Sytostaattihoito

ja sen vaaratekijät

Mitä vaaratekijöitä sytostaatti hoidossa on? Omainen saa CEF nimistä sytoa rintasyöpään. Ensimmäinen kuuri on mennyt hyvin ilman oksentelua jne, mutta voidaanko odottaa, että seuraava kuuri tuo mukanaan myös nämä, kun yleiskunto käsittääkseni laskee hoidon seurauksena?

Hoitaja oli varoitellut, että hoidon aikana neulan tulee olla varmasti suonessa, sillä muualle joutuessaan aine voisi aiheuttaa kuolion. Voiko näin käydä vaikka neula olisikin suonessa, että aine pääsisi vaurioittamaan jotain elintä ja aiheuttamaan näin ollen kuolion?

Voiko hoitojen aikana käyttää sähköimpulsseihin pohjautuvaa hieronta laitetta? Lähinnä sitä on käytetty reisien ja alaselän hierontaan. Onko kokemuksia? Normaali hierontaahan ei ilmeisesti suositella?

29

31044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsihygienia

      Sytostaattihoidot tuhoavat syöpäsolujen lisäksi myös muita soluja, mm. hiustupen, limakalvojen ja veren soluja. Sen varmaan tiedätte jo, että CEF vie tukan (tukan lähtö voi olla kivuliasta), ja tekee limakalvoihin, mm. suuhun ja alapäähän, kipeitä haavoja. Apteekista kannattaa ostaa lääkettä limakalvoille, on reseptivapaa. Valkosolujen tuhoutuminen tekee CEF-potilaan alttiiksi kaikenlaisille pöpöille ja tulehduksille. Käsihygienia on tärkeää, ostakaa desinfioivaa käsihuuhdetta apteekista. Pöpöjä saa ovenkahvoista, ihmisten aivastuksista, poskisuudelmista, jopa kättelystä. Suuria väenpaljouksia kannataa välttää.

      Jos neula ei ole suonessa niin se tuntuu kirvelynä, jos neula on suonessa niin sytostaatin kulkemisen suoneen tuntee viileytenä. Hoitoihin kannataa ottaa lämmintä päälle, koska 3 pussia 20-asteista nestettä suoneen alentaa kehon lämpötilaa.

      Jokainen CEF-hoito vie kuntoa alaspäin, joten kannataa syödä terveellisesti ja ulkoilla riittävästi. Oksenteluun annetaan lääke suoraan suoneen siellä sytotiputuksessa, sen pitäisi aika tehokkaasti estää oksentelu.

      Hierontalaitteesta kysykää lääkäriltä. Tsemppiä omaisesi hoitoon, CEF on hyvä ja tehokas lääke.

    • CEF-hoidoista

      Kävin läpi nuo hoidot nimenomaan rintasyöpään liittyen, kuusi kertaa kolmen viikon välein. Lääkitys ja hoitoihin reagoiminen on yksilöllistä. Mitään yleispätevää ohjetta tai tietoa ei tällä palstalla kai voi antaa, vain omakohtaisia kokemuksia.

      Pahoinvointia tai oksentelua ei minulla ollut missään vaiheessa, sillä hoitojen yhteydessä annettiin myös pahoinvointilääkitystä. Varmuuden vuoksi sain myös reseptin pahoinvointilääkitykseen kotioloihinkin, mutten sitä koskaan tarvinnut. Hoidot sinällään olivat ihan miellyttävä kokemus. Siellä sitä pari tuntia makaili ja katseli telkkaria tai jutusteli muiden vastaavien potilaiden kanssa (3 potilasta samassa huoneessa). Käväisin siellä tiputuksessa. Kuljin omalla autolla. En ollut mitenkään erityisesti pukeutunut, enkä tuntenut missään vaiheessa esim. vilua. Hoitaja oli koko ajan käytettävissä, jos sellaiseen olisi ollut tarvetta. Hän olisi varmastikin tuonut peitettäkin, jos vilu olisi tullut.
      Hoitojen vaikutuksesta hiukseni (ja samalla muukin karvoitus) lähtivät, mutta kivuliasta se ei ollut. Kaikiltahan ei hiukset edes lähde. Tuokin riippuu siitä lääkityksestä, jota CEFissä käytetään. Olen kuullut, että joissakin tapauksissa käytetään nk. 'jäämyssyä' hoitojen aikana estämään tuota hiustenlähtöä.
      Ennen hoitoja varoiteltiin, että myös kynnet voivat lähteä, mutta minulla onnekseni sitä ei tapahtunut. Limakalvot suussa ja muualla vähän kuivuivat, mutta mitään haavaumiakaan ei ilmaantunut.
      Sanoin jo tuolla aiemmin, että pahoinvointia ei ollut. Ruokahalu tosin oli hakusessa ja makuaisti muuttui jotenkin (onneksi vain tilapäisesti), sillä suurinpiirtein kaikki mitä suuhuni laitoin, maistui jossain vaiheessa samanlaiselta, jotenkin pahviselta. Ruokailuohjeeksi annettiinkin, että kannattaa varata kotiin kaikenlaista naposteltavaa, mitä tahansa sellaista joka maistuu, esim. hedelmiä tms., vähän sinne sun tänne jotta voi sitten niitä napsia pitkin päivää ja näin varmistaa ravinnon saannin.
      Veriarvot ovat alhaisimmillaan siinä hoitojen puolivälissä eli noin puolentoista viikon kuluttua, jonka jälkeen ne taas paranevat ja nehän tutkittiin ja varmistettiin, että ovat kohdallaan, aina ennen uutta hoitokertaa. Veriarvojen ollessa alhaalla tuo tulehdusherkkyys on pahimmillaan ja onkin hyvä välttää ihmisjoukkoja ja esim. flunssapotilaita tai muita sairaita tulehdusten ehkäisemiseksi. Käsihygienia on tietysti myös paikallaan, mutta itse en käyttänyt mitään erityisiä desinfiointiaineita, vaan luotin vanhoihin totuttuihin hygieniatapoihin terveellä maalaisjärjellä höystettynä.
      Joskus oli pientä kuumeilua, lämpö 37,5 tai jotakin sinnepäin. Tuosta kuumeilusta sanottiin, että jos sitä esiintyy, tulee heti ottaa yhteys lääkäriin, jolloin lääkäri antaa antibioottikuurin puhelimitse lähimpään apteekkiin. Jos lämpö nousee yli 38 asteen, tulee välittömästi lähteä sairaalaan. Sain pari antibioottikuuria ja onneksi sairaalareissua ei tarvittu.
      Kaikenkaikkiaan selvisin ilmeisesti nuo 6 kertaa 3 viikkoa (18 viikkoa eli noin 4 ja puoli kuukautta) aika hyvin. Ensimmäisen hoitojakson jälkeen olin kolme viikkoa sairauslomalla kun haluttiin katsoa miten reagoin tuohon lääkitykseeni. Muun ajan olinkin sitten työssä muulloin paitsi hoitopäivänä.
      Kohta hoitojen päätyttyä hiukset alkoivat kasvaa niinkuin ennenkin ja peruukista luovuin noin kolmen-neljän kuukauden kuluttua.

      Tsemmppiä vaan kaikille, hoitoihin osallistuville sekä omaisille ja muille läheisille.

      Jos jotakin erikoista ilmenee, joko hoitojen aikana tai hoitokertojen välillä, niin aina kannattaa ottaa yhteyttä hoitopaikan sairaanhoitajaan, joka ainakin täällä pääkaupunkiseudulla oli aina tavoitettavissa.

      • olet positiivinen

        ihminen. Syöpäkokemuksesi varmaan vain vahvistaa sinua, ei murra. Nostan sinulle hattua!


      • .........
        olet positiivinen kirjoitti:

        ihminen. Syöpäkokemuksesi varmaan vain vahvistaa sinua, ei murra. Nostan sinulle hattua!

        Olen menossa sytostaattihoitoihin ensiviikosta alkaen ja pelkään ihan jumalattomasti. Se hiusten lähtökin, se on kuin maailma kaatuisi ja veisi mennessään. Joudun käymään kolen viikon välein yhteensä kuus kertaa ja kyllä osaa vit....a. Mutta pääasiahan on että tervehtyy. Se on se rintasyöpä, mikä minuakin kohtasi. Kyllä sentakia on saanut miljoona kyyneltä vuodattaa.


      • Anneli40...
        ......... kirjoitti:

        Olen menossa sytostaattihoitoihin ensiviikosta alkaen ja pelkään ihan jumalattomasti. Se hiusten lähtökin, se on kuin maailma kaatuisi ja veisi mennessään. Joudun käymään kolen viikon välein yhteensä kuus kertaa ja kyllä osaa vit....a. Mutta pääasiahan on että tervehtyy. Se on se rintasyöpä, mikä minuakin kohtasi. Kyllä sentakia on saanut miljoona kyyneltä vuodattaa.

        Siihen lopu. Itse pidin kylmähattua eikä kaikki tippunut missän vaiheessa. pitkät hiuket piti lyhkäiseksi leikata kylläkin ja harvoja paikkoja tuli. Pärjäsin leveällä pannalla ihan hyvin. Pari viikkoa sytojenm jälkeen alkoi pukkaamaan jo lähes sentin haituvaa hiuspohja. Voi sitä riemua..

        Äkkiä parissa vuodessa sain pitkät hiukset takaisin..

        Sytoista 3 ekaa meni aika pienillä murheilla mutta jokaisen jälkeen oli paraneminen hieman hankalampaa. itse kävin koko ajan töissä mitä nyt sytoja varten2-3h vapaa ja sitten pelipaikalle. Niin ja illat lapsen kanssa yh kun silloin olin. Se kasvattaa ehkä enemmän kuin mikään mutta turha sitä on itseä ati jäädä tuleen makaamaan. Nenä kohti uusia seikkailuja ja hanki jotain uutta ajteltavaa esim. jokin kiva uusi opiskelu yms..


      • .........--
        Anneli40... kirjoitti:

        Siihen lopu. Itse pidin kylmähattua eikä kaikki tippunut missän vaiheessa. pitkät hiuket piti lyhkäiseksi leikata kylläkin ja harvoja paikkoja tuli. Pärjäsin leveällä pannalla ihan hyvin. Pari viikkoa sytojenm jälkeen alkoi pukkaamaan jo lähes sentin haituvaa hiuspohja. Voi sitä riemua..

        Äkkiä parissa vuodessa sain pitkät hiukset takaisin..

        Sytoista 3 ekaa meni aika pienillä murheilla mutta jokaisen jälkeen oli paraneminen hieman hankalampaa. itse kävin koko ajan töissä mitä nyt sytoja varten2-3h vapaa ja sitten pelipaikalle. Niin ja illat lapsen kanssa yh kun silloin olin. Se kasvattaa ehkä enemmän kuin mikään mutta turha sitä on itseä ati jäädä tuleen makaamaan. Nenä kohti uusia seikkailuja ja hanki jotain uutta ajteltavaa esim. jokin kiva uusi opiskelu yms..

        Kylmähatusta lääkäri sanoi, että ei kannata sitä pitää, koska voi jäädä joku syöpäsolu elämään. Lääkärin mielestä se estäisi kaikkien syöpäsolujen tuhoamisen, ehkä?. Minulla on aika pitkä tukka ja joudun kesäaikaan olemaan monessa mukana ja lääkärini sanoi, että kolmen viikon päästä on tukka pois. Se veti huulet alaspäin, vit...ksen määrää ei kukaan usko.


      • toukokuu-10.

        tietopaketti meille kaikille rintasyöpään sairastuneille,KIITOS:)


      • toukokuu-10.
        toukokuu-10. kirjoitti:

        tietopaketti meille kaikille rintasyöpään sairastuneille,KIITOS:)

        että tämä ketju on aloitettu jo pari vuotta sitten,mutta sama tieto lienee tänäänkin vai onko jotain ehkä hoidoissa muuttunut parin vuoden aikana?


      • Anonyymi
        olet positiivinen kirjoitti:

        ihminen. Syöpäkokemuksesi varmaan vain vahvistaa sinua, ei murra. Nostan sinulle hattua!

        Paljon sytostaatteja 10 suoneen tapleti 10x14 vrk heikottaa kuurin aikana 7 päivää välillä ilman lääkitystä.useampi leikkaus peräsuoli,maksa,imusolmukkeita,sappi ei ole ollut helppoa.hoitojen alkamisesta on 15 kuukautta.manni


      • Anonyymi
        ......... kirjoitti:

        Olen menossa sytostaattihoitoihin ensiviikosta alkaen ja pelkään ihan jumalattomasti. Se hiusten lähtökin, se on kuin maailma kaatuisi ja veisi mennessään. Joudun käymään kolen viikon välein yhteensä kuus kertaa ja kyllä osaa vit....a. Mutta pääasiahan on että tervehtyy. Se on se rintasyöpä, mikä minuakin kohtasi. Kyllä sentakia on saanut miljoona kyyneltä vuodattaa.

        10 kertaa suoneen sytostaatteja tapletteja 14 vrkx 2000 mg leikattu peräsuoli syöpä imusolmukesyöpä 22 imusolmukkeita maksasyöpä,sappi melko kovaa ollut jaksamista manni


    • Helena S.

      ..uuden aloituksen samasta aiheesta,tässä ketjussa on paljon haluamaani tietoa,jäi huomaamatta tämä kun ehdin laittaa jo uuden aloituksen.

      • keljutus

        Kahden päivän päästä olisi viimeinen syto hoito ja sitten sädetys. En enää millään viitsisi mennä. Miten äkkiä hiukset alkavat kasvaa takaisin. Kyllä keljuttaa tämä kaljuna olo. Vit**ksen määrää ei voi sanoin kuvata.Tuntuu, että koko naiseus on viety.


      • Krääääääääääääkh
        keljutus kirjoitti:

        Kahden päivän päästä olisi viimeinen syto hoito ja sitten sädetys. En enää millään viitsisi mennä. Miten äkkiä hiukset alkavat kasvaa takaisin. Kyllä keljuttaa tämä kaljuna olo. Vit**ksen määrää ei voi sanoin kuvata.Tuntuu, että koko naiseus on viety.

        Valitse sitten joko kaljuus hetken vaiko kaksi metriä multaa, mieti sitä.
        En koskaan ole tajunnut sitä huolenmäärää hiusten katoamisesta, sehän kasvaa takaisin, herrajumala sentään.
        On olemassa tautikin jonka nimeä en muista, jossa ihmiseltä lähtee ikuiseksi ajaksi niinkauan kuin hän elää kaikki karvat, jokapaikasta.


      • xfg
        keljutus kirjoitti:

        Kahden päivän päästä olisi viimeinen syto hoito ja sitten sädetys. En enää millään viitsisi mennä. Miten äkkiä hiukset alkavat kasvaa takaisin. Kyllä keljuttaa tämä kaljuna olo. Vit**ksen määrää ei voi sanoin kuvata.Tuntuu, että koko naiseus on viety.

        kalju oli hieno! Ostin hienon hatun talvikeleille, sisätiloissa olin paljain päin. Enempi harmitti kun kulmat ja ripset lähti, oli vähän valjun näköistä ilman meikkiä.


    • Jääpälat

      Onko näin että tänä vuonna ei ole kukaan sairastunut rintasyöpään kun on niin hiljaista täällä palstalla mutta nyt se korjaantuu.....
      Menen 27.12 eka kerran sytöstaatti hoitoon ja on mielenkiintoista lukea eri tuntemuksia mutta meinaan ottaa kaiken omakohtaisesti ja yksilöllisesti sillä jokainen meistä kokee kaiken erillalailla.
      Samat ohjeet pätee kun ennenkin, minä saan vielä sädehoidon tämän hoitojakson jälkeen.
      Oikea rintani poistettiin kainalo puhdas mutta oli kasvanut ihoon ja varmistetaan että saadaan kaikki pois .:et sillee:-)

    • elämäonlaiffiijeeeee

      Mulla oli hoidot "kaikilla herkuilla" (helkkarin ärhäkkä syöpä) kolme vuotta sitten. Vielä henkäillään. Eilen sain taas jatkoaikaa; oli siis kontrolli ja kaikki hyvin. Voi voi siskoset; joku tukan lähtö tai tissin poisto ja kaikki hoidon inhottavuudet on ihan kuin hyttysen pee Itämeressä sen rinnalla että SAA ELÄÄ! Elämälle kiitos!

    • Pihlaja Marja

      On se niin etta tama hiustenlahto - minullakin niita tippuu tukoittain aamupuuroon - on pienin meidan syopaa sairastavien huolista.
      Kylla hiukset takaisin kasvaa, ja entista vahvempina ja kauniimpana.

    • tissitön

      Näin on, mullekin se oli pienin vaiva, en ymmärrärtänyt kuinka naiset jaksoi hoidoissa valittaa, " voi voi kamalaa kun hiukset lähtee" .

      Kun multa irtos pari hiusta, annoin pojan leikata kaikki pois, kotosalla oli helppo olla ilman hiuksia, kun menin kauppaan tai minne vaan, nakkasin peruukin päähäni ja menoks'. Kun tulin kotiin heitin se pöydälle, siinä oli taas seuraavan lähtöön asti.

      Kun hiukset alkoi kasvaa, niistä tuli tuuheat ja kiharat, ennen oli piikkisuorat.

      Samoin tissin poistolla, sain hyvän silikoonin, enkä antanut tehdä uutta tilalle, tämä toimii hyvin.
      Jos ukko haluaa kopeloida, heitän tissin käteen ja siinä se on :ö

    • pippa69

      Onko kenelläkään kokemusta tuntohermovaurioista jalkaterissä ja käsissä syto hoitojen seurauksena? Onko jäänyt pysyviksi?

      • Anonyymi

        On ollut jo yli vuoden.uskon että on minulla loppuun saakka jalat kylmät kädet kylmät leukaperät kipeät särkyä on jaksamista manni


    • jääpalat

      Joo eka kertani 27.12 meni ihan ok tänään pientä huippausta ja väsyn poikasta.Jalkaterissä välillä pistelyä mutta en osaa kertoa enempää kun on kokemus niin uutta.
      Kävin eilen kampaaja tyttöni kanssa perukki ostoksilla ja hän jo keksi mulle kaikkea kivaa siihen:)
      Sain myös hyvän ja ryhdikkään silikoni tissin ,asia ok.
      Sen verran olen lukenu hermovaikeuksistat:että kannattaa keskustella asiasta lääkärille on helpompi hoitaa kuntoon.Tuskin jää pysyväksi ole huoletta.
      Tästähän me sisko- kullat mennään vaan eteenpäin vauhdilla ja häntä pystyssä.

    • jääpalat

      Huomena toinen lääkehoito.,soitettiin että veriarvot hyvät joten hoito toteutuu(siirsivät aikaani siksi sain tiedon veriarvoista).
      Hiukseni lähtivät ihan yllättäen to-pe yönä olivat melkein kaikki tyynylläni ja loput kammassani.
      Olen kuullut että voivat kihartua se olisikin jotain sillä hiukseni ovat olleet piikkisuorat.
      No katsotaan mitä tuleman pitää.
      Oloni on ollut tosi hyvä ja reipas...miten jatkossa siitä kuullaan viikon kuluttua.
      Jaksellaan j

      • Sylvia

        Hei menen eka kertaa ensi tiistaina sytostaattihoitoon ja oli tosi kivaa lukea kohtalotovereiden juttuja. Siitä sai potkua. Kerron lisää kun eka hoito, on kärsitty. C


      • Anonyymi
        Sylvia kirjoitti:

        Hei menen eka kertaa ensi tiistaina sytostaattihoitoon ja oli tosi kivaa lukea kohtalotovereiden juttuja. Siitä sai potkua. Kerron lisää kun eka hoito, on kärsitty. C

        10 kertaa olen ollut tapleti myös 10x14 vrk leikattu peräsuoli maksa 21 imusolmukkeita sappi 10 menossa aina oireita on pärjätty aina pärjää ei kannata huolestua manni


    • Saraste
    • bene87

      Reippaita ihmisiä täällä:) voimia kaikille. Oma äiti aloittaa tänään hoidon. Oma mielipide on tuosta hiusjutusta vaikka varmasti harmittaakin tai vit.... Eikös pääasia ole että tulee terveeksi.

    • =)

      kamulla alkoi styto ma- haluaisin tsempata!

    • Anonyymi

      Vaikka on vanha viestiketju suskimartiman hienoja urheita ihmisiä. Itselläni rintasyöpä saan tabletti hoitona sytostaattia. Viisi kuukautta oon nyt syöny. Hyvin on menny tukka päässä mieli hyvä. Aion taistella elämäni puolesta. Lääkärini kertoo juuri hoito tehonnut hyvin. Minulla neondanjuvanttihoito alkaa lääkityksellä sitte leikkaus ja jatkona sädehoido. Tsemppiä kaikille syopapotilaille periksi ei anneta

      • Anonyymi

        Itse olin viime vuonna sytostaatti hoidossa, suoneen lääkeportin kautta. Sitten kantasoluhoito päälle omista soluista. Saihan siinä tutustua kaikenlaiseen hoidon aikana. Ei minua sinänsä pelottanut. Enempi mielenkiintoinen kokemus vaikka voimille se otti. Nyt käyn ottamassa tehoste pistoksia muutaman vuoden ajan. Yllätyksenä tuli koko juttu, huomattiin manttelisolulymfooma umpilisäkkeen poiston yhteydessä. Karvathan lähti hoidon aikana mutta ovat alkaneet palautua. M62v. (elämän tapojani en ole juuri muuttanut, ehkä hedelmiä syön enemmän)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe