häpeätkö ollenkaan tekojasi tai sitä ettet tehnyt mitään, eli puolustanut uhria?
koulu/työpaikkiusaajille
4
1046
Vastaukset
- -koulukiusattu-
sillä itsekin olin kiusattu ja peloissani. Näin aikuisena toimisin ehkä toisin, mutta lapsuuttani en häpeä.
- ap.
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
- tahallaan
ap. kirjoitti:
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä. - kovaa peliä
tahallaan kirjoitti:
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä.Valitettavasti työpaikkakiusaamista kokeneena (olen ollut myös koulukiusattu) voin kertoa, että aikuiset ihmiset ovat hyvin ymmärtämättömiä / haluttomia auttamaan kiusattua työpaikalla. Työpaikoilla pelataan kovaa peliä, jossa oma ura ja menestyminen työpaikalla ovat etusijalla, eikä omaa uraa vaaranneta puuttumalla kiusaamisen. Ihan yhtä lailla aikuisetkin ihmiset pelkäävät joutuvansa itse epäsuosioon jos kiusattua alettaisiin puolustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632132Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51785Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2361278En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71950Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.87935Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21855Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?112762Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin38719- 19706
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93689