Hankin viime syksynä heräteostoksena pienen tuulilasiveneen, jossa on kiinni Johnson 30 hv vm. -95 (J30ELEOB) perämoottori. Kone lähti koeajossa hyvin käyntiin, mutta tuntui ettei vene kulkenut lähellekään niin kovaa kuin sen kuuluisi kulkea. Vapaalla otti hyvin kierroksia, mutta ajossa tuntui todella tehottomalta (neljällä miehellä ei kulkenut mihinkään, ja kahdella miehelläkin oli meno aika vaisua). Moottori kävi tasaisesti, eikä se yskinyt tai nykinyt yhtään. Koneelle ei yritetty tehdä vielä mitään, ja vene laitettiin talvisäilytykseen. Peräöljyt on vaihdettu ja kampikammioon suihkutettu suoja-ainetta, muuta en ehtinyt tehdä. Ja kokemusta minulla ei perämoottoreista juurikaan ole, mutta kyllä 2-tahtimoottoreista jotain ymmärrän.
Kertokaa missä voisi olla syy moottorin tehottomuuteen ja mitä sille kannattaa ensihätään tehdä? Itse luulen, että siinä on polttoaineen syötössä tai sytytyksessä vikaa. Myös bensa saattaa olla "vanhaa", tai sitten kosteus on tehnyt tehtävänsä... Puristuksia koneessa on, eli en usko että männänrenkaissa on vikaa. Ajattelin keväällä ainakin purkaa ja putsata kaasuttimen ja vaihtaa ensimmäisen käynnityksen jälkeen uudet tulpat (Champion QL77JC4). Ja keväällä käynnistän ihan uudella bensalla. Kaasuttimessa saattaa myös olla säädöt ihan miten sattuu (ei tuntunut veneen myyjä tietävän 2-tahtisista sitäkään vähää mitä itse tiedän). Mitkä ovat kyseisen moottorin kaasuttimelle sopivat "perussäädöt"? Ja jos bensapumppu ei toimi niin kuin pitäisi, niin mistä sen huomaa?
Potkurista en osaa sanoa muuta kuin että se on 15 tuumainen.
Kiitos mielenkiinnostanne.
Johnson 30 hv vm. -95
18
9259
Vastaukset
- Aimo Kimpale
Onko varmaa tietoa siitä, miten sen pitäisi kulkea ? Minkä kokoinen vene ? Nelimetrinen pulppari kulkee hyvällä 30:llä yhden hengen kuormalla yleensä n. 25 solmua. On niillä rajoilla, nostaako edes terve 30:nen veneen liukuun neljän miehen kuormalla.
Kone voi olla veneeseen liian pieni, väärin asennettu, veneessä painoa enemmän kuin luulisi, potkuri liian jyrkkä jne.
Jossei varsinaista käyntihäiriötä ilmennyt, kannattaa vielä tutkia koko pakettia vähän tarkemmin. - Jiniz
Olen omistanut kysesen koneen. Se oli nelimetrisessä pulpettiveneessä. Kahden henkilön kuormalla se kulki n. 27 solmua ja neljän hengen kuormalla 22-23 solmua. Meno oli aika nihkeätä ja vertailutestienkin perusteella Johnsonin 30 hv oli sieltä tehottomimmasta päästä. Veikkaan tuulilasiveneesi painavan enemmän kuin silloisen pulpettiveneeni (180kg). Potkurin vaihto 10" * 13":een auttaa kiihtyvyyteen ja kuorman sietoon, mutta älä odottele liikoja.
Kaikesta päätellen koneesi on kunnossa, mutta tehoton veneeseesi.- Tehoton
Vene on Bella 440TL, ja pelkkä vene painaa n. 250(?)kg. Lisäpainoa ei ollut juuri yhtään, ankkuri ym. ja VÄHÄN vettä takapenkin alla. Se ei kulkenu kahden hengen kuormalla arviolta 10 solmua kovempaa eikä noussu kunnolla plaaniin, ja neljän hengen kuormalla tuntu siltä että veneessä on n. 5 hv kone kiinni. Ei ollut ensimmäinen kerta moottoriveneen kyydissä, eli tiedän kyllä miten kovaa veneen olisi pitäny mennä. Jotain vikaa moottorissa siis on...
- jussipussi
Tehoton kirjoitti:
Vene on Bella 440TL, ja pelkkä vene painaa n. 250(?)kg. Lisäpainoa ei ollut juuri yhtään, ankkuri ym. ja VÄHÄN vettä takapenkin alla. Se ei kulkenu kahden hengen kuormalla arviolta 10 solmua kovempaa eikä noussu kunnolla plaaniin, ja neljän hengen kuormalla tuntu siltä että veneessä on n. 5 hv kone kiinni. Ei ollut ensimmäinen kerta moottoriveneen kyydissä, eli tiedän kyllä miten kovaa veneen olisi pitäny mennä. Jotain vikaa moottorissa siis on...
Tarvisit vähintään 40 heppasen koneen...mieluummin 50 - 70 ´hv koneen
jos ajelet noin isolla kuormalla....
Kaverillani 50 hv Jammu DETOS, eikä
siinäkään kuormalla liikaa tehoa ole.
Tuntuu toi 30 hv alimittaiselta veneen
luonteeseen...
- JanneR
Kipparissa oli vuonna 1993 laaja perämoottoritesti, jossa oli mukana myös 30:set.
Johnson 30 vei Bella 440R:ää kahden hengen kuormalla 23,8 solmua ja neljän hengen kuormalla 19 solmua. Potkurina oli 13" ja maks kierrokset 5800.
Ehkä tästä vertailutiedosta on jotain hyötyä. Tee ensin tarkemmat mittaukset gepsillä ja kierroslukumittarilla, ennenkuin purat koneen. - Ykä2
Yhdistelmäsi on aika epäsuhtainen. Kokemuksesta tiedän, että veneen saaminen liukuun 4 henkilön kuormalla oli 40hv Evarillakin nihkeää. Kun nousi, kulki ihan mukavasti.
On ilmeistä, että kone on liian pieni veneeseen. Potkurisi on aivan liian jyrkkänousuinen yhdistelmään, 10 x 13" on lähempänä oikeaa, mutta liukuun pääsy isommalla kuin 1 - 2 hengen kuormalla edellyttää 11" nousua, jolla sitten kevyellä kuormalla täydellä kaasulla koneen kierrokset menevät melko varmasti yli korkeimman suositetun, 5800/min, mutta eihän sitä ole pakko ajaa aivan täysillä..
Kannattaa lisäksi selvittää, ettei veneen välipohjaan ole päässyt vettä. Tällöin tulee veneeseen niin paljon lisäpainoa, että vauhtia ei synny mitenkään tuolla koneella.
Myös veneen pohjan kunto on syytä tarkastaa. Jos epätasainen, esim näkit ja/tai pahoin röpelöinen maalaus nielee uskomattoman paljon vauhtia. Koneen asennus tällaisessa yhdistelmässä on ongelmallinen. Vauhdin kannalta koneen tulisi hieman nostaa keulaa märkäpinta-alan pienentämiseksi, mutta liukuun pääsy edellyttää perän nostoa. Kun ei ole trimmiä, on kompromissina se, että liukuun pääsy on ratkaisevaa.. Osaratkaisuna voi käyttää koneen antiventilaatiolevyyn (yleensä "kavitaatiolevy", tosin väärin) kiinnitettäviä levikkeitä, esim Doelfin, joilla saadaan huomattavasti lisää nostetta perään. Hintana on pieni nopeuden menetys.
Koneesta kannatta selvittää käykö se molemmilla sylintereillä ja avautuuko kaasuläppä täysin. Kaasuläppää avaa rautalankaviritys,(tanko...) jonka pituutta voi säätää eri paikkoihin lukittavalla kappaleella systeemissä. Jos lukitus löystyy liukuu kappale holtittomasti tangolla ja tanko ei työnnä kaasuläppää auki. Tämä on helppo tarkastaa katsomalla vivun liikettä ja tarkkailemalla kurkussa olevan läpän avautumista.
Jos näistä tempuista ei ole riittävässä määrin apua, ei ole juuri muuta tehtävissä kuin koneen vaihto reilusti tehokkaampaan versioon. Ongelmana vain se, että vene on muistaakseni lyhytperäiselle koneelle ja trimmilliset versiot harvassa, joskin lisääntynyt koneen paino saattaa viedä tarpeen trimmata konetta ajon aikana ylöspäin..
Liukuun pääsyn kannalta taas lisäkilot perälaudassa ovat myrkkyä. - Ovat positiiviset
Mulla oli 82-vm. 35 kaspyttynen Evari. Siinä oli ns. nopea perä. Välitys 1/2.-13 tuumainen tuntui sopivalta yksin ja kaksin ajaessa. Pintaan lähtö oli kevyttä ja kulki hyvin, selvästi yli kolmekymmentä solmua, mutta vene oli Suvi 410 R.
Vedin kerran Napostellaa, jossa oli potkurinsa menettänyt 50hv perässä, ja kas kummaa, kumpikin vene nousi pintaan ja nopeus oli kokemukseen perustuen noin parikymmentäsolmua, mutta sitä varten vaihdoinkin 11 tuumaisen potkurin, kun matkaa oli pari kilometriä.
Yksin ajaessa ei viiskymppiset koneet pystyny jättämään sitä.-Joten olin hyvin tyytyväinen moottoriin, paikkakunnan vaihto pakotti luopumaan paketista.
-Katopa kaasuläpän avautuminen ja sytytysennakko moottoristasi, jos niitä on roplattu, niin eihän se anna, kuin parikymmentä pollea "kärryjen eteen".
Uus bensa on tietenkin tärkeä, koska parhaat kaurat on saattanu homehtua. - Ex-Bella 450
Itselläni oli 96 malli 30hv 2tahti Johnsonn kiinni 450 Bellassa ja ihan riittävästi se kulki,myös 4.llä hengellä. Kiitokyntö oli pitkä 4.llä hengellä,mutta nousi liukuun.
Sen muistan että toi 15 oli ihan liian iso nousu. Sillä vene meni tosi kehnosti yksin ajaessakin,lisää kuormaa ei edes tullut mieleen ottaa.
En muista oliko seuraava potkuri 13 vai 12,jompikumpi kuitenkin. sillähän vene lähti oikein hyvin liukuun 1 päällä.
Vahva muistikuva olisi että 24s olisin päässyt huiput veneellä. Huippukierrokset joku 5800. 18-20 solmuu oli matkavauhti kierroksia n.4500
Kyllä toi moottori pitäs aika hätäseen kierroksia ottaa tollaises veneessä ja kulkea kohtalaisesti. - Näin niinku
15 tuumainen saattaa olla raskas. Noi koneet innostuu vasta kun kiertää noin 7000 rpm. Tosin rajoittaa koneen käyttöikää ja saattaapa kiertokankji tulla moikkaaman koneen kyljestä.
Väännät sen sytkän tappiin. Sitten tsekkaat että koneessasi on varmasti 30 hv malin kaasari ja imukaula. Sitten taivuttelet parabeelimaisesti läppärungon rajoittimia jotta läpät aukee kunnolla ja kone saa happpee ja soppaa. Jos jaksat, niin laitat kampikammioon sopiviin paikkoihin kemimetallia lisäämään kampiokammiopainetta vaikka kiertokangen stefa ei siitä tykää. Ja pakari irti ja kaikki ahistusreiät umpeen. Ja ehkä rikiin reikä, nis suora putki. Kyllä lähtee. Ainakin vähän aikaa. Hyvin kiekuu.
Merkkarin kärjettämillä tulpilla mokoman rakkineen saa pelittämään siedettävästi silloinkin kun kaasu ei ole pohjassa. Asiantuntijoiden mukaan koneen sytkäjärjestelä ei anna riittävästi potkua kärjettömille tulpille mutta se on paskapuhetta.- ENÄÄ
Sinun moottorin kestoikä ennustusta, jos kemiallista metallia liimailet kampikammion sisään.-Onhan se varma keino rosauttaa mäntään reikä, kun ne liimatut pökäleet sattuu irtoamaan ja rämpimään imukanavaa pitkin männän päälle.
Ja missä sinä oot nähny kiertokangen stefan olevan?
Potkuri tuossa aloittajan yhdistelmässä on liian isonousuinen.-satakiloinen vene ja 13 tuumainen potkuri on sopiva, silloin kierrokset nousee lähelle kuuttatuhatta.
- teme7800
Itellä 20hv evikka, josta kurit poistettu ja isompi pääsuutin. Vene vator 14r, potkuri 10*14 huiput 26 solmua gps. Tosin yksin ajaessa tyynellä ja rikitappi ylimmässä.
Nousee neljän henkilön kans liukuun mut isommalla porukalla 10*13 potkuri hyvä.
Kone -88 vm - vm 41
Kyllä 30 nen Evarin pitäisi lennättää paattiasi väh. 25 solmua.
Tutki nyt ensi aukeaako läppä kunnolla. Toiseksi yritä saada toinenkin pytty käymään.
Kato tulpista kumpi pytty toimii, jos ei saa jompaan kumpaan tulppaan kipinää,vaihda tulppia keskenään tiedät silloin onko cdi pakassa vikaa vai jossain johdotuksissa. Potkurin nousu 13" seksi aluksi. Pensaa näköjään saa, kun kerran toinen pytty pelaa, joten keskity muihin ongelmiin.
Perussäädöt ovat virtapuoleen tehtaalla säädetty, ennakkoon ei ihan ensialkuun pidä mennä pitelemään. Kaasarin seoksen säätö aloitetaan kierroksen auki siitä aletaan hakea kahtapuolen paras kohta. Aloita uusilla tulpilla, tiedät aina kuinka vanhat ne silloin ovat. Itse vaihdan aina uudet tulpat keväisin, ei paljoa kustanna. Pensapumpun toiminnan huomaa siitä että se ei nosta pensaa kaasarille. Nyppää letku kaasarista irti, ja vähän pyöräytyä, näet toimiiko. - riki
Tarkista ihan ekana että se koneesi on lyhytrikinen jos se Bella kerran on tehty lyhytrikiselle kuten joku tossa ylempänä muisteli.Nimittäin jos se on pitkärikinen niin ei siinä sen ihmeempää syytä ole nopeuden puuttumiseen.Asia on helppo todeta.Kavitaattiolevyn pitäs olla jotakuinkin veneen pohjan tasalla,kun kone on ajoasennossa,jos se on oikean pituinen riki siihen veneeseen.Jos se on liian pitkä,niin se on n.15cm pohjan alapuolella.Tarkista toi ihan ekana ennen kun alat tekemään muuta asialle.
- Pumppailija
Pensapumppu vaihtoon.
- vm 41
Miksi pumppu vaihtoon? senhän kunnon tarkistus on maailman yksinkertaisin toimenpide, ainakin joillekkin. Kuntoonlaitto toiseksi helpoin, kustannukset naurettavat.
- Savonmiesjonssoni
Iltaa, ostin 80-luvun alulta 20hv johsonin...joku ihmejuttu kun tuntuu kone olevan jumissa...ei pyöri...ihan ku ois joku lukko/turvajuttu päällä..."vauhtipyörästä" kun pyörittää... muutaman millin niin männät kyl liikkuu...eikö mene vaihde vapaalle vai mikä vaivaa ???
Kaasuttimista kantsii aloittaa ja putsata ne huolellisesti kaasuttimen puhdistusaineella jossei sitten vie ultraäänipesuriin. Viime keväänä en päässyt liukuun yhden hengen kuormalla 2T 40 hv koneella ja veneen paino noin 180 kg. Kaasuttimet piti putsata kolme kertaa mutta sitten alkoi tapahtua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563121Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472891Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521792- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809