alkaa olla kiire!

kultakalojako meille

olen lukennut kultakaloista tietoja ja mietin kannattaisiko minun hankkia kolme kultakalaa ja niille seuraksi 3 ruutanaa.Eli olen metsästännyt noita luonnon muotoisia kultseja jo vuoden mutta eipä niita oikein taho löytyä. Nyt kun kävin eläinkaupassa näin ensimmäistä kertaa livenä niitä luonnonmuotoisia kultseja!Tarkoitus olisi laittaa ne
kesällä laajennettavaan nyt 300 litraseen Piha lammikkoon. Lammikko laajennettaisiin 600- 700l. tarkoitus olisi pitää niitä siinä talvellakin. pitäisin vain huolen siitä ettei lammen pinta jäädy kokonaan. Ongelma on vain säilytys tilat. 60 l (liian pieni) olisi tyhjillään ja siihen voisin pistää ne kultsin poikaset kunnes lampi olisi valmis asuttavaksi. toinen akvaario olisi sopivan kokoinen mutta jo asutettu ja vieläpä lämminvei akvaario. Ne kultakalat menee sieltä alle 3 viikon
ja seuraavaa tilaisuutta saisi odotelle vuoden päivät. Mitä teen?

9

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma
    • Rihma

      Luonnonmuotoisia kultakaloja on ollut myynnissä melko hyvin ja tilaamalla tukusta/myös harrastajilta saanee kun tarvitset, eikä niitä kannata ostaa liian pieneen altaaseen hätäisesti. :)

      Riittävän iso lammikko!
      http://www.koikarppi.fi/allasohje.pdf

    • kultakalojako meille?

      Jep on tullut kahlattua tuokin sivusto läpi samoin asiaa käsittelevät kirjat. En ole hankkimassa kultakaloja hetken mielijohteesta vaan tämä on jo ollut piiitkään mietinnän alla. Eläinkaupassa olleet luonnonmuotoiset kultsit ovat siellä noin 10cm. Hinnasta päätellen menee siellä kuin kuumille kiville! olisiko se nyt hirveä virhe pitää niitä muutaman kuukauden siinä 60 litraisessa? vai siihen 300 litraseen seura akvaan?

      • Rihma

        Olishan se parempi, että pääsisivät heti isoon.
        60-litrainen on kyllä liian pieni, vaikka et pitäisi kaloja siinä kuin muutaman kuukauden ja 300-litrainen seura-akvaario voisi käydä, RIIPPUEN mitä muuta kalaa sieltä löyty..
        Kerro toki mitä 300-litraisesi sisältää?

        Kultakalat voivat saada aikaan ns. rehevöitymisen, koska ovat kovia sontimaan. Tarvitsisivat hyvin tehokkaan suodatuksenkin, eivätkä välttämättä käy ihan kaikkien lajien kanssa samaan.


      • kultakaoja
        Rihma kirjoitti:

        Olishan se parempi, että pääsisivät heti isoon.
        60-litrainen on kyllä liian pieni, vaikka et pitäisi kaloja siinä kuin muutaman kuukauden ja 300-litrainen seura-akvaario voisi käydä, RIIPPUEN mitä muuta kalaa sieltä löyty..
        Kerro toki mitä 300-litraisesi sisältää?

        Kultakalat voivat saada aikaan ns. rehevöitymisen, koska ovat kovia sontimaan. Tarvitsisivat hyvin tehokkaan suodatuksenkin, eivätkä välttämättä käy ihan kaikkien lajien kanssa samaan.

        Siinä 300 on kalastona:
        5 lehtikalaa(tarkoituksena myydä myöhemmin 3 pois
        4 piikkisilmää
        3 tai 4 partamonnia
        ja 4 jotain kääpiöahvenia.
        Veden ph arvoja en tiedä,mutta lämpö on siinä 19-22 välillä. suodatin on joku eheimin ulkosuodattimista ja kierrättää vettä 100l tunnissa. onko se tarpeeksi tehokas?

        ai niin,uusien mittausten ja laskelmien mukaan lammikon litramääräksi tulisi noin.1200litraa. kalojahan tuohon mahtuisi enemmänkin kuin 3 kultakalaa ja eikös kultakalat viihdy parvessa? En halua ahnehtia liikoja heti alkuun, jos vaikka kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi. myöhemmin kesällä voisin hankkia pari kultsua lisää.


      • fish KING
        kultakaoja kirjoitti:

        Siinä 300 on kalastona:
        5 lehtikalaa(tarkoituksena myydä myöhemmin 3 pois
        4 piikkisilmää
        3 tai 4 partamonnia
        ja 4 jotain kääpiöahvenia.
        Veden ph arvoja en tiedä,mutta lämpö on siinä 19-22 välillä. suodatin on joku eheimin ulkosuodattimista ja kierrättää vettä 100l tunnissa. onko se tarpeeksi tehokas?

        ai niin,uusien mittausten ja laskelmien mukaan lammikon litramääräksi tulisi noin.1200litraa. kalojahan tuohon mahtuisi enemmänkin kuin 3 kultakalaa ja eikös kultakalat viihdy parvessa? En halua ahnehtia liikoja heti alkuun, jos vaikka kaikki ei menekkään niin kuin pitäisi. myöhemmin kesällä voisin hankkia pari kultsua lisää.

        Kultakaloja voit laittaa 1500 litraseen puolikin tusinaa, no, kahdeksan maksimissaan.

        Lammikko olosuhteisiin valitsisin ihan perus pyrstöistö lajia, huntupyrstöt ei kestä siellä talvella vaikka vesi olisikin stabiili 21 paikkeilla.

        100l/h, ootko ihan varma?

        300 litrasen akvan suodattimen pitäis kierrättää vettä ainakin tonnin tunnissa, enemmänkin jos kalasto on suurehkoksi kasvavaa. Virtaustahan voi aina säätää lehtikaloille sopivaksi.


      • kultakalojako meille
        fish KING kirjoitti:

        Kultakaloja voit laittaa 1500 litraseen puolikin tusinaa, no, kahdeksan maksimissaan.

        Lammikko olosuhteisiin valitsisin ihan perus pyrstöistö lajia, huntupyrstöt ei kestä siellä talvella vaikka vesi olisikin stabiili 21 paikkeilla.

        100l/h, ootko ihan varma?

        300 litrasen akvan suodattimen pitäis kierrättää vettä ainakin tonnin tunnissa, enemmänkin jos kalasto on suurehkoksi kasvavaa. Virtaustahan voi aina säätää lehtikaloille sopivaksi.

        joo lämpötila vaan on tommone kun huone missä akvaario sijaitsee on muita huoneita viileempi. Taidan aloittaa ihan lammikon asutuksen ihan muutamalla kalalla, varmuuden vuoksi.Yksi nolla unohtui siitä suodatin jutusta. Niitä luonnonmuotoja minä ajattelinkin, koska en niinkään tykkää niistä enempi jalostetuista muodoista


      • fish KING
        kultakalojako meille kirjoitti:

        joo lämpötila vaan on tommone kun huone missä akvaario sijaitsee on muita huoneita viileempi. Taidan aloittaa ihan lammikon asutuksen ihan muutamalla kalalla, varmuuden vuoksi.Yksi nolla unohtui siitä suodatin jutusta. Niitä luonnonmuotoja minä ajattelinkin, koska en niinkään tykkää niistä enempi jalostetuista muodoista

        Akvaarion veden lämpötila saisi olla 26 paikkeilla asteen ylikin mutta tuossa lämpötilassa tropiikin kalat jäätyvät ja sairastuvat helposti.

        Hanki lämmitin, ei maksa kun parikymppiä.


    • Anonyymi

      Luonnon muotoisia kultakaloja Espoosta
      Kotoisin Bembölestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe