painonnousu rv noin 25 :)

sare_83

Elikkäs tiedustelisin ihan muilta mahtavilta odottajilta =) että paljon on normaali painonnousu raskauden aikana.. Itselläni oli ennen raskautta painoa 62,3 (168cm) ja olin sellainen normaalivartaloinen ja lihaksikaskin hieman..
Nyt mennään viikolla 25 ja painoa oli neuvolassa vaa'alla 67,9 eli on tullut 5,6 kg.. onko se teidän mielestänne liikaa vai hyvä kun neuvolan täti oli sitä mieltä että pitää tarkkailla syömisiään!! Että painoa tulee aika reilusti.. =(

Onhan nuo jenkkakahvat kasvanut ja reidet pullistunut mutta onhan tuo vauvamassukin jo aikamoinen möhkäle =) alkoi vain masentamaan nuo tädin kommentit..

18

13717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noinki vähäisestä

painonnoususta on valittanu?? Mulla oli kans lähtöpaino joku 62kg ja pituutta 170cm ja viikoilla 23 5 painoin 75,7kg eikä neuvolas sanottu mitää! Vaikka ehkä näin jälkeenpäi kumminki olisin toivonu piänimuotoosta huamautusta :D Painoa tuli yhteensä 25kg extraa.. ä-86

• niin paljon

lähtöpainosta että missä kohtaa alkavat neuvolassa valittamaan.. tai siis oikeastaan painoindeksistä. Itselläni BMI oli 25 ennen raskautta ja RV 24 2 oli painoa tullut lisää 7.9 kg. Kyllä huomauttivat neuvolassa asiasta, mutta lähinnä sen takia, kun oli paino noussut 900g/vko ja jouduinkin sitten käymään sokerirasituksessa, kun oli virtsassa ollut sokeria. Mutta raskausdiabetestä ei ole ja kaikki on OK. Nyt mennään RV33 0.

• painonnousu
        niin paljon kirjoitti:

lähtöpainosta että missä kohtaa alkavat neuvolassa valittamaan.. tai siis oikeastaan painoindeksistä. Itselläni BMI oli 25 ennen raskautta ja RV 24 2 oli painoa tullut lisää 7.9 kg. Kyllä huomauttivat neuvolassa asiasta, mutta lähinnä sen takia, kun oli paino noussut 900g/vko ja jouduinkin sitten käymään sokerirasituksessa, kun oli virtsassa ollut sokeria. Mutta raskausdiabetestä ei ole ja kaikki on OK. Nyt mennään RV33 0.

raskausaikana on 200-800g/vko...

• näin...

Moi. Olen samanpituinen kuin sinä, mutta lähtöpaino oli raskauden alussa noin 60 kg. Rv 26 mulla oli tullut painoa melkeen 10 kg.. Joten sinuna en olisi huolissani.. :)

Nyt olen rv 38 ja painoa on tullut kaiken kaikkiaan noin 15 kg. Jossain vaiheessa neuvolassa sanottiin, että kannattaa jättää herkut vähemmälle ettei vauva kasva liikaa.. Kaikki arvot on kuitenkin olleet normaaleja ja vauvakin on kasvanut keskikäyrällä.

Joten ota vaan rennosti ja äläkä liikaa mieti noita neuvolan tädin sanomisia.. Itse olen usein miettinyt, että mitähän sellaisille alkujaan normaalipainoisille raskaana oleville sanotaan, joille painoa kertyy 25-30 kg...

• C**

paino ei ole vieläkää lähtöpainossakaan. Siis 2,5 kiloa miinuksella vieläkin vaikka viikkoja jo 23. Ihmettelen että mistä nämä painoerot ihmisillä johtuu kun kuitenkin vauva kasvaa jokaisella melkeinpä samaa vauhtia vielä tässä vaiheessa.. Että jos jollakin tulee painoa 30kiloa ja toisella 8kiloa niin epäilen että toinen kyllä syö liikaa.. korjatkaa jos olen väärässä?

• paljonko oli se lähtöpaino..

Jos on omaa vararavintoa mukana jo raskaaksi tullessa niin eihän sitä paina tarvi tulla lisää yhtään. Itselläni jo täysiaikainen masuasukki ja tullut 4kg painoa. Oma painoindeksi oli kyllä normaali 22 mutta kun aiemmin ollut sitäkin alempi niin tavallaan lähtöpainoa oli liikaa, ei haittaa vaikkei ole tullut yhtään enempää, tässäkin on kantamista.

• C**
        paljonko oli se lähtöpaino.. kirjoitti:

Jos on omaa vararavintoa mukana jo raskaaksi tullessa niin eihän sitä paina tarvi tulla lisää yhtään. Itselläni jo täysiaikainen masuasukki ja tullut 4kg painoa. Oma painoindeksi oli kyllä normaali 22 mutta kun aiemmin ollut sitäkin alempi niin tavallaan lähtöpainoa oli liikaa, ei haittaa vaikkei ole tullut yhtään enempää, tässäkin on kantamista.

ihan normaalipainoinen olen. Painoindeksi 24.

• painoa monesta seikasta

Toki jos painoa tulee 30 kiloa, niin syö liikaa... Se nyt on selvä. Mutta sanotaanko että 8-15 kiloa on normaalia painon lisäystä raskausaikana, jossa ei ole "syöty liikaa". Useissa tutkimuksissa ideaalina pidetty painon nousu on 13 kiloa. Useimmille äideille tulee enemmän.

Jos odottava äiti on lähtöpainoltaan ylipainoinen, niin kiloja voi tulla vähemmänkin, mutta on syytä seurata, että lapsi kasvaa tällöin hyvin, ja käyttää juuri niitä äidin rasvavarastoja.

Normaalipainoisilla erot johtuvat monista asioista. Lapset ovat toki eri kokoisia, samoin jonkin verran istukoissa on eroja. Joillekin kertyy nestettä elimistöön, toisille ei. Tämän johdosta voi tulla suuriakin eroja painoon. Joillakin verisuonien paino kasvaa enemmän kuin toisilla. Rinnatkin kasvavat eri tahtiin. Lapsiveden määräkin voi vaihdella. Kiloerot muodostuvat myös kertyneen rasvavaraston koosta. Rasvavarastoja kertyy luontaisesti imetystä varten.

Tässä siis syitä raskaana olevien painoeroihin. Tärkeää on tasainen painonnousu, normaalitilanteessa. Jos paino ei nouse (kuten sinulla), siihen lienee jokin syy. (Toivottavasti harmiton sellainen.)

Eniten paino kasvaa yleensä viikoilla 24-34.

Selvensikö?

• C**
        painoa monesta seikasta kirjoitti:

Toki jos painoa tulee 30 kiloa, niin syö liikaa... Se nyt on selvä. Mutta sanotaanko että 8-15 kiloa on normaalia painon lisäystä raskausaikana, jossa ei ole "syöty liikaa". Useissa tutkimuksissa ideaalina pidetty painon nousu on 13 kiloa. Useimmille äideille tulee enemmän.

Jos odottava äiti on lähtöpainoltaan ylipainoinen, niin kiloja voi tulla vähemmänkin, mutta on syytä seurata, että lapsi kasvaa tällöin hyvin, ja käyttää juuri niitä äidin rasvavarastoja.

Normaalipainoisilla erot johtuvat monista asioista. Lapset ovat toki eri kokoisia, samoin jonkin verran istukoissa on eroja. Joillekin kertyy nestettä elimistöön, toisille ei. Tämän johdosta voi tulla suuriakin eroja painoon. Joillakin verisuonien paino kasvaa enemmän kuin toisilla. Rinnatkin kasvavat eri tahtiin. Lapsiveden määräkin voi vaihdella. Kiloerot muodostuvat myös kertyneen rasvavaraston koosta. Rasvavarastoja kertyy luontaisesti imetystä varten.

Tässä siis syitä raskaana olevien painoeroihin. Tärkeää on tasainen painonnousu, normaalitilanteessa. Jos paino ei nouse (kuten sinulla), siihen lienee jokin syy. (Toivottavasti harmiton sellainen.)

Eniten paino kasvaa yleensä viikoilla 24-34.

Selvensikö?

mitään yllättävää etkä uutta. Pointtini oli kyllä vaan se että tiedän lähipiiristänikin jo että on niitä äitejä jotka valehtelevat itselleen että miten paljon sitä raskauden piikkiin voi omaa painon nousua laittaa. Tarkoitan että syödään ns. kolmen edestä. Ihmettelenkin ainoastaan sellaista tapausta jossa paino esim nousee sen 30kg mikä on minusta kyllä liikaa. Ja niin on neuvolatätienkin mielestä. Siinä tapauksessa kyllä rinnat/verisuonet/istukat ovat kyllä Guinesin ennätyskirjan luokkaa, mikäli ei itseään syömällä ole turvottanut.
        Ystävällänikin tuli painoa 20kg nesteenkertymisen takia ja hän joutuikin ihan sairaalahoitoon siitä... joten jos 30kg tulee niin luulisi silloinkin hälytyskellojen soivan jossain...
        Omasta painostani sen verran että vauva kasvaa oikein kivasti, vatsa on jalkapallona ja rinnat varmaan tuplasti isommat kuin aikaisemmin että kaikki on kunnossa enkä meidän neuvolassa ainakaan haukkuja ole saanut. Kokemuksella tiedän kuitenkin painoa tulevan vielä ihan riesaksi asti ;)

• every

Heissan!

Mulla lähtöpaino oli 67 kg (bmi 22)
      Nyt painoa on 69,5 eli 2,5 kg on tullu lisää
      ja mulle valitetaan hitaasta painon noususta.
      Yhdessä välissä odotusta mun paino tippu 63 kg:hen
      mutta se johtu ihan vaan rankasta stressistä ja järkytyksestä.

Paino on hyvin yksilöllinen asia
      ja sanotaan, että raskauden aikana sais
      tulla se 10-12 kg.
      Mutta lihoaahan jotkut 25 kg:kin :)
      Älä ota turhaa stressiä, syöt hyvällä mielellä
      ja liikut enempi ;)
      Kyllä se siitä :)

Every 24 2

• rv25

Mulle oli tullut painoa lisaa rv 25 mennessa 5 kg ja nyt vkolla 39 2 on painoa kertynyt kaikkiaan 7 kg. Mulla oli normaali lahtopaino (70 kg/173 cm), eli vararavintojakaan tuskin oli kovin paljoa. Vauva on kasvanut kokoajan normaalisti omalla kayrallaan, eli ei sita painoa aina vaan kerry. Itse olen syonyt koko raskauden ajan kaikkea mita olen halunnut. Tosin en ole nirso makealle, edes raskaana ollessani.

Mielen on muutamaan otteeseen saanut pahoitettua ulkopuolisten kommenteilla siita, etta olisi vauvan parhaaksi lihoa enemman (laakarit asiasta erimielta) ja etta miksi laihdutan raskauden aikana?!? Olisko kyseessa kuitenkin katellisten panettelu :-)!!!

• Äitykkä -82

Alkuperäisen kirjoittajan neuvolantäti on kyllä perseestä!!! Mulla esikoisesta lähtöpaino oli 60kg ja pituus 170cm. Paino nousi todella hitaasti, viikolla 27 oli tullu vasta 2,5kg mutta yhteensä sitten tuli tasan 10, ja vauva oli kyllä pieni (46cm ja 2750g) Nyt toisesta lähtöpaino 61kg ja paino heittelee melkeen parillakin kilolla koko ajan vuorokaudenkin sisällä sinne tänne kun toi vatsa toimii sillon ku tykkää... viikkoja on 24 5 ja paino noin 68kg. Ja masu muuten meni viikolla 22 aikasta yläkäyrillä mutta sanoivat että normaalia kun on jo toinen raskaus, että tasoittuu siitä varmasti. Ekassa masu veteli alakäyrillä... Neuvolassa sanottiin muutama viikko sitten kun painoa oli vaatteet päällä 67,8 että ei mitään huolta, ei ole vielä liikaa noussut mutta ei kuitankaan ihan kaikkea lihottavaa kannata syödä aina vaan kun tekee mieli...kun kerroin että ekassa raskaudessa elin hedelmillä ja tomaateilla pahan olon takia mut nyt voisin syödä vaikka lehmän päivässä... Painoa mulle saa kuulemma ihan hyvin tulla 10-15kg. Ja itestä se on kiinni että kuinja nopeesti se läski sitte lähtee mutta kyllä luulen että hyvin lähtee kun ei mätä kaikkea sontaa suuhunsa ja sitte jos imetys sujuu niin sehän kuluttaa sen noin 500 kaloria päivässä, ja vauva vaunuihin ja lenkille!!! Turha murehtia sitä niin vielä kun ennen synnytystä on n iin paljon kaikkea muutakin pohdittavaa!

• Ninnityttö

Mulla lähtöpaino 46.5kg ja nyt rv 24 3 paino tasan 55kg. Tuosta siis tulee 8,5kg tullu tähän mennessä. Ei oo neuvolassa valitettu.

• Ninnityttö

Nii ja viime raskaudesta tuli yhteensä 6 kiloa koko aikana. 2,6kg paino vauva.

• Höpöhöpö...mulla lähtöpaino 55 ja nyt 78kg. Mitä ne siellä pelottelee, et verisuonet paukkuu yms. Tässä vielä kuus viikkoa laskettuun aikaan ja sit voi pudotella painoa. Ihan turhaa pelottelua, jos itse voi hyvin!!

• sd

mulla rv 21 2 ja painoa tullu joku vajaa viis kiloa.

• .........

Painoa voi ihan hyvin tulla tosi paljonkin.:) Itse olen 23v. ja kaverini ovat saman ikäisenä tänä vuonna saaneet lapsia. Kaikki ovat hoikkia ja itse olin ennen raskautta 165cm ja 52kg. Kaikilla kavereillani on paino ollut alle kahdessa kuukaudessa synnytyksestä alle lähtöpainon, mikä kertoo runsaasta nestelastista loppuraskaudessa. Itselläni on noussut rv24 paino nyt 60kg eli 8kg. Ja minulle tuli viisi kiloa 1,5viikossa alkuraskaudessa :) Olen aina ollut tosi taipuvainen turvotteluun.. Viikolla 16 minulla lähti yhdessä viikossa 4kiloa. Nämä tullut nyt takaisin. Tiedän kyllä mitä suuhuni pistän ja en ole koskaan ollut ylipainoinen, eikä minusta sellaista raskauden jälkeenkään tule.:) Ihan turha tulla minusta huutelemaan ja ehkä hieman provosoimaan, kuinka jollain nousee paino ja toisella ei. Kannattaa muistaa, että jos paino ei nouse sitä noin kymmentä kiloa, niin aika harvalla se imetys oikeasti onnistuu. Imetys ei ole mikään automaatti, vaan elimistä tuottaa maitoa, jos se katsoo että sillä on rahkeet siihen.:) Jos imetys veisi liikaa energiaa ja painoa äidiltä, niin on aika epätodennnäköistä, että maito pidemmän aikaa nousisi hyvin. Joillain tietty, mutta puhuin valtaosasta :)

Mene mieluummin huutelemaan leikkipaikalle, siellä voidaan keskustella mitä kotona istuvat äidit syövät, mutta raskauden aikana paino on tosi paljon myls hormonaalista ja silloin se lähtee nopsaan :) Esim. kuten e-pillereiden estrogeeni niin tyttölapsi nostaa hieman estrogeenitasoja samaten jos tupakointi on juuri lopetettu- muutama kilo tuollaisestakin tulee ihan itsestään.

• .........

Lisäisin vielä, että jos jollekin on tullut esim. 30kg niin kyse voi olla myös raskasmyrkytyksestä eli pre-eklampsiasta. Tällöinhän viikon 22 jälkeen verenpaineet lähtevät nousuun kuten myös virtsan proteiinit (joita siis tikulla itse testailet neuvolassa). 5% raskaana olevista tätä sairastaa lievänä tai sairaalahoitoa vaativana.:) Tällöinhän painoa voi tulla kymmenen kiloa muutamassa viikossa. Proteiinit virtsassa kertovat siitä, että munuaiset eivät enää toimi kuten ennen. Jos proteiinia pääsee virtsaan paljon, on tilanne aika vakava ja munuaisten tilanne heikentynyt jo niin, että ne eivät suodata esim. juomiasi nesteitä -käytännössä siis se mitä juot, säilööntyy kudoksiisi eikä virtsaa tule. Ei ihme jos paino nousee. Tämä on suurimpia äitikuolleisuuden syitä maailmassa, ja jo lievänä aiheuttaa nopeita viiden-kymmenen kilon painonnousuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe