Johnson perämootorin kylmäkäynnistys, sähköstartti

korvjuha

Moottori ei meinaa käynnistyä kylmänä. Kaasuttimessa
on ns. ryyppysolenoidi, jossa on punainen vipu.
Pitääkö tämä vipu olla määrätyssä asennossa kun startataan ja pitääkö vipua kääntää kun ajetaan.
Minulla ei ole moottorin käyttöohjekirjaa sieltä
tämä ehkä selviäisi. Kone 20hv vm -92.

16

16364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joohanssoniin

      Se punainen vipu muistaakseni vaakatasossa.
      Toisessa asennossa se valuttaa bensat "allensa".
      Kokeilemalla selviää.

      Mulla lähti 40 hv, vm -88 VRO joohanssoni aikoinaan seuraavalla tavalla käyntiin kylmään aikaan.
      Virtalukossa oli ns. "manuaali huikka" jota painamalla heitti aina bensaa koneelle eli
      Käsikaasu (se kahva siinä kauko-ohjauslaitteessa) ylös = täysille. Paina huikkaa ja starttaa samanaikaisesti. Ole valmis laskemaan käsikaasu alas kun käynnistyy. Yski ja lupaili välillä ja sai yrittää useamman kerran (4 - 5), mutta lähti käyntiin aina.

      Lähti talvenkin jälkeen viimeistään toisella kerralla, kun ensimmäiselläkin jo lupasi.

      Lämpimänä oli herkkä kastamaan tulpat eli ei sietänyt yhtään huikkaa.
      Muutoin kone oli aina varma lähtemään käyntiin.

    • jussipussi

      käsi vai sähkösartti???
      Se punanen vipu on ns varakäynnistysryyppy, jka tulee olla kiinni, kaukokavvamalleissa pidetään kylmänä avainta pohjassa startatessa, jolloin antaa huikkaa...käsikäynnistymallissa, jos on se ryyppyvipu vedetään muutaman kerran ulos (pumpataan) ja jätetään ulos ja kun kone lähtee käyntiin työnnetään vipu sisään

    • Ykä2

      Ymmärtääkseni sinulla on sähkökäynnisteinen kone. Tällöin siihen vipuun ei tarvitse koskea vaan se pidetään aina ajo-asennossa. Siihen voi joutua koskemaan mikäli koneelle tehdään käsikäynnistys esm akun sipattua. Kolmannessa asennossaan vipua käytetään koneen suojaöljyämiseksi. Siinä solenoidissa on liitin johon saa OMC:n (BRP:n) oman talvisuojaöljypullon kiinni.

      Käynnistys onnistuu kylmässä parhaiten siten, että käsipumpulla, siis sillä letkussa olevalla pässinkiveksellä lutkutetaan kaasari täyteen, jonka huomaa siitä, että palje kovenee. Nostetaan käsikaasua jonkin verran, kokemus osoittaa sopivan määrän, koneen ei ole tarkoitus rynnätä käynnistyessään. Käännetään virta päälle. Painetaan avainta sisäänpäin ja pidetään siellä muutama sekunti. Tällöin polttoainepumpussa jännittynyt jousi työntää avautuneen solenoidin kautta bensaa kaasuttimen kurkun takaosaan. Pitäen avainta edelleen pohjassa käännetään avainta kunnes käynnistin kytkeytyy ja annetaan startin pyörittää konetta. Koneen tulee käynnistyä melko nopeasti, terveenä lämpöisellä kelillä alle 5 sekunnin kylmälläkin alle 15 sekunnin. Kone saattaa vaatia rikastinta pitkäänkin ennen kuin suostuu käymään kylmässä hiljaa, riippuen tyhjäkäynnin seoksen säädöstä. (rikas hyvä kylmäkäynnistykseen, mutta kone ei toimi hidasajossa kuumana) Usein käy kylmässä niin, että ilman kosteus kondensoituu ja jäätyy kaasarin kurkkuun aiheuttaen koneen sammumisen ja vaikean uudelleen käynnistymisen. Hetken odottelu auttaa, kone sulaa. Nämä olosuhteet oppii tunnistamaan ja oppii myös käynnistämään koneen siten, että lähdetään liikkeelle nopeasti ennen kuin kaasarin jäätäminen aiheuttaa hankaluuksia. 20 min. ajon jälkeen alkaa kone toimia normaalisti.

      • korvjuha

        Tarkoittaako että solenoidin pun. vipu pitää olla
        aina ns.ajoasennossa. Käsittääkseni tällöin vipu
        osoittaa suoraan taaksepäin. Minulla on nyt ryyppysolenoidi irti ja kun vipu on tässä asennossa niin bensan meno solenoidin läpi on kiinni ja kun vääntää sen vinoon sivulle niin silloin bensa virtaa läpi.


      • Ykä2
        korvjuha kirjoitti:

        Tarkoittaako että solenoidin pun. vipu pitää olla
        aina ns.ajoasennossa. Käsittääkseni tällöin vipu
        osoittaa suoraan taaksepäin. Minulla on nyt ryyppysolenoidi irti ja kun vipu on tässä asennossa niin bensan meno solenoidin läpi on kiinni ja kun vääntää sen vinoon sivulle niin silloin bensa virtaa läpi.

        Jos sähkötoiminen niin juuri noin. Solenoidi aukeaa kun sen piuhoihin kytketään 12V tasajännite akusta. Jos se olisi auki, saisi kone koko ajan sen kautta suoraa bensaa jolloin se kävisi ryyppy päällä.

        Taisin muistaa väärin tuon talvivoitelusysteemin. Paineellinen suojaöljypullo liitetään liittimeen jolloin se ohittaa solenoidin eikä vipua tarvitse ilmeisesti kääntää mihinkään. Tämä tulkinta erittäin huonosta kuvasta Käyttäjän manuaalista.


      • korvjuha
        korvjuha kirjoitti:

        Tarkoittaako että solenoidin pun. vipu pitää olla
        aina ns.ajoasennossa. Käsittääkseni tällöin vipu
        osoittaa suoraan taaksepäin. Minulla on nyt ryyppysolenoidi irti ja kun vipu on tässä asennossa niin bensan meno solenoidin läpi on kiinni ja kun vääntää sen vinoon sivulle niin silloin bensa virtaa läpi.

        Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Nyt tämä
        ryyppysolenoidiasia on minulle täysin selvillä.
        Nyt pitää vain selvittää, että solenoidi toimii
        oikein ja antaa huikkaa koneelle.


    • käymään

      Vaarillani on ollut monta 2t Johnsonia ja hän on verkkokalastaa lähes ympäri vuoden,miten jääolot sen sallivat.
      Noi sähkö johnsonit käynnistyy ainakin näin..
      Avain pohjaan=bensaa koneelle n.5s painalluksia 2-3,sen jälkeen startataan ilman et ryyppyä annetaan. Kone lähtee käymään ja talvi aikana pitää painaa käynnistyksen jälkeen ryypyllä lisää bensaa koneelle,sellaisia lyhyitä tökkäsyjä jos/kun kone kakistelee kylmäkäyntiään.

      Tää on sitten henkimaailman ja (itsetuhoisuuden) vinkki.
      Vaarini käyttää talvisin koneen jäätymiseen estämiseen 21w lamppuja konekopan sisäpuolella. Lamput on sijoitettu kaasarin ilmanoton molemminpuolin suht lähelle sitä runkoa.
      Lamput toimii kytkimellä pulpetista ja ei ainakaan koskaan vielä ole jäätymisongelmia ollut pakkasilla...............tiedä sitten onko lampuilla mitään asian kans tekemistä,ehkä vähän.

      • ilman käsi-

        kaasua ja ryyppyä. Se Y2k vai mikä siellä yllä oli neuvoi oikean käynnistyksen.


      • käymään
        ilman käsi- kirjoitti:

        kaasua ja ryyppyä. Se Y2k vai mikä siellä yllä oli neuvoi oikean käynnistyksen.

        Korjataan sen verran että tietenkin käsikaasua 2/3 osaa päällä kännistettäessä,tuokin homma riippuu moottorista. toiset tarvii enemmän ja toiset vähemmän käsikaasua,sen oppii vasta kokemuksella. Heti kun kone käy on läydettävä käsikaasulla hyvä käyntinopeus.
        Noi Johnson 2t 20-30hv koneet on vähän yksilöitä kaikki ja omat konstit niissä on käynnistäessä.

        Eikohän ohjekirjassa neuvota pistämään käsikaasua päälle,painamaan avaimesta ryyppy päälle ja starttaamaan.
        Tolla konstilla saa kyllä startata pitkään kesälläkin,ei tahdo lähteä.

        Vain talvella olen painananut startatessakin ryyppyä. Kesällä riittää että painaa sitä ennen käynnistystä.


    • pöö77

      50 johnsoni hyytyy täysillä kaasuilla saa liikaa löpöö mistä johtuu

    • Tiijät sen itekkin

      Kuskista se johtuu, joka ei ymmärrä yhtään mitään moottoreiden päälle !

    • pesa570

      itsellä on 50 johnson -85, joka on siessyt muutaman vuoden.
      Nyt ei jaksa nostaa venettä liukuun, vaan tukehtuu kun vähän lisää kaasua. Kun painaa kokoajan ryyppyä (virta-avainta) moottori lähes normaalisti.

      • pesa570

        Edellinen viesti lähti liian aikaisin.
        Eli mikä mahtaa olla vikana kun vaatii jatkuvaa ryypyttämistä? Muuten ei pysty ajamaan kun reilua tyhjänkäyntiä.


      • kato ensin
        pesa570 kirjoitti:

        Edellinen viesti lähti liian aikaisin.
        Eli mikä mahtaa olla vikana kun vaatii jatkuvaa ryypyttämistä? Muuten ei pysty ajamaan kun reilua tyhjänkäyntiä.

        Kato kaikki letkujn liittimet tankilta lähtien joka ikinen. Jostain se riipii ilmaa.


    • yamarin

      40hv johnson se punainen vipu ei vaikuta vaikka missä asennossa kokeilin kylmänä ei millään käyntiin läpösenä heti käyntiin onkohan se koko solenoidi rikki kun ei vaikuta mikään asento vaikka kuin kääntelee?

    • Anonyymi

      Myydään Johnson 50 perämoottori.
      Edullisesti. P. 040 6834466

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe