olemme miettineet että kumpi tulisi halvemmaksi -
avaimet käteen että kaikki viimeiseen ruuviin myötä valmis vai "käytetty" talo?
olemme katsoneet kymenlaakossa noin 150 000 euroa maksavia taloja, toisiin enemmän remonttia tehtävä ja toisiin vähemmän.
saako tolla samalla summalla valmiin talon mikä sisältää kaikki - ensimmäisestä kuopasta alkaen - viimeiseen saranaan asti?
ei osata edes kuvitella mitä kaikkia mahdollisia lisä kustannuksia avaimet käteen talopakettiin tulee.
onko myös talopaketti ja maxipaketti sama asia, vai sekoitanko ne myös siihen avaiment käteen pakettiin?
avaimetkäteen vai "käytetty" talo
15
3493
Vastaukset
- joopajooh
et 150 000 saa minkäänlaista taloa viimeistä saranaa myöten, on 200 000 sekin tiukoilla, joten jos hyväkuntoisen vanhan talon löydät, en siis puhu eteläsuomesta, kannattaa varmasti ostaa ja rempata sitä mieleisekseen, varsinkin jos ensimmäinen talo kyseessä.
- katsoa
Tsekkaa TV2:sta klo 20.55-21.25 tuleva ohjelma. Ehkä sen jälkeen mietit vielä uudelleen että kannattaako vanhan ostaminen kuitenkaan.
- ovat suuret kustannusyllärit
vanhassa talossa. Uudessa ne ovat mahdollisia selvittää pitkälti etukäteen, eri asia sitten onkin vaan riittääkö sisu uskoa niitä kustannuksia - tuskinpa vaan.
- vanhan ostaneet
katsoa kirjoitti:
Tsekkaa TV2:sta klo 20.55-21.25 tuleva ohjelma. Ehkä sen jälkeen mietit vielä uudelleen että kannattaako vanhan ostaminen kuitenkaan.
homeloukku ohjelma kyllä kertoo valitettavan karua kieltä, mutta turha yleistää, luuletteko että kaikki vanhat talot sitten ovat tuollaisia, hei haloo...
- Aivan liian yleisiä ovat.
vanhan ostaneet kirjoitti:
homeloukku ohjelma kyllä kertoo valitettavan karua kieltä, mutta turha yleistää, luuletteko että kaikki vanhat talot sitten ovat tuollaisia, hei haloo...
Johtuu vain ja ainoastaan puutteellisista tiedoista ja taidoista että niistä tulee hometaloja. edelleen on niitä hörhöjä jotka koittavat uusiakin mökkejään tehdä samalla "vanhalla" tavalla.
- ei muovipussitaloa ikinä!
Älä hairahdu niihin tikuista kasattaviin muovipussitaloihin, joita "paketteina myydään.
Hanki hengittävä kivi- tai hirsitalo. Säästät lämmitysenergiassa etkä riskeeraa hengityselinsairauksien kanssa.- hörhöltä hurahtanut noihin
"hengittäviin" rakenteisiin ..... eli tervetuloa home ja ongelmat.
- eikä huohota
älä usko näitä talokauppiaita jotka mainostavat "hengittäviä taloja", on meinaan ihan huuhaata.
- ???????
taloissa sijaitsevat, jos olen oikein käsittänyt niin nykyaikaiset talot kuuluu rakentaa tiiviiksi niin että ilmastointilaitteet toimivat kunnolla. Jos seinät valskaa niin eikös siitä tuu energia hukkaa ja kosteus ongelmia seiniin.
- foijwiojf
varainsiirtovero joka on 4% kauppahinnasta. Jos ostat tontin ja "avaimet käteen" talopaketin tai samanhintaisen "käytetyn" kiinteistön niin jo pelkästään veron erotuksella maksat vuokrat vuodeksi. Tämä mielestäni kannustaa rakentamaan ennemmin kuin remontoimaan.
- uudet ostajat
molemmat alle 40v ja ensimmäistä asuntoa ostamassa / rakentamassa joten jos olen ymmärtänyt niin meille ei tule sitä 4% varainsiirtoveroa?
olen myös ymmärtänyt että tontin voisi ostaa sitten kuin talo valmis? onko myöskään loppujen lopuksi paljoakaan eroa vuokratontilla tai omalla tontilla? - rahanmenosta
uudet ostajat kirjoitti:
molemmat alle 40v ja ensimmäistä asuntoa ostamassa / rakentamassa joten jos olen ymmärtänyt niin meille ei tule sitä 4% varainsiirtoveroa?
olen myös ymmärtänyt että tontin voisi ostaa sitten kuin talo valmis? onko myöskään loppujen lopuksi paljoakaan eroa vuokratontilla tai omalla tontilla?Avaimet käteen: tarvitset ainakin 40000€ lisää talotehtaan hinnan päälle ennen kuin on oikeasti valmis. Eli maatyöt, luvat, liittymät, pihan pinnoitteet jne. Tähän sitten vielä talli/katos. Kunnon lämmin talli maksaa 20000€ ylöspäin teetettynä, katos itse tehtynä maapohjalla, maksaa alkaen 5000€.
Kaikki maxipaketit, jättijukat tai ylipäänsä TALOPAKETIT on sitten ihan eri juttu kuin avaimet käteen ja näihin saat loppukustannukset karkeasti kertomalla 3-4x paketin hinnan paketista riippuen.
Mutta pitäähän sitä vanhaakin taloa rempata. Pintaremontti, keittiöt ja kylpytilat maksaa itsetehtynäkin helposti sen 30-40000€. Ja uusi on aina uusi. - meneekö noin
Jos ostat tontin ja "perinteisen" talopaketin (eli ei avaimet käteen) niin varainsiirtoveron säästää ainoastaan tontin osalta. Käsittääkseni varainsiirtovero ei koske avaimet käteen paketteja sen enempää kuin muitakaan paketteja.
- vähän lisää
meneekö noin kirjoitti:
Jos ostat tontin ja "perinteisen" talopaketin (eli ei avaimet käteen) niin varainsiirtoveron säästää ainoastaan tontin osalta. Käsittääkseni varainsiirtovero ei koske avaimet käteen paketteja sen enempää kuin muitakaan paketteja.
talopaketista ei makseta varainsiirtoveroa.
- eu yleensä
uudet ostajat kirjoitti:
olen myös ymmärtänyt että tontin voisi ostaa sitten kuin talo valmis? onko myöskään loppujen lopuksi paljoakaan eroa vuokratontilla tai omalla tontilla?Kyllä se tontti pitää yleensä ostaa ennen kuin sinne ryhtyy rakentamaan. Joskus kunnat tarjoavat tontteja, jotka voi ensin vuokrata ja ostaa omakseen myöhemmin.
Voi toki kysysä, miksi ei osta tonttia heti. Eipä tarvi sitten maksaa sitä vuokraa. Tosin jos budjetti on tiukoilla niin ehkä ei ole vaihtoehtoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733