Kuinka paljon slp

tarttee liikuntaa?

Ollaan harkittemassa suomenlapinkoiraa, mutta liikunta mietityttää. Riittääkö noin 2h lenkitys päivittäin? (aamuisin ja iltaisin 15-30 min) ja päivän pitkälenkki 1h:sta eteen päin? Tietysti viikonloppuisin yms paljon pidempiä lenkkejä.

Tarvitseeko vielä jonkin harrastuksen? Ollaan ajateltu kokeilla koiranäyttelyitä, tokoa ja agilityä :) Ensimmäinen koira nääs, niin pitäähän kokeila että millaisia ne koiraharrastukset on.

2

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slk

Moi!
      Meillä on nyt reilu 10kk ikäinen lapparipoitsu,joka on aikamoinen elohopea. Lenkille on lähdettävä,satoi tai paistoi! Jos ei edes pientä lenkkiä tehdä,niin sitten ollaan levottomia ja energiaa purkautuu herjuutena... Aamulla tehdään pieni rauhallinen n.20 min kävelylenkki. Maalla kun asutaan niin päivällä saa olla irti pihalla ja juoksennella oman mielen mukaan. Illalla sit tahtoo virtaa vielä löytyä,silloin tehdään reilun puolentunnin reipas kävelylenkki. Koirasta kyllä näkee milloin se on väsynyt ja milloin kannattaa huilia. Alussa toki ihan vaan lyhyitä kävelyitä. Opettelua on meilläkin kun on ensimmäinen koira.
      Nyt ollaan menossa ekaa kertaa näyttelyyn ja hieman jänskättää! Katotaan nyt miten menee ja tuleeko käytyä enemmänkin näyttelyissä. Koirakoulun penturyhmässä oltiin jonkin aikaa.Se oli ihan mukavaa,mutta sit se jäi. Tottelee kuitenkin melko hyvin ja on melko helppo kouluttaa. Mutta kun joku asia tuntuu olevan kiinnostavampi kuin minä,niin ihan sama mitä teet. Tottelen kun huvittaa ;) !
      Onnea pennun hankintaan!

• Lappalaiskoiriensa ihminen

Kyllä se 2 h lenkitys on ihan oikein hyvä määrä lenkkiä jos sen vaan "elävässä elämässä" saa aikaiseksi. Hirveän moni koirareppana joutuu tyytymään nurkalle pissatuksiin ja minilenkkeihin.

Suomenlapinkoira menee erittäin hyvin ns kotikoirana useimmiten, mutta ota huomioon että pennusta ei koskaan voi vannoa minkäluonteinen siitä tulee. Joku koira voi tarvita enempi jotain aktiviteettejä, kun taas monet on kovin tyytyväisiä sohvakoirina ihmistensä keskellä jos saavat oleskellä ja saavat kunnon lenkit.
      Asiasta voi vähän saada viitettä siitä millaisia pentueen vanhempien kerrotaan olevan. Jos ne on rauhallisia tasaisia mietiskelijöitä tai jos ne on kovin eläväisiä ja vilkkaita ja toimeliaita.

Mieti ennemmin omia halujanne mitä koiran kanssa tahdotte, ja kerrot sitten sen kasvattajalle/kasvattajille, kyselet onko pentueessa soveltuvaa pentua. Etsi sellainen kuin teidän perheeseen sopii, äläkä yritä esim. sopeutua itse siihen mitä jollain nettipalstoilla esitetään joku rotu olevan. Ja kasvattajia on paljon: varmasti löytyy teille sopiva pentu, jollei pidä hirveätä kiirettä ja malttaa kysellä ja odotella sitä juuri oikeaa.

Ihminen voi ajatella rehellisesti viitsivänsä niin ja niin kun innostuu vaikkapa jostain harrastuksesta, mutta niin se vaan on, että niitä käydään joku kerta ja sitten tulee flunssa tai joku kiire, ja siihen se jää. Tai jos koira ei heti ala superäkkiä oppia tms. .

Harrastaa voi jos koirasta sitten siihen on ja taipumuksia ja sellaista mikä molemmista kivaa, mutta se ei ole mikään pakko.

Eli kannattaa miettiä miten paljon itse todella on innostunut jostain ns aktiivi-koiraharrastuksista vaiko eikö niinkään.

Meillä ei ole ollut lappalaisissa sellaisia itsellä, jotka olisivat "tarvinneet" "harrastusta". Niiden harrastus on ihmistensä kanssa olo. Muunkinlaisia kuuluu olevan ja kun juttelee kasvattajan kanssa, kyllä se sillä selviää !

Ja kokeile ihmeessä niitä harrastuksia kaikin mokomin sen verran kuin kivalta tuntuu itsestä - ja koirasta !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe