Puheterapia pienellä paikkakunnalla.

Wunjo

Itse asun Eurassa, alta 10 000 asukkaan kunta n. 40 km Raumalta itään. Tai taitaa nyt olla n. 13 000, kun Kiukainen liitettiin tähän.
Meillä on 3 lasta ja vanhin 3,5 vuotta ja tarvitsee puheterapiaa. Meille annettiin kahden puheterapeutin numerot. Toinen on Vammalassa ja toinen Raumalla. Vammala on heti pois suljettu, koska emme omista autoa saati ajokorttia. Raumalla on usean kuukauden jono pelkästään arviointiin.
Eurassa on joskus käynyt puheterapeutti, päiväkodin yhteydessä. Nyt sitä ei enää ole ja eikä tunnu olevan tulossakaan. Kuulin että puheterapeutti aikoja on järjestetty usein tuonne vammalaan. Sinnekkin on tosiaan matkaa 60 km.
Kirjottakaa minulle miten pienissä kunnissa on puheterapiat toteutettu ja jos Euralainen eksyy tänne, kerro kokemuksistasi.
Käsittääkseni on muitakin paikkakunnalla, jotka tarvitsevat puheterapiaa. Jos saisi kerättyä vaikka nimilistaa tms, Kertokaa myös pikkupaikalla asuvat, oletteko keränneet addresseja vastaavista asioista ja onko niistä ollut hyötyä?

5

784

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko maassa

Suomessa ei ole tarpeeksi puheterapeutteja.

Mutta älä vaan jätä puheterapiaa käyttämättä, jos sitä on suositeltu.
      Joka paikassa ei edes suositella alle kouluikäisille, jos on vain äännevirhe eli esim R-vika.
      Otapa kelasta selvää matkakorvauksista jos käytte siellä Vammmalassa taksilla.
      Tiedän tapauksia jotka käyvät pitkienkin matkojen päässä, kun lähempänä ei kertakaikkiaan ole.

• justiina

soitin vammalaan, raumalle, huittisiin (yhteensä 5 4 paikkaan) ja kenelläkään ei voinut edes ottaa jonotukseen!!! Uuteen kaupunkiin en soittanut, kun on meille vieras paikka.

että risoo, tyttö on jo pian 6 ja odottaa että oppisi puhumaan sanat oikein...

• Nimetön

Hei!
        Meillä poika 4v.3kk on käynnyt puheterapialla elo kuusta 2007 lähtien ja tykkää käydä.Mut mua on alkannut tympimään se ku vanhemat joutuvat joka kerta käymään sosiaaliihmin juttusilla ku poika ei puhu kuin 20sanaa eikä käytä arkisesti viel kaikkia sanoja.Nyt ku poika pääsee syksystä erityispäiväkotiin ja siel on oma puheterapia johon poika pääsee.Niin joudumme edeleen käymään sos ihmisen juttusilla joka on typerää.Antakaa mulle hyvä neuvo mitä mun pitää tehdä tän suhteen kanssa?

• puhut?
        Nimetön kirjoitti:

Hei!
        Meillä poika 4v.3kk on käynnyt puheterapialla elo kuusta 2007 lähtien ja tykkää käydä.Mut mua on alkannut tympimään se ku vanhemat joutuvat joka kerta käymään sosiaaliihmin juttusilla ku poika ei puhu kuin 20sanaa eikä käytä arkisesti viel kaikkia sanoja.Nyt ku poika pääsee syksystä erityispäiväkotiin ja siel on oma puheterapia johon poika pääsee.Niin joudumme edeleen käymään sos ihmisen juttusilla joka on typerää.Antakaa mulle hyvä neuvo mitä mun pitää tehdä tän suhteen kanssa?

Onko kyseessä sosiaalityöntekijä? Epäilläänkö pojan puhumattomuuden syyksi jotain traumaattista kotona? Jos teillä käy sosiaalityöntekijä, pitää sinulla olla selvillä syy miksi hän käy. Vai onko hän perhetyöntekijä, joka pyrkii auttamaan kommunikoinnin lisääntymisessä?
        Jos kyseessä on kuntoutuksen vuoksi kulkeva ammatti-ihminen, niin ota apu vastaan, vaikka kuinka ärsyttäisi vieras ihminen kotonasi. Lapsesi tarvitsee apua, joten auta lastasi.

• Nimetön
        puhut? kirjoitti:

Onko kyseessä sosiaalityöntekijä? Epäilläänkö pojan puhumattomuuden syyksi jotain traumaattista kotona? Jos teillä käy sosiaalityöntekijä, pitää sinulla olla selvillä syy miksi hän käy. Vai onko hän perhetyöntekijä, joka pyrkii auttamaan kommunikoinnin lisääntymisessä?
        Jos kyseessä on kuntoutuksen vuoksi kulkeva ammatti-ihminen, niin ota apu vastaan, vaikka kuinka ärsyttäisi vieras ihminen kotonasi. Lapsesi tarvitsee apua, joten auta lastasi.

Heissa!
        Nyt ku poika menee uuteen päiväkotiin niin puheterapia edeleen jatkuu vain uudessa päiväkodissa eikä enään perheneulassa,paitsi vanhemat käyvät edeleen perhetyöntekiän juttusilla.Mut ei siitä ole ollut mitään meille vanhemille mitään hyötyä.Sit mun mihellä tulee kamalasti juoksuja töistä.Perhetyöntekiän pitäisi antaa meille vanhemille kasvatusohjeita,mutta emme ole saaneet mitään hyödyllistä.En minä halua lasta missään nimessä pois puheterapiasta,enkä kuntouksesta olevasta päiväkodista jota on jo käynnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      183
      1789
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      923
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      113
      831
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      209
      684
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      646
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      56
      621
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      21
      614
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      51
      572
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe