Talkoot olivat vielä nuoruudessa hyvin yleisiä maalaiskylissä.
Onkotalkooperinne katoamassa?
T A L K O OT
8
526
Vastaukset
- puuhaa ystävien kanssa.
Ei ole kuollut,asun pienessä kaupungissa ja minulla on ollut monet talkoot tämän asuntoni kunnostuksen merkeissä.Monta mukavaa viikonloppua on ystävien kanssa vietetty,hyvää ruokaa ja sauna,siinä talkoolaisteni palkka.Ensikesänä taas jatketaan,kun tämä kohde valmis,seuraavat talkoot jonkun toisen apua tarvitsevan luona.
- henrii
ei nykyään ole kun valmisbetoni pumpattuna tulee halvemmaksi, kuin itse tehty.
Taloyhtiön pihatalkoita kyllä joskus järjestetään, ne kyllä on lähinnä kaljanjuontia ja grillausta.kaljanjuontiin aina syy löytyy ja talkoot on ihan hyvä syy...hyöty ja huvi yhdessä. Täällä maalla talkoita vietetään ja podetaan kunhan talven selkä taittuu
- HTZA
Meitä on monta jotka lähestyvät eläkeikää.
Ja suurin osa meistä idiooteista suunnittelee muuttoa sinne vanhempien rintamamiestaloon tai isomummon. kylmillään, olevaan maalaistaloon.
Siinä sitten, kaljakassi lattialla, katsellaan ja todetaan että mörskä on puolilaho,sähköjohdot maadoittamattomia tervapaperijuttuja, vesiputkista tulee vettä vain kaivoon, loppuosa on ruostunut pois.
Ja sitten pitäisi löytää ammattimiehiä apuun?
Niitä jotka ovat myös päässeet eläkkeelle.
Työssä oleva putkimies kertoo että seuraavan vuoden Joulukuussa hän voisi keritä katsomaan tilannetta.
Ja kun hän sitten parkkeeraa Mersunsa pihamaalle pitää ikkunasta antaa 500 € jotta hän suostuu astumaan ulos.
Vilkaistuaan mörskää hän ilmoittaa että voi aloittaa puolentoistavuoden päästä ja 25000 €, sopimuksen allekirjoituspalkkio, voidaan hakea pankista porukassa, samantien.
Eli kyllä tuo mukava talkooperinne kokee renesanssin.
Ja siinä tulee Maisterille suru puseroon kun toteaa että ei voi vaihtaa ammattitaitoansa mihinkään.
Entiset putkimiehet, muurarit jne. hymyilevät, leveästi.- mitenkähän käy?
Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...
- Peer G.
mitenkähän käy? kirjoitti:
Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...
1950-luvulla rake´nnetuissa taloissa ei ollut mukavuuksia, mutta rakenteiltaan ne lienevät paljon luotettavampia ostajan kannalta kuin 1970-luvulla rakeenetut "tasakattoiset", joidin en koskisi.Sama on "peruskorjattujen" kanssa, joissa homeet "jyllää" oitis ....
- namisuku
..ettei nykyään kukaan Halua Toista Auttaa eikä Kaverille Hyvää:/(
- RosaLiiin
...ainakaan meidän kylästä ole hävinneet mihinkään, tosin harventuneet kyllä.
Joka syksy käydään yhdelle mummelille talven puut heittelemässä liiteriin.
Tietä yritetään pitää talkoilla jotenkuten kunnossa, sekin on vaikea kun väki vanhentunut ja kunnan ja valtion tuet lentäneet taivaan tuuliin.
Talkoilla siivotaan ympäristöä ja raivataan pusikoita.
Monet kesäjuhlat pyörivät ihan talkooperiaatteella.
Ensin korjataan laituri ja sitten päälle pidetään lauluilta, kyllä monenlaisia juttuja tehdään yhdessä.
Mutta yhdenlaisia talkoita kyllä kaipaan täälläkin, ennenvanhaan pidettiin rättiköpelöitä. Me kylän naiset leikattiin matonkuteita porukalla, pennut juoksivat jaloissa ja jutut lensivät, ne olivat hauskoja tapahtumia. Nyt ostetaan kuteet suoraan kaupasta ja köpelöt ovat kokonaan kadonnet. Voi surku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429