Pellavansiemengallup

Vannepää

SUORA VAROITUS: EI NIILLE, JOTKA EIVÄT YMMÄRRÄ HERMOILIJOITA.

Oman neuvolani ohjeissa sanotaan, että pellavansiemeniä ei pitäisi syödä enempää kuin 2-3 rkl päivässä. Eli ei täysin kielletty.

Toisen kunnan ohjeet, samoin kuin vauva-DVD, kehottavat "välttämään" niitä.

Härtsyykkelis, mitä tässä taas pitäisi ajatella. Ennen DVD:n näkemistä söin pari kertaa viikossa muutaman viipaleen leipää, jossa on pellavansiemeniä. Koetin arvioida sitä 2-3 rkl määrää, että jää sen alle per vrk. (Onnistumisesta en tiedä..)

Eli: Mitäs itse kukin on tehnyt, ja onko jo pellavansiemeniä popsineet saaneet terveitä lapsia, kaikki kokemukset tänne vain!

6

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv34

      käsittänyt, että se ei koske mitään pellavansiemenleipää. Sitäpaitsi aika tuhdisti olisi pellavansiemeniä, jos parissa leipäviipaleessa olisi niitä yhteensä 2-3 ruokalusikallista.

      Mutta käsittääkseni nimenomaan joku pellavansiemenlima olisi sellaista vältettävää. Et taatusti ole tehnyt haittaa noilla leivillä.

    • kemisti_

      Niissä pellavansiemenissä lukee pussissa (laki vaatii) että käyttösuositus on 2 rkl päivässä normaalillekin ihmiselle koska ne oikeasti on vaarallisia. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan. Niissä on niin paljon kadmiumia että munuaiset sanoo pian poks.... Ne voi korvata jollain muulla kuten kauraleseillä tms. Itse haluaisin tuollaiset myrkyt pois kaupan hyllyiltä! Kadmium aiheuttaa myös sikiövaurioita. Googleta.

      • Vannepää

        Ei Reformi-merkkisten pellavansiementen paketissa ainakaan varoiteta määristä mitenkään.

        Kysyin kerran Yliopiston apteekista (meilitse) pellavansiemenrouheesta, pari vuotta sitten, eikä sieltäkään tullut tuollaisia kauhukuvia.

        Uskonhan minä, kun sanotaan, että ovat siis vähintään rajoitettavien listalla.
        Niinhän on lakritsikin, vaikkei siitä kuin epäillä, että voi nostaa keskenmenoriskiä. Verenpaineen nousun takia se ylipäätään on rajoituslistalla.

        Nykyisin vaan tungetaan pellavansiemeniä niin moneen leipään, että vältellessä siemeniä leipävalikoimakin kaventuu huomattavasti.
        Tästä huolimatta, ja tämän sanottuani, taidan silti pelata varman päälle, ja vastedes välttää pellavansiemenet kokonaan. Kunnes imetys on ohi...


      • .....
        Vannepää kirjoitti:

        Ei Reformi-merkkisten pellavansiementen paketissa ainakaan varoiteta määristä mitenkään.

        Kysyin kerran Yliopiston apteekista (meilitse) pellavansiemenrouheesta, pari vuotta sitten, eikä sieltäkään tullut tuollaisia kauhukuvia.

        Uskonhan minä, kun sanotaan, että ovat siis vähintään rajoitettavien listalla.
        Niinhän on lakritsikin, vaikkei siitä kuin epäillä, että voi nostaa keskenmenoriskiä. Verenpaineen nousun takia se ylipäätään on rajoituslistalla.

        Nykyisin vaan tungetaan pellavansiemeniä niin moneen leipään, että vältellessä siemeniä leipävalikoimakin kaventuu huomattavasti.
        Tästä huolimatta, ja tämän sanottuani, taidan silti pelata varman päälle, ja vastedes välttää pellavansiemenet kokonaan. Kunnes imetys on ohi...

        Mieheni viljelee pellavaa ja kyllä kauppoihin päätyneissä siemenissä tulee olla rajoitusmäärys. Katsoin eilen s-marketin tarjontaa ja siellä oli joka pussissa rajoitus. Luontaistuotekaupoissa ei ehkä ole samaa määräystä?

        http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm#raskausaikana
        Itse olen saanut tiedon ettei lainkaan pellavansiementä sillä pienetkin määrät ovat haitallisia sikiön kehitykselle. Jo terveelle, ei-raskaana olevallekin se pari rkl on rajoitus. Miksi ihmeessä pellavaa tulisi syödä? sen voi korvata niin monella. Ja jos öljyä kaipaa, pellavaöljystä on puhdistettu se kadmium.


    • Anonyymi

      Vennamo-vainaan sanoin "kyllä kansa tietää" tähän väliin itsekin aivan aluksi esitän teille varsinaisen jytkyn.
      Nimittäin. Luin juuri äsken netistä:
      "Pellavansiemenet sisältävät luontaisesti syanogeenistä glykosidiä, sannamariinia. Sannamariini hajoaa ruoansulatuksessa, jolloin siitä vapautuu syaanivetyhappoa eli syanidia. Kirjallisuudessa ei kuitenkaan ole raportoitu pellavansiementen tai -rouheen aiheuttavan syanidimyrkytyksiä. Pellavan sannamariinin pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole tietoa ja sen mahdolliset haittavaikutukset ovat todennäköisesti vain välittömiä. Sannamariini imeytyy helpommin pellavansiemenrouheesta kuin kokonaisista siemenistä."
      Joten 15 grammaa vuorokaudessa on aikuiselle ihan sopiva ja turvallinen määrä, jos ei ole raskaana. So what. Minä juon nyt kahvia!

    • Anonyymi

      Vatsani toimii ainoastaan jos tiette läkemitan,joita sairaalasakin on. niin läkemitalinen kokonaisia ei murskatuja pellavansiemeniä illalla vesi lasiin ja aamulla tyhjän vatsaan koko mönjä.Murskatuissa pelavasiemenistä on pelavan hyvät öljyt pois.Kuin muten jos ostat valmita mausteita, ostat sakka. Murska itse siis pipurisi tiedät mitä ruokaasi laitat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe