PETIDIINI PUUDUTUS

ONKO HYVÄ?

Pikaisia vastauksia kiitos. Huom käynnistys ja lääkäri ehdotti kyseistä puudutusta. Onko tehokas?

16

2205

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti- ihminen

...siis kipulääke ei puudute. Mutta mulla se petidiini toimi ainakin toisessa synnytyksessä ihan hyvä. Ensimmäisessä ei ollut oikein mitään vaikutusta. Molemmat synnytykset on mullakin käynnistetty. Tokan kanssa nopeutti kohdunsuun aukeamista, kun rentoutui paikat kunnolla!

• Paul-a

.. petidiiniä lihakseen kipulääkkeenä. Ei siis ole puudute, niinkun tuossa vastattiinkin jo.

• Huom huom

Pieni korjaus

• selväksi tuli

tarvitsen tietoa auttaako oikeasti. On kuulema vauvalle haitaksi.

• vaikuttaa lapseen

En ole kokeillut, mutta en ole juuri positiivisia kommentteja kuullut. Tarkoitus kai on avautumisen alussa auttaa synnyttäjää rentoutumaan, mutta siihen on kyllä paljon turvallisempiakin keinoja, kuten liikkuminen, vesi (suihku/amme), hengitys, synnytyslaulu jne.

Petidiini on kuitenkin morfiinin johdannainen, joka vaikuttaa lapseen. Sen jäänteitä on löydetty vastasyntyneistä useitä päiviä synnytyksen jälkeen, ja se usein tekee vastasyntyneestä uneliaan ja hankaloittaa imetyksen alkua.

Joissain sairaaloissa petidiinin käyttöä on paljon vähennetty, mutta ainakin TAYSissä sitä tarjotaan vielä melkein järjestäen ainakin ensisynnyttäjille...

Minulla myös käynnistettiin synnytys, ja sain petidiinipiikin lihakseen. Mielestäni yhtä tyhjän kanssa, ei kannata ottaa. Epiduraali oli ainoa, joka vei kivut, mutta sitä ei ihan aikaisessa vaiheessa anneta. Ilokaasu auttoi ihan alussa jonkin aikaa.

• ap--

koin esikoisen kanssa kovia kipuja, koska epiduraali ei auttanut. Nyt ehdotettiin ensin petidiiniä ja ilokaasua ja myöhemmin epiduraalipuudutus. Mietityttää vain tuo petidiini vauvan vuoksi.

• eihän sitä ole
        ap-- kirjoitti:

koin esikoisen kanssa kovia kipuja, koska epiduraali ei auttanut. Nyt ehdotettiin ensin petidiiniä ja ilokaasua ja myöhemmin epiduraalipuudutus. Mietityttää vain tuo petidiini vauvan vuoksi.

pakko ottaa jos on epävarma olo...voi vaikka luomuna synnyttää. Ja sitä paitsi eiköhän ne siellä synnärillä ole ammattilaisia tekemään em. asioista päätöksiä---ehdotuksia, äiti päättää sitten itse loput...paitsi hätätilanteessa ei varmaan paljoa kysellä.

• vaikutti

siis mulla vaikuytti siten että tuli vähä sellanen pöhnänen olo, ei se kipua pois oikeestaan vieny, mutta TODELLA rentoutti, eli mä ihan tykkäsin!!
      Ja meidän vauva syntyi ihan terveenä, ei ne sitä annna jos vauvalla on joku hätänä ku synnytyskäynnissä..!
      mä pärjäsin synnytyksessä sillä ja kohdunkaulan puudutuksella..olihan se synnytys hirveetä tuskaa, mutta ei siihen kuole :)jotenkin sen vain kestää..ollaanhan me naiset siihen luotu:) stemppiä synnytykseen!!!!!

• oona

En todellakaan halua lietsoa mutta ystäväni, joka on kätilö mainitsi asiasta: petidiini laittaa sikiön sydänkäyrän ns. unikäyrälle ja jos vauvan sydämessä tuleekin häikkää niin siihen ei välttämättä osata reagoida, kun ajatellaan, että petidiini se siellä vaan vaikuttaa. Mainitsi myös, että itse ei antaisi sitä itseensä pistää. Eli tämä vaan tiedoksi, että voit asiasta vaikka kysäistäkin omalta kätilöltäsi.

• ap-
        oona kirjoitti:

En todellakaan halua lietsoa mutta ystäväni, joka on kätilö mainitsi asiasta: petidiini laittaa sikiön sydänkäyrän ns. unikäyrälle ja jos vauvan sydämessä tuleekin häikkää niin siihen ei välttämättä osata reagoida, kun ajatellaan, että petidiini se siellä vaan vaikuttaa. Mainitsi myös, että itse ei antaisi sitä itseensä pistää. Eli tämä vaan tiedoksi, että voit asiasta vaikka kysäistäkin omalta kätilöltäsi.

Täytyypä vielä jutella tuosta asiasta tänään lääkärin kanssa. En haluaisi kokea yhtä tuskaa, kuin edellisen kanssa ja haluaisin kokeilla petidiiniä, mutta, mutta...vauva ja hänen hyvinvointi kuitenkin tärkeämpi. Odotan kuitenkin synnytystä innolla, vaikka vähän jännittää:)

• kauheeeeee

olo siitä oksensin ja mikään ei pysynyt sisällä
      auttoi kyllä hyvin avautumiskipuihin . Siinä lääkkeessä on sellainen juttu, että lapsi jos syntyy kahden tunnin sisällä sen antamisesta voi tulla vauvalle hengitysvaikeuksia. Mä sain sitä kaksi kertaa ja lapsi syntyi kyllä vasta monen tunnin päästä, silti joutui happikaappiin.

• Pieni sekaannus?

Ettei vaan aloittajalla olisi mennyt sekaisin petidiini ja pudendaali?

• ..............

ei mennyt sekaisin. petidiinistä on kyse.

• zzzzzzzzzzz
        .............. kirjoitti:

ei mennyt sekaisin. petidiinistä on kyse.

...mutta ei kuitenkaan puudutuksesta...

• rita000

mulla annettiin petidiini-kipulääke kaksi kertaa pitkän synnytykseni (21tuntia) aikana.

autto kyllä ihan kivasti, mutta vaikutus kesti vain noin tunnin/kerta. ekalla kerralla meni kyllä päähän ja meikäläinen naureskeli ja puhelin hassuja, morfiinijohdannainen, huomas kyllä :)

mutta suosittelen kyllä kunhan muistat että sen vaikutus ei tosiaan kauan kestä. ilman epiä olisinkin ollut pulassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe