tietoa jos joku

voisi antaa

Millaisia oireita keliaakikoilla yleensä on?

itsellä ollut vatsakipuja reilun kuukauden ja turvotusta ja täyden olon tunnetta vatsassa mutta ei muita oireita. Lääkärit ei tunnu tietävän mistä ne vaivat voisivat johtua ja olen niin väsynyt ramppaamaan lääkärissä kun jouduin ramppaamaan siellä jo ennen tätä vaivaa erään toisen vaivan vuoksi.

Kiitos jos joku viitsii vastailla.

5

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huifikka

      Oireita voi olla hyvin monenlaisia. Turvotus on yksi aika yleinen ainakin. Voisit kysyä voisitko päästä verikokeeseen josta otettaan keliakian vasta-aineet. Se antaa ainakin suuntaa ja jos on aihetta jatkaa tutkimuksia menet biopsiaan.

      Jaksamista oireiden selvittelyyn ja pysy kovana niiden lääkäreiden kanssa.

    • gluteeniton täti

      Kai sinulta nyt jotain testattu on?? Eiköhän laktoosi-intoleranssi ja keliakia ole niitä ensimmäisiä jotka testataan. Voithan itse kokeilla, ruoka-aine kerrallaan jätät pois ja huomaat että mistä oireet johtuvat. Mutta! Jos huomaat oireiden tulevan viljoista, hanki diagnoosi ennen kuin siirryt pysyvästi gluteenittomalle ruokavaliolle!!
      Vatsakipusi voi johtua käytännössä melkein mistä tahansa, keliaakikkojen oireet myös vaihtelevat paljon.

      • Toinen Täti

        Kysyisin, että kuinkahan kauan gluteenipitoisen tuotteen nauttimisesta tulee ensimmäiset oireet? Ja missä järjestyksessä? Tuleeko turvotus esim eka jonka jälkeen ilmavaivat vai miten?
        Itsellä alkaa turvottaa noin kolme tuntia ruokailun jälkeen mutta ilmavaivoille en vielä ole havainnut "aikarajaa". Olisi helpompi testailla jos tietäisi suurin piirtein, että millon mikin vaiva pitäisi ilmestyä.


      • yksilöllisiä
        Toinen Täti kirjoitti:

        Kysyisin, että kuinkahan kauan gluteenipitoisen tuotteen nauttimisesta tulee ensimmäiset oireet? Ja missä järjestyksessä? Tuleeko turvotus esim eka jonka jälkeen ilmavaivat vai miten?
        Itsellä alkaa turvottaa noin kolme tuntia ruokailun jälkeen mutta ilmavaivoille en vielä ole havainnut "aikarajaa". Olisi helpompi testailla jos tietäisi suurin piirtein, että millon mikin vaiva pitäisi ilmestyä.

        Eipä ole selkeää oirelistaa eikä järjestystä, mitä kenellekin tulee koskakin mistäkin ruoasta. Ehkä siksikin keliakiankin diagnostosointi vie aikaa ja monesti monta muuta asiaakin tutkitaan ennen sitä.


    • laiheliini

      Hyvin monenlaiset oireet ovat mahdollisia: väsymys, ilmavaivat, eriasteiset vatsakivut, ripuli, ummetus mm. Itse olin oireeton ja keliakiani löytyi ramahtaneen hb:n aiheuttajana.

      Neuvoni on, että älä ala kokeilla mitään viljojen poisjättämista ennenkuin olet käynyt verikokeissa (myös laktoosi ja maitoproteiini) ja mahdollisesti myös tähystyksessä. Muuten oikeaan vastaukseen on mahdoton päästä, koska veriarvot ja suolinukka alkaa korjaantua oikean ruokavalion myötä ja siksi mahdollinen keliakia ei enää näy sen kummemmin verikokeessa kuin tähystyksessäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe