Minulla on siis brick-tasolla 3 koira-allergia, ja koira on meillä ollut n. kaksi vuotta. Oireina on tullut silloin tällöin nenän vuotoa ja silmien kutinaa, herkemmin jos stressiä. Olen kuitenkin huomannut, että minulla on kurkku lievästi ärtynyt/yskää usein, ainakin nyt talvella. Kummaa on, että oireet ovat voimakkaammat ulkona kuin kotona. Onko olemassa testiä, millä selviäisi onko kurkkuoireeni koirasta vai jostain muusta? Onko olemassa lääkkeitä, jotka auttavat kurkkuoireisiin, jos nämä sitä ovatkin? Voisiko sellaisia kokeilla, jotta saisi varmuuden että mistä usein oleva kurkkuärsytys johtuu? Jos oireet eivät olekaan koirasta, niin voiko siitä herkistyä enemmän kun lopettaakin lääkkeiden käytön? Kummallista on myös, että tarkemmin mietittyäni mielestäni minulla on ollut yskää jo ennen koiran ottoa usein. Minulla oli astma n. kuusi vuotta sitten, lääkitys oli n. vuoden. Sittemmin olen huomannut yskää tulevan rasituksessa, jonka päättelin lääkärin kanssa olevan lievää rasitusastmaa. Koira on nukkunut kanssani samassa sängyssä koko meillä olo aikansa, mutta en sitä enää sinne päästä. Siivoamme 2-3 kertaa viikossa. Koira on järkyttävän rakas, sydämemme särkyy jos siitä joudumme luopumaan. Pyydän kokemuksia nopeasti.
Koira-allergia, lääkkeitä?
10
6232
Vastaukset
- kokemusta on asiasta
Akulla saat vaivasi niinlieviksi, että voit pitää koirasi. Mutta mene oikealle kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalle.
- heti...
Kyllä sinun olisi mentävä kuule lääkäriltä kysymään nuo sinun kysymyksesi. Eihän kukaan nyt voi vastata noihin ilman lääketieteellistä koulutusta. Ja omasta kokemuksesta sanoisin että kannattaa satsata se 100 hyvään allergialääkäriin jos tuntuu että omalta lääkäriltä ei saa tarpeeksi tietoa tai ei viitsi/halua tutkia enempään. On ihan eri asenne yksityisellä erikoislääkärillä
Eihän se että on koira-allergia tarkoita sitä että koirasta joutuu luopumaan. Jos pystyy oireiden kanssa elämään niin mikä ettei. Joillakin ne oireet häviävät, kulkevat ehkä käsikädessä mainitsemasi stressin kanssa, joillakin pahenevat ja joillekin kehittyy astma. Mistäs sitä tietää.
Tärkeää on se että jokainen pieni allergiaoire hoidetaan. Eli jos silmät kutisevat niin sitten tippoja, nuhaan nenäsuihketta. Kurkkua varten sitten kannattaa pyytää lääkäriltä jotain ja keskustella hänen kanssaan.
Itselläni on kaksi koiraa ja koira-allergia brick tasolla 5 ja histamiini kontrolli taso 6 (tuo sinun 3 ei kerro mitään ilman että kerrot myös histamiini kontrollin tason). Minulla on pulmicort niminen lääke käytössä aina siitepölyaikana ja syksyllä homeitiöiden aikana. Siitepölyn aihettamaan nuhaan nenäsuihketta ja silmiin tippoja.
Stressi pahentaa minulla myös oireita ja aika paljonkin. Allergia on todettu vasta aikuisiällä kun koiria oli jo talossa ollut vuosikausia.- jjpp--
vastauksista. täytynee tässä mennä allergialääkärillä käymään varmuuden vuoksi. On kumma kun ei nuhaa taikka silmien kutinaa ole lähes ollenkaan, mutta tätä pientä yskää/kurkun ärsytystä tuntuu olevan jatkuvasti. sekin on kumma, että oireet ovat mielestäni jopa pahemmat koulussa ja ulkona kuin kotona. pidän huolta puhtaudesta ja katson miten tämä tästä etenee.
- heti...
jjpp-- kirjoitti:
vastauksista. täytynee tässä mennä allergialääkärillä käymään varmuuden vuoksi. On kumma kun ei nuhaa taikka silmien kutinaa ole lähes ollenkaan, mutta tätä pientä yskää/kurkun ärsytystä tuntuu olevan jatkuvasti. sekin on kumma, että oireet ovat mielestäni jopa pahemmat koulussa ja ulkona kuin kotona. pidän huolta puhtaudesta ja katson miten tämä tästä etenee.
Ei minullakaan oireet tule välttämättä silloin kun olen kotona. vaan esim töissä jos tulee pahastressi tilanne se voi laukaista hengenahdistuksen.
Kuitenkin se allergeeni on tiukasti vaatteissa kiinni vaikka se koira ei olisikaan siinä läsnä ollenkaan.
Ei minullakaan nenä vuoda, silmät ei kutise mutta henkeä ahdistaa. - heti...
heti... kirjoitti:
Ei minullakaan oireet tule välttämättä silloin kun olen kotona. vaan esim töissä jos tulee pahastressi tilanne se voi laukaista hengenahdistuksen.
Kuitenkin se allergeeni on tiukasti vaatteissa kiinni vaikka se koira ei olisikaan siinä läsnä ollenkaan.
Ei minullakaan nenä vuoda, silmät ei kutise mutta henkeä ahdistaa.Olihan sinulla tuota astmataustaakin, kuten minullakin.
Eikä tuo oikeasti ole mikään maailmanloppu. Minullakin menee ihan hyvin, hengenahdistusta ei ole ollut piiiitkään aikaan, ja ilman lääkitystä. Mainitsinkin jo ehkä että koirat eivät ole enään makuuhuoneessa ja siellä on laadukas ilmanpuhdistin ja se on kyllä tehnyt todella ison eron. Aamuisin herään eikä silmät ole turvonneet kiinni ja ei ole tukkonen olo. - jjpp--
heti... kirjoitti:
Olihan sinulla tuota astmataustaakin, kuten minullakin.
Eikä tuo oikeasti ole mikään maailmanloppu. Minullakin menee ihan hyvin, hengenahdistusta ei ole ollut piiiitkään aikaan, ja ilman lääkitystä. Mainitsinkin jo ehkä että koirat eivät ole enään makuuhuoneessa ja siellä on laadukas ilmanpuhdistin ja se on kyllä tehnyt todella ison eron. Aamuisin herään eikä silmät ole turvonneet kiinni ja ei ole tukkonen olo.Minkäs merkkisiä vempaimia teiltä löytyy? Olen menossa tässä keväällä allergialääkärille näyttämään kurkkua ja puhumaan tästä asiasta, että mitä kannattaisi tehdä. Koirasta en luovu kun pakkotilanteessa. Noista ilmanpuhdistimistakin tuntuu ihmiset olevan niin montaa mieltä, mutta toki siitäkin voi kysyä allergialääkäriltä.
- elixair__
jjpp-- kirjoitti:
Minkäs merkkisiä vempaimia teiltä löytyy? Olen menossa tässä keväällä allergialääkärille näyttämään kurkkua ja puhumaan tästä asiasta, että mitä kannattaisi tehdä. Koirasta en luovu kun pakkotilanteessa. Noista ilmanpuhdistimistakin tuntuu ihmiset olevan niin montaa mieltä, mutta toki siitäkin voi kysyä allergialääkäriltä.
Elixair on allergia- ja astmaliiton suosittelema merkki mutta löytyy toki varmasti muitakin jotka ottavat sen eläinpölyn yms ilmasta.
JOtkuthan ovat ihan täysin hyödyttömiä juuri eläinpölyn suhteen joten tarkkana kannattaa olla.
- astma- ja allergia
Vastasin tuonne jo aikaisemmin eli mulla on todettu sekä koira-allergia että astma, hyvin pärjään kolmen koissun kanssa kun siivoan ahkerasti, pidän koirat puhtaana ja ilmanputsari on ahkerassa käytössä. Säännöllisen astmalääkityksen ansioista olen pääsyt kokonaan eroon tuosta yskästä ja aamuyön hengenahistuksesta. Joskus turvaudun antihistamiineihin ja silmätippoihin, mutta säännöllisesti en niitä tarvi. Koirista en luovu, niiden vuoksi harrastan säännölliseti pitkiä lenkkeja jne. ja liikuntahan on hyväksi astaamitikoille kuten kaikille muillekkin.
- Anonyymi
fvibhgrhejdpfclvjfbre3wë'däcl bhfe w¨åvb h
- Anonyymi
gpb nfkeclvb vnewå¨'sävbgfrw2¨l cvjof rdocn nof´t09ug vcbdseörghnp
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379