Keskusteleva, hyvä reumatologi

AnnaAnitta

Minulla tutkitaan julkisella puolella lihas-nivelvaivaa (limapussintulehduksia symmetrisesti), joka ilmenee koko kehossa – ANA 400, tämä on ainoa poikkeava verikoelöydös (ja tässä laboratoriossa raja-arvo), ei reumatekijää. Olen saanut kortisonipiikkejä 4 kpl sekä nyt Medrol 2mg. Oireet alkoivat äkillisesti flunssasta, reaktiivinen artriitti suljettu pois (siis sen aiheuttamat yleisimmät bakteerit).

Reumatologi, jolla käyn, ei sano oikein mihinkään mitään ja itse kaipaan vastauksia. Jos diagnoosia ei voi tehdä, haluan edes saada kunnolla keskustella. En ole tyypillinen suomalainen tuppisuu enkä tyydy siihen, että lääkäri jotain murahtaa ja tuppaa reseptin kouraan vaan haluan saada kysyä ja keskustella avoimesti. Löytyykö tällaista reumatologia pk-seudulta?

25

23553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkauimari

      Itse käyn Kirurgilla reumatologilla. Sain sinne lähetteen työpaikkalääkäriltäni. Siellä ainakin reumatologini keskustelee ja vastailee kysymyksiini. Olen itse samanlainen kuin sinä, että kyselen kaikenlaista ja haluan selityksiä oireisiini ja lääkkeisiin yms. Minulla on reaktiivinen artriitti.

      Yksityisillä en ole käynyt kun en niitä tarvitse.

      • AnnaAnitta

        Hei!

        Eroja on tottakai julkisellakin puolella - minä joudun nyt turvautumaan yksityiseen tästä syystä. Edelleen siis kaipaan hyviä kokemuksia nimineen.


      • jos käy yksityisellä
        AnnaAnitta kirjoitti:

        Hei!

        Eroja on tottakai julkisellakin puolella - minä joudun nyt turvautumaan yksityiseen tästä syystä. Edelleen siis kaipaan hyviä kokemuksia nimineen.

        Jos käytte yksityisellä, miten hoituvat turvakokeet?
        Kuinka pitkään esim. Kirurgisessa sairaalassa voi käydä päällekkäin sekä yksityisellä että siellä. Heittävätkö jossain vaiheessa pois, jos huomaavat, että käy myös yksityisellä = teemme turhaa työtä?
        Omat kokemukseni eivät ole sieltä perin mairittelevia, ja lääkäri vaihtuu koko ajan. Onko jollakulla tosiaan sama lääkäri siellä aina?


      • yksityisellä
        jos käy yksityisellä kirjoitti:

        Jos käytte yksityisellä, miten hoituvat turvakokeet?
        Kuinka pitkään esim. Kirurgisessa sairaalassa voi käydä päällekkäin sekä yksityisellä että siellä. Heittävätkö jossain vaiheessa pois, jos huomaavat, että käy myös yksityisellä = teemme turhaa työtä?
        Omat kokemukseni eivät ole sieltä perin mairittelevia, ja lääkäri vaihtuu koko ajan. Onko jollakulla tosiaan sama lääkäri siellä aina?

        reumalääkärillä,nyt ja jatkossakin.turvakokeeista soitin terveyskeskuksen reumahoitajalle joka pisti lähetteen labraan ja aina kun soitan hänelle tuloksista laittaa hän seuraavan lähetteen labraan.


      • Tetta52
        jos käy yksityisellä kirjoitti:

        Jos käytte yksityisellä, miten hoituvat turvakokeet?
        Kuinka pitkään esim. Kirurgisessa sairaalassa voi käydä päällekkäin sekä yksityisellä että siellä. Heittävätkö jossain vaiheessa pois, jos huomaavat, että käy myös yksityisellä = teemme turhaa työtä?
        Omat kokemukseni eivät ole sieltä perin mairittelevia, ja lääkäri vaihtuu koko ajan. Onko jollakulla tosiaan sama lääkäri siellä aina?

        laboratorio ym kokeet hoitaa terveyskeskus. Minullakin meni muutama kuukausi kun en tiennyt asiasta. Edellinen yksityinen reumatologi ei sitä kertonut, löysin tiedon Käypä hoito sivuilta. Nyt minulla hyvä reumatologi. Kesti melkein vuoden löytää "sopiva".( Niinhän siinä aina menee "sopivan etsimisessä aikaa :)) mitä sitten hakeekin)


      • AnnaAnitta
        Tetta52 kirjoitti:

        laboratorio ym kokeet hoitaa terveyskeskus. Minullakin meni muutama kuukausi kun en tiennyt asiasta. Edellinen yksityinen reumatologi ei sitä kertonut, löysin tiedon Käypä hoito sivuilta. Nyt minulla hyvä reumatologi. Kesti melkein vuoden löytää "sopiva".( Niinhän siinä aina menee "sopivan etsimisessä aikaa :)) mitä sitten hakeekin)

        Olisiko siis kellään neuvoa alkuperäiseen aiheeseen; hyvä, keskusteleva reumatologi pk-seudulta??


      • tetta52
        AnnaAnitta kirjoitti:

        Olisiko siis kellään neuvoa alkuperäiseen aiheeseen; hyvä, keskusteleva reumatologi pk-seudulta??

        Vaikea täällä mainita IHAN yleisesti ketään nimeltä.Minä sairastuin vajaa vuosi sitten, kaksi huonoa kokemusta. Viimeisin hyvä.
        Timo Möttönen, ottaa vastaan Salossa. Googleta kertoo jo paljon. Jatkoja sinulle.


      • kansalainen2
        tetta52 kirjoitti:

        Vaikea täällä mainita IHAN yleisesti ketään nimeltä.Minä sairastuin vajaa vuosi sitten, kaksi huonoa kokemusta. Viimeisin hyvä.
        Timo Möttönen, ottaa vastaan Salossa. Googleta kertoo jo paljon. Jatkoja sinulle.

        No jaa. Kävin suurella professorilla Timo Möttösellä ensimmäisen kerran kymmenisen vuotta sitten ja hiljakkoin uudestaan, eikä hän todennut minussa kuin hiukan yliliikkuvat nivelet. Kaupungin sairaalan reumatologi onnistui kuitenkin saamaan siunauksen magneettikuvaukseen ja selkärankareumaan sopivia muutoksia on jo hyvin pitkältä ajalta. Suuri professori ei vain tunnista omien oppiensa mukaisia oireita.


      • Onko tietoo
        kansalainen2 kirjoitti:

        No jaa. Kävin suurella professorilla Timo Möttösellä ensimmäisen kerran kymmenisen vuotta sitten ja hiljakkoin uudestaan, eikä hän todennut minussa kuin hiukan yliliikkuvat nivelet. Kaupungin sairaalan reumatologi onnistui kuitenkin saamaan siunauksen magneettikuvaukseen ja selkärankareumaan sopivia muutoksia on jo hyvin pitkältä ajalta. Suuri professori ei vain tunnista omien oppiensa mukaisia oireita.

        Miten olette päässet esim. Kirurgin reumapolille hoitoon? Itse sairastan nivelporiasista ja hoito on kiven alla. Työterveyslääkäri, joka on kyllä perehtnyt reumasairauksiin hoitaa minua tällä hetkellä. Hän on aina niin kiireinen, ettei häneltä voi oikeestaan kysyä mitään. Turvakokeet on kyllä hoidettu. Käyn kolmen kuukauden välein labrassa, mutta jos tarviin akuuttia hoitioa ei edes työterveyslääkäri voi kuulema pistää kortisoni piikkiä. Terveyskeskukseen on monen viikon jono (ei ole omaa lääkäriä siellä). Pitäisi mennä päivystykseen jonottamaan tääläisen asian takia. Tällälailla Vantaalla. Neuvoa kaipaava.


      • ---------
        Onko tietoo kirjoitti:

        Miten olette päässet esim. Kirurgin reumapolille hoitoon? Itse sairastan nivelporiasista ja hoito on kiven alla. Työterveyslääkäri, joka on kyllä perehtnyt reumasairauksiin hoitaa minua tällä hetkellä. Hän on aina niin kiireinen, ettei häneltä voi oikeestaan kysyä mitään. Turvakokeet on kyllä hoidettu. Käyn kolmen kuukauden välein labrassa, mutta jos tarviin akuuttia hoitioa ei edes työterveyslääkäri voi kuulema pistää kortisoni piikkiä. Terveyskeskukseen on monen viikon jono (ei ole omaa lääkäriä siellä). Pitäisi mennä päivystykseen jonottamaan tääläisen asian takia. Tällälailla Vantaalla. Neuvoa kaipaava.

        Sairastuin/ oireet nivelpsorista alkoivat varmaan ~5 vuotta sitten, oli varmaan 3 kk jalka niin kipeä ettei kukaan osaa edes kuvitella. Kävin sitte "vähän vaan rasittunut" diagnoosin antaneella yleislääkärillä, kärvistelin jonkin aikaa lisää. Sitten menin diacorin sisätautilääkärille, siellä ehkä puoli vuotta, pari käyntiä ilman apua ja sitten kyseinen lääkäri totesi että kun ei pysty auttamaan niin kirjoittaa mulle lähetteen kirurgin reumapolille. Sinne menin ja lopulta sain biologisia lääkkeitä, paranin lähes täysin, kävin 6kk armeijan ja kohta toivottavasti pääsen koulusta ulos paperit kourassa. Välillä tuntuu joitain merkkejä taudista, mutta pahimpaan verrattuna ei käytännössä mitään. Kiitokset siitä kirurgiin reumapolille


      • nivelpsorista
        --------- kirjoitti:

        Sairastuin/ oireet nivelpsorista alkoivat varmaan ~5 vuotta sitten, oli varmaan 3 kk jalka niin kipeä ettei kukaan osaa edes kuvitella. Kävin sitte "vähän vaan rasittunut" diagnoosin antaneella yleislääkärillä, kärvistelin jonkin aikaa lisää. Sitten menin diacorin sisätautilääkärille, siellä ehkä puoli vuotta, pari käyntiä ilman apua ja sitten kyseinen lääkäri totesi että kun ei pysty auttamaan niin kirjoittaa mulle lähetteen kirurgin reumapolille. Sinne menin ja lopulta sain biologisia lääkkeitä, paranin lähes täysin, kävin 6kk armeijan ja kohta toivottavasti pääsen koulusta ulos paperit kourassa. Välillä tuntuu joitain merkkejä taudista, mutta pahimpaan verrattuna ei käytännössä mitään. Kiitokset siitä kirurgiin reumapolille

        -------- Miten nivelpsorisi oireili? Oliko nivelkipua vai myös iho-oireita?


      • Pietro-s

        Jari Pöllänen Terveystalossa on SUPERHYVÄ reumalääkäri


    • ...

      Vaikka vanha viesti onkin, niin tulen tänne kehumaan Riitta Tuompoa. Pitää yksityisvastaanottoa aikakin Klinikka 22:ssa ja Dextrassa. Lisäksi toimii myös julkisella puolella Meilahdessa.

    • aed

      Voin suositella Leena Paimelaa Ortonista

    • Anonyymi

      Olen käynyt jonkin aikaa (tuore reuma) julkisella reumapkl:lla, pettynyt kun siellä ei tapaa reumalääkäriä. Toisaalla reumalääkäri katsoo turvakokeiden arvot ja omavointiarviot potilasta tapaamatta. Olisi kysyttävää reumasta, oireista, jne. Aina hoetaan symmetrisyyttä, kaikilla se ei ole sitä. Remissiota odottelen.

    • Anonyymi

      Minulla.otulevatjos.p



      Minulla.on.kädet.kipeät.tulevat.punasek

    • Anonyymi

      Minulla.on.kova.kipu.molemmissa.käsissä.tulee.lisäksi.punaiseksi.ja.ovat.kömpelyt

    • Anonyymi

      Riitta Tuompo hyvä ja keskusteleva reumalääkäri, joka osaa ottaa huomioon myös potilaan mielipiteen.

    • Anonyymi

      Vaikka onkin tosi vanha viestiketju, mutta minulla on yli 10 sairautta johon tarvitsen reumatologi ja sisätautien erikoislääkäriä.
      Olen käynyt jo vuodesta 2013 Jari Pölläsen vastaanotolla, hän on super mahtava lääkäri, meidän "kemiat" synkkaavat, ja aina voin luottaa häneen. Mitä oli seuranta verikokeista, niin ei niitä ainakaan meidän alueen missään TK oteta, mutta maksan mielelläni itse, että saan varmasti kunnon hoitoa, kun menisin julkiselle sektorille, tai anteeksi, enhän ole koskaan saanut edes aikaa, olen kuulema "terve"....
      Mutta siis menkää Jari Pölläselle:))

      • Anonyymi

        Miten satuinkin just tänne just nyt. Mä en puolestani anna minkäänlaisia kiitoksia tälle Pölläselle. Parin kolmen vuoden ajan kävin hänen vastaanotollaan puolen vuoden välein. EN käy enää, kun en oo yhtään varma että osaako hän tuottaa yli kolmen sanan lauseita. Ja jotenkin vähän omituista sekin, että kun pitäisi ehkä mielellään tutkia nivelten jne turvotuksia, niin eipä viitsi edes vaivautua koskemaan.

        Labrakokeiden tulokset lukee paperista, eikä mitenkään kommentoi tai puutu reippaasti viitearvojen ulkona oleviin. Ei vaikka kysyisi. Ei muuta kuin lasku kouraan ja toteamus, että varaa seuraava aika puolen vuoden päähän. En muuten varaa enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten satuinkin just tänne just nyt. Mä en puolestani anna minkäänlaisia kiitoksia tälle Pölläselle. Parin kolmen vuoden ajan kävin hänen vastaanotollaan puolen vuoden välein. EN käy enää, kun en oo yhtään varma että osaako hän tuottaa yli kolmen sanan lauseita. Ja jotenkin vähän omituista sekin, että kun pitäisi ehkä mielellään tutkia nivelten jne turvotuksia, niin eipä viitsi edes vaivautua koskemaan.

        Labrakokeiden tulokset lukee paperista, eikä mitenkään kommentoi tai puutu reippaasti viitearvojen ulkona oleviin. Ei vaikka kysyisi. Ei muuta kuin lasku kouraan ja toteamus, että varaa seuraava aika puolen vuoden päähän. En muuten varaa enää.

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Olen käynyt Pölläsellä 5 vuotta 3-4kk:n välein ja voin sanoa että minulla on täysin päinvastaiset kokemukset kuin edellä olevalla. Käydään läpi kohonneet veriarvot, hän tutkii kädet ja jalat kosketellen. Hän kirjoittaa huolellisesti omakantaan havaintonsa, piikittää niveliin taitavasti.
        Sorry että olet saanut väärän käsityksen Jari Pölläsestä


    • Anonyymi

      Töölön Mehiläisellä tai Ruoholahden Terveystalolla työskentelevä Tapio Ahola on tapaamistani kolmesta reumatologista kaikkein osaavin. Hän tarkastaa kaikki kehon tulehdukset ultraäänilaitteellaan, ja antaa potilailleinsa maksimaalisesti huomionsa ja aikansa. Reumatologeissa on todella suurta vaihtelua! Ahola välittää oikeasti, että tulet kuntoon.

    • Anonyymi

      >>Minulla tutkitaan julkisella puolella lihas-nivelvaivaa (limapussintulehduksia symmetrisesti), joka ilmenee koko kehossa – ANA 400, tämä on ainoa poikkeava verikoelöydös (ja tässä laboratoriossa raja-arvo), ei reumatekijää<<

      Avaus on jo vajaan 15 vuoden takaa, mutta mitäköhän tuossa oikein tarkoitetaan? Avauksen kirjoittaja ei välttämättä enää seuraa tätä palstaa, mutta jos joku tietää tai uskoo tietävänsä, niin voisiko selittää ja tarkentaa?

      Itsellä ilmeisesti limapussintulehdus(UÄ-lääkärin ehdottama diagnoosi) toisessa reidessä yläniveleesä, eikä näytä paranevan. Ja lisäksi jänteet kipeytyneet jaloista ja käsistä. Pahinta on, että nivelet ovat viime kuukausina kipeytyneet yläreisien alueelta siten, että kävely on vaikeutunut ja tähän liittyy myös lihaskipua jaloissa.

      Voisivatko nämä olla reumaoireita? TK-lääkäri kuitenkin sanoi, että verikoe, joka on otettu vajaa kaksi vuotta sitten laboratoriossa, riittää sen varmistamiseksi, että kyseessä ei ole reuma. Onkohan asia näin?

      • Anonyymi

        Hei, minulla oli kaikki verikokeet ok, ei mitään tulehdusta missään arvoissa. Oli myös bursiitti lonkassa. Pakara ja nivelkipuja vuosia. Reuma
        geeni positiivinen, ja nyt selvis että selkärankareuma ollut 12.v,nökyi magneetissa. Eli verikokeet ei välttämättä kerro mitään.


    • Anonyymi

      T. Ahola on paras. Hoitaa myös muitakin sairauksia ja on kyllä osaava ja tietävä lääkäri.
      Toista ovat nämä arvauskeskuksen huonosuomilääkärit.
      Turvakokeet saan yleisellä puolella. Voin käydä 3-4 kuukauden välein turvakokeissa ja reumahoitaja soittaa, jos jotain erikoista.
      Porissa on huutava pula reumalääkäreistä. Onneksi Tapio pitää vielä vastaanottoa meillä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe