Pitäisi siis etsiä uusi ammatti mutta kun ei ammatinvalintapsykologi pystynyt auttaa niin kukas sitten?
Lukupäätä mulla ei paljon ole,olen käsistäni hyvä monella tapaa,lähetystyö kiinnostaa tai muu vapaaehtoistyö mut sillä ei itseään elätä. Selkä ei kestä raskasta työtä(lopetin laitosapulaisen työt sen vuoksi) ja keskivaikean masennuksen ja varsinkin paniikkihäiriön vuoksi en pysty juurikaan asiakaspalvelu työhön.
2vuotisen hot.-,rav. ja suurtalousalan tutkinnon olen suorittanut,mut alalla en ole ollu päivääkään.
Lähinnä siivoustyössä ja lastenhoitotyössä olen ollu mut kun en saa töitä juuri mistään muuta kuin tukirahalla,kun ei ole alan tutkintoa ja lähihoitajakoulutukseen hain aikaisemmin,nyt en pääse edes sinne selän ym vuoksi.
Uusi ammatti?
13
1564
Vastaukset
- miettinyt koskaan
puhelimessa työskentelyä?
Onhan niitä kaikenmoisia gallup-puhelinmyynti juttuja ja muita. Siinä ei tarvitsisi kasvokkain olla kenenkään kanssa. Eikä ole rankkaa hommaa, mutta itsensä elättää. - herättää
muutamia kysymyksiä:
1. Miksi et ole ollut ravintola-alan töissä, vaikka sinulla on siihen koulutus? Oletko etsinyt töitä siltä alalta?
2. Luettelet fyysisiä ja psyykkisiä sairauksiasi. Eikö ne kannattaisi hoitaa ensin? Eihän sairaana pysty käymään työssä eikä ainakaan työskentelemään tehokkaasti.
3. Miksi sinua kiinostaa vapaaehtoistyö, kun tiedät, ettei siitä saa palkkaa?
4. Eikä ajatus lähetystyöhön lähtemisestä tuolta pohjalta kuulosta melko utopistiselta?
Jos olet hyvä käsistäsi, tulee mieleen jokin sorminäppäryyttä vaativa tehdastyö. Oletko kysellyt sellaisia?- mun fyysistä/psyykkistä sai...
ei voi parantaa,pysyy jokseenkin kurissa lääkkeillä,mutta RAJOITTAA ammatinvalintaa,ei estä sitä.
Ravintola-alan koulutus oli 15v päähänpisto;jo koulussa huomasin ettei ole mun ala mutta vanhemmat eivät antaneet lopettaa kesken ja vaihtaa silloin alaa. Ja sekin on sitä "tiivistä" asiakaspalvelua..
Vapaaehtoistyö kiinnostaa oikeasti koska olen ollut "pienimuotoisessa" vapaaehtoistyössä ja ihmisten auttaminen on ollut aina lähellä sydäntäni,eikä palkka ole koskaan ollut tärkein asia,jos työstä muuten tykkään ja "handlaan" homman. Silloin saan itsevarmuutta lisää ja paniikkihäiriö jää taka-alalle.. Esim. lastenkin kanssa työskennellessä.
Haluaisin lähteä käsi- ja taideteolliseen(esim);minua kiinnostaa suunnittelutyö ja puusepän(onko se nyt artesaani)työ;se tyrmättiin heti sanomalla ettei ala työllistä hyvin ja useimmiten alan käyneet perustaa oman yrityksen,mihin taas mulla ei ole kiinnostusta. - mietit nyt
mun fyysistä/psyykkistä sai... kirjoitti:
ei voi parantaa,pysyy jokseenkin kurissa lääkkeillä,mutta RAJOITTAA ammatinvalintaa,ei estä sitä.
Ravintola-alan koulutus oli 15v päähänpisto;jo koulussa huomasin ettei ole mun ala mutta vanhemmat eivät antaneet lopettaa kesken ja vaihtaa silloin alaa. Ja sekin on sitä "tiivistä" asiakaspalvelua..
Vapaaehtoistyö kiinnostaa oikeasti koska olen ollut "pienimuotoisessa" vapaaehtoistyössä ja ihmisten auttaminen on ollut aina lähellä sydäntäni,eikä palkka ole koskaan ollut tärkein asia,jos työstä muuten tykkään ja "handlaan" homman. Silloin saan itsevarmuutta lisää ja paniikkihäiriö jää taka-alalle.. Esim. lastenkin kanssa työskennellessä.
Haluaisin lähteä käsi- ja taideteolliseen(esim);minua kiinnostaa suunnittelutyö ja puusepän(onko se nyt artesaani)työ;se tyrmättiin heti sanomalla ettei ala työllistä hyvin ja useimmiten alan käyneet perustaa oman yrityksen,mihin taas mulla ei ole kiinnostusta.nimen omaan kouluun menemistä, et niinkään työnhakua (jos ei vapaaehtoistyötä lasketa)?
Heittelen vähän ideoita: askartelunohjaaja (vai onko liian sosiaalista), floristi, kelloseppä, kultaseppä, leipuri, koulunkäyntiavustaja, ompelija, sisustusarkkitehti, verhoilija jne.
Joo ja ei masennusta ja paniikkihäiriötä niin vaan hoideta "alta pois".. - No haloo
mietit nyt kirjoitti:
nimen omaan kouluun menemistä, et niinkään työnhakua (jos ei vapaaehtoistyötä lasketa)?
Heittelen vähän ideoita: askartelunohjaaja (vai onko liian sosiaalista), floristi, kelloseppä, kultaseppä, leipuri, koulunkäyntiavustaja, ompelija, sisustusarkkitehti, verhoilija jne.
Joo ja ei masennusta ja paniikkihäiriötä niin vaan hoideta "alta pois"..Hienoa, että tuolla tavalla hieman heittelit ideoita, koska heittelyksi se nimenomaan menikin. Tuon sisustusarkkitehdin voi pudottaa listasta saman tien duunariammattien joukosta, siihen vaaditaan korkeakoulututkinto ja opiskelua monta vuotta. Ja ennen kuin sinulla on mahdollisuus pyrkiä opiskelemaan arkkitehdiksi, siihen vaaditaan joko ylioppilastutkintotodistus ja valkolakki tai amk-tutkinto ja toki tietoa sekä taitoa (suomeksi: älliä päässä)
- floristi
mietit nyt kirjoitti:
nimen omaan kouluun menemistä, et niinkään työnhakua (jos ei vapaaehtoistyötä lasketa)?
Joo ja ei masennusta ja paniikkihäiriötä niin vaan hoideta "alta pois"..mutta olen allergikko/astmaatikko. Eli ei käy ompelijakaan(vaatteet pölisee). Koulunkäyntiavustaja olis mielenkiintoista,kävin jo tarkemmin tutkii koulutuksen sisältöä ja samoin askarteluohjaaja.
Nyt kun tietäis vielä koulunkäyntiavustajan peruspalkan.. Alkaa taas hakuajat olla lähellä niin en halua missata mitään. - N78**
floristi kirjoitti:
mutta olen allergikko/astmaatikko. Eli ei käy ompelijakaan(vaatteet pölisee). Koulunkäyntiavustaja olis mielenkiintoista,kävin jo tarkemmin tutkii koulutuksen sisältöä ja samoin askarteluohjaaja.
Nyt kun tietäis vielä koulunkäyntiavustajan peruspalkan.. Alkaa taas hakuajat olla lähellä niin en halua missata mitään.Vilkaisin Tilastokeskuksen sivuilta tällaista kuntasektorin palkoista, joskin luvut ovat vuodelta 2006.
Askarteluohjaaja:
Peruspalkan keskiarvo 1670 eur
Säännöllisen työajan ansion keskiarvo 1904 eur
90% palkoista jää alle 2030 eur.
Koulunkäyntiavustaja:
Peruspalkan keskiarvo 1549 eur
Säännöllisen työajan ansion keskiarvo 1680 eur.
90% palkoista jää alle 1856 eur.
Lähde: http://pxweb2.stat.fi/Database/StatFin/Pal/ksp/ksp_fi.asp
Säännöllisen työajan kuvausta:
http://www.stat.fi/meta/kas/saannollisen_ty.html
Paremmin ymmärtävät saavat mielihyvin korjata jos olen lukenut taulukoita väärin; tilastopuoli vielä opettelun alla.
AVO-ohjelma on varmaan tuttu? Jos ei (jollekulle) ole, niin sieltä noita ammattikuvauksia myös löytyy:
http://www.mol.fi/avo/avo.htm
Tsemppiä sinulle. Lähdin itse vaihtamaan alaa suunnilleen sama määrä vuosia mittarissa, myöskin masennustaustaisena, joten jollain tapaa kyllä ymmärrän huolesi. Harmi kun ammatinvalintapsykologista ei ollut apua. - kiitos vaan
No haloo kirjoitti:
Hienoa, että tuolla tavalla hieman heittelit ideoita, koska heittelyksi se nimenomaan menikin. Tuon sisustusarkkitehdin voi pudottaa listasta saman tien duunariammattien joukosta, siihen vaaditaan korkeakoulututkinto ja opiskelua monta vuotta. Ja ennen kuin sinulla on mahdollisuus pyrkiä opiskelemaan arkkitehdiksi, siihen vaaditaan joko ylioppilastutkintotodistus ja valkolakki tai amk-tutkinto ja toki tietoa sekä taitoa (suomeksi: älliä päässä)
osallistumisesta keskusteluun ja varsinkin sen tärkeimmän pointin löytämisestä viestistäni ;p
Etten enempää loukkaa tunteitasi, korjaan ehdotukseni sisustajaksi, jonka tutkinto on ammatillinen ja näin sopinee paremmin ehdotukseksi. Tosin sekään ei tainnut olla mahdollinen/kiinostava, mikä ei tietenkään yllätä, koska en tunne keskustelun aloittajaa ja korostinkin nimen omaan vaan heitteleväni ideoita. Lisäisin vielä että askartelunohjaajaksi ilmeisesti tullaan AMK:sta ei ammattikoulusta, jos en aivan väärin ole käsittänyt.
Ja näin vastahuomioksi sinullekin, "no haloo", eiköhän se ylioppilastutkintotodistus riitä ihan ilman sitä valkolakkiakin. Peace out.
- green eys
...eihän tuota ketjua kannata pysäyttää koska etenemistä et järin ajattele miksi ?
Kannattaisi jatkaa johonkin suuntaan ravitsemusalaa kuin aloittaa kaiken uusiksi peruskulun tod.
Miten olisi vaikka ravitsemus terapeutti koska siitä voisit tähytä ehkä hakukelpoisena vaikka yliopistoon perhekasvatukseen .
T:Marko- Dark eyes
Ravitsemusterapeutteja valmistuu yliopistosta, joten kyseessä ei ole mikään "pohjakoulutus" hakukelpoisuuden saavuttamiseksi.
Totta kai kannattaa aloittaa uutta, jos terveydellisistä tai muista syistä ei voi jatkaa entisellä alalla. Ketjun aloittajan ikä ei todellakaan ole este, nuorihan hän on.
Nimenomaan asioiden etenemistä ja kehittymistä aloittaja ilmeisesti haikailee, kun kerran etsii uutta alaa aktiivisesti. - green eys
Dark eyes kirjoitti:
Ravitsemusterapeutteja valmistuu yliopistosta, joten kyseessä ei ole mikään "pohjakoulutus" hakukelpoisuuden saavuttamiseksi.
Totta kai kannattaa aloittaa uutta, jos terveydellisistä tai muista syistä ei voi jatkaa entisellä alalla. Ketjun aloittajan ikä ei todellakaan ole este, nuorihan hän on.
Nimenomaan asioiden etenemistä ja kehittymistä aloittaja ilmeisesti haikailee, kun kerran etsii uutta alaa aktiivisesti.Moi sieluton ! Ravitsemusalan teknikoksi joita ennen valmistui Tampereelta.
En tosin tiedä onko luotu koulutus järjestelmä että olisi ins. oppiarvoinen koulutus ravitsemus-alalla ja täten haku kelpoinen yliopistoon ?
T:Marko - tarkemmin tekstini..
Eli mua ei vois vähempää kiinnostaa ravitsemusterapeutin ammatti,enkä löytänyt koko tutkintonimikettä ammattikorkean koulutusoppaasta...
Peruskoulun todistuksella? Mitä sä höpötät...? - green eys
tarkemmin tekstini.. kirjoitti:
Eli mua ei vois vähempää kiinnostaa ravitsemusterapeutin ammatti,enkä löytänyt koko tutkintonimikettä ammattikorkean koulutusoppaasta...
Peruskoulun todistuksella? Mitä sä höpötät...?...jos kerran olet koulutukseltasi suurtalous-keittäjä niin mitä järkeä on lähteä aloittamaan sosiaalialan oppilaitoksessa jotakin aivan muuta alusta ?
Järjetöntä hankkia kaksi samaisen tason tutkintoa koska yhteisarvoltasi urasi kannalta kehitys täysi 0 ja palkkakehitys täysi 0 hyöty-luokkaa.
Et tavallaan laajenna työ-tehtäviä vaan laajennat työn saannin mahdollisuuksia nostamatta palkkatasoa itsellesi.
Kyllä sinun kannattaisi katsoa ravitsemusalalta jokin ylempi mahdollinen kouluaste joka kiinnostaisi sinua joten tekisit nostetta kukkaroosi etkä vain laajentaisi pikkupalkkaista työnsaannin sektoria .
T:Marko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219