T A L K O OT

Ajomies-x

Talkoot olivat vielä nuoruudessa hyvin yleisiä maalaiskylissä.
Onkotalkooperinne katoamassa?

8

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhaa ystävien kanssa.

      Ei ole kuollut,asun pienessä kaupungissa ja minulla on ollut monet talkoot tämän asuntoni kunnostuksen merkeissä.Monta mukavaa viikonloppua on ystävien kanssa vietetty,hyvää ruokaa ja sauna,siinä talkoolaisteni palkka.Ensikesänä taas jatketaan,kun tämä kohde valmis,seuraavat talkoot jonkun toisen apua tarvitsevan luona.

    • henrii

      ei nykyään ole kun valmisbetoni pumpattuna tulee halvemmaksi, kuin itse tehty.
      Taloyhtiön pihatalkoita kyllä joskus järjestetään, ne kyllä on lähinnä kaljanjuontia ja grillausta.

      • kaljanjuontiin aina syy löytyy ja talkoot on ihan hyvä syy...hyöty ja huvi yhdessä. Täällä maalla talkoita vietetään ja podetaan kunhan talven selkä taittuu


    • HTZA

      Meitä on monta jotka lähestyvät eläkeikää.
      Ja suurin osa meistä idiooteista suunnittelee muuttoa sinne vanhempien rintamamiestaloon tai isomummon. kylmillään, olevaan maalaistaloon.
      Siinä sitten, kaljakassi lattialla, katsellaan ja todetaan että mörskä on puolilaho,sähköjohdot maadoittamattomia tervapaperijuttuja, vesiputkista tulee vettä vain kaivoon, loppuosa on ruostunut pois.

      Ja sitten pitäisi löytää ammattimiehiä apuun?
      Niitä jotka ovat myös päässeet eläkkeelle.
      Työssä oleva putkimies kertoo että seuraavan vuoden Joulukuussa hän voisi keritä katsomaan tilannetta.
      Ja kun hän sitten parkkeeraa Mersunsa pihamaalle pitää ikkunasta antaa 500 € jotta hän suostuu astumaan ulos.
      Vilkaistuaan mörskää hän ilmoittaa että voi aloittaa puolentoistavuoden päästä ja 25000 €, sopimuksen allekirjoituspalkkio, voidaan hakea pankista porukassa, samantien.

      Eli kyllä tuo mukava talkooperinne kokee renesanssin.
      Ja siinä tulee Maisterille suru puseroon kun toteaa että ei voi vaihtaa ammattitaitoansa mihinkään.
      Entiset putkimiehet, muurarit jne. hymyilevät, leveästi.

      • mitenkähän käy?

        Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...


      • Peer G.
        mitenkähän käy? kirjoitti:

        Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...

        1950-luvulla rake´nnetuissa taloissa ei ollut mukavuuksia, mutta rakenteiltaan ne lienevät paljon luotettavampia ostajan kannalta kuin 1970-luvulla rakeenetut "tasakattoiset", joidin en koskisi.Sama on "peruskorjattujen" kanssa, joissa homeet "jyllää" oitis ....


    • namisuku

      ..ettei nykyään kukaan Halua Toista Auttaa eikä Kaverille Hyvää:/(

    • RosaLiiin

      ...ainakaan meidän kylästä ole hävinneet mihinkään, tosin harventuneet kyllä.

      Joka syksy käydään yhdelle mummelille talven puut heittelemässä liiteriin.
      Tietä yritetään pitää talkoilla jotenkuten kunnossa, sekin on vaikea kun väki vanhentunut ja kunnan ja valtion tuet lentäneet taivaan tuuliin.
      Talkoilla siivotaan ympäristöä ja raivataan pusikoita.
      Monet kesäjuhlat pyörivät ihan talkooperiaatteella.
      Ensin korjataan laituri ja sitten päälle pidetään lauluilta, kyllä monenlaisia juttuja tehdään yhdessä.
      Mutta yhdenlaisia talkoita kyllä kaipaan täälläkin, ennenvanhaan pidettiin rättiköpelöitä. Me kylän naiset leikattiin matonkuteita porukalla, pennut juoksivat jaloissa ja jutut lensivät, ne olivat hauskoja tapahtumia. Nyt ostetaan kuteet suoraan kaupasta ja köpelöt ovat kokonaan kadonnet. Voi surku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe