:
      "Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annettu." (Joh. 20:22) Raamattu tuo esille myös sideavaimet: "Kaikki mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidottu taivaissa." Matt. 18:18)
      Sideavainten käyttö on viimeinen rakkauden hoitokeino, jotta ihminen huomaisi vakavan tilansa.

      Sideavainten käyttö ei merkinnyt sitä, että evankeliumi olisi loppunut. Kysymys oli siitä, ettei evankeliumi ole tarkoitettu väärän, katumattoman sieluntilan peitoksi.
      Katuville saarnattiin aina ilomielin kaikki anteeksi. Parannuksen armon saaneen sydän yhtyi kuningas Hiskian sanoihin:"Katso, suuri hätä oli minulla turvasta, mutta sinä olet minun sieluni sydämellisesti vapahtanut."

      Ihmiset halusivat keskustella, ja tilaisuudet kestivät usein myöhään yöhön.
      Palasin niistä monesti väsyneenä. Ja voi, kuinka sitä itsekkin tarvitsi evankeliumin armohoitoa.

      Oli kaksi aluetta, joissa sieluni lepäsi noina aikoina. Ensinnäkin monet uskovaiset kertoivat puhelimessa Kimpimäelle ja minulle: Kyllä me olemme teitä muistaneet!
      SRK:lle saapuneiden kirjeiden laidassa saattoi olla poikittain pikku viesti: Rukouksin me sinua täällä kannamme!
      Ja kun tapasin matkaystäviä seuroissa ja eri tilaisuuksissa, niin voi, kun he rakkaasti puristivat kättäni tai nykäisivät hihastani lausahtaen: Me olemme muistaneet.

      Toinen tuki oli perhe. Minun ei tarvinnut kotona kamppailla näiden kysymysten kanssa. Siellä oli lepo ja rauha. Koti oli aivan kuin linnunpesä, johon sain uudelleen ja uudelleen tulla.
      Suuriarvoinen oli myös työympäristöni: SRK:n henkilökunta. Sielläkään ei ollut kamppailuja, vaan konttorilla vallitsi yhteinen rauha. Siellä anottiin evankeliumia ja saarnattiin anteeksi.

      Myös Amerikan siionissa koettiin vaikeuksia. Maailmanmielisyys ja synnin luvallisuus olivat saaneet jalansijaa 1960-luvulla ja lisääntyneet 1970-luvulle tultaessa.
      Erityisesti tämä ilmeni monien uskovaisten nuorten käyttäytymisessä, eivätkä kaikki vanhemmat puuttuneet lastensa sopimattomaan elämään.
      Syksyllä 1972 Minneapolissa pidetyssä kokouksessa ilmeni, että eräiden puhujien ympärille oli muodostunut oma ryhmittymä. Monille väärä tunnontila ei auennut, ja huomattava osa Amerikan seurakuntien jäsenistä jätti Jumalan valtakunnan.

      Kävin Erkki Reinikaisen kanssa saarna- ja sielunhoitomatkalla Amerikassa kesällä 1973. Jumalan valtakunnan yhteyteen jääneet keskustelivat Pelkiessä pidetyssä kokouksessa evankeliumin työn tulevaisuudesta. Jumala virvoitti uskoa ja toivoa.

      Kokouksessa perustettiin Amerikan vanhoillislestadiolaisten seurakuntien keskusjärjestö, Association of American Laestadian Congeregations (AALC) sekä kohta oma lehti, The Voice of Zion. Vuonna 1976 kävin jälleen Amerikassa Ville Suutarin ja Erkki Reinikaisen kanssa.

      Eräät yksittäiset suomalaiskristityt pitivät yhteyttä Amerikassa Jumalan valtakunnan jättäneisiin ja tukivat heitä.
      Osoittautui, että he itsekkin olivat ajautuneet väärään tunnontilaan. He jättivät Jumalan valtakunnan ja järjestäytyivät vuonna 1977 omaksi ryhmäkseen.    


         

      • fkfj

        lepistö?


      • Anonyymi

        Jos on pakko kirjottaa niin tee se ruutuvihkoon tai kirjoita kirja !

        Tämä on kuulemma kezkustelupalsta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on pakko kirjottaa niin tee se ruutuvihkoon tai kirjoita kirja !

        Tämä on kuulemma kezkustelupalsta !

        niin vain, eihän hää nyt ennää melkein 20 vuotta myöhemmin kehtookkaan tuollaviisii


    • hätäkunhätä

      Onneksi olkoon että sinulla on puoliso ja olette usein yhdessä!
      Lisäksi on seksuaalisia unia. Eipä kannata valittaa. Ole iloinen unistasi!

      Itsekin toivoisin joskus näkeväni sellaisia eroottisia unia, mutta kun niitä en juuri näe. Liekö ikä!

      Sen sijaan olen usein nähnyt unta, että etsin pissapaikkaa vaikkapa koululta. Juuri kun olen löytävinäni jotain, silloin joko vessa on tukkeessa, ovea ei saa kiinni ja toiset näkee, tai vessan pönttö on niin likainen ettei edes pääse lähelle. Etsin epätoivoisesti toista vessaa, mutta en koskaan onnistu pääsemään niin pitkälle, että voisin tehdä tarpeeni,
      Onneksi en onnistu. Siinä olisi selittämistä miksi aikuinen pissaa sänkyyn. Aina on ollut pissahätä todellisuudessa.

    • Anonyymi

      Taas pitää olla onnellinen ettei sukuun ole eksynyt minkään lajin lestalaisuutta!

      • Anonyymi

        Eikä eksy edes painajaisunissa !


    • Anonyymi

      Siitä puhe, mistä puute!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe