Nea Hora/Hania

jennnnukkaa

Hei!
Olemme kaverin kanssa lähdössä Nea Horaan Cristina- hotelliin viikoksi ensi elokuussa.
Osaisiko joku kertoa jotain hotellista, minkäikäisiä ihmisiä, onko kävelymatkan päässä kaupoista, ruokapaikoista ym..?
Minkälaisia iltaelämä ja ravintolat on Haniassa ja minkähintaista syöminen ja "juominen" on?
Mitä retkiä suosittelette? Nähtävyydet ei oikeastaan kiinnosta, Elafonissos-retki ja joku meriretki ainakin kuulostais hyviltä..
Ovatko rantatuolit rannalla maksullisia, löytyykö suihkut, rantabaarit..? Ollaan myös aina haluttu banaaniveneajelulle..:)
Kiitos jos joku jaksaa vastailla..Kauhee matkakuume..:)

9

10700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crete Lover

      Nea Hora on mukava rantakohde. Elokuussa on aivan takuu varmat hellesäät ja aurinkoa piisaa joka päivälle kokonaiset 11 tuntia. Elokuussa keskilämpötila siellä Hanian seudulla on päivällä 28'C, yöllä 23'C ja meriveden lämpötila 25'C.

      Hotellianne en tunne mutta olen muuten kolunnut Kreetaa ristiin rastiin. Sen kuitenkin tiedän, että hotellinne läheisyydessä on kauppoja ja ravintoloita runsaasti. Hotellissanne on kauppa mutta hotellien kaupat ovat aina hieman kalliimpia kuin isommat supermarketit kaupungilla tai kaupunkien laidoilla. Hotellien kaupoista kannattaa ostaa vain mahdolliset juomat ja tupakat. Ruoka, hygieniatuotteet, kosmetiikka ja muut kandee ostaa isommista marketeista. Kreetala on myös Lidl-kauppaketju.

      Nea Horassa on valinnan varaa ravintoloiden suhteen. Mihalis Restaurant, Nea Horan rannan tuntumassa on hyvä ravintola. Suosittelen lämpimästi. Safka oli todella hyvää ja asiakaspalvelu myös. Se jäi oikein erikseen mieleen, siksi muistan ravintolan nimen niin hyvin.

      Yöelämää kannattaa lähteä viettämään Hanian keskustaan. Siellä on yökerhoja ja mukavia baareja. Taksilla pääsee edullisesti ja turvallisesti perille hotellilta Hanian keskustaan ja takaisin.

      Juhliminen Haniassa on kansainvälistä ilmapiiriltään ja omasta juomasta kannattaa pitää hyvää huolta. Juomaansa ei kannata missään nimessä jättää huomiotta hetkeksikään. Huumeet ja tyrmäystipat ovat uhkia myös Kreetan yöelämässä.

      Haniasta löytyy biletys-meininkiä silloin kun sesonki on kuumimmillaan. Sieltä löytyy useampi disco/yökerho. Joten elokuussa pääsee nauttimaan bilettämisestä.

      Pikaruoka kustantaa 3-6 € per henkilö, a'la carte annokset 7 € - 15 € per henkilö. Olut yleensä 2,5 - 3 €, siideri saman hintaista. Kreetalla ei ole yhtä laajaa siideri valikoimaa kuin Suomessa. Yleisimmät sidut ovat brittiläiset tai tanskalaiset omenasiiderit. Viinapaukut 2 € - 4 €. Mitä Kreikkalaisempi juoma, sen edullisempi hinta. Tuontiviina on kalliimpaa.

      Elafonissos on niin mahtava paikka, että ei sieltä malttaisi lähteä vielä muutaman tunnin jälkeen pois. Jotkut tekevät niin, että ottavat huoneen Elafonissoksen tuntumasta jostain hotellista tai motellista ja viettävät Elafonissoksessa eli "Kreikan Malediiveilla" kaksi kokonaista rantapäivää. Huoneet ovat edullisia, 25-35 €/yö.

      Elafonissos on kuin paratiisi. Siihen maisemaan ja Libyan meren kauneuteen jää saman tien koukkuun. Libyanmeren rantavesi on tosi lämmintä, 27-28'C elokuussa ja hiekka on aivan valkoista ja hienojakoista. Pohjaan näkee monen metrin syvyyteen asti aivan helposti. On myös mukava katsella kaloja kun ne uivat siinä matalassa vedessä rannan tuntumassa. Rannat siellä ovat todella hyvin hoidettuja.

      Rantatuolit maksoivat Kreetalla vuonna 2006 2-4 € /päivä, rannasta riippuen. Jos joku pyytää 5 € tai enemmän, niin täytyy olla tilanteen tasalla ja muistaa sanoa, että "maksan max.4 €". Turisteja yritetään välillä vedättää hinnoissa mutta puhumalla selviää niistäkin tilanteista ja voi rohkeasti sanoa, etten maksa niin paljoa. Kyllä moni taipuu ja leppyy sitten lopulta ja sopii "oikeasta" hinnasta.

      Meriretkiä Kretalla järjestetään niin paljon, ettei tässä kannata alkaa niitä vertailemaan. Ne ovat kaikki varmasti upeita kokemuksia. Hinnat vaihtelevat niissäkin.

      Banaaniveneitä saa vuokrattua joiltakin rannoilta melko edullisesti...jos polkuvenettä ylipäätänsä tarkoitat? Vai ihan kirjaimellisestiko tarkoitat sellaista keltaista Chiquita-boat kumivenettä? :)

      Kreeta on valittu moneen kertaan euroopan parhaaksi rantalomakohteeksi, eikä suotta. Siellä on niin paljon eri vaihtoehtoja nauttia lomasta. Hintataso on ainakin vielä melko siedettävä. Hania on kalliimpi paikka mutta esim.Rethymnonin seutu on edullisempi.

      Suosittelen, että viettäisitte yhden päivän Rethymnonissa. Aamulla bussilla sinne ja illalla takaisin Nea Horaan. Rethymnonissa on paljon shoppailu-paikkoja ja mukava pitkä rantabulevardi. Sen tuntumassa on useita ravintoloita, jotka ovat edullisempia kuin Haniassa & Nea Horassa.

      Koska olen kokki-mies, niin tässä suositukseni teille mitä kandee kokeilla Kreetan lomalla. Kokeilkaa jotain ravintolaa jossain kaupungin laitamilla tai pienillä kujilla. Sellaista, jossa näette paikallisia asukkaita syömässä. Näin saatte aitoa Kreetalaista ruokaa ja makuelämyksiä. Ette huku pihveihin, hamppareihin, pizzoihin ja kaikkeen mitä olette jo kokeilleet Suomessakin.

      Esimerkki menu,
      Juoma: "House Wine" (maun mukaan puna -tai valkoviini), yleensä hyvän maksuisia ja edullisia.

      Alkuruoka, Greek Salad, Garlic Bread ja Tzatziki

      Lämmin ruoka: "Bourekia", perinteinen ja todella maukas Hanialainen kasvisruoka...tai jos haluaa lihaa, niin "Kleftiko": maukas perinteinen Kreetalainen lampaanliharuoka. Saviruukussa lampaan paistia, porkkanaa, perunaa, fetaa ja mausteita.

      Jälkiruoka: "Kalitsounia", friteeratua fetajuustoa mintun ja hunajan kera. Herkullisen makuinen yhdistelmä.

      Sitten lopuksi Raki-snapsit huiviin ja menoksi. :)
      Kreetalla on tapakulttuurin mukaista jättää 5% - 10% laskun loppusummasta tippiä tarjoilijalle. Mitä suurempi lasku, niin tippi n.5%, mitä pienempi lasku, tippi n.10%.

      Hauskaa matkaa!

    • cretecrete

      mutta pitäkää tosiaan huolta juomistanne discoissa.(kokemusta on tyrmäystipoista yhdestä Hanian satamakadun baarista!)Haniassa tai oikeastaan vähän sen ulkopuolella on mahtavia ulkoilmadiscoja ja paikalliset nuoret miehet ovat kohteliaita.Jos sanot ei,he uskovat.
      Mulle oli käydä hullusti noiden tippojen takia,mutta mutta onneksi oltiin isommalla tyttöporukalla ja kaverit saivat pelastettua mut ikävästä tilanteesta.Oltiin vaan niin järkyttyneitä koko jutusta ja seur.aamuna lento takas suomeen,ettei edes älytty kertoa esim.oppaalle,sillä en varmasti ollut eka uhri.
      Haniaan ollaan silti palattu aina uudestaan ja onneksi tuo tippabaarikin oli jo lopettanut seur.kesänä.

    • piipianneli

      Muistakaa myös varoa polttamasta itseänne. Aurinko on todella petollinen varsinkin alkupäivinä. Aurinkovarjokaan ei välttämättä estä palamista. Myös kävellessä voi palaa, saati sitten rannalla ja vedessä.

    • zaophie

      anteeksi jos utelen, mutta mitä sinulle kövi niiden tippojen takia?

      • cretecrete

        Erään baarin omistaja oli jo ekasta illasta lähtien yrittänyt iskeä minua,mutta tyyppi ei ollut mieleeni,joten torjuin hänen lähentelyyrityksensä.
        Yksi tyttöporukastamme oli lääpällään paikan dj:hin,joten 2vkon lomalla kävimme lähes joka ilta kys.baarissa.
        Mulla oli "lomaromanssi" yhden toisen pojan kanssa ja se näytti pännivän baarin omistajaa eli koki hävinneensä kilpailun.
        Viimeisenä iltana pisti jotain mun paukkuun ja multa meni täysin muisti.Ystävät löysivät mut viime hetkellä baarin varastohuoneesta,jossa olin omistajan kanssa housut kintuissa.Itse asiaan ei oltu vielä ehditty,mutta parin minuutin kuluttua olisi ollut jo myöhäistä.Itse en muista tapahtumasta mitään.Välttämättä ei siis auta vahtia juomaa pöydässä,jos se on jo valmiiksi terästetty pöytään tuodessa.


      • nnnnnnnnnnnnnnnn
        cretecrete kirjoitti:

        Erään baarin omistaja oli jo ekasta illasta lähtien yrittänyt iskeä minua,mutta tyyppi ei ollut mieleeni,joten torjuin hänen lähentelyyrityksensä.
        Yksi tyttöporukastamme oli lääpällään paikan dj:hin,joten 2vkon lomalla kävimme lähes joka ilta kys.baarissa.
        Mulla oli "lomaromanssi" yhden toisen pojan kanssa ja se näytti pännivän baarin omistajaa eli koki hävinneensä kilpailun.
        Viimeisenä iltana pisti jotain mun paukkuun ja multa meni täysin muisti.Ystävät löysivät mut viime hetkellä baarin varastohuoneesta,jossa olin omistajan kanssa housut kintuissa.Itse asiaan ei oltu vielä ehditty,mutta parin minuutin kuluttua olisi ollut jo myöhäistä.Itse en muista tapahtumasta mitään.Välttämättä ei siis auta vahtia juomaa pöydässä,jos se on jo valmiiksi terästetty pöytään tuodessa.

        huhhuh


    • viiiirveee

      Olin puolitoista vuotta sitten ko. hotellissa ja voin suositella lämpimästi varsinkin sijainnin suhteen. Muuten hotelli oli aika hiljainen ja paljon eläkeläisiä ainakin siihen aikaan. Olin siellä elo-syyskuun vaihteessa ja lämpöä piisasi joka päivä 30C tienoilla.

      Hotellilta on tosi kiva kävellä rantakatua pitkin vanhaan satamaan ja -kaupunkiin. Myös uuden kaupungin kautta pääsee ja näkee kaikenlaista ;)

      Hotellissa ei ollut siihen aikaan mitään menoja. Pihalla oleva baari oli yleensä auki keskiyöhön, mutta ei siinä montaa ihmistä näkynyt yleensä istuvan. Mentiinkin sitten aina kaupungille illaksi. Nea Horasta löytyy monenlaista ravintolaa/tavernaa. Kannattaa käydä usemmassa! Käveltiin pari kertaa rantaa pitkin myös Kato Daratsoon.

      Rantabaari löytyy sekä myös suihku hotellin pihalta. Hotellin rantatuolit oli maksullisia ja jos kaipaatte enemmän actionia niin kannattaa mennä biitsille Nea Horan rantakadun luokse. Se löytyy heti hotellin luolta oikealle menevän tien varresta. Siellä näkyi olevan vesiskoottereita tms.

      Käytiin Elafonissilla paikallisbussilla yhtenä päivänä. Kannattaa ehdottomasti mennä käymään! Mahtava paikka ja näkymät matkanvarrelta!

      Hanian satamassa olevat baarit mun mielestä ei ollut mitenkään kummoisia. Aika pieniä, mutta ihan kivaa porukkaa. Yhtenä iltana käytiin Plataniaksessa bilettämässä ja vasta aamu seitsemältä konkoiltiin hotellille takaisin ;)

      Mutta kun seuraavan kerran menen Haniaan, niin menen ehdottomasti tähän Christina Hotelliin!

      Hotellista löytyy ihan hyvät nettisivut
      www.christina-apps.gr/

      Hauskaa matkaa!

    • Huhtikuinen

      Onko kenelläkään tiedossa mitään uutta Christinasta tai Nea Horasta tai Haniasta ylipäätään???

    • 17+4

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1817
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1687
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      809
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe