Ruoka-aineallergiatestiin?

avovaimoke

Olen tässä pohtinut, että voisin hakeutua ruoka-aineallergiatestiin, koska olen parin viime vuoden aikana huomannut herkistyväni aina uusille ruoka-aineille. Kuulin jostain, että ruoka-aineallergiatesti olisi kovinkin kallis. Pitääkö tämä paikkansa? Kuinka kyseinen testi tehdään ja mitä kautta siihen pitää hakeutua? Haluan siis ihan kunnon testiin enkä mihinkään pili-pali-suuntaa-antavaan.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa auttaa.

5

2232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta...

Itse kävin aikoinaan allergiatesteissä keskussairaalan allergia-poliklinikalla ja mulla nää testit tais maksaa jotain 60 euroa...

Se prick-testi, eli testi, jossa käsivarsiin pistellään pieniä haavoja ja niihin laitetaan eri aineita, ei mulla näyttänyt mitään allergioita kun testattiin ruoka-aineet ja eläimet, pölyt ym..vaikka teidän olevani siitepölylle ja huonepölylle allerginen.

Selkään tehdyssä 3:n päivän mittaisessa lapputestissä luonnonkumi reagoi todella pahasti, eli tuli ihottumaa, mutta tää allergia mulla olikin jo selvillä. Siinä selkään siis laitetaan pienien läpysköiden alle eri aineita, ja nää teipataan selkään kiinni, jossa niiden tulee olla sen 2 yötä eli 3 vuorokautta..Kutina oli aivan jumalaton...yök..

Mutta varmin keino saada tuloksia taitaa olla perinteisin ja halvin eli verikoe. Nuo nykyaikaiset testit kun ei näytä oikein niitä tuloksia...jotain suuntaa antavaa korkeintaan jos sitäkään...

• Ristiallergikko-76

on mennä yksityiselle allergologille, joka voi antaa lähetteen esimerkiksi Hyksin Iho- ja allergiasairaalaan. Siellä testit maksavat testattavista aineista riippumatta 49 eur. Ja valikoima on Suomen laajin.

Mutta aina ei testiä tarvita, sillä ne eivät MITKÄÄN ole 100% luotettavia. Pidä ruokapäiväkirjaa ja testaile itse, jos oireet eivät ole pahoja. Joskus se salapoliisityö on vaikeaa ja sen vuoksi testeistä voi olla hyötyäkin oikeiden aineiden pois rajaamisessa. Mutta ne voivat näyttää myös "vääriä" positiivisia (esim. heinäallergikot ja vehnäjauho).

Tiedän myös että veritestejä voi teettää esim. UK:ssa (Yorktest Laboratories), mutta se on kallista.

Tiedätkö olevasi allerginen esim. koivulle tai heinälle? Netistä löytyy listoja koivun, heinän ja pujon jne. ristiallergeeneista, jotta pääset paremmin oikeiden aineiden jäljille.

Mulle testeistä on ollut hyötyä, sillä löytyi tattari, pari lisäainetta sekä soija ja selleri. Mutta monet muut olin itse jo saanutkin selville.

• koranteri

Kävin vasta allergiatesteissä. Sain lähetteen lääkäriltä ja se tehtiin keskus-sairaalassa. Maksoin vain poliklinikka maksun 22 e. Testi kestää 15 min. Se tehdään molempiin käsivarsiin. Yleisimmät ruoka- aineet ja mausteet. Todella kätevä. Ruokavalio meni uusiksi.

• ei luotettava...

Todella kätevää, mutta ei välttämättä näytä oikein. Mulla testattiin kaikki pölyt ja ruoat, ei reagoinut mihinkään vaikka tiedän olevani allerginen jo verikokeiden perusteella.

Prick-testi on ehkä kätevä, mutta ei anna täyttä kuvaa.

• Ristiallergikko-76

Prick-testeihin ei sitten pelkästään voi luottaa. Ne ovat vain mahdollisesti tukena.

Etenkin tuossa koranterin viestissä pisti silmään tuo yleisimmät ruoka-aineet ja mausteet: monilla heinä- ja koivuallergisilla nuo mausteet reagoivat testeissä, mutta ruokavalioon ei tarvita muutoksia.

Eli toistan itseäni: mitään ruoka-aineita ei kannata jättää pois jos oireita ei tule. Suosittelen ruokapäiväkirjaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2513
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1758
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1598
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1593
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      1015
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      968
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      905
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      61
      866
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      854
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      65
      837
    Aihe