häpeätkö ollenkaan tekojasi tai sitä ettet tehnyt mitään, eli puolustanut uhria?
koulu/työpaikkiusaajille
4
1021
Vastaukset
- -koulukiusattu-
sillä itsekin olin kiusattu ja peloissani. Näin aikuisena toimisin ehkä toisin, mutta lapsuuttani en häpeä.
- ap.
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
- tahallaan
ap. kirjoitti:
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä. - kovaa peliä
tahallaan kirjoitti:
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä.Valitettavasti työpaikkakiusaamista kokeneena (olen ollut myös koulukiusattu) voin kertoa, että aikuiset ihmiset ovat hyvin ymmärtämättömiä / haluttomia auttamaan kiusattua työpaikalla. Työpaikoilla pelataan kovaa peliä, jossa oma ura ja menestyminen työpaikalla ovat etusijalla, eikä omaa uraa vaaranneta puuttumalla kiusaamisen. Ihan yhtä lailla aikuisetkin ihmiset pelkäävät joutuvansa itse epäsuosioon jos kiusattua alettaisiin puolustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,824404Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242978Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt262825Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1162575Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172499Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1122238Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e1012190Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6382068Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka342038MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141995