Puheterapia pienellä paikkakunnalla.

Wunjo

Itse asun Eurassa, alta 10 000 asukkaan kunta n. 40 km Raumalta itään. Tai taitaa nyt olla n. 13 000, kun Kiukainen liitettiin tähän.
Meillä on 3 lasta ja vanhin 3,5 vuotta ja tarvitsee puheterapiaa. Meille annettiin kahden puheterapeutin numerot. Toinen on Vammalassa ja toinen Raumalla. Vammala on heti pois suljettu, koska emme omista autoa saati ajokorttia. Raumalla on usean kuukauden jono pelkästään arviointiin.
Eurassa on joskus käynyt puheterapeutti, päiväkodin yhteydessä. Nyt sitä ei enää ole ja eikä tunnu olevan tulossakaan. Kuulin että puheterapeutti aikoja on järjestetty usein tuonne vammalaan. Sinnekkin on tosiaan matkaa 60 km.
Kirjottakaa minulle miten pienissä kunnissa on puheterapiat toteutettu ja jos Euralainen eksyy tänne, kerro kokemuksistasi.
Käsittääkseni on muitakin paikkakunnalla, jotka tarvitsevat puheterapiaa. Jos saisi kerättyä vaikka nimilistaa tms, Kertokaa myös pikkupaikalla asuvat, oletteko keränneet addresseja vastaavista asioista ja onko niistä ollut hyötyä?

5

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko maassa

      Suomessa ei ole tarpeeksi puheterapeutteja.

      Mutta älä vaan jätä puheterapiaa käyttämättä, jos sitä on suositeltu.
      Joka paikassa ei edes suositella alle kouluikäisille, jos on vain äännevirhe eli esim R-vika.
      Otapa kelasta selvää matkakorvauksista jos käytte siellä Vammmalassa taksilla.
      Tiedän tapauksia jotka käyvät pitkienkin matkojen päässä, kun lähempänä ei kertakaikkiaan ole.

    • justiina

      soitin vammalaan, raumalle, huittisiin (yhteensä 5 4 paikkaan) ja kenelläkään ei voinut edes ottaa jonotukseen!!! Uuteen kaupunkiin en soittanut, kun on meille vieras paikka.

      että risoo, tyttö on jo pian 6 ja odottaa että oppisi puhumaan sanat oikein...

      • Nimetön

        Hei!
        Meillä poika 4v.3kk on käynnyt puheterapialla elo kuusta 2007 lähtien ja tykkää käydä.Mut mua on alkannut tympimään se ku vanhemat joutuvat joka kerta käymään sosiaaliihmin juttusilla ku poika ei puhu kuin 20sanaa eikä käytä arkisesti viel kaikkia sanoja.Nyt ku poika pääsee syksystä erityispäiväkotiin ja siel on oma puheterapia johon poika pääsee.Niin joudumme edeleen käymään sos ihmisen juttusilla joka on typerää.Antakaa mulle hyvä neuvo mitä mun pitää tehdä tän suhteen kanssa?


      • puhut?
        Nimetön kirjoitti:

        Hei!
        Meillä poika 4v.3kk on käynnyt puheterapialla elo kuusta 2007 lähtien ja tykkää käydä.Mut mua on alkannut tympimään se ku vanhemat joutuvat joka kerta käymään sosiaaliihmin juttusilla ku poika ei puhu kuin 20sanaa eikä käytä arkisesti viel kaikkia sanoja.Nyt ku poika pääsee syksystä erityispäiväkotiin ja siel on oma puheterapia johon poika pääsee.Niin joudumme edeleen käymään sos ihmisen juttusilla joka on typerää.Antakaa mulle hyvä neuvo mitä mun pitää tehdä tän suhteen kanssa?

        Onko kyseessä sosiaalityöntekijä? Epäilläänkö pojan puhumattomuuden syyksi jotain traumaattista kotona? Jos teillä käy sosiaalityöntekijä, pitää sinulla olla selvillä syy miksi hän käy. Vai onko hän perhetyöntekijä, joka pyrkii auttamaan kommunikoinnin lisääntymisessä?
        Jos kyseessä on kuntoutuksen vuoksi kulkeva ammatti-ihminen, niin ota apu vastaan, vaikka kuinka ärsyttäisi vieras ihminen kotonasi. Lapsesi tarvitsee apua, joten auta lastasi.


      • Nimetön
        puhut? kirjoitti:

        Onko kyseessä sosiaalityöntekijä? Epäilläänkö pojan puhumattomuuden syyksi jotain traumaattista kotona? Jos teillä käy sosiaalityöntekijä, pitää sinulla olla selvillä syy miksi hän käy. Vai onko hän perhetyöntekijä, joka pyrkii auttamaan kommunikoinnin lisääntymisessä?
        Jos kyseessä on kuntoutuksen vuoksi kulkeva ammatti-ihminen, niin ota apu vastaan, vaikka kuinka ärsyttäisi vieras ihminen kotonasi. Lapsesi tarvitsee apua, joten auta lastasi.

        Heissa!
        Nyt ku poika menee uuteen päiväkotiin niin puheterapia edeleen jatkuu vain uudessa päiväkodissa eikä enään perheneulassa,paitsi vanhemat käyvät edeleen perhetyöntekiän juttusilla.Mut ei siitä ole ollut mitään meille vanhemille mitään hyötyä.Sit mun mihellä tulee kamalasti juoksuja töistä.Perhetyöntekiän pitäisi antaa meille vanhemille kasvatusohjeita,mutta emme ole saaneet mitään hyödyllistä.En minä halua lasta missään nimessä pois puheterapiasta,enkä kuntouksesta olevasta päiväkodista jota on jo käynnyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe