häpeätkö ollenkaan tekojasi tai sitä ettet tehnyt mitään, eli puolustanut uhria?
koulu/työpaikkiusaajille
4
982
Vastaukset
- -koulukiusattu-
sillä itsekin olin kiusattu ja peloissani. Näin aikuisena toimisin ehkä toisin, mutta lapsuuttani en häpeä.
- ap.
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
- tahallaan
ap. kirjoitti:
joku löisi sinua lapsena, sinä pitäisit sitä oikeutuksena lyödä aikuisena jotakuta?
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä. - kovaa peliä
tahallaan kirjoitti:
väärin?
Lapsena se on ymmärrettävää ettei kiusattuna uskalla puolustaa muita sen pelossa, että kärsisi vielä itsekin lisää. Lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea niin kuin aikuinen.
Aikuisena ymmärtää että kiusaaja on henkisesti häiriintynyt ihminen ja että puuttumalla kiusaamiseen, voi auttaa kiusattua ja myös säästää tulevia kiusankohteita( myös itseään).
Eikä myöskään aina tarvitse itse olla puuttumassa, voi pyytää apua muilta tahoilta esim. työpaikalla ylemmiltä henkilöiltä tai liitosta.
Eli aikuisena auttamisen kynnys on matalampi koska ymmärtää enemmän syitä ja seuraamuksia. Lapsella henkinenkasvu ei ole samalla tasolla kuin aikuisella joten on turhaa hävetä jotain joka oli keskeneräistä.
Ehkä jos en olisi ollut itse kiusattu olisin auttanut muita tai sitten kokisin sen häpeänä näin aikuisena, mene ja tiedä.Valitettavasti työpaikkakiusaamista kokeneena (olen ollut myös koulukiusattu) voin kertoa, että aikuiset ihmiset ovat hyvin ymmärtämättömiä / haluttomia auttamaan kiusattua työpaikalla. Työpaikoilla pelataan kovaa peliä, jossa oma ura ja menestyminen työpaikalla ovat etusijalla, eikä omaa uraa vaaranneta puuttumalla kiusaamisen. Ihan yhtä lailla aikuisetkin ihmiset pelkäävät joutuvansa itse epäsuosioon jos kiusattua alettaisiin puolustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654450Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553493Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073207Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972144Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361793Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201751- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446