Liian vanha kesuriksi?

Lehden avustaja

Olen 35-vuotias nainen ja minulla on jonkin verran oman toimen ohessa tehtyjä avustavan toimittajan töitä: asiantuntija-artikkeleita ja ihan peruskauraakin. Päätyöni ei liity journalismiin. Jatkan avustajana edelleen, mutta kesäksi 2009 tarvitsen töitä, sillä pätkätyöni loppuu silloin. Ajattelin, että vuodenvaihteessa 2008-2009 hakisin kesätoimittajaksi, mutta mutta...

Ovatko melkein kaikki kesurit tosiaan 20-25-vuotiaita? Mitenhän ikäisiini hakijoihin suhtaudutaan, pidetäänkö keski-ikäisiä kesuriksi hakijoita ihan epätoivoisina?

27

2362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäksi?

      Miksi haluat vain kesuriksi? Sinullahan on vaikka kuinka aikaa etsiä ns. normaalia paikkaa, jolloin tuo ikäkysymys ei ole juttu eikä mikään. Vai siis jatkuuko toinen duunisi taas syksyllä?

      • Ikäkriisikö jo?

        Mulla on duunia koko vuodeksi, mutta kesäksi 2009 ei enää ole. :( Toki teen oman työni ohella niin paljon toimittajan työtä kuin pystyn. Voin ettiä muitakin kesätöitä (siivooja yms.), mutta toimittajuus kiinnostaisi tosi paljon. Eniten tuo ikäkysymys mietityttää. En halua olla mahdollisen kesätyöpaikan "kummajainen".


    • Tiedottaja XXX

      Lehdet saavat opiskelijaharjoittelijoiden palkkaamiseen valtion (yliopiston) avustusta. Ei ne ota sellaista jolle pitää maksaa oikea palkka. Media on valtiollisen avustuksen piirissä oleva "köyhä".

      • C'moon!

        Älä nyt viitsi, en ole mikään harjoittelija, vaan kirjoitan itsenäisesti. Siinä on vissi ero.

        Niin, onko kenelläkään kokemuksia/mielipiteitä itse asiaan eli ikäkysymykseeni?


      • Tiedottaja XXX
        C'moon! kirjoitti:

        Älä nyt viitsi, en ole mikään harjoittelija, vaan kirjoitan itsenäisesti. Siinä on vissi ero.

        Niin, onko kenelläkään kokemuksia/mielipiteitä itse asiaan eli ikäkysymykseeni?

        ET PÄÄSE SANOMALEHTEEN, KOSKA:
        A.) Olet liian itsenäinen (uhka vallallaolevalle työkulttuurille).
        B.) Olet liian vanha ja siksi itsevarma (et tee vikisemättä kaikkea mitä joku puolet pöllömpi pomosi ehdottaa). Etkä enää osaa "nuolla persettä".
        C.) Olet liian kallis, koska puoli-ilmaiseksi saa innokkaita työlaista tietämättömiä lapsia.
        D.) Erinomaisissa sanomalehdissä vaaditaan "perheen" ulkopuolisilta hakijoilta jo edeltävää työharjoittelukokemusta mm. Hesarista.

        Mutta kokeile ihmeessä aikakausilehtiä. Niissä on tulevaisuus. Ne kunnioittavat työlakia ja sisältöä. Vaatii kyllä hyvää kirjallista kyvykkyyttä. Voisi olla sun JUTTUSI.


      • Ikäkriisi painaa
        Tiedottaja XXX kirjoitti:

        ET PÄÄSE SANOMALEHTEEN, KOSKA:
        A.) Olet liian itsenäinen (uhka vallallaolevalle työkulttuurille).
        B.) Olet liian vanha ja siksi itsevarma (et tee vikisemättä kaikkea mitä joku puolet pöllömpi pomosi ehdottaa). Etkä enää osaa "nuolla persettä".
        C.) Olet liian kallis, koska puoli-ilmaiseksi saa innokkaita työlaista tietämättömiä lapsia.
        D.) Erinomaisissa sanomalehdissä vaaditaan "perheen" ulkopuolisilta hakijoilta jo edeltävää työharjoittelukokemusta mm. Hesarista.

        Mutta kokeile ihmeessä aikakausilehtiä. Niissä on tulevaisuus. Ne kunnioittavat työlakia ja sisältöä. Vaatii kyllä hyvää kirjallista kyvykkyyttä. Voisi olla sun JUTTUSI.

        Ok, vihdoinkin vastauksia, jotka liittyivät kysymyksiini iästä. Kiitos mielipiteistä. Täytyy tuota aikakauslehtijuttua miettiä. Ite luen enemmänkin sanomalehtiä ja nuo aikakauslehdet jäävät vähemmälle.


      • Tiedottaja YYY

        Tiedottaja XXX ja nimimerkki Mietippä:

        Vain köyhimpien lehtien tarvitsee toimia noin. Se, maksaako yliopisto kesurin yhden kuukauden palkan, ei ole ensisijainen valintaperuste suurimmille sanomalehdille tai vaikkapa niille aikakauslehdille, jotka ottavat kesätoimittajia.

        Olen itse medianomiopiskelija ja ollut opintojeni kuluessa kesätoimittajana neljässä lehdessä. Minulle on aina maksettu täyttä palkkaa, vaikka minulla alkaa vasta nyt olla varsinaisista työsuhteista kokemusta sen 12 kuukauden verran. Vielä viime kesänä minulle olisi tarvinnut maksaa vain harjoittelijan palkkaa, mutta minulla on harjoittelusta ja free-työstä sen verran kokemusta, että lehdet ovat maksaneet vapaaehtoisesti täyttä palkkaa. Oppilaitokseni ei ole maksanut palkastani senttiäkään.

        Kaksi näistä lehdistä kuuluu Suomen viiden suurimman sanomalehden joukkoon. Yksi on melko pienilevikkinen maakuntalehti Itä-Suomessa. Yksi on puoluelehti, niin ikään pienehkölevikkinen.

        Vakavaraisille lehdille ei ole tärkeää toimittajan hinta vaan laatu. Kaikki toimitukset, joiden valintaperusteista tiedän, haluavat mahdollisimman monipuolisen tekijätiimin. On toimituksen ja lukijoiden etu, että lehdessä on toimittajia mahdollisimman monenlaisista koulutustaustoista, molempia sukupuolia, mahdollisesti eri puolilta Suomea jne. Eikä tämä kriteeri täyty, jos palkataan vain tiedotusopin, journalistiikan ja viestinnän yliopisto-opiskelijoita Tampereelta, Jyväskylästä ja Helsingistä.

        Silloin lehti ehkä säästäisi jokusen tonnin palkoissa, mutta se näkyisi lehden laadussa ja saattaisi sitä myötä aiheuttaa myös taloudellisia tappioita.

        Ketjun aloittajan harmiksi täytyy sanoa, että yhdessäkään näistä neljästä lehdestä ei ole minun aikanani ollut yli kolmekymppisiä kesätoimittajia. Enkä tiedä muitakaan lehtiä, joissa olisi.


      • Tiedottaja XXX
        Tiedottaja YYY kirjoitti:

        Tiedottaja XXX ja nimimerkki Mietippä:

        Vain köyhimpien lehtien tarvitsee toimia noin. Se, maksaako yliopisto kesurin yhden kuukauden palkan, ei ole ensisijainen valintaperuste suurimmille sanomalehdille tai vaikkapa niille aikakauslehdille, jotka ottavat kesätoimittajia.

        Olen itse medianomiopiskelija ja ollut opintojeni kuluessa kesätoimittajana neljässä lehdessä. Minulle on aina maksettu täyttä palkkaa, vaikka minulla alkaa vasta nyt olla varsinaisista työsuhteista kokemusta sen 12 kuukauden verran. Vielä viime kesänä minulle olisi tarvinnut maksaa vain harjoittelijan palkkaa, mutta minulla on harjoittelusta ja free-työstä sen verran kokemusta, että lehdet ovat maksaneet vapaaehtoisesti täyttä palkkaa. Oppilaitokseni ei ole maksanut palkastani senttiäkään.

        Kaksi näistä lehdistä kuuluu Suomen viiden suurimman sanomalehden joukkoon. Yksi on melko pienilevikkinen maakuntalehti Itä-Suomessa. Yksi on puoluelehti, niin ikään pienehkölevikkinen.

        Vakavaraisille lehdille ei ole tärkeää toimittajan hinta vaan laatu. Kaikki toimitukset, joiden valintaperusteista tiedän, haluavat mahdollisimman monipuolisen tekijätiimin. On toimituksen ja lukijoiden etu, että lehdessä on toimittajia mahdollisimman monenlaisista koulutustaustoista, molempia sukupuolia, mahdollisesti eri puolilta Suomea jne. Eikä tämä kriteeri täyty, jos palkataan vain tiedotusopin, journalistiikan ja viestinnän yliopisto-opiskelijoita Tampereelta, Jyväskylästä ja Helsingistä.

        Silloin lehti ehkä säästäisi jokusen tonnin palkoissa, mutta se näkyisi lehden laadussa ja saattaisi sitä myötä aiheuttaa myös taloudellisia tappioita.

        Ketjun aloittajan harmiksi täytyy sanoa, että yhdessäkään näistä neljästä lehdestä ei ole minun aikanani ollut yli kolmekymppisiä kesätoimittajia. Enkä tiedä muitakaan lehtiä, joissa olisi.

        tuolla koulutuksella en viitsisi paljon lehtien sisällöstä puhua :))))))))


      • Tiedottaja YYY
        Tiedottaja XXX kirjoitti:

        tuolla koulutuksella en viitsisi paljon lehtien sisällöstä puhua :))))))))

        Ei se oo kato aina koulutuksesta kiinni. Tiedän paljon, paljon hyviä toimittajia, joilla ei ole journalistista yliopistokoulutusta. Suurimmalla osalla parhaista tietämistäni toimittajista ei ole. Toimittajaksi voi tulla myös olemalla lahjakas, hankkimalla työkokemusta, seuraamalla aikaansa ja pitämällä silmät auki.

        Mihin väitteesi lehtien palkkausperusteista mahtaa perustua?


      • Tiedottaja XXX
        Tiedottaja YYY kirjoitti:

        Ei se oo kato aina koulutuksesta kiinni. Tiedän paljon, paljon hyviä toimittajia, joilla ei ole journalistista yliopistokoulutusta. Suurimmalla osalla parhaista tietämistäni toimittajista ei ole. Toimittajaksi voi tulla myös olemalla lahjakas, hankkimalla työkokemusta, seuraamalla aikaansa ja pitämällä silmät auki.

        Mihin väitteesi lehtien palkkausperusteista mahtaa perustua?

        Tietoon kultaseni tietoon...Varmaan sinulle vieras käsitteenä?

        Tiedon hankintaan ja hallintaan koulutetaan yliopistoissa ei merkonomikouluissa.


      • Tiedottaja YYY
        Tiedottaja XXX kirjoitti:

        Tietoon kultaseni tietoon...Varmaan sinulle vieras käsitteenä?

        Tiedon hankintaan ja hallintaan koulutetaan yliopistoissa ei merkonomikouluissa.

        "Ei ne ota sellaista jolle pitää maksaa oikea palkka. Media on valtiollisen avustuksen piirissä oleva 'köyhä'."

        Enpä käyttäisi sinua tietolähteenäni. Taidat olla pelkkä provo. Tai sitten olet yliopisto-opiskelija, joka on katkera, kun minunlaiseni "merkonomikoululaiset" ovat vieneet työpaikat nenäsi edestä. Mainitsenpa esimerkiksi muutaman viestimen, joiden tiedän viime vuosina palkanneen kesureiksi muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita SEKÄ niitä, joille on maksettu täyttä TES:n palkkaa koko kesältä:

        - Helsingin Sanomat
        - Nelonen
        - MTV3
        - Iltalehti
        - Länsi-Savo
        - Turun Sanomat
        - YleX
        - Useat Ylen alueradiot
        - Pohjolan Sanomat
        - Keskisuomalainen
        - Etelä-Saimaa

        Kesätöitä minulle, merkonomiopiskelijalle, on tarjottu ainakin Lapin Kansasta, Ilkasta ja Kalevasta. Jouduin kieltäytymään, kun olin jo lupautunut muualle.

        Tiedon hankintaan ja hallintaan varmasti koulutetaan yliopistoissa. Mutta täyspäinen ihminen oppii nuo taidot muutenkin, jos vain haluaa.


      • Eka kysyjä
        Tiedottaja YYY kirjoitti:

        "Ei ne ota sellaista jolle pitää maksaa oikea palkka. Media on valtiollisen avustuksen piirissä oleva 'köyhä'."

        Enpä käyttäisi sinua tietolähteenäni. Taidat olla pelkkä provo. Tai sitten olet yliopisto-opiskelija, joka on katkera, kun minunlaiseni "merkonomikoululaiset" ovat vieneet työpaikat nenäsi edestä. Mainitsenpa esimerkiksi muutaman viestimen, joiden tiedän viime vuosina palkanneen kesureiksi muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita SEKÄ niitä, joille on maksettu täyttä TES:n palkkaa koko kesältä:

        - Helsingin Sanomat
        - Nelonen
        - MTV3
        - Iltalehti
        - Länsi-Savo
        - Turun Sanomat
        - YleX
        - Useat Ylen alueradiot
        - Pohjolan Sanomat
        - Keskisuomalainen
        - Etelä-Saimaa

        Kesätöitä minulle, merkonomiopiskelijalle, on tarjottu ainakin Lapin Kansasta, Ilkasta ja Kalevasta. Jouduin kieltäytymään, kun olin jo lupautunut muualle.

        Tiedon hankintaan ja hallintaan varmasti koulutetaan yliopistoissa. Mutta täyspäinen ihminen oppii nuo taidot muutenkin, jos vain haluaa.

        Kiitos Sulle, Y, mielipiteistäsi. Saas nähdä, kuin mun käy. Toisaalta, ei mun talous kaadu, jos joutuisin työttömänä olemaan tai sitten voin hakea muita töitä. Itse ne ole journalistiikkaa opiskellut, mutta pidän itseäni ihan pätevänä toimittajaksi, sillä minulla on kuitenkin yleissivistystä ja erittäin hyvä suomen kielen taito (vaikkei sitä todellakaan näe täällä suomi24:ssä!) :-D


      • Erittäin huono suunta
        Tiedottaja YYY kirjoitti:

        "Ei ne ota sellaista jolle pitää maksaa oikea palkka. Media on valtiollisen avustuksen piirissä oleva 'köyhä'."

        Enpä käyttäisi sinua tietolähteenäni. Taidat olla pelkkä provo. Tai sitten olet yliopisto-opiskelija, joka on katkera, kun minunlaiseni "merkonomikoululaiset" ovat vieneet työpaikat nenäsi edestä. Mainitsenpa esimerkiksi muutaman viestimen, joiden tiedän viime vuosina palkanneen kesureiksi muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita SEKÄ niitä, joille on maksettu täyttä TES:n palkkaa koko kesältä:

        - Helsingin Sanomat
        - Nelonen
        - MTV3
        - Iltalehti
        - Länsi-Savo
        - Turun Sanomat
        - YleX
        - Useat Ylen alueradiot
        - Pohjolan Sanomat
        - Keskisuomalainen
        - Etelä-Saimaa

        Kesätöitä minulle, merkonomiopiskelijalle, on tarjottu ainakin Lapin Kansasta, Ilkasta ja Kalevasta. Jouduin kieltäytymään, kun olin jo lupautunut muualle.

        Tiedon hankintaan ja hallintaan varmasti koulutetaan yliopistoissa. Mutta täyspäinen ihminen oppii nuo taidot muutenkin, jos vain haluaa.

        Joo...tuo osoittaa, että vituralleen on menossa koko toimitustouhu jos sinä ja koulukaverisi kirjoittavat juttuja. Olette varmasti todella halpoja kesureita.


      • Erittäin huono suunta
        Tiedottaja YYY kirjoitti:

        "Ei ne ota sellaista jolle pitää maksaa oikea palkka. Media on valtiollisen avustuksen piirissä oleva 'köyhä'."

        Enpä käyttäisi sinua tietolähteenäni. Taidat olla pelkkä provo. Tai sitten olet yliopisto-opiskelija, joka on katkera, kun minunlaiseni "merkonomikoululaiset" ovat vieneet työpaikat nenäsi edestä. Mainitsenpa esimerkiksi muutaman viestimen, joiden tiedän viime vuosina palkanneen kesureiksi muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita SEKÄ niitä, joille on maksettu täyttä TES:n palkkaa koko kesältä:

        - Helsingin Sanomat
        - Nelonen
        - MTV3
        - Iltalehti
        - Länsi-Savo
        - Turun Sanomat
        - YleX
        - Useat Ylen alueradiot
        - Pohjolan Sanomat
        - Keskisuomalainen
        - Etelä-Saimaa

        Kesätöitä minulle, merkonomiopiskelijalle, on tarjottu ainakin Lapin Kansasta, Ilkasta ja Kalevasta. Jouduin kieltäytymään, kun olin jo lupautunut muualle.

        Tiedon hankintaan ja hallintaan varmasti koulutetaan yliopistoissa. Mutta täyspäinen ihminen oppii nuo taidot muutenkin, jos vain haluaa.

        Kerro vielä mitä vakkaritoimittajat ovat olleet mieltä koulutuksestasi ja ammattitaidostasi? Mitä teit, kirjoitiko vai koodasitko? Ja mikä on ikäsi?


      • Toimittaja YYY
        Erittäin huono suunta kirjoitti:

        Kerro vielä mitä vakkaritoimittajat ovat olleet mieltä koulutuksestasi ja ammattitaidostasi? Mitä teit, kirjoitiko vai koodasitko? Ja mikä on ikäsi?

        Siis multako kysyt, "merkonimilta"?

        En tiedä. En ole aistinut mitään nyreilyä siksi, että olen AMK:sta. En usko, että työkavereilla on mitään syytä ärhennellä siksi, että minä olen "vain" medianomi. Ei se heiltä ole pois; samaan työpaikkaan ovat hekin päässeet. Se voi tietysti hatuttaa jotain yliopisto-opiskelijaa, jos minä olen saanut töitä ja hän ei. Mutta en minä työpaikoillani sellaiseen törmää.

        Ammattitaidostani olen saanut ihan hyvää palautetta, ainakin, kun olen vuosien kuluessa kehittynyt. Joistain jutuista on tullut palautetta, aiheellistakin, että olisi voinut tehdä paremmin. Niin kuin kaikille toimittajille. Mutta jos joku on pitänyt minua ammattitaidottomana, eihän sellainen minun korviini ole kantautunut. Suomalainen kyräilee takanapäin.

        Enemmän olen kuullut hyvää palautetta, varsinkin oman erikoisalani kollegoilta ja free-juttujeni ostajilta.

        Huomionarvoista on sekin, että olen ollut yli kymmenessä media-alan työpaikan työhaastattelussa, eikä yhdessäkään ole kysytty mitään koulutuksestani. Toki mainitsen sen kaikissa työhakemuksissani, en erityisen pitkästi kylläkään. En pidä koulutustani erityisen merkittävänä tekijänä töitä hakiessani. Keskityn omakehussani kokemukseen, osaamiseen ja työelämän näyttöihin niistä.


      • kesuri

        Ei pidä paikkaansa!!! Lehdet maksavat nuorillekin täyttä palkkaa. Minä olen menossa ensi kesäksi maakuntalehteen Pohjanmaalle ja kk-palkakseni on sovittu tehtävänmukainen 2700 euroa tietysti vuoro- ja viikonloppulisät siihen päälle. Eikä työantajan edes tarvitsisi maksaa sitä minulle, mutta maksaapa vaan koska halusi hyvän kesätyöntekijän!


      • TiedottajaXXX
        kesuri kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa!!! Lehdet maksavat nuorillekin täyttä palkkaa. Minä olen menossa ensi kesäksi maakuntalehteen Pohjanmaalle ja kk-palkakseni on sovittu tehtävänmukainen 2700 euroa tietysti vuoro- ja viikonloppulisät siihen päälle. Eikä työantajan edes tarvitsisi maksaa sitä minulle, mutta maksaapa vaan koska halusi hyvän kesätyöntekijän!

        Laita
        ikä
        koulutus
        kokemus
        puolue
        isän ja äidin suhteet

        juttunäyte tänne

        tietysti tuo pohjanmaa voi olla sillätavalla tuntematonta ja ei haluttua maaperää


      • slgjljagldjsgjlkfj
        kesuri kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa!!! Lehdet maksavat nuorillekin täyttä palkkaa. Minä olen menossa ensi kesäksi maakuntalehteen Pohjanmaalle ja kk-palkakseni on sovittu tehtävänmukainen 2700 euroa tietysti vuoro- ja viikonloppulisät siihen päälle. Eikä työantajan edes tarvitsisi maksaa sitä minulle, mutta maksaapa vaan koska halusi hyvän kesätyöntekijän!

        Totta helevetissä on pakko maksaakin jotta joku yleensä lähtisi jonnekin perähikiälle töihin. Ei sun palkkasi ole osoitus siitä että olisit mitenkään erityisen hyvä toimittaja vaan se kertoo siitä, että alalla on kyseisellä alueella työvoimapula. Lehti ei saa muuten työntekijöitä joten sen on pakko maksaa.


    • mietippä

      Miksi pirussa työnantaja maksaisi sulle sun työvuosien mukaista palkkaa eli noin 2500 euroa, kun kesätoimittajatyttöset ja media-assistenttiharjoittelijat tekevät työtä 1500 eurolla? Eli turha hakea, en usko että tärppää.

    • 3-kymppinen kesuri

      Suurin osa lehtien, television ja radion kesätoimittajista on varmaan tuota ikäluokkaa. Itse olen kuitenkin 32 ja menossa ensi kesänä erääseen maakuntalehteen töihin. En todellakaan ota iästäni mitään stressiä. Suurissa mediataloissa, esim. Ylessä, nelikymppiset määräaikaiset joutuvat hakemaan uusia sopimuksia samassa haussa muiden kesätoimittajiksi pyrkivien kanssa, joten tuskinpa 35-vuotias kesuri on mikään kummajainen. Tällaiseksi on työtilanne viestintäalalla mennyt. Jos toimittajan töitä haluat tehdä, hae siis ihmeessä niitä kesäpestejä.

      • Kiitos!

        Ihanaa, että meitä on muitakin kolmekymppisiä! Taisit suutahtaa viestistäni. Tarkoitukseni oli ihan vilpittömästi vain udella mielipiteitä. Mulla on se huono puoli, etten ole mitenkään nuorekas. Mutta kyllä mä tästä rohkaistun kesuriksi hakemaan! Menestystä Sullekin, kollega! :)


      • Toimittaja XXX
        Kiitos! kirjoitti:

        Ihanaa, että meitä on muitakin kolmekymppisiä! Taisit suutahtaa viestistäni. Tarkoitukseni oli ihan vilpittömästi vain udella mielipiteitä. Mulla on se huono puoli, etten ole mitenkään nuorekas. Mutta kyllä mä tästä rohkaistun kesuriksi hakemaan! Menestystä Sullekin, kollega! :)

        Toivoisin, heidän itsensä puolesta, ettei kukaan nettifoorumeista etsisi ratkaisua sille, hakeako himoamiaan töitä vai ei. Voit hakea vaikka Suomen kaikkiin lehtiin, et sinä siinä mitään häviä, vaikket töihin pääsisikään. Jos tältä foorumilta hakee vaikutteita asenteisiinsa, niin kyyninen ja katkera mielenlaatu on luvassa.

        Kandee sitten ensi vuonna olla vähän aikaisemmin liikkeellä. Isoimpien lehtien hakuaika on päättynyt jo tammikuussa ja valinnat on tehty. Kuten on myös Ylellä, Maikkarilla, Nelosella, aika monella radioasemalla... Vähän pienemmät maakuntalehdet jaksavat odottaa ehkä helmikuun puoleenväliin. Avoimilla markkinoilla näyttäisi olevan enää lähinnä paikallislehtiä tyyliin Pihtiputaalta ja Siikajoelta.

        Sinuna yrittäisin sen sijaan, että miettisin ja arpoisin, onko järkeä yrittää.


      • 3-kymppinen kesuri
        Kiitos! kirjoitti:

        Ihanaa, että meitä on muitakin kolmekymppisiä! Taisit suutahtaa viestistäni. Tarkoitukseni oli ihan vilpittömästi vain udella mielipiteitä. Mulla on se huono puoli, etten ole mitenkään nuorekas. Mutta kyllä mä tästä rohkaistun kesuriksi hakemaan! Menestystä Sullekin, kollega! :)

        En suuttunut. Halusin vain sanoa, että koska toimittajia on niin paljon, monet pitkäänkin alalla työskennelleet joutuvat usein hakemaan kesäsopimuksia. Siitä syystä kolmekymppinen kesuri ei mielestäni ole mikään harvinaisuus.

        Myös lasten saanti uran alkuvaiheessa voi johtaa siihen, että joutuu töihin palatessaan aloittamaan aivan pohjalta. Jos esim. saa lapsia alle kolmekymppisenä eikä ole siihen mennessä ehtinyt saada vakituista työtä, paluu alalle tapahtuu usein kesätyön tai muun määräaikaisuuden kautta.


      • TiedottajaXXX
        3-kymppinen kesuri kirjoitti:

        En suuttunut. Halusin vain sanoa, että koska toimittajia on niin paljon, monet pitkäänkin alalla työskennelleet joutuvat usein hakemaan kesäsopimuksia. Siitä syystä kolmekymppinen kesuri ei mielestäni ole mikään harvinaisuus.

        Myös lasten saanti uran alkuvaiheessa voi johtaa siihen, että joutuu töihin palatessaan aloittamaan aivan pohjalta. Jos esim. saa lapsia alle kolmekymppisenä eikä ole siihen mennessä ehtinyt saada vakituista työtä, paluu alalle tapahtuu usein kesätyön tai muun määräaikaisuuden kautta.

        olla realisti. Jos kaksikymppiset ovat jo vallanneet toimitukset et sinä sinne enää mahdu. Koska näemmä koulutuksellakaan ei ole enää mitään väliä - ei ole sitten sillä kokemuksellakaan- vain ikä merkkaa.
        Nuori ikä = halpa työvoima, helppo ja joustava perheetön popula. Nehän tekee mitä vaan päästäkseen "himoitsemaansa" työhön kiinni. Jo sana himoita kuulostaa vähintäänkin kipeälle työasenteelle. Lue liiton sivuja ja laita itsesi kartalle tässä asiassa. Hanki oikea ammatti.


      • Eka kysyjä
        Toimittaja XXX kirjoitti:

        Toivoisin, heidän itsensä puolesta, ettei kukaan nettifoorumeista etsisi ratkaisua sille, hakeako himoamiaan töitä vai ei. Voit hakea vaikka Suomen kaikkiin lehtiin, et sinä siinä mitään häviä, vaikket töihin pääsisikään. Jos tältä foorumilta hakee vaikutteita asenteisiinsa, niin kyyninen ja katkera mielenlaatu on luvassa.

        Kandee sitten ensi vuonna olla vähän aikaisemmin liikkeellä. Isoimpien lehtien hakuaika on päättynyt jo tammikuussa ja valinnat on tehty. Kuten on myös Ylellä, Maikkarilla, Nelosella, aika monella radioasemalla... Vähän pienemmät maakuntalehdet jaksavat odottaa ehkä helmikuun puoleenväliin. Avoimilla markkinoilla näyttäisi olevan enää lähinnä paikallislehtiä tyyliin Pihtiputaalta ja Siikajoelta.

        Sinuna yrittäisin sen sijaan, että miettisin ja arpoisin, onko järkeä yrittää.

        Kirjoitit, että kandee olla ajoissa. Niinhän minä olen, sillä puhun nyt kesästä 2009. :) Täksi kesäksi 2008 minulla on eräs mielenkiintoinen oman alani projekti.


      • Toimittaja YYY
        Eka kysyjä kirjoitti:

        Kirjoitit, että kandee olla ajoissa. Niinhän minä olen, sillä puhun nyt kesästä 2009. :) Täksi kesäksi 2008 minulla on eräs mielenkiintoinen oman alani projekti.

        Pitää näköjään opetella vielä lukemaan ennen kuin leikkii nettifoorumeissa toimittajaa. Olet hyvinkin ajoissa. Saat synninpäästön.


    • tarinani

      omani:
      viimeisen 10 vuoden ajalta hankkimani kokemus tästä työstä on hyvin toisenlainen kuin sitä edeltäneeltä 10 vuodelta

      alku oli upeaa kunnes tuli l a m a
      sitten pysähtyi kaikki

      jos ei ollut vakkarina huonosti kävi
      avustajaksi älkää ryhtykö ikinä (tiettyyn lehteen)
      itse sain sen verran kuonaa niskaani ettei usko erkkikään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe